2020-01-12, 02:14
Medlem
Jag har nu läst alla förhör och bilagorna och ja, vad ska man säga. Jag brukar normalt inte tycka synd om psykiskt sjuka mördare, men i det här fallet så är det hela jävligt tragiskt. Den här snubben mår ju rejält dåligt och har fallit in i en riktigt obehaglig och påfrestande psykos. Det har dessutom eskalerat oerhört fort på bara en eller två veckor. Till och med i det sista förhöret med honom, efter att han fått medicinering och vård, märker man att han inte helt släppt paranoian.

Det enda jag stör mig på är att han förnekar brott och ändå verkar vilja slingra sig ur. Alltså, han säger ju visserligen att det typ rimligen borde vara han som "gjort det", men ändå är han inte riktigt beredd att ta konsekvenserna verkar det som. Jag vet inte, det får mig att tappa lite sympati.

Sen det här med att han såg någon i "spegeln" var ju jävligt läskig läsning. Usch, att bli sjuk i hjärnan så här kan fan inte vara kul.

Edit: undrar även jag vad MT haft för sig under de dryga 2 timmar från mordet till det att han omhändertogs. Det framkommer ingenting om det. MT själv hävdar att han inte minns. Han verkar ändå ha många minnesluckor just där det passar om jag får vara lite misstänksam.
Senast redigerad av kentuckyfry 2020-01-12 kl. 02:28.
Citera
2020-01-12, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jag har nu läst alla förhör och bilagorna och ja, vad ska man säga. Jag brukar normalt inte tycka synd om psykiskt sjuka mördare, men i det här fallet så är det hela jävligt tragiskt. Den här snubben mår ju rejält dåligt och har fallit in i en riktigt obehaglig och påfrestande psykos. Det har dessutom eskalerat oerhört fort på bara en eller två veckor. Till och med i det sista förhöret med honom, efter att han fått medicinering och vård, märker man att han inte helt släppt paranoian.

Det enda jag stör mig på är att han förnekar brott och ändå verkar vilja slingra sig ur. Alltså, han säger ju visserligen att det typ rimligen borde vara han som "gjort det", men ändå är han inte riktigt beredd att ta konsekvenserna verkar det som. Jag vet inte, det får mig att tappa lite sympati.

Sen det här med att han såg någon i "spegeln" var ju jävligt läskig läsning. Usch, att bli sjuk i hjärnan så här kan fan inte vara kul.

Edit: undrar även jag vad MT haft för sig under de dryga 2 timmar från mordet till det att han omhändertogs. Det framkommer ingenting om det. MT själv hävdar att han inte minns. Han verkar ändå ha många minnesluckor just där det passar om jag får vara lite misstänksam.

Betänk att han fortfarande befann sig i psykos, han vet helt enkelt inte. Vad han gjorde eller något annat heller.
Citera
2020-01-12, 08:55
Medlem
Citat:

Jag tycker inte han verkar slingra sig. Han godtar allt polisen delger honom. T o m åklagaren säger att hon inte tror han minns. Det är nog tur att han inte gör det. Det hade varit plågsamt. Jag undrar om minnet kan komma tillbaka efter en psykos. Sista förhöret var för över 1,5 månad sen, och vad som hänt sedan dess vet vi inte. Men vi lär få rapport via media från huvudförhandlingen.
Citera
2020-01-12, 10:50
Medlem
Det här är en av dom sorgligaste förundersökningarna jag har läst. Hela mitt hjärta och mage vred sig av sorg för alla inblandade.
Jag har lusläst varenda del och jag kan inte annat än att beklaga stor för varenda människa som är inblandade och anhöriga.
Jag lider verkligen med GM som kommer få bära med sig den här smärtan,sorgen och vetskapen och framförallt alla frågetecken och gå i ovishet. Att mörda sin älskade.

Han verkar absolut vara en knepig filur och har nog grundligt inte alla hästar hemma eller har någon outredd diagnos till hans knepiga personlighet, men han verkar vara en fin människa oavsett och inget som skulle vara anledningen till dådet.

Vad hemskt att bli så sjuk och maktlös att känna att man måste göra illa sig på det sättet han gjorde för att han inte klarar av demonerna eller tror ens att det är verklighet, och att sen mörda M för att hon försökte hjälpa honom i hans självskadande.
Vilken panik hon måste haft. Först all smärta och oro gällande hans mående, stressen att åka hit och dit för hjälp utan gehör. Sen att se han må sämre och sämre till att se sin man försöka ta livet av sig framför hennes ögon, till att dö av smärta av inre blödningar..

äh fyfan.. hemsk läsning.

och angående ketamin, fentanyl och morfin är det inte märkligt att det anträffas i blodet eftersom han vart sövd och opererad. Det är ganska ovanligt med ketamin men det förekommer.
Det kan även användas för kraftig psykisk ohälsa. Det jag dock tycker är märkligt där är ju att ketamin kan ge hallisar.. och att då ge det till någon med hallisar e ju lite märkligt.
men ja det är inte alls märkligt.

