2020-01-13, 01:08
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
...Då är vi några stycken som är skeptiska till mullornas erkännande av ett "misstag". Frågan blir då; vem/vilka står isf. bakom en planerad nerskjutning, och varför?

Jag har lagt ut en del i de frågorna tidigare ikväll, upprepar dem inte.

Det lär vara den politiska ledningen som styr militären.
Citera
2020-01-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Antingen var de inkompetenta och missade de 3 flighter som avgick ett par timmar tidigare eller så fick de ett kommunikationsbortfall med stridsledningen (som i deras tankevärld kan bero på fientlig påverkan eller vapeninsats) och därmed doktriner/omfall som i detta fall styrde deras agerande till en tragedi.
Eller så omgrupperade de precis som du skrev och anlände till en ny plats ganska nära inpå bekämpningen. Operativt korrekt utnyttjat mobilt luftvärn flyttar sig flera gånger i timmen.

Har du källor på detta? Jag har fått uppfattningen att flygplanen, en 9-10 stycken, lyfte ganska regelbundet från 5-tiden, men har inga källor på det, bara läst i tidigare kommentarer.

Det som stör mig är att du är så stensäker på att det var ett misstag, det liknar faktiskt lite Gretas stensäkerhet på att världen brinner upp om 10 år...om vi inte gör något NUuuuu. Jag kan säga, att det finns i mitt möjliga scenario, misstaget, men jag höjer blicken och frågar mig om det kan vara en planerad skjutning, i ett dysfunktionellt land....
Citera
2020-01-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Ja, men min fundering är om de är helt trogna sina ledare, som är starkt ifrågasatta bland folket. Så även om de styr, finns det nog ett visst utrymme för militärer att obstruera ledningen....
Citera
2020-01-13, 01:22
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
...Då är vi några stycken som är skeptiska till mullornas erkännande av ett "misstag". Frågan blir då; vem/vilka står isf. bakom en planerad nerskjutning, och varför?

Ingen. IRGC agerar på order av regimen. Armén är en icke-aktör i Iran och kan bortses ifrån. Att regimen skulle vilja skjuta ner planet av vilja är mer korkat än misstaget att skjuta ner planet. Regimen vinner inget på det, utan tappar ansiktet både internationellt och nationellt.
Citera
2020-01-13, 01:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Eller en politisk ledning i ett annat land, bör inte vara så svårt att falsksignalera, det går att lura stridsledning eller operatörer, bör inte vara väldigt svårt. I synnerhet om det stämmer som vissa påstår, att den iranska militären inte är den bästa världen har skådat.

Man bör fråga sig om, och i så fall vem som vann något på nedskjutningen. Inte var det mullorna och generalerna i alla fall.
Citera
2020-01-13, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Knappast en spaningsradar, för då visste man att det var ett flygplan som startade ifrån Teheran internationella flygplats.

Försök inte att inbilla någon att Iran hade bristande luftlägesbild vid den här tidpunkten.

Inte en enda attack mot något mål har registrerats i hela landet, ingen kränkning av territorium, ingenting, trots det får en Tor 1 operatör frispel, tänder sin radar och ser UIA och dödar samtliga ombord. Detta sker alltså i stort sett mitt i landet långt ifrån farliga gränser och som en blixt från klar himmel får Hanif syn på en vit farlig prick, hör du inte själv hur orimligt det låter?

Spaningsradar sänder sällan konstant i krigstid (vilket Iranierna verkar ha varit inställda på). Åtminstone inte av de typerna som kan länka till SA-15 utan de används sparsamt och "blinkande" dvs korta sändintervall vid fasta eller slumpmässiga tidpunkter.
Det kan gå lång tid utan att någon sänder för att man inte vill röja grupperingen. Sen tänder en spaningsradar i ett par sekunder för att skaffa en ögonblicksbild för förbandet och släcker sedan. Ett par minuter senare tänder en annan station för ett fåtal svep osv.
En kryssningsrobot kan antas närma sig målet i terrängmask och därmed sitter man inte och avfärdar mål som dyker upp plötsligt på djupet av det egna territoriet. Oavsett allting annat så kan jag lova att enskilda operatörer inte gör strategiska eller ens operativa bedömningar utan enbart taktiska i förhållande till de lokala objekt man är sätt att skydda och det med sekunder snarare än minuter i betänketid.

