Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-12, 23:50
  #4669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, försök inte inbilla mig inte att det är normalt ens i Iran att skjuta robotar mot alla vita prickar som dyker upp på radarskärmen i fredstid vid en civil flygplats utan att operatören funderar ett ögonblick på om det kan vara ett civilt flygplan, oaktat det spända läget.

Vanliga iranier gillar inte att man dödar iranier eller andra civila, protesterna tyder på det. Varför skulle en iransk Tor 1 operatör tänka annorlunda?

Du får tro vad du vill, men jag tror inte att iranska soldater är likgiltiga invid en civil flygplats och chansar utan att veta vad de skjuter på.

De var inte "invid" en flygplats utan långt därifrån. Det är som Hisingen till landvetter eller södra Lidingö till Arlanda.
I deras sinnen var det förmodligen inte "fredstid" utan natten för den stora hämnden. Iransk media hade precis kablat ut att man dödat 80 amerikaner i robotangrepp.
Luftvärnet kan i de flesta länder spåra sitt ursprung till artilleriet. Ett vapenslag som systematiskt skjuter BVR (dvs på saker man inte kan se). Eldenheter är utbildade och tränade att så snabbt och effektivt som möjligt skjuta ner flygplan. Släpper du lös dem med eldtillstånd i ett område där det finns civilt flyg så är en katastrof en tidsfråga snarare än en risk.
Citera
2020-01-12, 23:52
  #4670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Där håller jag med dig, så vad var det då som utlöste avfyringen? Vem gav order, och varför, blir de naturliga frågorna om man som du och jag är skeptiska till att det var ett "misstag"?

För min del tror jag på att militären tog chansen, att göra ett supermisstag, som de vet drabbar regimen, men det är såklart bara spekulation.....

Låter dessvärre oerhört rimligt
Om man tittar historiskt har det nästan aldrig inträffat att flyg skjuts ner med missil . Mycket för att de går på 10km höjd också dit få missilsystem når.
MH17 kan vara samma sak. Man ville ” röra om i grytan ” och ge någon annan part ett problem och , som här Ukraina, skulden för något hemskt


Annars har det knappt förekommit med civilplan som skjutits ned med missil.

Frågan är varför de valde detta flyg? Kanske just förklaringen är att det var andra än iranier på planet. Mer än hälften var ”svenskar” och ”kanadensare” om än med dubbla medborgarskap
Citera
2020-01-12, 23:52
  #4671
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte för att vara den som är den - men över 30 år spelar en viss roll när vi talar om tekniska system. Även om vi tar hänsyn till att det Irakiska luftvärnet har teknik som säkert har sin grund i 30 år gamla teknik - så gällde det även USA, det vill säga att systemen som fanns 1988 hade sin grund i 60-talet.

Man kan väl med fog säga att alla länder - jämfört med idag - var tekniskt efterblivna.

USS Vincennes och Iran air 655 har förstås sitt självklara intresse i sammanhanget. Även humöret på den amerikanske befälhavaren då verkar kunna ha haft sin grund trettio år tillbaka. Amerikanerna har tröskat den där händelsen en hel del tydligen, och har väl konstaterat att det handlade om en blandning av mycket ogynnsamma förhållanden och slarv, eller övermod. Men... och detta är läsvärt, legalt sett så borde det egentligen inte behöva finnas tvivel, enligt en amerikansk juridisk bedömare kort inpå händelsen (1989):

”But the correct legal principle, I am clear, is not as Sofaer and Maier would have it — no legal liability to victims of airplane disasters without proof of fault beyond a reasonable doubt, and no fault in combat zones — but rather liability regardless of fault, so long as the cause is established, as it clearly was in the case of Iran Air 655, as in the case of Korean Air Lines 007. I would have hoped that those who spoke for the United States about the tragedy of July 3, 1988, from the President on down, would have recognized this principle, so essential for the safety of civil aviation, as other spokesmen for the United States and its allies have done when other states’ military (whether or not on orders from on high) brought down civilian aircraft that may have strayed off course.... That principle, it is clear, was breached by the United States in the case of Iran Air 655, and it follows that the United States is responsible. To say that is not to condemn the United States or even to find fault. It is simply to state that responsibility flows from the action itself.”

