2020-01-14, 12:20
Medlem
Pusts avatar
Felet med islam är att det är en religion som är uppbyggd som så att den troende skall se sig som bättre än de som inte är muslimer. Även fast skrifterna (jag tror att man kan räkna både Bibeln och Koranen) säger att du inte skall döma och beskriver stolthet/högmod som en synd.

Såhär skriver Ahmed Deedat i hans broschyr Crucifixion or Cruci-fiction:

This is the experience of us Muslims, in this ocean of Christianity, which is South Africa. A thousand sects and denominations of Christianity are vying with one another to redeem the "heathen" (as they say) from hell-fire. However, in this battle no Christian priest, parson or predikant, or hot-gospeller, local or imported, will ever endeavour to teach the Muslim something about hygiene; for we Muslims can claim to be the most hygienic people (I am talking about personal hygiene). Nor do they endeavour to teach us about hospitality; for we are the most hospitable of people. Nor about ethics or morality; for we are the most moral people — (as a whole) i.e. we don't drink, we don't gamble, we don’t date, court or dance; we pray 5 times a day, we fast for one whole month during the Muslim Holy month of Ramadaan; and we take pleasure in being a charitable people. Despite any of our shortcomings, we venture to suggest that there is not another group of people that can "show a candle" to us in brotherhood, in piety or in sobriety.

Tycker någon här att det ovan är att uttrycka sig "gästvänligt"?

In a debate between Islam and Christianity, on SABC T.V. one of the participants, claiming to be "reborn", gloated over the word DESERTION. He articulated the word with such relish —D-E-S-E-R-T-I-O-N — which must have left a taste of triumph in the mouth of the cultists, instead of the bitterness of shame and defeat. The Bible-thumpers have developed a new sickness of glamorising despicability and ignominy. Everyone, male or female, of these cultists, will not fail to relate their peccadillos, their adulteries and bestialities, their drinkings and druggings. It appears that one must have been part of the dregs of humanity to become a candidate for this "born again" cult.

Kristna är alltså mänsklighetens drägg. Då vet vi det.

Jesus sade (Matteus 5:21-22 KJV):

Ye have heard that it was said to them of old time, Thou shalt not kill; and whosoever shall kill shall be in danger of the judgement:

But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgement: and whosoever shall say to his brother, Raca, shall be in danger of the council: but whosoever shall say, Thou fool, shall be in danger of hell fire.

Åtminstone i debatt så kallade Deedat kristna för brothers and sisters, men ovan lät det lite annorlunda måste ju erkännas.
Senast redigerad av Pust 2020-01-14 kl. 12:23.
Citera
2020-01-14, 12:34
Medlem
DaChiefs avatar
Man kan inte välja en religion baserat på logik eftersom religioner inte är baserad på logik i naturvetenskaplig mening.

Däremot skulle man kunna använda en ”spirituell logik” av vilken tro och dess seder bruk som man mår bättre av att leva efter.
Citera
2020-01-14, 13:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Du är i direkt opposition till den Kristna tron om du förnekar att Jesus var någon annan än den som han utgav sig för att vara och sa till sina lärjungar att han var, alltså Guds son.
Det står i Bibeln att läsa och hör till allmänkunskapen som väl alla borde veta med nån liten förståelse av religionerna alls.
Du kan omöjligen få ihop dom tre religionerna som att vara en och densamma och det jag skrev ovan är en av dom största bevisen rent telogoiskt och logiskt som jag kan ge dig, och att du inte ens har förstått att ekvationen inte går ihop för dig är endast ditt misstag nu, men det visste jag redan i.o.m. att du började med din svada här, i alla fall vad jag misstänkte.
Även anledningen till att alla följare av dom tre religionerna har olika tro, det är fundamentalt avgörande för dom tre. Och även du vet det här redan.

Men jag märker att du endast väljer att argumentera utifrån din tro och uppfattning och inte ens förstår att göra detta intressant.

Så godnatt och diskussionen slut för mig
Vad betyder det att vara Guds son, mer allmänbibliskt?
Hur blir vi Guds barn, och varför heter det att vi blir Guds barn?

Hur var Adam son till Gud?
Och vad är förbannelsen "den andre Adam" bröt på korset?

Jesus är Guds Son, men Han är det som Koranen menar (jag kommer till det, senare).
Citera
2020-01-14, 13:38
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Islam har den rimligaste synen på Gud. Till skillnad från kristendomen som påstår att Gud är tre och att Gud blev till genom kvinnans vagina, bland blod och var, som sedan dessutom dog på korset, menar Islam att Gud är unik, en allena, finns inget som kan linas vid honom. Låter rimligt eftersom ursprunget till alltet ska vara unikt, orimligt om skaparens attribut helt och hållet återfanns i skapelsen också. Skaparen måste stå över skapelsen, vilket är den ärligaste bilden.

