2020-01-13, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
AN-26, ett stort transportflygplan, blev skjuten den 14 juli 2014 på 6300 meters höjd över Donbass. Ändå Ukraina har inte stängt luftrummet.
AN-26, ja det känner jag till men det var verkligen ingen passagerarkärra
Citera
2020-01-13, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Om det råder fara och osäkerhet kring säkerheten är det givetvis oansvarigt att lyfta.
Utan att peka finger mot skeppare så ville jag bara belysa en annan sida av myntet och kanske att det var en sorts oskriven regel att få grönt ljus ofta vid take-off speciellt när det var så jätteoroligt som den dagen
Citera
2020-01-13, 20:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Närtid spelar ingen roll i ett område som varit mycket bråkigt under så lång tid.

Det var verkligen rykten utan det minsta belägg, sluta trolla.

Nähepp, då gör det inte det.

Angående frågan om om det fanns iranska bolag som landade och startade den där morgonen, har du något svar, vad vet du, vad vill du att vi andra ska ha för uppfattning om det?
Citera
2020-01-13, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nähepp, då gör det inte det.

Angående frågan om om det fanns iranska bolag som landade och startade den där morgonen, har du något svar, vad vet du, vad vill du att vi andra ska ha för uppfattning om det?
I inlägg #4637 kan du läsa vilka flighter som avgick, men vad menar du om vilken uppfattning ni ska ha om det!!
Citera
2020-01-13, 20:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Behövs verkligen det? Om jag dör i en flygkrasch så har alltså staten mitt DNA lagrat i hemlighet nånstans att matcha med och tills dess är jag ej dödsförklarad? När snodde dom mitt dna utan att meddela mig och varför svabbar isåfall polisen misstänka gärningsmän om dom redan har DNA från samtliga svenska medborgare?

Låter ologiskt.

Enl artikeln ville Iranierna ha DNA att jämföra med. Kan ju va DNA från föräldrar/syskon.

De kan ju inte skicka kropparna slumpmässigt så om "svenskarna" ska skickas hit krävs nog DNA.
Citera
2020-01-13, 20:56
Medlem
stativs avatar
Det jag reflekterar över är att det diskuteras att planet har flugit fel kurs osv, men att det förutsätts att det mycket mobila lv-systemet visste var de befann sig.
Om de har navigerat fel och placerat sig i närheten av utflygningskorridoren istället för 15km söderut, kan det ha varit en bidragande orsak till katastrofen.
Vid radarskärmen är det inte mycket som talar om på vilken plats de befinner sig och plötsligt får de upp ett mål och ställs inför valet att inom 10 sekunder skjuta ned lede fi eller bli arkebuserad för att ha låtit bli.
Citera
2020-01-13, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
I inlägg #4637 kan du läsa vilka flighter som avgick, men vad menar du om vilken uppfattning ni ska ha om det!!

Jag och sannolikt fler här vill sannolikt undvika att kallas troll enkom för att vi framför åsikter, länkar, citat eller egna slutsatser, i det perspektivet är det bättre att du får bestämma, tråkig diskussion, men du blir nöjd, ta för dig nu.

Jag vidhåller dock att situationen i det aktuella fallet för min del inte är jämförbart med MH17 och den kontexten.
Citera
2020-01-13, 21:17
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
AN-26, ja det känner jag till men det var verkligen ingen passagerarkärra
Året 2001 skött Ukraina ned en passagerareflygplan Tu-154 med C-200 missilen under en militär övning.
Ombord fanns mest israeliska medborgare- 51 personer och 15 ryssar. Ukrainska Presidenten Kuchma sa då ”vi är inte de första, inte de sista”. Bumerangen kom tillbaka 2020.
Citera
2020-01-13, 21:18
Bannlyst
Citat:
Jag och sannolikt fler här vill sannolikt undvika att kallas troll enkom för att vi framför åsikter, länkar, citat eller egna slutsatser, i det perspektivet är det bättre att du får bestämma, tråkig diskussion, men du blir nöjd, ta för dig nu.

Jag vidhåller dock att situationen i det aktuella fallet för min del inte är jämförbart med MH17 och den kontexten.
Skilj på påståede och åsikt. När du ska argumentera med citat från någon annan, granska det först och när du citerar visa källan!

Om du citerar någon i tråden, klipp inte ut utan använd citat funktionen
Citera
2020-01-13, 21:28
Moderator
OYs avatar
Avgående flyg före PS752 aktuell morgon.

Azerbadjan Airlines
Lufthansa
Turkish Airlines
Austrian Airlines
Aeroflot
Qatar Airlines
Turkish Airlines
Atlas Global
Qatar Airlines

Samtliga icke iranska flygbolag.

Varför startade utländska bolag men inga inhemska, det är värt att fundera på.
Citera
2020-01-13, 21:58
Medlem
Honeytraps avatar
Gallande fortsatta spekulationer om ett personligt enskilt “misstag” sa kan det avskrivas direkt. Ingen skulle trycka pa knappen (aven I tro om en amerikansk attack) utan OK fran hogre ort. Det flog ett antal plan fran samma flygplats sa varfor just det planet? Varfor var det extra hotfullt?
Citera
2020-01-13, 22:02
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Avgående flyg före PS752 aktuell morgon.

Azerbadjan Airlines
Lufthansa
Turkish Airlines
Austrian Airlines
Aeroflot
Qatar Airlines
Turkish Airlines
Atlas Global
Qatar Airlines

Samtliga icke iranska flygbolag.

Varför startade utländska bolag men inga inhemska, det är värt att fundera på.

Skulle det starta några inhemska bolag för det första?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in