2020-01-12, 01:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Han verkar inte ha så bra koll den säljaren....

Det är i princip mest riktigt så som du säger.

En ACC är vanligen mer komplex än en enklare AC.

En ACC kyler i princip bara luften om de behövs för att nå måltemperaturen. Själva AC-kompressorn aktiveras bara när det behövs. Och på många bilar slår den inte ens till under en viss yttertemp, på t ex gamla BMW 740 (E38) så kan AC-kompressorn bara aktiveras om yttertempen är minst 16° C.

Den kan garanterat aktiveras i betydligt kallare klimat. +16° C och strålande sol kommer kräva AC om man vill ha 17-18°C i kupén.

Normalt är nog att AC fungerar ner till ungefär 8-10° C. Som du vet är den väldigt bra på att torka luften också.
Citera
2020-01-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Den kan garanterat aktiveras i betydligt kallare klimat. +16° C och strålande sol kommer kräva AC om man vill ha 17-18°C i kupén.

Normalt är nog att AC fungerar ner till ungefär 8-10° C. Som du vet är den väldigt bra på att torka luften också.

Finns säkert bilar där AC funkar i lägre yttertemp än 16°C, och jag sa inte heller att det gällde alla bilar.
Men lycka till att få igång AC-kompressorn på en BMW 7-serie (E38) under 16°C. Det klarar du helt enkelt inte, det står t o m klart och tydligt i dessa bilars handbok att AC inte är möjligt under 16°C. Kompressorn slår helt enkelt inte till hur mycket du än trycker på knappar eller väljer temp etc. Det är fakta.

Och desamma gäller sannolikt för de allra flesta bilar från den tidsepoken, men kan sen ha ändrat med tiden ju nyare bilar det gäller. Minns nu att dessa BMW var en av världens mest avancerade bilar på sin tid, och funkade det inte på dem under en viss temp, så lär det inte ha funkat på en billigare bil heller.
Citera
2020-01-12, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
I en nyare BMW med ACC (som fungerar) ska all luft passera kondensor och filter. Dvs systemet blandar inte bara varm eller kall luft utifrån, det avfuktar luften med och reglerar även var i bilen det ska skickas ut tills alla delar av bilen har den inställda temperaturen.

I en BMW med endast AC kommer kompressorn snurra hela tiden och kyla max. Sedan blandar du kylluften efter genom att flytta ett spjäll. Bara blått och du har 100% luft från kylkanalen, bara rött och du har 100% luft som passerat värmeelementet.

Det är väldigt vanligt att kylningen lägger av. Packningar torkar, kylmedia läcker ut, kompressorn går torr och havererar. Många bilar säljs med "AC'n nypåfylld." Brukar funka i en vecka eller 3

Nej, det är inte alls vanligt att kylningen lägger ner, det är skitsnack.
Du har även fel med att AC-kompressorn skulle snurra hela tiden, det gör de inte ens på äldre bilar från 60talet eller äldre.

Kompressorn aktiveras och snurrar sen när den behövs för att hålla ett visst max systemtryck, enkelt förklarat. Så den slås på och av i cykler så länge AC-systemet är aktivt. Så har det i princip alltid varit på alla bilar oavsett AC eller ACC.

På äldre enklare system så är det vanligt att det inte finns någon fysisk värmekran på elementet, utan ett spjäll reglerar blandningen av värmd eller kyld luft in i kupén för att man ska kunna få och hålla den önskade temperaturen i bilen. Så där har du rätt. Och även dessa enklare system kan ha tempsensorer som automatiskt justerar detta spjäll för att hålla den valda temperaturen även om t ex kylvattentemp, luftflöde etc skulle fluktuera.
Citera
2020-01-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nej och varför ska du det ha det, vanligtvis så fungerar ingen AC/ACC/Klimatkontroll om det är kallare ute än +5C och luften från ACn är aldrig kallare än så. Om vi gör ett exempel där det är -30C ute, tror du att det kommer -30C eller vad som står på vredet i bilen även om din anläggning står på max kyla, det kommer inte -30C utan vad din klimatanläggning klarar av om du inte stänger av den, då borde du få friska -30C.

Du kanske missade att jag provade en bil där ACC:n inte kunde leverera kall luft i någon betydande mängd när jag ville sänka temperaturen i kupén. Ställer jag in 18 grader på vredet så tycker inte jag att det är konstigt att förvänta sig att det kommer kallt från utblåsen om det redan är varmt i kupén .
Jag vill ju naturligtvis få reda på om ACC:n fungerar som den ska...

