• 4
  • 5
2020-01-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du kollat på amerikanska bilar?

Nej. Fanns lösningen där, så ok!
Citera
2020-01-12, 12:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Du kanske missade att jag provade en bil där ACC:n inte kunde leverera kall luft i någon betydande mängd när jag ville sänka temperaturen i kupén. Ställer jag in 18 grader på vredet så tycker inte jag att det är konstigt att förvänta sig att det kommer kallt från utblåsen om det redan är varmt i kupén .
Jag vill ju naturligtvis få reda på om ACC:n fungerar som den ska...

Jag har aldrig förväntat mej att ACC:n ska kunna leverera -30-luft. Det är ditt påhitt.
En väl fungerande klimatanläggning blåser inte kalluft när temperaturen ska sänkas någon grad, det vore inte speciellt behagligt för passagerarna. Den ska sänka temperaturen mjukt genom att leverera mindre varm luft.

Sjönk inte temperaturen i kupén när du testade?

Om du är ute efter att testa "air condition", allstå kylning av luften som tas in, så kan du inte göra det när det är minus 5 grader, då är inte den funktionen igång.
Citera
2020-01-12, 13:52
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Men vad skickar in varm luft i kupén ? Är inte det AC/ACC:n?
Jag menar när man vill ha upp tempen?
Bilens ventilationssystem och värmebatteri skickar in värmen/uteluft med hjälp av en fläkt, och uppe i fart med viss hjälp av fartvinden. Har man AC så har man möjlighet att få in kallare luft än det är ute.
Regleringen sker manuellt, för hand.

Har man automatik för att styra det hela (ACC/ECC) så behöver man inte röra någon, knappa/vrid in önskat temperatur och systemet styr värme/kyla, fläkthastighet och luftutblås för att skapa ett bra klimat.

Indata är temp i kupen, luften som kommer utifrån, solinstrålningssensor, vattentemp, fläkthastighet osv.
Utstyrt är spjällägen för blandningsspjället, defroster, AC på/AV, PWM för reglering av fläkthastighet osv

Efter att ha läst tråden så verkar det även finnas lite mellanting mellan dessa ytterligheter. någon slags halvautomat...
Senast redigerad av Jan-A 2020-01-12 kl. 14:02.
Citera
2020-01-12, 17:22
Medlem
zoombos avatar
Hade en BMW en gång i tiden, tror det var en 82:a. Den hade siffermarkeringar på ratten där man ställde temperaturen och detta trots att den varken hade AC eller ACC, fanns alltså ingen AC-kompressor och hade heller aldrig funnits.
Detta till trots så var den riktigt bra på att hålla rätt temperatur i kupén - undantaget om det var stekhett ute och en kompressor skulle ha behövts.
Vet inte vad man kallar en sån anläggning men det fanns visst också på andra bilar. "ACC Light?"
Citera
2025-07-10, 15:30
Medlem
zoombos avatar
Idag sitter det klimatanläggning (ACC, ECC etc) i var och varannan bil.

Om man sätter sig i en übervarm bil en het sommardag och önskvärd temperatur på klimatanläggningen står så att man önskar 20 grader, hur många är det då som snabbt ställer ner den på 15 grader eller MIN/LOW i tror på att det kommer att bli kallare mycket snabbare?

Kvinnor = 100%, men av männen?
Citera
2025-07-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men hur fungerar det om man använder AC:n (med eller utan reglering) för avfuktning vintertid?
Någon skillnad, och i s f vilken, på om man har läge AC alt ACC inställt när man vintertid önskar avfukta luften i kupén?
Citera
2025-07-10, 16:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har något som kallas luftkonditionering men.....

Jag kan ställa in temperaturen i ett litet område runt 21 C +- 3 C. Detta i kombination med att jag väljer Auto på reglaget för lufttillförseln gör att den inställda temperaturen hålls automatiskt.

Friskluft och kalluft blandas med hjälp av klaffar till rätt temp oavsett yttertemp.