Man gör dessutom inga bedömningar av flygföretag utanför den egna radarräckvidden. Särskilt inte om man saknar egna system för att ta del av det övergripande luftläget.

Den civila flygledningen i Iran hade säkerligen god koll på flygplanet i fråga. Det militära förband som sköt ner kärran hade det uppenbarligen inte (annars hade det inte hänt).

Jag förstår inte behovet av att hitta en konspiration i något som egentligen inte är märkligare än alla andra tragedier där militär lyckats ta död på civila. Orsaken är väldigt ofta densamma. Bristande eller felaktig information och lägesbild..
Citera
2020-01-13, 01:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
Ingen. IRGC agerar på order av regimen. Armén är en icke-aktör i Iran och kan bortses ifrån. Att regimen skulle vilja skjuta ner planet av vilja är mer korkat än misstaget att skjuta ner planet. Regimen vinner inget på det, utan tappar ansiktet både internationellt och nationellt.

Men finns andra aktörer som vinner på det.

Hur många judar fanns ombord?
Citera
2020-01-13, 01:28
Medlem
Citat:
Har du källor på detta? Jag har fått uppfattningen att flygplanen, en 9-10 stycken, lyfte ganska regelbundet från 5-tiden, men har inga källor på det, bara läst i tidigare kommentarer.
För civil trafik kan du gå in på FR24 och kolla IKA. Det var inga flygplan som lyfte på minst en timme innan olycksplanet och inga som landade från den riktningen (en kärra landade från sydost 40min före men det är ännu längre utanför den potentiella radarräckvidden hos det misstänkta systemet).
Citera
2020-01-13, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR

Med tanke på missnöjet mot regimen i landet, kan man vara helt säker på det? Kan det vara så att militären andas lite morgonluft, efter att ÖB för milisen blivit bortblockad av USA? Vem kan säkert utesluta att det var en medveten handling? Jag värderar inte varianterna misstag och medvetet, men vill i nuläget inte stensäkert gå med på de ständigt ljugande mullornas förklaring att det var ett "misstag", det kan ligga mer under stenarna....
Citera
2020-01-13, 01:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Finns många skäl, ett kan vara att avsikten var att skylla på usa. T ex Iran skickar missiler mot usa(Irak) och väntar sig en motattack, så planen är att skjuta ner ett civilt plan i iran och skylla på usa. Problemet är bara att usa inte gjorde någon mottattack men planet sköts ner ändå och då blir det betydligt svårare att skylla på usa. Då skyller man först på olycka men de inser tillslut att det inte går och då blir misstaget den näst bästa lösningen.

Om usa hade skjutit tillbaka så hade nog många trott att det var usa:s fel. Kanske inte överallt men i Mellanöstern där usa har många som hatar dom. Skulle bli svårt att reda ut också vem som egentligen skjutit ner den då Iran skulle vägra släppa in någon utomstående.
Citera
2020-01-13, 01:32
Medlem
Citat:
För civil trafik kan du gå in på FR24 och kolla IKA. Det var inga flygplan som lyfte på minst en timme innan olycksplanet och inga som landade från den riktningen (en kärra landade från sydost 40min före men det är ännu längre utanför den potentiella radarräckvidden hos det misstänkta systemet).

Ok, litar på dig och källan, det tar bort en del av min skeptiska inställning till de ständigt ljugande mullorna, kanske talade de sanning denna gång ( för omväxlings skull), vi får se....
Citera
2020-01-13, 01:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Jo det finns det. Flightradar skriver själv det på sin insta. Tror det var 5.30 eller nåt sånt mot Japan men den tar en annan väg och svänger skarpt efter start
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in