2020-01-12, 15:47
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det jag berättar för dig är att om du köper bostaden åker du på att låna. Är det Fastighetsbolaget som gör det åker dom på att låna.

Det är tur att vi har mekanismerna med lån.

När jag köpte en (nästan ny) BR på 80-talet så betalade jag 5 månadslöner. Men då var månadskostnaden högre än hyran för en likvärdig ny HR. Föreningen satt med nästan hela produktionskostnaden i lån. Det jag betalade med min köpeskilling var bara det på toppen.

Men avgiften bestod i inflationssamhället, och därmed steg priset på min lägenhet. Naturligtvis. Eftersom lönerna steg och månadsavgiften bestod så kunde man med samma andel av lönen betala mer för min BR. Och priset steg. Folk tittar på hur mycket det kostar att bo. Dvs ränta+månadsavgift.

Med åren har produktionskostnaden stigit, vilket avspeglar sig för alla byggnader. Det är samma priskurvor för hyreshus som för småhus. De känner av samma ökning i produktionskostnad. Därav att det är hög hyra i nybyggda HR.

Det är inget problem för en ungdom att betala för en liten BR. Om vi räknar ihop ränta för hela köpeskillingen och lägger på månadsavgift. Även med lägre avlönat jobb går det bra.

Det som hänt är bara att staten lagt en spärr och säger att folk utan tillräckligt sparkapital får inte köpa BR/småhus. Därmed så är dessa hänvisade till HR. Och att Fastighetsbolaget lånar i stället.

Mitten på 90-talet är inte heller någon bra referens. Då var landets ekonomi nere i en botten. Och därmed bostadspriser.

Exempel. Liten BR i Huddinge. 15 min från centralen.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-centrala-huddinge-huddinge-kommun-sjodalsbacken-3b-16505975
Pris 1300 kSEK. Avg 803 kr.
Utgift per månad: 1940 kr.
Vilken lön klarar man inte det på?

Planen nu är att ungdomar som flyttar hemifrån skall ha fast anställning och ihopsparad kontantinsats för att få lån upp till 1,3 mille för att sitta i en lägenhet med storlek som ett studentrum, i Huddinge. Det är inte långsiktigt hållbart. Priserna skall ned på BR.

Låter ju för övrigt strålande att köpa en BR för ett par månadslöner som du gjorde på 80-talet och istället betala en högre hyra. Det klarar man bättre som rörlig ung med osäkra anställningar (får inget banklån), eller ingen mamma och pappa som kan utnyttja värdeökning på sitt objekt. Den summan på ett par månadslöner kan ju familjen enklare skrapa ihop.
2020-01-12, 17:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Planen nu är att ungdomar som flyttar hemifrån skall ha fast anställning och ihopsparad kontantinsats för att få lån upp till 1,3 mille för att sitta i en lägenhet med storlek som ett studentrum, i Huddinge. Det är inte långsiktigt hållbart. Priserna skall ned på BR.
Då räknar jag med att du startar ett företag och bygger och säljer BR till mycket lägre pris än dagens. (Hur skall annars priserna kunna gå ned)?

När kan du börja leverera?

--------------------
Det jag visar är att boendekostnaden är så låg att det är inget problem alls även för låginkomsttagare att betala för boendet.

Att köpeskillingen är hög handlar bara om att föreningarna lånar mindre och att produktionskostnaden rakat i höjden.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Låter ju för övrigt strålande att köpa en BR för ett par månadslöner som du gjorde på 80-talet och istället betala en högre hyra. Det klarar man bättre som rörlig ung med osäkra anställningar (får inget banklån), eller ingen mamma och pappa som kan utnyttja värdeökning på sitt objekt. Den summan på ett par månadslöner kan ju familjen enklare skrapa ihop.
Det gick därför att föreningen satt på nästan hela produktionskostnaden. Då blev det lågt pris. (Det var ganska ny produktion längst ut (utanför) stadens utkant).