Prof. Andreas Lowenfeld
Wikipedia; Iran Air Flight 655

Det ska tilläggas att resonemanget presenterades innan det blev offentligt att Vincennes glidit in på iranskt territorialvatten när civilplanet sköts ner, vilket åtminstone är ngt förmildrande för befälhavaren (då skeppet kunde anses som lovligt mål för angrepp — USA och Iran låg inte i krig...).
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-13 kl. 00:34.
Citera
2020-01-12, 23:55
  #4672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
De var inte "invid" en flygplats utan långt därifrån. Det är som Hisingen till landvetter eller södra Lidingö till Arlanda.
I deras sinnen var det förmodligen inte "fredstid" utan natten för den stora hämnden. Iransk media hade precis kablat ut att man dödat 80 amerikaner i robotangrepp.
Luftvärnet kan i de flesta länder spåra sitt ursprung till artilleriet. Ett vapenslag som systematiskt skjuter BVR (dvs på saker man inte kan se). Eldenheter är utbildade och tränade att så snabbt och effektivt som möjligt skjuta ner flygplan. Släpper du lös dem med eldtillstånd i ett område där det finns civilt flyg så är en katastrof en tidsfråga snarare än en risk.
Stämmer inte
Avståndet var mindre än Bromma till Södermalm
Det var som Arlanda och Gottröra
Citera
2020-01-13, 00:03
  #4673
Medlem
Khamenei gav fria händer till luftvärnet att skjuta utan att behöva vänta länge på order uppifrån.Den ansvarige har erkänt .Han hade 10 sekunder på sig för att bestämma och beslöt att ge order att avfyra missilerna.Khameneis order togs tillbaka senare.
Citera
2020-01-13, 00:08
  #4674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Stämmer inte
Avståndet var mindre än Bromma till Södermalm
Det var som Arlanda och Gottröra
Källa på det? Flygplanet "försvann" drygt 20km från flygplatsen. Bedömt från filmerna och robotens prestanda befann sig eldenheten ytterligare 5-15km väster därom (därmed nånstans kring 30km från flygplatsen).
Citera
2020-01-13, 00:10
  #4675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
De var inte "invid" en flygplats utan långt därifrån. Det är som Hisingen till landvetter eller södra Lidingö till Arlanda.
I deras sinnen var det förmodligen inte "fredstid" utan natten för den stora hämnden. Iransk media hade precis kablat ut att man dödat 80 amerikaner i robotangrepp.
Luftvärnet kan i de flesta länder spåra sitt ursprung till artilleriet. Ett vapenslag som systematiskt skjuter BVR (dvs på saker man inte kan se). Eldenheter är utbildade och tränade att så snabbt och effektivt som möjligt skjuta ner flygplan. Släpper du lös dem med eldtillstånd i ett område där det finns civilt flyg så är en katastrof en tidsfråga snarare än en risk.

Ok, och vad blir slutsatsen av det? Har mullorna beordrat det, eller har militären själva tagit beslutet? Ingen ska inbilla mig att robotskjutningen "bara hände", jag kan gå med på att militären är gravt efterbliven i systematik i landet Iran, men mer sannolikt är nog att det var planerat.....
Citera
2020-01-13, 00:14
  #4676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Khamenei gav fria händer till luftvärnet att skjuta utan att behöva vänta länge på order uppifrån.Den ansvarige har erkänt .Han hade 10 sekunder på sig för att bestämma och beslöt att ge order att avfyra missilerna.Khameneis order togs tillbaka senare.

Skulle sitta bra med en solid källa på det, annars blir det bara trolleri för mig, tyvärr.....
Citera
2020-01-13, 00:16
  #4677
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
De var inte "invid" en flygplats utan långt därifrån. Det är som Hisingen till landvetter eller södra Lidingö till Arlanda.
I deras sinnen var det förmodligen inte "fredstid" utan natten för den stora hämnden. Iransk media hade precis kablat ut att man dödat 80 amerikaner i robotangrepp.
Luftvärnet kan i de flesta länder spåra sitt ursprung till artilleriet. Ett vapenslag som systematiskt skjuter BVR (dvs på saker man inte kan se). Eldenheter är utbildade och tränade att så snabbt och effektivt som möjligt skjuta ner flygplan. Släpper du lös dem med eldtillstånd i ett område där det finns civilt flyg så är en katastrof en tidsfråga snarare än en risk.

