2020-01-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har börjat läsa fup, men jag tar det långsamt. Jag tycker man blir deprimerad av att ge sig in ingående i fup-fall vid sådana här drastiska händelser.

Jag är fortfarande inne på förhören med de anhöriga.

Dock jag undrar, det här med att spruta botox i hjärnan för svettningar, det låter så drastiskt.
Insinuerar fup om att det kan ha påverkat hans mentala hälsa?

Någon som vet?
Botox i HJÄRNAN? Det kan väl knappast stämma?
Citera
2020-01-12, 19:10
Medlem
Citat:
Jag har börjat läsa fup, men jag tar det långsamt. Jag tycker man blir deprimerad av att ge sig in ingående i fup-fall vid sådana här drastiska händelser.

Jag är fortfarande inne på förhören med de anhöriga.

Dock jag undrar, det här med att spruta botox i hjärnan för svettningar, det låter så drastiskt.
Insinuerar fup om att det kan ha påverkat hans mentala hälsa?

Någon som vet?

Nej, alltså Botoxbehandling är en vanlig behandling när man lider av Hyperhidros som det heter, dvs överdriven svettning. Botox blockerar svettkötlarna helt enkelt. Inget man får i hjärnan utan bara injektioner i huden. Helt ofarligt.

Däremot kan tabletterna han tidigare tagit mot svettning öka risken för demens.
Citera
2020-01-12, 19:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Botox i HJÄRNAN? Det kan väl knappast stämma?

Förlåt i huvudet.
Citera
2020-01-12, 19:43
Medlem
Citat:
Förlåt i huvudet.
Ok. Lugnt. Men en jäkla skillnad . Botox är ett kanonläkemedel. Nu använder man ju det inom plastikindustrin, men som läkemedel för nerver och körtlar kan det vara fantastiskt. Och har det inte tagit sig in i hjärnan så tror jag det är i princip uteslutet att detta skulle varit utlösande för hans tillstånd.

Ett vittne i förhören hade nämnt för Monica att han var psykopat. En arbetskamrat om jag minns rätt i förhören. Har han uppfyllt en del kriterier för det, så kan jag tänka mig att det kan ligga honom i fatet. Men det borde ju vara något annat också? Jag kan noll och intet om psykoser, förutom att jag vet att knark (extacy etc) kan utlösa detta hos vissa personer - även vad gäller användning endast en enda gång.

Nå, brask-lapp: jag kan inget om psykoser och botox etc. Så jag spekulerar mest.
Citera
2020-01-12, 20:08
Medlem
dialektikers avatar
Nu hittade jag detta med botox. Sidan 236

Citat:

FL undrade om det var länge sedan han fick medicinen för svettningar?
Alma svarade att det var länge sedan det började och att han fått botox-spruta i huvudet för
svettningar och samtidigt de där pillrena.

Jag är inte hemma på sådant här, men jag tycker det lät grovt att få botox i huvudet.
Citera
2020-01-12, 20:15
Medlem
Citat:
Nu hittade jag detta med botox. Sidan 236

Jag är inte hemma på sådant här, men jag tycker det lät grovt att få botox i huvudet.
Folk har ju botox över hela huvudet numera: pannan, läpparna, mungipor etc etc.
Citera
2020-01-12, 20:16
Medlem
Jag har redan förklarat detta med Botox ovan. Supervanligt vid Hyperhidros. Botox har många användningsområden inom medicin och har använts i över 50 år. Helt ofarligt. Tabletterna han tagit mot svettningar är värre då de ökar risken för demens.
Citera
2020-01-12, 20:32
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett vittne i förhören hade nämnt för Monica att han var psykopat. En arbetskamrat om jag minns rätt i förhören. Har han uppfyllt en del kriterier för det, så kan jag tänka mig att det kan ligga honom i fatet. Men det borde ju vara något annat också? Jag kan noll och intet om psykoser, förutom att jag vet att knark (extacy etc) kan utlösa detta hos vissa personer - även vad gäller användning endast en enda gång.

Nå, brask-lapp: jag kan inget om psykoser och botox etc. Så jag spekulerar mest.
Ett bra lackmustest huruvida en utpekad psykopat verkligen är en psykopat är att kolla hur hans familjerelationer och vänskapsband ser ut.

JB's barn, bror, bästa kompis och fd fru samt mamma - verkar alla ha en ganska normal kärleksfull relation till honom. Man talar varmt om honom och har känt en genuin omtanke om honom under hans färd till vansinnet. Man har pratat om honom som visserligen en genuin säljarpersonlighet med stark inre drivkraft men också som någon som kände en stark omtanke om sina barn och sin familj. Han beskrivs av flera personer som på riktigt "snäll" mot de sina.