Senare har man dock fnyst åt den modellen, och banker är för riskaverta för att låna ut så mycket till en förening.
Nu finns dock BRF 2.0 där man provar konceptet. Då är det inte banker som lånar ut utan institutioner. Och lånen är bundna på 20 år.
https://urbanpark.wellfastigheter.se/brf-2-0
Lite mer än 5 månadslöner dock.
2020-01-12, 18:35
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Du får gärna tro att det var massinvandringen på 80-talet som gjorde att priserna började stiga då om du vill... men jag håller såklart inte med dig. Massinvandringen du hänsyftar till låg runt 10 000 per år under 80-talet... sedan kom 90-talskrisen... med kraschade bostadspriser... kanske också något som kan förklaras med invandringen? Har du någon teori?

Enligt din förklaringsmodell borde vi egentligen ha fått motsatta effekten då det var då vi hade stor flyktinginvandring från t ex Balkan i och med inbördeskriget där... peakade 1994 på ca 60 000 individer totalt sett, varav ungefär 40 000 flyktingar.

Edit: Skall väl även nämnas att vi hade ett överskott med bostäder tidigare, heck, det revs 100-tals bostäder(på landsbygden förvisso) så sent som 2014 pga uthyrningsvårigheter.

Om befolkningen ökar snabbt så blir det ökat behov av bostäder snabbt. Vilket leder till ökade priser. Säger du emot detta?

Det har inte varit så markant tills efter 2000 då mängden inavndrare börjar bli extrem, precis som priserna. Innan dess har ökningen varit måttlig.

Jag har inte påstått att det är den enda förklaringen men en tydlig faktor absolut. Och på det senaste decenniet den absolut dominerande
2020-01-12, 18:40
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Men då har du ju en given affärside där. Bygg HR och hyr ut. Det är ju underskott på de.

EDIT:
Och skulle det finnas någon slags bostadsbubbla på BR så kommer den ju pysa ur när du tillhandahåller HR. Eller hur?

Det står över 600000 personer i Stockholms bostadskö så nog finns det ett underskott.

Ja just det, jag investerar mina miljarder i att bygga hyresrätter.
Du verkar jätteintelligent för övrigt. El tvärtom.
2020-01-12, 18:49
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Antalet bilar har ökat mer i landet än folkmängd. Men har det lett till stigande priser på bilar?

Eller har det lett till att producenterna producerat fler bilar till samma pris?
Varför skulle nu inte samma princip gälla bostäder?

Så du tror att bilar och fastigheter /bostäder är direkt jämförbara varor? Markyta är en ändlig resurs förstår du.

Att det finns fler bilar betyder inte att efterfrågan ökat relativt tillgången...

Två saker har drivit upp bostadspriserna mer än index och det är låg ränta och ökad efterfrågan. Den ökade efterfrågan är direkt relaterad till den snabba befolkningsökningen som massinvandringen fört med sig.
2020-01-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det står över 600000 personer i Stockholms bostadskö så nog finns det ett underskott.

Ja just det, jag investerar mina miljarder i att bygga hyresrätter.
Du verkar jätteintelligent för övrigt. El tvärtom.

Jag står i den kön. Har en hr i centralt och bra läge. Söker inte efter ny hr, utan tänker bara stå i kön tills det är dags för pension. Tror majoriteten i denna kö inte är aktivt på jakt efter boende idag. Utan som mig ungefär. Kön säger alltså inget om efterfrågan.
2020-01-12, 22:27
Medlem
Citat:
Så du tror att bilar och fastigheter /bostäder är direkt jämförbara varor? Markyta är en ändlig resurs förstår du.

Att det finns fler bilar betyder inte att efterfrågan ökat relativt tillgången...

Två saker har drivit upp bostadspriserna mer än index och det är låg ränta och ökad efterfrågan. Den ökade efterfrågan är direkt relaterad till den snabba befolkningsökningen som massinvandringen fört med sig.

