2020-01-11, 19:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Men om det är varmare än 18grader i kupén?
Då bör den reglera ner det till 18°, men det finns förstås en tolerans i systemet, att det ska hålla exakt 18° hela tiden, utan bra isolering och olika varma zoner i bilen är förstås orimligt. 18° är ett önskat värde, jag tror att det är väldigt sällan en bil verkligen håller det inställda värdet i kupén, och framförallt, aldrig i hela kupén samtidigt.
Hur mätte du att det var varmare än 18° i kupén? Sällan man har med sig termometer när man kollar på bil tänker jag.
Citera
2020-01-11, 20:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Låter ju som ett ACC system. Styr det mot och håller inställd temperatur så är det ju knappast ACC.
Men menar du att det kan finnas ett mer avancerat och ett mindre avancerat system till din bil?

1. Det enkla systemet, Air Condition, får du själv reglera hur kallt du vill ha. Vill du ha värme så stängs kylan av.
2. Det jag har är automatisk reglering mellan 24 - 18 C.
3. Ett riktigt Automatic Climate Control, ACC har automatisk reglering av hela klimatet i bilen. Även värmen.

Min bil går att få med 1 eller 2. Jag har 2.

Om jag ställer in något utanför området 24 - 18 t.ex 27 C och utomhustemperaturen sjunker så sjunker även värmen. Ställer jag in inom området så kompenseras luftblandningens temperatur automatiskt.

Det finns ingen gradering på reglaget heller.
Jag gissar att på en ACC kan man knappa in ett visst gradtal och det hålls oavsett utetemp.

Förklaring på nätet:
Citat:
ACC och ECC är båda utvecklingar av det gamla hederliga AC (Air Condition). Numera talar man om klimatkontroll inomhus (och i bilar mm). Automatic Climate Control (ACC) och Electronic Climate Control (ECC) är olika benämningar för system som inte enbart är till för att kyla. Huvuduppgiften är att hålla en jämnt fördelad (behaglig) temperatur, dvs både kyla, värma och avfukta vid behov. Man ställer alltså in de värden (vanligtvis bara temperatur) man vill ha och så sköter systemet resten. I lite dyrare bilar går det exempelvis att separera temperaturerna ganska rejält mellan fram- och baksäten (för den som så önskar). En gammal hederlig AC nöjer sig med att bara frosta på.
Citera
2020-01-11, 20:16
Medlem
ACC = Adaptive Cruise Control?

Farthållare som genom Radar och andra sensorer kan anpassa hastigheten för att hålla ett konstant avstånd till andra fordon och stanna vid rödljus m.m
Citera
2020-01-11, 20:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då bör den reglera ner det till 18°, men det finns förstås en tolerans i systemet, att det ska hålla exakt 18° hela tiden, utan bra isolering och olika varma zoner i bilen är förstås orimligt. 18° är ett önskat värde, jag tror att det är väldigt sällan en bil verkligen håller det inställda värdet i kupén, och framförallt, aldrig i hela kupén samtidigt.
Hur mätte du att det var varmare än 18° i kupén? Sällan man har med sig termometer när man kollar på bil tänker jag.

Med en riktig ACC kan man t.o.m. ställa in tempen individuellt per passagerare.
Man har tempgivare på varje plats. Enklare system som mitt mäter bara tempen på den inströmmande luften.
Citera
2020-01-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Om jag provkör bilen och ställer in ACC på 24 grader och det blir ganska varmt i bilen så är jag ganska säker på att det är mer än 18.

Jag har kört bil med ACC i ganska många år och tror jag har en ganska bra uppfattning om det är varmt eller kallt i bilen. I dessa bilar så har det blåst kallt när jag ställer in lägsta tempen.
Senast redigerad av lazzeman 2020-01-11 kl. 20:22.
Citera
2020-01-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Med en riktig ACC kan man t.o.m. ställa in tempen individuellt per passagerare.
Man har tempgivare på varje plats. Enklare system som mitt mäter bara tempen på den inströmmande luften.

Två klimatzoner brukar det stå i annonsen. Det har den BMW jag provade.
Citera
2020-01-11, 20:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Två klimatzoner brukar det stå i annonsen. Det har den BMW jag provade.

