• 4
  • 5
2023-01-23, 10:18
Medlem
Jag hade LYSA men har lagt allting in i Länsförsäkringar Global Index istället.
Senast redigerad av Harenstorkuk 2023-01-23 kl. 10:20.
Citera
2023-03-26, 21:22
Medlem
king_ozzelotts avatar
Jag är också helt ny på detta.

Hur ska man tänka om man går in med 3000 + 10.000 + 10.000 fördelat på tre insättningar som jag gjort nu. (Kunde av olika anledningar inte sätta in allt direkt).

Sedan tänkte jag spara, under en kortare horisont. (6 månader) 8.500 i månaden följt av kanske 3000 i månaden framöver. Sparhorisont 10 år.

Det jag fick som förslag var 73% aktier och resten räntefonder.

Jag som är helt ny på detta valde istället 50/50. Finns det någon eventuell nackdel med denna metod?

Tänkte även dra ned senare till kanske 20/80 eller liknande då sparandet även går ned.

//Ozzelott.
Citera
2023-04-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Jag är också helt ny på detta.

Hur ska man tänka om man går in med 3000 + 10.000 + 10.000 fördelat på tre insättningar som jag gjort nu. (Kunde av olika anledningar inte sätta in allt direkt).

Sedan tänkte jag spara, under en kortare horisont. (6 månader) 8.500 i månaden följt av kanske 3000 i månaden framöver. Sparhorisont 10 år.

Det jag fick som förslag var 73% aktier och resten räntefonder.

Jag som är helt ny på detta valde istället 50/50. Finns det någon eventuell nackdel med denna metod?

Tänkte även dra ned senare till kanske 20/80 eller liknande då sparandet även går ned.

//Ozzelott.

Lysa har för mig varit en ren jävla katastrof. Levererat betydligt lägre än både index och det jag kunnat skapa själv. Fundler har gett bättre resultat om du nu ska ha en autofond, dom har iaf app även om det tog en jävla tid qtt avsluta köp med dom (en vecka eller så, lysa gör det på någon dag).
Citera
2023-04-30, 22:03
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Lysa har för mig varit en ren jävla katastrof. Levererat betydligt lägre än både index och det jag kunnat skapa själv. Fundler har gett bättre resultat om du nu ska ha en autofond, dom har iaf app även om det tog en jävla tid qtt avsluta köp med dom (en vecka eller så, lysa gör det på någon dag).

Tack för svar, det uppskattas!

Vi får se hur jag gör.

Funderar på att flytta utomlands. (Till ett annat EU-land) och som jag förstått det kan man då inte ha ett ISK, eller man kan, men behöver då beskatta detta rätt högt om jag förstått det rätt?

//Ozzelott
Citera
2023-12-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej!

Jag är inte insatt i fonder/aktier och vill få lite hjälp med var jag ska spara osv. Har hört om https://lysa.se/ , någon som använt detta eller känner till om det är värt? Verkar som att man betalar de en liten avgift och sen löser de allt och hanterar placeringarna.

Jag har kört Lysa ett tag vilket jag tycker har fungerat utmärkt. Mycket nöjd hittills med den tjänsten. Har typ 97% aktier och 3% räntor.
Testade Opti ett tag men avkastningen där var helt usel under de senaste 2 åren konstigt nog. Klart mycket sämre än Lysa så tröttnade o sålde av allt där. Tror jag gick pluss minus noll, men med inflationen inräknat ordenligt minus.
Citera
2023-12-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969

För mig har Lysa överträffat svenska börsen. Ligger på 13,24% i år.
Senaste tre åren ligger jag på 34,35%.

Vad har du för fördelning?

Vad har du för uppgång sett över tid på din egna portfölj?
Citera
2023-12-10, 20:05
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
För mig har Lysa överträffat svenska börsen. Ligger på 13,24% i år.
Senaste tre åren ligger jag på 34,35%.

Vad har du för fördelning?

Vad har du för uppgång sett över tid på din egna portfölj?

Är ju inte direkt konstigt när Lysa investerar 80% utanför Sverige och främst USA har gått som tåget. Du kan även räkna rätt många procent i ren valutavinst.
Citera
2024-08-23, 23:47
Medlem
Run3s avatar
Det känns som att Lysa med flit har gjort innehaven komplicerade för att motivera deras avgift. Tittar man på https://www.lysa.se/whitepaper, så ingår 14 olika fonder i aktiedelen hos Lysa. Detta för att täcka Sverige, Europa, Amerika, Asien, Australien, tillväxtländer och globala småbolag. Men egentligen skulle de kunna uppnå samma resultat med endast 2 fonder: 20% i en Sverige-fond och 80% i SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (The MSCI All Country World Investable Market Index (ACWI IMI) tracks stocks from 23 developed and 24 emerging markets worldwide. It covers securities across large, mid and small cap size segments.)

Vidare säger folk att Lysa köper fonder som är svåra att komma åt som retail-investerar. Men i själva verket kan vem som helst köpa dem på t.ex. Avanza eller Nordnet. Här är ett exempel på en sådan "svår" fond som Lysa äger: https://www.nordnet.se/marknaden/etf...ftse-developed
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in