2019-12-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Låter väldigt osannolikt då nordea har sin egen fondrobot.

Delägare var kanske att ta i men har för mig att Nordea har skjutit till kapital men ta uppgiften med en nypa salt. Jag är hur som helst desto mer nyfiken på Opti men svårare att få grepp om än Lysa
Citera
2020-01-12, 01:17
Medlem
KemikalienXs avatar
Spartjänsten Lysa /Red Mod

Hej,

Hittade ingen tråd om spartjänsten Lysa. Tänkte att de som vill kan ställa frågor här

Jag kan börja med att fråga hur ni ställer er till att spara väldigt långsiktigt hos dem? Hur ser ni på riskerna med att anförtro allt ert långsiktiga kapital till ett företag?
Citera
2020-01-12, 06:34
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Känner inte till Lysa. Kan ändå direkt säga att jag inte skulle spara långsiktigt hos dom. Orsaken till det är att det finns mängder med andra förvaltare att välja.

Sen känns det inte helt seriöst att de skapat fiktiva portföljer för att visa hur duktiga de hade varit om de varit aktiva längre. Även jag kan kika i efterhand vilka aktier/fonder jag borde investerat i 1990.

Vidare tycks det vara mer eller mindre en indexfond och varför ska man betala för det?
Citera
2020-01-12, 06:51
Medlem
Känns lite scamaktigt. Jag lägger mitt sparande någon annanstans.
Citera
2020-01-12, 08:07
Medlem
KemikalienXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Känner inte till Lysa. Kan ändå direkt säga att jag inte skulle spara långsiktigt hos dom. Orsaken till det är att det finns mängder med andra förvaltare att välja.

Sen känns det inte helt seriöst att de skapat fiktiva portföljer för att visa hur duktiga de hade varit om de varit aktiva längre. Även jag kan kika i efterhand vilka aktier/fonder jag borde investerat i 1990.

Vidare tycks det vara mer eller mindre en indexfond och varför ska man betala för det?

Precis, det är ett brett indexssparande som sköter sig själv automatiskt, liknande Opti fast billigare. De har valt ut ett antal olika fonder, bla Vanguard som inte annars går att köpa i Sverige. Sedan väljer du en fördelning mellan aktier och räntor och de sköter resten. De investerar och ombalanserar pengarna åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av bagforgood
Känns lite scamaktigt. Jag lägger mitt sparande någon annanstans.

Jaså, vad får dig att tänka det?
Citera
2020-01-12, 08:11
Medlem
Jan Bolmesson propagerar för dem på rikatillsammans-bloggen.
Citera
2020-01-12, 08:54
Medlem
Pallestroms avatar
Inget scam med Lysa.

Fungerar utmärkt.
Citera
2020-01-12, 09:14
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag har lysa, det funkar bra.
Det samlade sparandet gick upp ganska snabbt i vinst och sen har det legat på ungefär samma nivå och trampat ett tag nu.
Ser inga större problem med att spara hos dem över tid men givetvis ska man inte ha alla ägg i samma korg, vad som helst kan ju hända och varje investering innebär alltid en risk.
Citera
2020-01-12, 11:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Trådar sammanfogade/ Moderator
Citera
2020-08-08, 09:57
Jämför man Lysa med Avanza så går Lysa extremt segt. Ligger +58kr efter några månader. Hur ska jag lägga upp det så det blir lite bättre fart? Jag har 29% aktier och 71% räntor fördelat
Citera
2020-08-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Pengarna omfattas av investerarskyddet
Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Lysa har låga avgifter och en helt ok produkt om man vill ha minimalt engagemang. Vill man vara lite mer aktiv kan man kolla på SAVR istället där man kan välja fonder själv men avgiften är lika låg som Lysa.

Jag använder Lysa men är INTE imponerad av hur man hanterade krisen i spiltans räntefonder i våras. Läs på själv om vad som hände men det var inte roligt och kommunikationen från Lysa var kass.
Citera
2020-08-09, 21:32
Medlem
Jag känner att Lysa kan fungera bra som stomme i ett sparande där man kan addera ett par specialfonder (teknik, energi, ai mm.). Vetenskapen talar tydligt för att man som småsparare inte kan slå index på lång sikt. Man har ofta den åsikten om sig själv men tiden framåt kommer bevisa motsatsen. Det finns många välutbildade personer som jobbar heltid med att hitta rätt aktier vid rätt tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in