Jag har aldrig förväntat mej att ACC:n ska kunna leverera -30-luft. Det är ditt påhitt.
Citera
2020-01-12, 09:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Du kanske missade att jag provade en bil där ACC:n inte kunde leverera kall luft i någon betydande mängd när jag ville sänka temperaturen i kupén. Ställer jag in 18 grader på vredet så tycker inte jag att det är konstigt att förvänta sig att det kommer kallt från utblåsen om det redan är varmt i kupén .

Jag har aldrig förväntat mej att ACC:n ska kunna leverera -30-luft. Det är ditt påhitt.
Om ACC klarar av att ändra temperaturen och håller ungefär samma temperatur i hela bilen så fungerar den ju. Att det inte är exakt 18° är inget att hänga upp sig på.
Om det blåser olika varm luft i de olika zonerna, om temperaturen inte ändrar sig när man ändrar inställning eller du inte får nån värme alls då fungerar den inte. Om AC fungerar eller inte kan vara svårt att ta reda på vid de yttertemperaturerna som råder nu, men man brukar ju kunna känna att luften blir torrare när den går.
Citera
2020-01-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman

Det kan vara rätt. Min bil vill inte heller gärna blåsa in kalluft även om kupevärmaren stått på hela dagen och det är 25 grade varmt i bilen. Är det minusgrader ute så tar den hänsyn till det och vägrar blåsa in kalluft utan det kommer ljummet bara. Efter ett tag (några minuter?) när kupetemperaturen ändå sjunkit så börjar den reglera som den ska. Jag har haft flera bilar av samma modell och dom har varit lika. Funkar inte utetempgivaren så funkar ingenting med AC:n heller. Det märkte jag en sommar när den pajade. 28 grader varmt och ändå blåste det in varmluft i kupen. När jag ställde AC:n i manuell, då gick det att få in kalluft. Och på alla bilar av samma fabrikat jag haft har det gått att få igång kompressorn även om det är 25 minusgrader ute, del är bara att trycka in vindrutedefrostern så startar den och blåser på fullt på vindrutan för att få bort imma. En sån knapp sitter det på alla bilar som inte är antika antar jag.
Citera
2020-01-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det kan vara rätt. Min bil vill inte heller gärna blåsa in kalluft även om kupevärmaren stått på hela dagen och det är 25 grade varmt i bilen. Är det minusgrader ute så tar den hänsyn till det och vägrar blåsa in kalluft utan det kommer ljummet bara. Efter ett tag (några minuter?) när kupetemperaturen ändå sjunkit så börjar den reglera som den ska. Jag har haft flera bilar av samma modell och dom har varit lika. Funkar inte utetempgivaren så funkar ingenting med AC:n heller. Det märkte jag en sommar när den pajade. 28 grader varmt och ändå blåste det in varmluft i kupen. När jag ställde AC:n i manuell, då gick det att få in kalluft. Och på alla bilar av samma fabrikat jag haft har det gått att få igång kompressorn även om det är 25 minusgrader ute, del är bara att trycka in vindrutedefrostern så startar den och blåser på fullt på vindrutan för att få bort imma. En sån knapp sitter det på alla bilar som inte är antika antar jag.

Är du helt säker på att kompressorn verkligen startade vid -25C?
Det är många som tror att kompressorn går bara för att remskivan på den snurrar, men det gör den ju även när kompressorn är inaktiv, för det sitter ju en elektriskkoppling i själva navet på kompressorns remskiva, som slår till och från beroende på om kompressorn ska vara aktiv eller inte.

Normalt ska en AC-kompressor inte aktiveras alls under ca 5°C, så att din skulle starta även vid -25 låter inte sannolikt alls.

Citat:
Not to worry. Your car uses refrigerant in a closed loop system to keep things cool when its hot outside.

The refrigerant system works on pressure. There are sensors that keep things sane. At ultra cold temperatures, the pressure is low, and the compressor is disengaged from pumping. At ultra high pressures, same thing, the compressor is disengaged from pumping. (Think 110 deg F, hauling a trailer up a steep mountain. The control computers turn off the A/C to protect the engine from overheating.) Normal operating pressures within the system range from 30 psi to 350 psi and higher.

