2020-01-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle försvaret verkligen påtala åklagarens brister i utredninsmaterialet? Är det inte bättre att vänta till rättegången och skapa rimligt tvivel där istället?

Om jag vore advokat skulle jag inte visa mina ess för åklagaren innan vi stod framför domaren och låta henne tappa ansiktet där och på så vis ifrågasätta trovärdigheten av polisens utredning. Det skulle dessutom ge Hiding minimalt med tid att rätta till sina misstag. Eller fungerar det inte så i Sverige? Måste försvaret informera åklagaren om "hål" i utredningsmaterialet innan rättegången?

Försvarsadvokaten skall efter att ha läst slutdelgivning inkomma med önskemål om extra utredningar av vissa specifika saker samt godkänna dessa innan åtal och rättegångsprocessen startar.
Senast redigerad av Remark 2020-01-13 kl. 21:24.
Citera
2020-01-13, 21:22
Medlem
lumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, fan, jag tycker att det är oroande. Får känslan av mycket indicier och svag bevisning.

Hela åtalet lutar mot en negativ ansvarstalan och det finns ingen positiv statistik gällande domar i dylika brottsmål.

Vad kan en friande dom leda till för utredningen, blir det omtag så att de skyldiga gärningsmännen utreds genom att en rutinerad åklagare tillsätts eller blir det ett evigt cold case hos en korrupt poliskår?
Citera
2020-01-13, 21:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle försvaret verkligen påtala åklagarens brister i utredninsmaterialet? Är det inte bättre att vänta till rättegången och skapa rimligt tvivel där istället?

Om jag vore advokat skulle jag inte visa mina ess för åklagaren innan vi stod framför domaren och låta henne tappa ansiktet där och på så vis ifrågasätta trovärdigheten av polisens utredning. Det skulle dessutom ge Hiding minimalt med tid att rätta till sina misstag. Eller fungerar det inte så i Sverige? Måste försvaret informera åklagaren om "hål" i utredningsmaterialet innan rättegången?

Nej han behöver inte informera åklagaren annat än vilka vittnen han kommer att kalla till TR och även vilka bevis han kommer att åberopa,bägge sidor har rätt att granska varandras bevis och vittnen
Citera
2020-01-13, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Då kommer hon först att lyssna på försvarets ev. synpunkter, och därefter fatta beslut om hon skall åtala eller inte.

Nä, så sa hon inte.

"– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding."

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Citera
2020-01-13, 21:29
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och om L*ena inte hade legat med en enda person så hade det ändå förmodligen hänt.

Jag tror att anledningen till att hon började träffa andra var att det var ett destruktivt och kontrollerande förhållande (och kanske redan tidigt börjat med mindre grejor som hon inte gillade? Svartsjuka? Ville veta var hon varit? Vem hon träffat? Ville tala om för henne vem och vad?) och att hon på något vis försökte komma ur det.

Men som du säger, det finns ingen som helst ursäkt för att varken hota, kontrollera eller döda andra människor.

Gillar man inte läget, får man diskutera. Funkar det inte, är det bara att avsluta.

När hjärnan tar slut tar nävarna vid,Hemskt men sant
Citera
2020-01-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tyvärr tror jag att du får rätt i din pessimism, det kommer troligen vara tunt med reella bevis men däremot ett djävla fokus på parets "tonårsrelation" med tillhörande barnsliga konflikt.

Mitt intryck av MGM och BO är att ingen var vuxen i situationen, båda betedde sig som förvuxna tonåringar med all den dramatik som följer.

Risken är överhängande att det dyker upp som du skriver en uppsjö av väninnor som verifierar via hörsägen den bild som åklagaren kommer att förmedla.

Vi får se vad FUP och gärningsbeskrivning har att bjda på.
Ja, vi får vänta och se tiden an. Mitt hjärta är för svagt för en feministisk revolution i rådsutrymmet. En stroke kan eventuellt aktualiseras om jag inte lyckas hantera tonårsuppror med tillhörande hormonpåslag av medelålders folk. Märks att man blir äldre, toleransen sjunker, men ännu är inte såpoperan förbi.
Citera
2020-01-13, 21:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, så sa hon inte.

"– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding."

