Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-13, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag funderar på det rimliga i att en civil luftfartsmyndighet släpper iväg civila flygplan i luftrum som inte är säkerställt att vara säkert.

Även landets flygplatser bör ha fått information om förhöjd risk på grund av attackerna, och därmed vidtagit åtgärder för att säkerställa säkerheten, eller?

Att västerländska flygbolag opererar i ett land där det inte råder någon form av acceptabel luftsäkerhetsstandard känns främmande.

Man må ha utgångspunkten att Iran är stenåldern, jag har det inte.
Du menar precis som i Ukraina.
Citera
2020-01-13, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag vet inte vad du har skrivit.
Jag skrev att jag inte finner det rimligt att Piloterna agerat oaktsamt av olika anledningar.
Aha, du bara skriver, läser du inte vad andra skriver?

Det började nog här #4784
Detta låter som om militären ej gett OK för att flyga!! Varför flög dom då?

"Commander of Aerospace Force of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), Amir Ali Hajizadeh said the UIA had requested a no-fly zone in the war-torn territory before the crash. “The IRGC commander said that they had asked to create a no-fly zone in view of the war. But this has not been approved for some reason”."

https://igtds.org/2020/01/ps752-flig...fy-the-target/

Kan det vara så att för varje flight fick dom fråga militären, det låter logiskt eftersom enbart dom vet situationen så I UIA fallet så struntande man i OK från militären och då sköt dom eftersom ingen fått tillstånd att flyga just då, kanske var därför den var en timmes lucka då militären meddelat att det var osäker

Måste rimligen vara en felskrivning/övesättningsfel och syfta på att han vill han "safe-zone" eller omvänt veta vart han INTE skulle flyga men mest troligt att han vill veta en säker väg ut och ha fick inget sådant svar me lyfte ändå! Om är fallet så var det inget bra beslut, lite Teneriffa över det.

För även om flygplatsen säger "clear" så ska inte kaptenen flyga om inte han tror på att det är "clear", jämför Ukranias som väntade på att en olycka skulle ske innan dom stängde luftrummet samt MH-17 valde en den enligt Ukraina säkra flygleden medans andra mer noggräknande kaptener och bolag valda att inte lita på Ukraina.
Citera
2020-01-13, 20:05
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Aha, du bara skriver, läser du inte vad andra skriver?

Det började nog här #4784
Detta låter som om militären ej gett OK för att flyga!! Varför flög dom då?

"Commander of Aerospace Force of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), Amir Ali Hajizadeh said the UIA had requested a no-fly zone in the war-torn territory before the crash. “The IRGC commander said that they had asked to create a no-fly zone in view of the war. But this has not been approved for some reason”."

https://igtds.org/2020/01/ps752-flig...fy-the-target/

Kan det vara så att för varje flight fick dom fråga militären, det låter logiskt eftersom enbart dom vet situationen så I UIA fallet så struntande man i OK från militären och då sköt dom eftersom ingen fått tillstånd att flyga just då, kanske var därför den var en timmes lucka då militären meddelat att det var osäker

Måste rimligen vara en felskrivning/övesättningsfel och syfta på att han vill han "safe-zone" eller omvänt veta vart han INTE skulle flyga men mest troligt att han vill veta en säker väg ut och ha fick inget sådant svar me lyfte ändå! Om är fallet så var det inget bra beslut, lite Teneriffa över det.

För även om flygplatsen säger "clear" så ska inte kaptenen flyga om inte han tror på att det är "clear", jämför Ukranias som väntade på att en olycka skulle ske innan dom stängde luftrummet samt MH-17 valde en den enligt Ukraina säkra flygleden medans andra mer noggräknande kaptener och bolag valda att inte lita på Ukraina.

Finns ingen anledning för Piloterna att försätta både sina egna och passagerarnas liv i livsfara genom att trotsa aktuellt regelverk eller aktuella uppmaningar.
Man flyger inte på måfå och med typ skitsamma det löser sig nog inställning
Citera
2020-01-13, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Finns ingen anledning för Piloterna att försätta både sina egna och passagerarnas liv i livsfara genom att trotsa aktuellt regelverk eller aktuella uppmaningar.
Man flyger inte på måfå och med typ skitsamma det löser sig nog inställning
Du syftar på att dom var oansvariga alltså som lyfte utan att ha fått svar på en "safe-zone" eller vad menar du?
Citera
2020-01-13, 20:12
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
I Ukraina 2014 fanns restriktionerna att flyga upp till FL320, ändå flög de flesta flygbolag över konfliktzonen. Det är pengar som styr, mycket kostsamt för flygbolag att flyga runt.
Citera
2020-01-13, 20:21
Moderator
OYs avatar
Citat:

Nej, jag anser inte att MH17 och Ukraina är jämförbart med det aktuella fallet. Ett ukrainskt flygplan hade innan nedskjutningen av MH17 skjutits ned såvitt jag förstår. I det fallet fanns det en uppenbar anledning att stänga luftrummet över områden som behärskades av separatister.

