Citat:
Ursprungligen postat av
RamsundAktaRingen
Hej. I bibeln står tydligt att Gud uppenbaras som fader, sonen och den helige anden. Beskrivningen av Gud som fader är en liknelse och betyder ju inte att Gud är en "fader" eftersom bara män kan vara en far. Men Gud har de egenskaperna, vill ta hand om sin skapelse likt en far.
Guds son är också en beskrivning av Gud/gudomligheten. Jesus från Nasaret beskrev det med orden "jag och fadern är ett"/en enhet. Alltså är det ytterligare en beskrivning, en uppenbarelse av Gud, genom företeelsen "son".
Bibeln beskriver också Guds ande som den tredje uppenbarelsen av Gud, som verkar på jorden.
På hebreiska har ordet ande en feminin rot. Egentligen Guds anda (jämfört med ande) vilket jag personligen tycker rimmar väl med Gud där både det manliga och kvinnliga finns representerat. Så bibeln beskriver tre uppenbarelser av Gud; fadern, sonen, anden (eller andan).
Jag förstår inte vad du menar att kristna ska tro på koranen om de är kristna? Kristna läser och följer bibeln som är nya testamemtet och gamla testamentet. Det sägs där tydligt att Kristus är vägen till Gud och att Jesus är ett med "fadern". Gud uppenbaras i fadern, sonen och den helige anden och att detta är kompromisslöst för att vara tillsammans med Gud (bibeln). Teologiskt kallas det treenigheten. F ö säger bibeln att Kristus fanns hos "fadern" före sin jordiska tillblivelse.
Det finns mycket stora skillnader mellan Jesus från Nasaret och Muhammed. Jag skulle t o m dra mig till att säga att de bildar ett motsatspar. När islam spreds krockade det med kristendomen/bibeln och gör det än idag då ex Europa bygger
till stora delar på bibelns "värdegrund". Vår nationsflagga i Sverige bär korset och färgerna knyter an till svenska kungamakten och folket. Detta är starkt kulturellt rotat fast få förstår det. Muhammed ses f ö inte ens som ett alternativ för kristna. Jag skriver inte detta för att vara ofärskämd utan utifrån vad bibeln säger. Vi får respektera att vi har omfamnat olika vägar.
Inom islam finns dödsstraff vid blasfemi, äktenskapsbrott, homosexualitet och vid avsägandet av islam. Något liknande finns inte i nya testamentet som är kristendomens källa. Gud kommer där bedöma, döma allt vi männiksor gjort till slut.
Muhammed finns inte heller som föredöme i bibeln. Jesus predikade, men Muhammed krigade och halshögg även människor.
Jesus satte som exempel att inte stena en äktenskapsbryterska genom att säga att den som kastar första stenen gör det om den är utan synd/felaktigheter. Berättelsen om Jesu död på korset förklaras som det ultimata offret för att återupprätta kontakten mellan Gud och människa och ge liv även efter döden. Detta finns inte i koranen.
Den Isa (en namnlik version av Jesus) som omnämns inom islam har inget med bibelns Jesus från Nasarets person, död och uppståndelse att göra.
Det finns kristna teologer som ifrågasätter att "helvetet" i bibeln (Gehenna/Hades) ens existerar inom bibeln som 'evigt' straff för människor men enbart för Satan och demoner/det onda.
Förklaringen är att ett domslut efter döden ska ske för alla, alltså mot de medvetna illgärningar eller goda gärningar en människa gjort.
Men, det som avses med räddning/frälsning i bibeln är att de som följt Gud, Kristus kommer till evigt liv och de som valt bort Gud kommer dö för evigt. Läs dö som i utraderas då inget orent som skapar lidande får finnas i evigheten. Alltså inte tilldelas ett evigt lidande men dö. Jag själv lutar åt denna teologiska tolkning om kristendomen. Tron på eviga straff förekom dock i flera hedniska religioner ex under första århundradet.
Om vi ändå bortser från olika teologiska synsätt på " helvetet" så är beskrivningen av Kristus och Muhammed, kristendomen och islam likt ett motsatspar. Detta är nog de flesta teologer på båda sidor medvetna om och säger också. Detta är skillnader vi helt enkelt ska erkänna, för det är inte lika och kristna följer inte koranen. Därav är kristna kristna genom bibeln, inte koranen. Det finns mer att ta upp som skiljer men vi måste ibland begränsa oss för det blir rundgång annars och grunderna säger det mesta. Grunderna är viktiga klargöra.
Tack för frågeställningen om skillnader men som för mig delvis är oklar vad du menar..
Tja i islam. Varje muslim ska tro på fem saker:
Tro på Gud
Vi tror på hans änglar
Tro på alla hans budbärare och profeter (Muhammad, Jesus, Moses, Joseph, Adam, Ibrahim, Noah, Jacob, Yahya, Yunus, Zakaria, Idris.)
Tron på alla Guds böcker (Koranen, första evangeliet, Torah)
Tron är att det finns en dag då människor hålls ansvariga för sina handlingar. (Domens dag).
Vi tror på alla budbärare och profeter. Deras budskap är detsamma och deras mål är desamma. Det är dyrkan av Gud. Bara inte dyrka alla trägudar, dyrka månen, solen, elden eller musen. Eller planeter, alla dessa saker hände i forntiden av okunnighet. Religioner kom för att visa människor sanningen i världen, från den verkliga skaparen av universum. I islams religion. Alla budbärare nämns i Koranen. Med alla deras berättelser fulla av lektioner och mirakel.
Varför. Muhammad och Jesus som sagt. Motsatt par ???
Det är tydligt att din islamiska kultur är begränsad och inte bra. Eftersom du fokuserar på vissa saker. Och förstår inte islams smör. Eller kanske du gör detta med avsikt bort från den avsedda rättvisa och lemlestring du?
Kort sagt. . Den största skillnaden är. Islamens religion är inte justerbar, den är från Gud och hans ord får aldrig skadas. Vi respekterar detta. När det gäller boken i Nya testamentet. Många saker har ändrats för att passa den moderna eran. Är det inte? Jesus accepterade detta !!
Må Gud acceptera detta !!
Vem gjorde exakt det och varför !! Vad är hans mål!
Det här är frågorna du behöver tänka på och få inblick i saker.
Å andra sidan svarade du inte ens på min fråga som jag ställde i början av diskussionen.
Som kristen måste du tro på Koranen, Toran och det första evangeliet. Islamens religion och judendomen. För att de är alla. Religioner från Gud, deras mål och uppdrag är desamma. Det är en tro på Guds existens, eller hur?