One thing that's pretty cool (pun intended). The cold evaporator core helps remove water vapor from the air. In fact, when your vehicle is placed in the DEFROST mode, the air conditioning (A/C) is automatically engaged. This removes water vapor and keeps the inside of your windshield clear. Typically this works behind the scenes from around 40 deg F and above. Below that, the A/C compressor should NOT be engaged.

Källa: https://mechanics.stackexchange.com/...t-55-degrees-f
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-01-12 kl. 11:00.
Citera
2020-01-12, 11:13
Medlem
Citat:
Nej, det är inte alls vanligt att kylningen lägger ner, det är skitsnack.
Du har även fel med att AC-kompressorn skulle snurra hela tiden, det gör de inte ens på äldre bilar från 60talet eller äldre.

Kompressorn aktiveras och snurrar sen när den behövs för att hålla ett visst max systemtryck, enkelt förklarat. Så den slås på och av i cykler så länge AC-systemet är aktivt. Så har det i princip alltid varit på alla bilar oavsett AC eller ACC.

På äldre enklare system så är det vanligt att det inte finns någon fysisk värmekran på elementet, utan ett spjäll reglerar blandningen av värmd eller kyld luft in i kupén för att man ska kunna få och hålla den önskade temperaturen i bilen. Så där har du rätt. Och även dessa enklare system kan ha tempsensorer som automatiskt justerar detta spjäll för att hålla den valda temperaturen även om t ex kylvattentemp, luftflöde etc skulle fluktuera.

Äldre bilars system var just försedda med shunt (värmekran) så att flödet i värmepaketet kunde regleras, att som numera är standard ha fullt flöde städse i värmepaketet och reglera värmen med luftklaffar är ett sentida påfund som började under 80-talet. Konstruktionen med värmekran kunde ofta få problem då den under en längre tid stått på fullt och sedan när våren närmar sig skulle stängas så hade den antingen fastnad eller blev upphov till läckage, satt den då under instrumentbrädan kunde det resultera i att varmvatten droppade ned på fötterna!
Citera
2020-01-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om ACC klarar av att ändra temperaturen och håller ungefär samma temperatur i hela bilen så fungerar den ju. Att det inte är exakt 18° är inget att hänga upp sig på.
Om det blåser olika varm luft i de olika zonerna, om temperaturen inte ändrar sig när man ändrar inställning eller du inte får nån värme alls då fungerar den inte. Om AC fungerar eller inte kan vara svårt att ta reda på vid de yttertemperaturerna som råder nu, men man brukar ju kunna känna att luften blir torrare när den går.

Jag förväntar mig inte 18 grader du missförstår mej. Jag har heller ingen illusion att det ska bli exakt 18 grader.
Jag använder inställningen 18 grader för att se om systemet levererar kall luft.
Citera
2020-01-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Äldre bilars system var just försedda med shunt (värmekran) så att flödet i värmepaketet kunde regleras, att som numera är standard ha fullt flöde städse i värmepaketet och reglera värmen med luftklaffar är ett sentida påfund som började under 80-talet. Konstruktionen med värmekran kunde ofta få problem då den under en längre tid stått på fullt och sedan när våren närmar sig skulle stängas så hade den antingen fastnad eller blev upphov till läckage, satt den då under instrumentbrädan kunde det resultera i att varmvatten droppade ned på fötterna!

Fullflöde genom värmepaketet, och tempstyrning med luftspjäll, fanns på en hel del bilar redan på tidigt 70tal.
Citera
2020-01-12, 11:27
Medlem
Citat:
Fullflöde genom värmepaketet, och tempstyrning med luftspjäll, fanns på en hel del bilar redan på tidigt 70tal.
Fanns kanske, men en hel del, nej. Något exempel? Kommer inte på någon nu direkt för min del, Granada fick det på andra generationen (1978), men fler än så och tidigare?

På vissa bilar gick det att som tillägg få ett extra värmepaket under baksätet, gick då ett par trädgårdsslangar (som det såg ut) längs kardantunneln för att ansluta till bilens kylsystem. Motortemperaturen försökte man hålla upp mha kylargardin.
Senast redigerad av Nordiad 2020-01-12 kl. 11:30.
Citera
2020-01-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fanns kanske, men en hel del, nej. Något exempel? Kommer inte på någon nu direkt för min del, Granada fick det på andra generationen (1978), men fler än så och tidigare?

Har du kollat på amerikanska bilar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in