När du säger index, vilket index avses då?
2020-01-12, 23:06
Medlem
Citat:
Om befolkningen ökar snabbt så blir det ökat behov av bostäder snabbt. Vilket leder till ökade priser. Säger du emot detta?

Det har inte varit så markant tills efter 2000 då mängden inavndrare börjar bli extrem, precis som priserna. Innan dess har ökningen varit måttlig.

Jag har inte påstått att det är den enda förklaringen men en tydlig faktor absolut. Och på det senaste decenniet den absolut dominerande

Det beror sig på hur stor vakansen är i bostadsstocken, det beror sig också på hur betalningsförmågan är hos befolkningen... t ex tillgången till krediter.

Men en ganska obetydlig faktor i jämförelse med avregleringarna av finansmarknaderna som startade på 80-talet.
2020-01-13, 07:46
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag står i den kön. Har en hr i centralt och bra läge. Söker inte efter ny hr, utan tänker bara stå i kön tills det är dags för pension. Tror majoriteten i denna kö inte är aktivt på jakt efter boende idag. Utan som mig ungefär. Kön säger alltså inget om efterfrågan.

Du tar dig själv som exempel och så plötsligt säger en växande bostadskö "ingenting" om efterfrågan? Det är alltså lika lätt att få en hyresrätt nu som 1980?
Idiot nej såklart att behovet ökat dramatiskt
2020-01-13, 07:50
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det beror sig på hur stor vakansen är i bostadsstocken, det beror sig också på hur betalningsförmågan är hos befolkningen... t ex tillgången till krediter.

Men en ganska obetydlig faktor i jämförelse med avregleringarna av finansmarknaderna som startade på 80-talet.

Ja du sitter med näsan i nått papper och blundar för verkligheten. Mkt bekvämt säkert.

Ok, så du menar alltså att kraftigt ökande bedolkningsmängd Inte ökar behovet av bostäder. Det bara bor i tomma luften sas, det trollas fram bostäder.

🤔
2020-01-13, 07:52
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Då räknar jag med att du startar ett företag och bygger och säljer BR till mycket lägre pris än dagens. (Hur skall annars priserna kunna gå ned)?

När kan du börja leverera?

--------------------
Det jag visar är att boendekostnaden är så låg att det är inget problem alls även för låginkomsttagare att betala för boendet.

Att köpeskillingen är hög handlar bara om att föreningarna lånar mindre och att produktionskostnaden rakat i höjden.

Det gick därför att föreningen satt på nästan hela produktionskostnaden. Då blev det lågt pris. (Det var ganska ny produktion längst ut (utanför) stadens utkant).

Senare har man dock fnyst åt den modellen, och banker är för riskaverta för att låna ut så mycket till en förening.
Nu finns dock BRF 2.0 där man provar konceptet. Då är det inte banker som lånar ut utan institutioner. Och lånen är bundna på 20 år.
https://urbanpark.wellfastigheter.se/brf-2-0
Lite mer än 5 månadslöner dock.

Du trollar antar jag. Det är billigt trots att köpeskillingen är hög, jävligt hög dessutom.

Det gör att folk binder upp sig på dyra lån och det är Banken i som i princip äger bostäderna. Svårt att fatta kanske.
2020-01-13, 11:09
Medlem
Citat:
Du tar dig själv som exempel och så plötsligt säger en växande bostadskö "ingenting" om efterfrågan? Det är alltså lika lätt att få en hyresrätt nu som 1980?
Idiot nej såklart att behovet ökat dramatiskt

Undrar vem det är som är idiot här. Du tror alltså på riktigt att det är 600 000 aktivt sökande i Stockholms bostadskö? Gå in och kolla på varje objekt hur många som söker så får du svaret. Det rör sig om bråkdelar. Men förstår det är svårt för en vänsterbliven att räkna rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in