Kristendomens syn är felaktig eftersom den säger att döden hade makt över Gud över om Gud i slutändan besegrar döden, låter hela berättelsen orimlig. Döden kan inte ha makt över Gud.

Islam är inkluderande. Det spelar ingen roll om du är svart, vit, gul, fattig, rik, lång, smal ful, vin. Tron förenar alla muslimer och de är som syskon. Till skillnad från judendomen som endast accepterar judar.

Avgudadyrkare vilket omfattar buddhismen, hinduismen, soldyrkare, elddyrkare osv låter orimligt eftersom dessa finns i tid och rum och påverkas av yttre omständigheter därför kan de inte vara Gud.

Islam innehåller alla andra religioner inklusive kristendomen och judendomen men också avgudadyrkarnas religioner och tro. Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter från Adam till Muhammed inklusive Jesus, Moses men också innehåller Islam och uppmanar muslimer att hålla avstånd från avgudadyrkare tex buddhismen, hinduismen osv.

Med Islam skulle frågor om rasism, etnicitet, sociala, kulturella, ekonomiska, militära frågor lösas enkelt. Vi skulle få en betydligt fredligare värld och säkra en evighet i lycksaligheter.

Gud den vise säger i koranen:

Säg: ”Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”1

Er Gud är en Gud – det finns ingen annan gud än Han och Han omfattar allt med Sin kunskap!2
Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov.3
Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! Gud leder till Sitt ljus den Han vill och därför framställer Han liknelser för människorna. Gud har kunskap om allt.4
Gud skapar er i ett tillstånd av svaghet; därefter låter Han svagheten följas av styrka [och] därefter låter Han styrkan följas av svaghet och gråa hår. Han skapar vad Han vill – Han är Den som har kunskap om allt, Den som är mäktig allt.5
Han är Gud; ingen gudom finns utom Han! Han känner allt det som är dolt för människor liksom det som de kan bevittna – Han, den Nåderike, den Barmhärtige.6
Han är Gud, det finns ingen gud utom Han. Honom tillkommer allt lov och pris i denna värld och i evigheten. Domen är Hans och till Honom skall ni föras åter.7

Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?

En religion som omfamnar lögnen.. Uppmanar till oärlighet. Det korrumperar människor o leder till ett helvete.

Muslimer är att betrakta som farliga allihop. Psyksjuka. Bahandla de därefter.
Citera
2020-01-14, 13:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Är Jesus en gudabild?
Jag vet att Jesus är sann och riktig. Gud med oss.
Bästa sättet för mig att se det.
Måste väl finnas alternativ naturligtvis och självfallet. Som Gud vill.
Ja! Jesus är den bild Gud gjort av Sig Själv, i fullhet.
Citera
2020-01-14, 13:47
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
LadySweden|69922451]Vad betyder det att vara Guds son, mer allmänbibliskt?
Hur blir vi Guds barn, och varför heter det att vi blir Guds barn?

Hur var Adam son till Gud?
Och vad är förbannelsen "den andre Adam" bröt på korset?

Jesus är Guds Son, men Han är det som Koranen menar (jag kommer till det, senare).
Låter som retoriska frågor för mig.
Sen har jag inte Koranen som referensram och kommer aldrig att ha det. Ser ingen anledning för det.
Vet du någon bra anledning för det istället Lady?

Quote gick sönder och jag orkar inte laga den, nu kanske.
Citera
2020-01-14, 14:07
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja! Jesus är den bild Gud gjort av Sig Själv, i fullhet.
Great. Typ. Good enough for me
Gillar det du skriver här. Och Furryanna..
Senast redigerad av Ryggradslus 2020-01-14 kl. 14:29.
Citera
2020-01-14, 14:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Låter som retoriska frågor för mig.
Sen har jag inte Koranen som referensram och kommer aldrig att ha det. Ser ingen anledning för det.
Vet du någon bra anledning för det istället Lady?

Quote gick sönder och jag orkar inte laga den, nu kanske.
Du hör förstås rätt, frågorna är retoriska. Jag ser bara att bibeltroende stöter muslimer ifrån Bibeln pga semantik. Har man förståelse för vad begreppen innebär i respektive skrift finns ingen motsättning.