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Jag syftar på det faktiska åtalsbeslutet. Inte mediauttalanden om avsikter och förväntningar.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-13 kl. 21:39.
Citera
2020-01-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag syftar på det faktiska åtalsbeslutet. Inte mediauttalanden om avsikter och förväntningar.

Det är en stark avsiktstalan av Åklagaren ÅH. Faktiska beslutet uppskjuts för 2:a gången pga advokatens tidsbrist.
Senast redigerad av Remark 2020-01-13 kl. 21:52.
Citera
2020-01-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mja, de fallen där någon dödat efter att det trätts någon tid (behöver inte vara överdrivet lång tid) landar ju ofta i dråp.
Du nämner missbruk, den egenheten många missbrukare har är ju ofta att de gradvis utvecklar något sorts asocialt beteende, och det är ju oftade dräper varandra av den orsaken. Men ett missbrukarbeteende kan ju även sådana som inte missbrukar alkohol eller andra substanser utveckla: ljuga, bedra, manipulera, hantera konflikter på ett omoget icke-konstruktivt sätt. Och de egenheterna synes ju funnits hos såväl SD som LW. Missbrukare fastnar ofta i ett omoget tonårstillstånd som ger sig uttryck i hur de beter sig mot (och retar upp) andra.

Det där överensstämmer väl med mina egna observationer. Hur många ggr har jag inte träffat på missbrukare i Stockholm med svårartade asociala beteenden på den nivån att de är omöjliga att tillrättavisa. De skriker, förolämpar, pissar inomhus, förnedrar, hånar, misshandlar varandra för en öl. Skrålar, sjunger nidvisor, hotar och är värre än ett barn i trotsåldern.Helt ohanterliga, värre än upproriska och bortskämda barn. Finns inget du kan säga för att nå fram. De är gränslösa bortom all räddning. Antingen saknas motivation, alternativt har de alkohol- och drogrelaterade hjärnskador eller både och. De ljuger för en tia, manipulerar och stjäl, och därtill är de natutligtvis hundägare. Tragiskt, om SD och LW kommer uppvisa liknande asociala beteenden och symptom i sina konversationer, då får Stefan garanterat inget husrum hos mig efter eventuellt fängelsestraff.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-01-13 kl. 22:10.
Citera
2020-01-13, 22:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Det där överensstämmer väl med mina egna observationer. Hur många ggr har jag inte träffat på missbrukare i Stockholm med svårartade asociala beteenden på den nivån att de är omöjliga att tillrättavisa. De skriker, förolämpar, pissar inomhus, förnedrar, hånar, misshandlar varandra för en öl. Skrålar, sjunger nidvisor, hotar och är värre än ett barn i trotsåldern.Helt ohanterliga, värre än upproriska och bortskämda barn. Finns inget du kan säga för att nå fram. De är gränslösa bortom all räddning. Antingen saknas motivation, alternativt har de alkohol- och drogrelaterade hjärnskador eller både och. De ljuger för en tia, manipulerar och stjäl, och därtill är de natutligtvis hundägare. Tragiskt, om SD och LW kommer uppvisa liknande asociala beteenden och symptom i sina konversationer. Då får Stefan garanterat inget husrum hos mig efter eventuellt fängelsestraff.

Kanske helt i den extremaste varianten men de verkar ju åtminstone periodvis gått in för att jävlas/nita dit varandra på olika sätt när de känt sig förorättade. När det rationella väl vore att helt sonika bara ge upp relationen.
Citera
2020-01-13, 22:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
När hjärnan tar slut tar nävarna vid,Hemskt men sant
Amerikansk realism. När de sakliga argumenten tryter skickar man in Simpampen och insatsstyrkan.
Citera
2020-01-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske helt i den extremaste varianten men de verkar ju åtminstone periodvis gått in för att jävlas/nita dit varandra på olika sätt när de känt sig förorättade. När det rationella väl vore att helt sonika bara ge upp relationen.

Jag har mina misstankar att Lena kommer uppvisa obstinata, bitchiga , provokotativa, utmanande och hämndfyllda uttalanden i deras ömsesidiga loggar.

SD tror jag kommer uppfattas som spydig, föraktfull, dubbeltydig och uttala underförstådda hot. Han gillar ju gåtor och ordlekar.

Gränslöshet, lögn och hämndaktioner har jag fär mig att båda bemästrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in