Jag är mer förvånad att han inte faktiskt fick bättre och starkare mediciner utskrivet. Framförallt bättre antipsykotiska preparat när dom själva anser en viss psykotisk.
Citera
2020-01-12, 11:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Du får inte tvångsomhänderta folk enligt lag hur som helst. Enbart psykos räcker inte. Du borde klaga hos politikerna istället i så fall.
Politikerna bryr sig inte om vad jag säger. Därför tänker jag att de som arbetar med det här varje dag och har insikt och kunskap måste arbeta för en förändring av psykvården och inte som nu acceptera alla nedskärningar och rationaliseringar. Ett fall som detta är visserligen väldigt ovanligt men jag tror te.x. att självmorden som följer i psykosens spår är många med allt vad det innebär.
Citera
2020-01-12, 11:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Det har tyvärr hänt förr. Jag har refererat i tråden till Martin Sivertsson som mördade sin bästa vän under en psykos när de åt en middag tillsammans med sina respektive familjer. Han skadade även sina grannar mycket svårt. Hans sjukdomsförlopp påminner mycket JB:s.
Han levde under ordnade förhållande, hade ett bra jobb, fru, barn, många vänner och ett fint hus på rätt adress. Hans fru var läkare och hon hade kämpat för att att Martin skulle bli inlagd och få rätt vård innan det här hände.
Jag följde också den tråden. Ett galet tragiskt fall. Och när hustrun som är läkare inte ens lyckas få mannen inlagd så är det ju kört s.a.s.
Citera
2020-01-12, 13:35
Medlem
I ett tidigare skede skriver en läkare att mannen hade typ "lindriga" hallucinationer och så ändå blir han hemskickad. Hur tänker dom där? Hur kan hallucinationer bara vara lindriga. Att ha hallucinationer överhuvudtaget är ju i sig ett tydligt tecken på att något är riktigt knas. Särskilt hos någon utan missbrukarhistorik eller historia av psykisk sjukdom. Men vad vet jag.

Oerhört tragiskt utan tvekan. Han har ju bevisligen skuld men läser man FUP med vittnesmål framgår ju tydligt att han inte var i sina sinnes fulla bruk. Avundas inte de som måste komma fram till någon sorts utfall i frågan.

Sen var det oerhört hjärtskärande att läsa Linus (?) beskrivning av sin mor, hur hon var hans "ögonsten" 😥
Citera
2020-01-12, 13:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
I ett tidigare skede skriver en läkare att mannen hade typ "lindriga" hallucinationer och så ändå blir han hemskickad. Hur tänker dom där? Hur kan hallucinationer bara vara lindriga. Att ha hallucinationer överhuvudtaget är ju i sig ett tydligt tecken på att något är riktigt knas. Särskilt hos någon utan missbrukarhistorik eller historia av psykisk sjukdom. Men vad vet jag.

Oerhört tragiskt utan tvekan. Han har ju bevisligen skuld men läser man FUP med vittnesmål framgår ju tydligt att han inte var i sina sinnes fulla bruk. Avundas inte de som måste komma fram till någon sorts utfall i frågan.

Sen var det oerhört hjärtskärande att läsa Linus (?) beskrivning av sin mor, hur hon var hans "ögonsten" 😥

De 3 läkare som borde får sig en tankeställare eller tom en reprimand, de som inte gjorde ett skit annat än skickade hem honom med mediciner och bokade in nytt besök 1 vecka senare.
Dom kunde faktiskt avstyrt detta mord.

Ali Jaddoa (Närakut Solna KS Solna) 17 aug 2019

Daniel Björkbom (SÖS akutmottagning) 18 aug 2019

Christina Lundqvist (PSS-jour-bedöm-konsult) som 20 aug bedömer hans suicidrisk som låg.
Citera
2020-01-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
De 3 läkare som borde får sig en tankeställare eller tom en reprimand, de som inte gjorde ett skit annat än skickade hem honom med mediciner och bokade in nytt besök 1 vecka senare.
Dom kunde faktiskt avstyrt detta mord.

Ali Jaddoa (Närakut Solna KS Solna) 17 aug 2019

Daniel Björkbom (SÖS akutmottagning) 18 aug 2019

Christina Lundqvist (PSS-jour-bedöm-konsult) som 20 aug bedömer hans suicidrisk som låg.

Känns lite hårt kanske att hänga ut dom så här. De kan ju också vara offer för en dålig organisation med mycket stress och bristfälliga resurser. Men samtidigt måste vi också kunna ställa höga krav på läkare och sjukvård.

Men ja, Monica och familjen gjorde verkligen allt rätt och såg faran men ändå slutar det så här. Fruktansvärt.
Citera
2020-01-12, 18:38
Medlem
Citat:
Känns lite hårt kanske att hänga ut dom så här. De kan ju också vara offer för en dålig organisation med mycket stress och bristfälliga resurser. Men samtidigt måste vi också kunna ställa höga krav på läkare och sjukvård.

Men ja, Monica och familjen gjorde verkligen allt rätt och såg faran men ändå slutar det så här. Fruktansvärt.
Han erbjöds att stanna kvar om jag minns rätt? Han valde att åka hem. Tvångsvård hade väl inte kunnat genomföras när varken M eller J trodde det var någon större fara förutom oro för Js välbefinnande? Jag har inte nån större kunskap om detta, men ser inte nån möjlighet till tvångsintagning i det läge de var.
Citera
2020-01-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han erbjöds att stanna kvar om jag minns rätt? Han valde att åka hem. Tvångsvård hade väl inte kunnat genomföras när varken M eller J trodde det var någon större fara förutom oro för Js välbefinnande? Jag har inte nån större kunskap om detta, men ser inte nån möjlighet till tvångsintagning i det läge de var.

Det stämmer. Han erbjöds ett rum han inte kände sig bekväm med och antog att han skulle sova bättre hemma.
Citera
2020-01-12, 18:52
Medlem
dialektikers avatar
Jag har börjat läsa fup, men jag tar det långsamt. Jag tycker man blir deprimerad av att ge sig in ingående i fup-fall vid sådana här drastiska händelser.

Jag är fortfarande inne på förhören med de anhöriga.

Dock jag undrar, det här med att spruta botox i hjärnan för svettningar, det låter så drastiskt.
Insinuerar fup om att det kan ha påverkat hans mentala hälsa?

Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in