En Tesla har fyra.
Citera
2020-01-11, 21:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Så om jag har 24 grader i bilen på morgonen för att jag vill ha varmt i bilen ett tag när jag åker hemifrån och sen vill ha 20, så fortsätter ACC:n att blåsa in varmluft?
Ja absolut, dock inte lika varm luft när du väljer 20 grader som när du väljer 24 grader.
Citera
2020-01-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfX7Q
ACC = Adaptive Cruise Control?

Farthållare som genom Radar och andra sensorer kan anpassa hastigheten för att hålla ett konstant avstånd till andra fordon och stanna vid rödljus m.m
Tänkte också det. Alla bilar har ju automatisk klimatanläggning sen typ 15 år så är väl inget att skylta med
Citera
2020-01-11, 22:10
Moderator
Citat:
Om jag provkör bilen och ställer in ACC på 24 grader och det blir ganska varmt i bilen så är jag ganska säker på att det är mer än 18.

Jag har kört bil med ACC i ganska många år och tror jag har en ganska bra uppfattning om det är varmt eller kallt i bilen. I dessa bilar så har det blåst kallt när jag ställer in lägsta tempen.
OK, 18 är alltså lägsta på en BMW, är det kallare än det utanför så kommer ju förstås den inblåsta luften vara varmare än det.
Nu vet jag inte vad BMW säger, men min tillverkare säger att värdet i displayen är ett riktvärde och att man inte ska tro att det är ett exakt värde.
Köper du en nyare bil från en handlare så har du ju förstås en garanti, om det skulle visa sig till sommaren att AC inte fungerar så har du ju det att luta dig mot, jag skulle inte avstå ett köp endast för att det inte blåser kallt vid de givna förutsättningarna.
Citera
2020-01-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NejMenHejPaDig
Tänkte också det. Alla bilar har ju automatisk klimatanläggning sen typ 15 år så är väl inget att skylta med
Många bilar äro numera försedda med nämnda "ACC", men därmed inte alla. Dock få som säljs utan någon form av kyla. Jag har en VW Shuttle 3,2 från 2007, där finns en knapp för kylning, men ingen automatik av något slag.
Citera
2020-01-11, 22:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag tittade på en BMW hos en bilhandlare och kom i diskussion om vad en ACC var och hur en sådan fungerade.

Jag har alltid trott att ACC betyder Automatic Climate Control , dvs. en automatisk klimatkontroll. I princip en luftkonditionering. Man ställer in ett gradtal man vill ha i bilen och systemet försöker få den temperaturen genom att blåsa in luft med "rätt" temperatur. Med AC (Air Condition?) så får man reglera själv manuellt om man vill blåsa i kall eller varm luft in i kupén.

När jag provade bilen och ACC:n var det svårt att få kall luft ur utblåsen. Trots att jag satte temperaturen på 18 grader och det var varmare i bilen så kom det mycket lite kalluft (egentligen mest varm luft och lite kallt ibland) så det blev egentligen inte kallare. Det var ca 4-5 grader kallt ute.

Bilhandlaren hävdade bl.a
- AC betyder att den bara fungerar fram i kupén. Jag antar
att han menade att med AC fanns inga luftutblås bak.
- ACC betyder att den fungerar i hela kupén.
- Han menade också att ACC-systemet tar hänsyn till utetemperaturen och är det kallt ute så levererar det bara varmluft i autoläge, egentligen oavsett vad temperaturen är i bilen och vad önskad temperatur är inställd på.
- Ville man få kall luft så fick man trycka på knapparna med en snöflinga eller MAX snöflinga. Då blåste det kalluft men då kopplade man ju bort autoläget.

Min uppfattning har alltid varit att med en ACC ställer man in den temperatur man vill ha i kupén och det ska komma kalluft eller varmluft (om det behövs för att uppnå inställd temperatur), avsett vilken temperatur det är utanför.

Sen att AC och ACC skulle fungera i olika delar av bilen tror jag inte på.

Så vad är sant?
Går det inte att få kallt från ACC:ns Autoläge om det är kallt ute?

Nej och varför ska du det ha det, vanligtvis så fungerar ingen AC/ACC/Klimatkontroll om det är kallare ute än +5C och luften från ACn är aldrig kallare än så. Om vi gör ett exempel där det är -30C ute, tror du att det kommer -30C eller vad som står på vredet i bilen även om din anläggning står på max kyla, det kommer inte -30C utan vad din klimatanläggning klarar av om du inte stänger av den, då borde du få friska -30C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in