2020-01-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
ibis99 har jag diskuterat med tidigare, han fick en svensk rapport, han vill kanske dela med sig den.

Du menar rapporten där man avhumaniserar kvinnor som ett import gods.. Nä jag vill inte använda ett sånt ord.. Så kan du raljera runt våld i nära relation...
Citera
2020-01-12, 16:19
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Man kan se mycket som ett minoritetsexkluderande. Men problemet är ju inte ens giltigt enligt det du representerar i fråga 1-3.

Exakt min poäng.
Citera
2020-01-12, 19:34
Avslutad
Ignorerar flashack och läser titeln som den borde stå: Varför slår män kvinnor.

Många anledningar, antagligen lika många som varför kvinnor slår män.
Jag kan inte säga för jag har aldrig lyft min näve mot en kvinna i vrede, men ibland
har man hört det ena och det andra och förstått varför även om det inte gör handlingen mer korrekt.

Ett par vanliga orsaker till att kvinnor och män slår varandra kan vara:
Kort stubin, dålig självbehärskning, dålig/t självkänsla/självförtroende etc, etc ,etc. Vanligast tror jag är att man helt enkelt blir provocerad till det i kombination med något annat, som någon av de tidigare förslagen.

Vem vet egentligen, våld är ju ett extremt vanligt naturligt fenomen, så enligt progressiva så borde det ju vara bra med tanke på hur man alltid hänvisar till naturen i andra argument, speciellt sådana som har med sexualitet att göra.
Själv tänker jag att det är vår förmåga att välja bort naturliga responser/reaktioner som gör oss till människor, kanske är vissa av oss helt enkelt mer mänskliga än andra.
Citera
2020-01-12, 19:47
Medlem
En kvinna som inte lyder sin man efter flera tillrättavisningar, måste erhålla en lätt örfil så hennes sans kommer till åter.
Citera
2020-01-13, 16:10
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Exakt min poäng.

Kan du utveckla då? Är våld ett problem på samma sätt i bdsm-communityn?
Citera
2020-01-13, 16:17
Medlem
jag slår kvinnor när jag känner för det. Har nästan blivit som en drog.
Citera
2020-01-13, 16:20
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
En kvinna som inte lyder sin man efter flera tillrättavisningar, måste erhålla en lätt örfil så hennes sans kommer till åter.

Dönockar i tråden med dessa inlägg. Har t ex du något att tillföra till varför vi borde höra dig? Ids inte kolla din posthistorik, ids inte värdera dig. Det är du som bör skriva en förklaring om du har något att säga. Eller vill du att vi ska ta dig för en oneliner tillika ett slag?

Edit: svara inte. Kommer inte skriva igen.
Senast redigerad av FedupFlorence 2020-01-13 kl. 16:26.
Citera
2020-01-13, 16:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickardo98
jag slår kvinnor när jag känner för det. Har nästan blivit som en drog.

Dig kollade jag upp. Du verkar vara en riktig smartskalle.
Har du någon vidare kommentar?
Citera
2020-01-13, 19:09
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Kan du utveckla då? Är våld ett problem på samma sätt i bdsm-communityn?

Inte på exakt samma sätt. Mönstret i den här tråden liknar narkotikadebatten.

Det finns bara absolutism och DÖDSKNARKSCHOCK.

I verkligheten brukar det finnas mellanting också. Folk som kan ta ett glas ibland utan att dö. Eller röka på mellan varven. Utan att det är en biggie.

Jag menar att det bör kunna vara likadant med våld. Nivån måste inte vara noll om den är förhandlad och bägge parter tycker den är rimlig.

BDSM eller ej. Ta ett snack med er partner om var ni vill era gränser ska gå. De måste inte gå vid noll, även om det såklart också är ett alternativ.
Citera
2020-01-13, 19:13
Bannlyst
Det gör jag inte?
Citera
2020-11-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Män slår kvinnor av samma skäl som kvinnor slår män i relationer (eller för den delen kvinnor slår kvinnor i lesbiska relationer). Det finns en rad olika orsaker, men förklaringarna är könsneutrala eftersom kvinnor slår män i relationer lika ofta som vice versa – minst. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=5667721

Tyvärr har svenska feminister i årtionden spridit desinformation i frågan, vilket gör att många tror att män skulle bruka mer våld mot sin partner, och att de flesta svenskar hjärntvättas till en sexistisk (sc. misandristisk) inställning till partnervåldet. Feminister blundar för fakta och hittar därför på förklaringar till våldet i patriarkatsteorier (där matriarkatsteorier vore lika rimliga). Eftersom feminister inte utgår från fakta, kan de heller inte göra något åt och minska våldet i nära relationer.

"The study confirms yet again that violence towards women is much worse in relationships than towards men", Krantz says."

Läser du ptja iprincip all annan forskning på ämnet så är 98% av förövarna män. Och du glömmer dessutom bort att våld i nära relation sker även i homosexuella förhållanden. Jag förnekar inte att det finns kvinnor som slår män men i och med att detta är första studien som pekar på sånna här siffror där urvalet var 1400 personer (och vi vet inte HUR urvalet gjordes) så går det inte att påstå att denna studie väger tyngre än hundratusentals andra studier på ämnet som producerats genom åren.
Citera
2020-11-20, 11:12
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Faktum är att den som slår oftast har mindre "skuld" än den som blir slagen. Men det kanske borde förbli osagt. Det krävs djupare psykologiska insikter för att förstå sambandet här. Och förmedlar man djupare kunskaper till de med grunda insikter förvillar det bara.

Sedan finns det såklart misshandlare som agerar utifrån psykopati, sociopati och okontrollerad affekt. Men dessa är inte så många som man kan tro.

De flesta som får en smäll eller en örfil har gjort sig förtjänt av den. Det finns även ett försonande drag i utdelandet av ett slag, det finns kärlek där, givet att slaget kommer från en sund person.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-11-20 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in