Koranen säger sig vara en bekräftelse av Skriften, vilket den också är. Jag tror inte att du behöver Koranen som refererensram, men att förkasta någon annans skrift så som motsatt sin egen kan innebära att en Lady vill ha en förklaring. Särskilt då jag menar att Koranen bekräftar Bibeln.

Koranen pekar på den enkla tron, den som Abraham hade. Tyvärr följer få (vad jag kan se iaf) muslimer denna:
Abraham trodde Gud, helt enkelt.

Koranen säger att Jesus är Messias. Utan skriften säger det muslimer ungefär noll och inget.
Citera
2020-01-14, 14:19
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Du hör förstås rätt, frågorna är retoriska. Jag ser bara att bibeltroende stöter muslimer ifrån Bibeln pga semantik. Har man förståelse för vad begreppen innebär i respektive skrift finns ingen motsättning.
Ser ingen motsättning mot muslimer som inte muslimer skapar jämtemot mig\oss i första hand.
Annars så är jag beredd att frångå Jesus ord tyvärr och istället revertera till "öga för öga, tand för tand".
Gud kan behöva lite hjälp ibland att hålla kvar dom rättrogna på jorden i rimligt antal så att dom kan bli fler och vi vinner kampen mot ondskan en gång för alla och Gud får äran. (Jag är annars pacifist i grunden, lovar).
Och sen levde vi lyckliga i alla våra dagar och jorden kan bli den utopi paradis igen i vekligheten där Jesus är kung och vi alla andra lyckliga människor som i kärlek lever för varandra i evighet. Amen.
Vackert.
Citat:
Koranen säger att Jesus är Messias. Utan skriften säger det muslimer ungefär noll och inget.
Vad bra, trevligt. Verkar som dom missat nåt då.

P.S
Men sannerligen sannerligen säger jag eder.
Jag har en rättegång framöver, Februari tror jag, gällande "misshandel". Den har sina naturliga förklaringar och inget jag är stolt över men det blev fel av mig tyvärr.
Sammanhanget skulle kanske förklara och ursäkta mig men nu håller jag på att gå off topic. Ursäkta.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-14 kl. 14:27.
Citera
2020-01-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Felet med islam är att det är en religion som är uppbyggd som så att den troende skall se sig som bättre än de som inte är muslimer

Ja så är det. Det är därför jag ser koranen som rasistisk. Men det största problemet med islam är att deras profet var en blodtörstig krigsherre som ville erövra världen.
Citera
2020-01-14, 14:35
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja så är det. Det är därför jag ser koranen som rasistisk. Men det största problemet med islam är att deras profet var en blodtörstig krigsherre som ville erövra världen.
Världen såg annorlunda ut då. Man försökte göra rätt med det man visste. Och det blev bra. Vi har islam.
Citera
2020-01-14, 14:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ser ingen motsättning mot muslimer som inte muslimer skapar jämtemot mig\oss i första hand.
Annars så är jag beredd att frångå Jesus ord tyvärr och istället revertera till "öga för öga, tand för tand".
Gud kan behöva lite hjälp ibland att hålla kvar dom rättrogna på jorden i rimligt antal så att dom kan bli fler och vi vinner kampen mot ondskan en gång för alla och Gud får äran. (Jag är annars pacifist i grunden, lovar).
Och sen levde vi lyckliga i alla våra dagar och jorden kan bli den utopi paradis igen i vekligheten där Jesus är kung och vi alla andra lyckliga människor som i kärlek lever för varandra i evighet. Amen.
Vackert.

P.S
Men sannerligen sannerligen säger jag eder.
Jag har en rättegång framöver, Februari tror jag, gällande "misshandel". Den har sina naturliga förklaringar och inget jag är stolt över men det blev fel av mig tyvärr.
Sammanhanget skulle kanske förklara och ursäkta mig men nu håller jag på att gå off topic. Ursäkta.
Jag håller med om att muslimer är minst lika duktiga på att hålla fast vid motsättningar istället för Helig Skrift som kristna.

Bibeln förklarar själv hur Jesus är Guds Son, och någon treenighetslära är det inte frågan om.
"Han är den levande Gudens avbild, förstfödd före allt skapat". Detta är att Jesus är Guds Son, Sonen som skulle komma.
"den förstfödde av många bröder".

Det finns förstås mer att säga om detta, framförallt rörande Kristi Ande, men jag håller det helst enkelt eftersom inget av vidare doktrin behövs för att bli "döpt" (alltså riktigt döpt, så som Paulus säger) i Kol 2:11-12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in