Utanför det automatiska området gäller manuell inställning.
Det är en begränsad ACC skulle jag tro.

Detta system levereras bara till vissa länder enligt manualen. I manualen beskrivs också ett annat system som är helt manuellt.
En del bilar levereras väl med klimatanlägging som är anpassad för marknaden? En bil i Sandlådearabien har inte så stort behov att att snabbt kunna värma upp kupén, men det är bra om bilen kan leverera mycket kyla.

AC i sin enklaste för är väl bara ett temperaturvred graderat från varmt till kallt och en knapp för att koppla på eller av kompressorn? Om kompressorn är av så tas det in obehandlad luft i läge kallt och sedan värms den och man vrider reglaget mot varm. Är kompressorn på så tas det bara in maximalt kyld luft i läge kallt, vrider man mot varm så blandas värmd luft in. Om jag fattat rätt.
Citera
2025-07-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är du helt säker på att kompressorn verkligen startade vid -25C?
Det är många som tror att kompressorn går bara för att remskivan på den snurrar, men det gör den ju även när kompressorn är inaktiv, för det sitter ju en elektriskkoppling i själva navet på kompressorns remskiva, som slår till och från beroende på om kompressorn ska vara aktiv eller inte.

Normalt ska en AC-kompressor inte aktiveras alls under ca 5°C, så att din skulle starta även vid -25 låter inte sannolikt alls.

Källa: https://mechanics.stackexchange.com/...t-55-degrees-f
Vad exakt menas med "should"?

Jag har alltid läst att fördelen med ac är just att det torkar luften och motverkar imma på vintern?
Det är ju en värmepump så borde funka minst till -20
Citera
2025-07-11, 17:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En del bilar levereras väl med klimatanlägging som är anpassad för marknaden? En bil i Sandlådearabien har inte så stort behov att att snabbt kunna värma upp kupén, men det är bra om bilen kan leverera mycket kyla.

AC i sin enklaste för är väl bara ett temperaturvred graderat från varmt till kallt och en knapp för att koppla på eller av kompressorn? Om kompressorn är av så tas det in obehandlad luft i läge kallt och sedan värms den och man vrider reglaget mot varm. Är kompressorn på så tas det bara in maximalt kyld luft i läge kallt, vrider man mot varm så blandas värmd luft in. Om jag fattat rätt.

Jag skrev tidigare i tråden:

Citat:
1. Det enkla systemet, Air Condition, får du själv reglera hur kallt du vill ha. Vill du ha värme så stängs kylan av.
2. Det jag har är automatisk reglering mellan 24 - 18 C.
3. Ett riktigt Automatic Climate Control, ACC har automatisk reglering av hela klimatet i bilen. Även värmen.

Min bil går att få med 1 eller 2. Jag har 2.

Fick gå ut till bilen för att se hur det ser ut i min bil. Det var inte det lättaste att hitta denna bild:

https://i.ebayimg.com/images/g/q2YAA...nA/s-l1600.jpg

Det finns bilder på andra utföranden.

Där ser man Auto-läget på fläkten och ett streckat område på tempreglaget där bara +21 grader finns med. Jag drar slutsatsen att inom det streckade området så styr fläkten i Autoläget hur mycket av kyla/värmeblandningen skall blåsa in i kupén

Om jag vill ha 21 grader i bilen ställer jag in det på tempreglaget.
Sen ställer jag fläkten på Auto.

Jag kan alltså ställa tempen på full kyla och fläkten på max. Då överrider jag regleringen och får in max "frusen" luft. Slår jag av A/C när det är kallt ute så antar jag att med fläkten på Auto och 21 grader på tempen så reglerar fläkten tempen i bilen.
Citera
2025-07-11, 21:19
Medlem
Jag har klimatanläggning i min Volvo från 2008. Är det inte ganska bra på en sådan gammal bil?
Kan alltså ställa in temperaturen på båda sidorna där framme. Tex passageraren kan ha 24 grader och jag 20 grader.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in