Med all respekt för dina faktakunskaper, men jag tycker att du borde kliva ur din robotvagn nu och försöka se hur verkligheten ser ut utanför radarskärmen, där allting inte är svart med vita prickar, om du ursäktar.

Jag förstår att du är stolt över att vara luftvärnare, men dina resonemang färgas tyvärr för mycket av din romantiserade syn på din värnpliktstid, alldeles uppenbart, Lv4?

Du har själv beskrivit hur en lv-robotvagn uppträder, belysning av mål, knapp av/på, förvarning osv., och det rimmar illa med vad som påstås ha hänt, tyvärr är det så.

Antingen hade iranierna en fullt fungerande lv-organisation med allt som hör till i form av förvarning, ordnade former, beslutsvägar och rutiner. Ungefär så som du hade det i lumpen.

Eller så satt det ett gäng drillade, hjärntvättade skjutkåta, rädda och förvirrade iranier i ett antal Tor 1 och självständigt letade efter vita prickar på radarskärmen.

Jag ser gärna att du väljer en av ovanstående verkligheter, jag har svårt för att få in båda, när du försöker förklara hur man kunde skjuta ner UIA av misstag.
Citera
2020-01-13, 00:18
  #4678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Där håller jag med dig, så vad var det då som utlöste avfyringen? Vem gav order, och varför, blir de naturliga frågorna om man som du och jag är skeptiska till att det var ett "misstag"?
Militära eldöppnanden styrs av ROE (rules of engagement). Ingen sedan före Napoleons dagar har varit korkad nog att tro att toppstyrning fungerar i krig och därmed ges individuella enheter möjlighet att skjuta verkanseld med viss doktrinell styrning (i luftvärnets fall så kallade eldtillstånd).

Om scenen är uppsatt på ett sådant sätt som den var mellan 7/8e Januari med aktivt luftvärn, robotangrepp mot amerikanska baser och en i allmänhet uppskruvad retorik och krigsmässig stämning är det inte konstigt att civilt flyg blir nedskjutet av luftvärn. Det påpekades av flera personer väldigt tidigt i tråden.
Att folk inte begriper hur/varför handlar bara om att man är oinsatt i hur luftstrid och luftvärn fungerar i verkligheten kontra hollywoodfilmer.
Citera
2020-01-13, 00:19
  #4679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Låter dessvärre oerhört rimligt
Om man tittar historiskt har det nästan aldrig inträffat att flyg skjuts ner med missil . Mycket för att de går på 10km höjd också dit få missilsystem når.
MH17 kan vara samma sak. Man ville ” röra om i grytan ” och ge någon annan part ett problem och , som här Ukraina, skulden för något hemskt


Annars har det knappt förekommit med civilplan som skjutits ned med missil.

Frågan är varför de valde detta flyg? Kanske just förklaringen är att det var andra än iranier på planet. Mer än hälften var ”svenskar” och ”kanadensare” om än med dubbla medborgarskap

Ja, om de valde, det är min fråga. Det fanns ju ett antal andra plan som lyft den senaste timmen eller så. Om de, i luftvärnsfordonet, visste något om passagerarna, är väl tveksamt, men, den/de som då ev. beordrade avskjutning kanske visste, mycket if's and but's....
Citera
2020-01-13, 00:24
  #4680
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Khamenei gav fria händer till luftvärnet att skjuta utan att behöva vänta länge på order uppifrån.Den ansvarige har erkänt .Han hade 10 sekunder på sig för att bestämma och beslöt att ge order att avfyra missilerna.Khameneis order togs tillbaka senare.

Det bör ha funnits ett antal civila flygplan över iranskt luftrum under själva attacken mot Irak och timmarna fram tills att UIA sköts ner, varför blev inget annat flygplan nedskjutet om det var fri eldgivning mot vita prickar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback