Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Knappast en spaningsradar, för då visste man att det var ett flygplan som startade ifrån Teheran internationella flygplats.
Försök inte att inbilla någon att Iran hade bristande luftlägesbild vid den här tidpunkten.
Inte en enda attack mot något mål har registrerats i hela landet, ingen kränkning av territorium, ingenting, trots det får en Tor 1 operatör frispel, tänder sin radar och ser UIA och dödar samtliga ombord. Detta sker alltså i stort sett mitt i landet långt ifrån farliga gränser och som en blixt från klar himmel får Hanif syn på en vit farlig prick, hör du inte själv hur orimligt det låter?

Spaningsradar sänder sällan konstant i krigstid (vilket Iranierna verkar ha varit inställda på). Åtminstone inte av de typerna som kan länka till SA-15 utan de används sparsamt och "blinkande" dvs korta sändintervall vid fasta eller slumpmässiga tidpunkter.
Det kan gå lång tid utan att någon sänder för att man inte vill röja grupperingen. Sen tänder en spaningsradar i ett par sekunder för att skaffa en ögonblicksbild för förbandet och släcker sedan. Ett par minuter senare tänder en annan station för ett fåtal svep osv.
En kryssningsrobot kan antas närma sig målet i terrängmask och därmed sitter man inte och avfärdar mål som dyker upp plötsligt på djupet av det egna territoriet. Oavsett allting annat så kan jag lova att enskilda operatörer inte gör strategiska eller ens operativa bedömningar utan enbart taktiska i förhållande till de lokala objekt man är sätt att skydda och det med sekunder snarare än minuter i betänketid.
Man gör dessutom inga bedömningar av flygföretag utanför den egna radarräckvidden. Särskilt inte om man saknar egna system för att ta del av det övergripande luftläget.
Den civila flygledningen i Iran hade säkerligen god koll på flygplanet i fråga. Det militära förband som sköt ner kärran hade det uppenbarligen inte (annars hade det inte hänt).
Jag förstår inte behovet av att hitta en konspiration i något som egentligen inte är märkligare än alla andra tragedier där militär lyckats ta död på civila. Orsaken är väldigt ofta densamma. Bristande eller felaktig information och lägesbild..