Detta alltså i motsats till en psykopat som oftast inte kan upprätthålla några genuina mänskliga kontakter under någon längre tid. Psykopatens väsen är i grunden parasitisk, vilket omgivningen märker när för många löften brustit och sanningar kommit fram - därför måste psykopaten hela tiden vara i rörelse och träffa nya människor att utnyttja. JB's omgivning vittnar ingenting om detta.
Citera
2020-01-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Ett bra lackmustest huruvida en utpekad psykopat verkligen är en psykopat är att kolla hur hans familjerelationer och vänskapsband ser ut.

JB's barn, bror, bästa kompis och fd fru samt mamma - verkar alla ha en ganska normal kärleksfull relation till honom. Man talar varmt om honom och har känt en genuin omtanke om honom under hans färd till vansinnet. Man har pratat om honom som visserligen en genuin säljarpersonlighet med stark inre drivkraft men också som någon som kände en stark omtanke om sina barn och sin familj. Han beskrivs av flera personer som på riktigt "snäll" mot de sina.

Detta alltså i motsats till en psykopat som oftast inte kan upprätthålla några genuina mänskliga kontakter under någon längre tid. Psykopatens väsen är i grunden parasitisk, vilket omgivningen märker när för många löften brustit och sanningar kommit fram - därför måste psykopaten hela tiden vara i rörelse och träffa nya människor att utnyttja. JB's omgivning vittnar ingenting om detta.
Du har säkert rätt i det du säger. Ordet psykopat används väldigt slarvigt numera - frågan är vad hon egentligen menade när hon sa att J var psykopat.
Citera
2020-01-12, 20:38
Medlem
Citat:

Ja, håller med om det du säger och jag får samma intryck MEN samtidigt finns det några, om än svaga, tecken som skulle kunna tala för att det kanske (väldigt långsökt nu) skulle kunna finnas psykopatiska tendenser. T ex, inte ovanligt att det förekommer bland folk i ledarroller. Som framgångsrik säljare kan man inte vara allt för blödig. Att han träffade någon samtidigt som han var gift med Frederika är ju kanske också lite sådär...omoraliskt kanske?

Men långsökt som sagt. De flesta uttryckte att han var snäll, omtänksam och lättsam.
Senast redigerad av kentuckyfry 2020-01-12 kl. 20:43.
Citera
2020-01-12, 20:56
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ja, håller med om det du säger och jag får samma intryck MEN samtidigt finns det några svaga tecken som skulle kunna tala för att det kanske (väldigt långsökt nu) skulle kunna finnas psykopatiska tendenser. T ex, inte ovanligt att det förekommer bland folk i ledarroller. Som framgångsrik säljare kan man inte vara allt för blödig. Att han träffade någon samtidigt som han var gift med Frederika är ju kanske också lite sådär...omoraliskt kanske?

Men långsökt som sagt. De flesta uttryckte att han var snäll, omtänksam och lättsam.
Att vara en driftig karriärist, VD och ha en allmän vinnarskalle anser i varje fall inte jag som tecken på psykopati, därför att dessa särdrag inte ligger i motsättning i hur man behandlar sin familj och vänner. Snarare ger dessa tendenser bilden av en traditionellt manlig arketyp med drag av revanschlust.

Inte heller att tröttna på sin gamla partner och falla för någon ny är ett tecken på psykopati - i sådana fall borde ju majoriteten av alla människor i medelåldern vara just det (vem har inte genomgått en skilsmässa, idag?).

Dock inte sagt att den typiske psykopaten inte söker sig till positioner av makt, men om hans närmaste familj och vänners beskrivning av JB i förhören stämmer så tillhör han knappast den kategorin av personer.
Citera
2020-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Att vara en driftig karriärist, VD och ha en allmän vinnarskalle anser i varje fall inte jag som tecken på psykopati, därför att dessa särdrag inte ligger i motsättning i hur man behandlar sin familj och vänner. Snarare ger dessa tendenser bilden av en traditionellt manlig arketyp med drag av revanschlust.

Inte heller att tröttna på sin gamla partner och falla för någon ny är ett tecken på psykopati - i sådana fall borde ju majoriteten av alla människor i medelåldern vara just det (vem har inte genomgått en skilsmässa, idag?).

Dock inte sagt att den typiske psykopaten inte söker sig till positioner av makt, men om hans närmaste familj och vänners beskrivning av JB i förhören stämmer så tillhör han knappast den kategorin av personer.

Jo, jag håller som sagt med och psykopati och psykos är ju två helt olika tillstånd. Kan dock förtydliga att jag inte tyckte det var konstigt att han blev kär i någon annan utan hur det skedde. Han inledde ett nytt förhållande bakom ryggen på sin fru om jag förstått det hela rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in