Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, jag håller med. En person med NPD är betydligt lättare att se än en psykopat.
Det är mer drama. Jag är inte förvånad alls att Trump får anhängare, även om övervägande genomskådar honom. Han kör populism, drama och säger det vissa vill höra. Surfar på vågen. Jag är mer förvånad att han inte startat världskrig än i all sin grandiositet.
Jag nämnde särintressen. Där finns en passion och hängivenhet. Den är säkert äkta. Men de är fullblodsegoister oavsett via empatistörningen och har flacka känslor.
Den dagen man förstår det sistnämnda minskar väl risken att manipuleras - vi vill inte tro att människor ska vara så extremt självcentrerande och vår egen empati kan driva oss till positioner av godtrohet även om det är en fin egenskap och en förutsättning för (god) äkthet.
Sen finns det givetvis grader i helvetet. Men det känslokalla är det centrala.
Problemet är inte att umgås i medvind, de kan vara entusiasmerande, roliga och passionerade.
Problemet är när "smekmånaden" är över - och den ständiga närheten till aggression, lättkränkthet och hämnd i värsta fall. Nyckfullheten. Se på Madsen som har grav psykopati (om man bortser från det perversa). Bjursing var nog nära sanningen när han beskrev att han låg i ständig krigsföring med omgivningen. Livet är en jakt eller kamp.
.
Det fetade. Det är intressant de du säger.
Och det har kommit en ny bok av två svenska forskare,- Psykopaten : verkligheten bortom myten
av Karolina Sörman, Marianne Kristiansson.
Jag har än så länge bara läst recensionerna.
(Ur mitt minne här för jag finner inte recensionen.)
Typ om psykopater får rätt uppfostran och uppväxt skulle så de kunna bli en tillgång som vuxna.
Det är väl just passionen samt hängivenheten som kunde tas till vara på ett positivt sätt.
Kan inte låta bli att tänka på Gryningspyromanen här. Det får man ju kalla för hängivenhet att han svor på att hämnas på samhället i tio år och sedan brann det i tio år.
Kan inte låta bli att tänka på vad det skulle kunnat bli av den här intelligenta och begåvade mannen om han inte destruktivt gjort skit för sig själv och andra för att hämnas en upplevd orättvisa med passion och oerhörd hängivenhet samtidigt som han förlorade allting själv på kuppen. Det var säkerligen en hämnd för hans barndom och uppväxt också som lär ha varit för jävlig.
saxat ur läkartidningen om denna boken
https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2019/11/Pedagogisk-beskrivning-av-psykopati/
" Den patologiskt narcissistiska personen har inte förmått i utvecklingen genomleva den smärtsamma övergången från narcissistisk självkärlek till kärlek till objekt i yttervärlden. Denna övergång är förknippad med ångest och depression som av narcissisten avvärjs..... Många patienter flyr ur behandlingen och hänger sig till ett ännu starkare självförhärligande. »För mig gäller särskilda lagar!« Denna onda cirkel kan ses hos många beryktade ledare som Hitler, Mussolini eller Franco, alla med ödesdigra psykopatiska drag."
Vi kan nog snart lägga till Trump på den listan. Och det var inte särskilt långt från ett tredje världskrig heller ganska nyligen.
Just det,"-livet är en kamp eller jakt." Det är väl så de får sina kickar. De blir ju så lätt uttråkade annars. Medans vanliga människor söker lugn och ro söker Psykopaten sig hela tiden till hetluften.
Det får kosta vad det kosta vill. Deras konsekvenstänkande är väl inte så utvecklat eller så bortser de från konsekvenserna pga av sin äventyrlighet eller impulsivitet.