Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Mja, de fallen där någon dödat efter att det trätts någon tid (behöver inte vara överdrivet lång tid) landar ju ofta i dråp.
Du nämner missbruk, den egenheten många missbrukare har är ju ofta att de gradvis utvecklar något sorts asocialt beteende, och det är ju oftade dräper varandra av den orsaken. Men ett missbrukarbeteende kan ju även sådana som inte missbrukar alkohol eller andra substanser utveckla: ljuga, bedra, manipulera, hantera konflikter på ett omoget icke-konstruktivt sätt. Och de egenheterna synes ju funnits hos såväl SD som LW. Missbrukare fastnar ofta i ett omoget tonårstillstånd som ger sig uttryck i hur de beter sig mot (och retar upp) andra.
Det där överensstämmer väl med mina egna observationer. Hur många ggr har jag inte träffat på missbrukare i Stockholm med svårartade asociala beteenden på den nivån att de är omöjliga att tillrättavisa. De skriker, förolämpar, pissar inomhus, förnedrar, hånar, misshandlar varandra för en öl. Skrålar, sjunger nidvisor, hotar och är värre än ett barn i trotsåldern.Helt ohanterliga, värre än upproriska och bortskämda barn. Finns inget du kan säga för att nå fram. De är gränslösa bortom all räddning. Antingen saknas motivation, alternativt har de alkohol- och drogrelaterade hjärnskador eller både och. De ljuger för en tia, manipulerar och stjäl, och därtill är de natutligtvis hundägare. Tragiskt, om SD och LW kommer uppvisa liknande asociala beteenden och symptom i sina konversationer, då får Stefan garanterat inget husrum hos mig efter eventuellt fängelsestraff.