I det aktuella fallet handlar det om territorium och luftrum uteslutande behärskat av Iran. Inga sedan tidigare kända stridshandlingar eller incidenter på eller över iranskt territorium.

Inget militärt eller civilt utfärdat flygförbud rådde i området såvitt vi känner till, det är vad Irans militära organisationer hade att förhålla sig till.

Antingen råder flygförbud och då kan militären i princip bekämpa vad man vill som trotsar förbudet, eller så råder inget förbud, och då kan man inte medvetet skjuta ner vita prickar på vinst eller förlust.
Citera
2020-01-13, 20:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du syftar på att dom var oansvariga alltså som lyfte utan att ha fått svar på en "safe-zone" eller vad menar du?

Du resonera just nu som om att en begäran om safe-zone vore sanning.

Är det bekräftat att PS752 begärde en safe-zone?

Utan att veta så tänker jag mig att piloterna utgår ifrån att de är "safe" om de får klart för start enligt godkänd rutt.

Det är flygledningens primära uppgift att säkerställa säkerheten för alla flygföretag inom egen kontrollzon.
Citera
2020-01-13, 20:29
Bannlyst
Citat:
Nej, jag anser inte att MH17 och Ukraina är jämförbart med det aktuella fallet. Ett ukrainskt flygplan hade innan nedskjutningen av MH17 skjutits ned såvitt jag förstår. I det fallet fanns det en uppenbar anledning att stänga luftrummet över områden som behärskades av separatister.

I det aktuella fallet handlar det om territorium och luftrum uteslutande behärskat av Iran. Inga sedan tidigare kända stridshandlingar eller incidenter på eller över iranskt territorium.

Inget militärt eller civilt utfärdat flygförbud rådde i området såvitt vi känner till, det är vad Irans militära organisationer hade att förhålla sig till.

Antingen råder flygförbud och då kan militären i princip bekämpa vad man vill som trotsar förbudet, eller så råder inget förbud, och då kan man inte medvetet skjuta ner vita prickar på vinst eller förlust.
Vad var det för Ukrainsk plan som skjutits ned, det har jag missat helt?

Inga stridshandlingar, skojar du har du hört talas om ISIS samt bråket med USA, man behöver inte deklarera krig för att det ska vara farlig!

Som kapten har man ett ansvar oavsett vad andra säger och väder och vind, pressen att flyga dit var stor men kaptenen ville inte flyga dit men var tvingad, säkert för sitt jobs skulle precis som Estonia.

Och nu tolkar jag denna fråga om "safe-zone" som att han ville veta vart det var safe men fick inget svar tydligen.
Citera
2020-01-13, 20:35
Moderator
OYs avatar
Citat:

Inga stridshandlingar, skojar du har du hört talas om ISIS samt bråket med USA, man behöver inte deklarera krig för att det ska vara farlig!

Som kapten har man ett ansvar oavsett vad andra säger och väder och vind, pressen att flyga dit var stor men kaptenen ville inte flyga dit men var tvingad, säkert för sitt jobs skulle precis som Estonia.

Och nu tolkar jag denna fråga om "safe-zone" som att han ville veta vart det var safe men fick inget svar tydligen.

Nej, jag skojar inte, kan inte hitta en enda stridshandling eller incident på eller över iranskt territorium i närtid.

Vet du eller någon annan om det enbart var utländska bolag som startade och landade aktuell tid?

EDIT; wiki citat;

Ukrainas myndigheter anklagar de proryska, Rysslandsstödda separatisterna[19] (som tidigare skjutit ner ett antal ukrainska flygplan i området) för det hela, medan talesmän för separatisterna hävdar att Ukraina ligger bakom.[20

Dessutom mer än ett nedskjutet flygplan.
Senast redigerad av OY 2020-01-13 kl. 20:38.
Citera
2020-01-13, 20:41
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
.
AN-26, ett stort transportflygplan, blev skjuten den 14 juli 2014 på 6300 meters höjd över Donbass. Ändå Ukraina har inte stängt luftrummet.
Citera
2020-01-13, 20:43
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Om det råder fara och osäkerhet kring säkerheten är det givetvis oansvarigt att lyfta.
Citera
2020-01-13, 20:45
Bannlyst
Citat:
Nej, jag skojar inte, kan inte hitta en enda stridshandling eller incident på eller över iranskt territorium i närtid.

Vet du eller någon annan om det enbart var utländska bolag som startade och landade aktuell tid?

EDIT; wiki citat;

Ukrainas myndigheter anklagar de proryska, Rysslandsstödda separatisterna[19] (som tidigare skjutit ner ett antal ukrainska flygplan i området) för det hela, medan talesmän för separatisterna hävdar att Ukraina ligger bakom.[20

Dessutom mer än ett nedskjutet flygplan.
Närtid spelar ingen roll i ett område som varit mycket bråkigt under så lång tid.

Det var verkligen rykten utan det minsta belägg, sluta trolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in