Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Om man tänker efter så är det ju idiotiskt att tro att ett flygplan som rör sig från flygplatsen skulle vara ett hot. Obehörigt flyg kommer sannolikt utifrån gränserna, in mot landet. Detta flygplan rörde sig ut från landet.
Absolut, likså finns det en förklaring till varför en del endast får höra om sådant här på FB eller populär teknik magasin och Youtube andra är ute i fält och förstå eller hur?
Citera
2020-01-11, 22:55
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Just nu har jag ingen idé att lansera trots att jag inte utesluter att nedskjutningen var medveten och sanktionerad av mullorna i Teheran.

Det fanns mängder av tecken(läs mina inlägg) på att UIA inte var en kryssningsrobot, och att kocken tillfälligt fick ansvaret för eldenheten tror jag inte på. Även iranska luftvärnsoperatörer utbildas, annars har man ingen nytta av dom alls, naivt att tro annat.

Ja visst har dom utb men hurdan är mentaliteten deras och kulturen?

Fegharar och vänkorruption säger jag, smörklickar går till dom mäktigas släkt o vänner, förvånar mig inte om LV ses som smör och att idioter med ett adamsäpple större än hjärnan sitter där o fiser och så då rädda som fan när det väl gäller, kontaktar sin högt uppsatte farbror före eget högre befäl, och att klangubben vrålar SKJUT för HELVETE SKJUT!
Citera
2020-01-11, 22:57
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Jag vill ge ett jävla stort kudos till piloten som kämpade emot trots alla odds med 2 träffar av SAM:s som bör ha slagit ut i princip hela kärran. Att han öht lyckades buklanda utan att riva ner 400kv ledningarna vid kraschpunkten nattetid var en stor bedrift, att han sen kanade genom ett gäng betongmurar kan inte lastas honom öht.

Bara att se hur cockpit såg ut efteråt: https://g1.nh.ee/images/pix/900x1200/MzOjt0Ufv4M/8f7d95e19cc1fbb9ce-88623339.jpg

Efterlysning:
Det börjar sippra fram detaljer som ev tyder på att GPS-stördes i området, vi har haft samma problem här uppe i Sverige, därför kan det vara läge att kolla de andra flighterna samt ev gps-positioner som angetts, det kan alltså ev vara så trivialt att någon jävla mupp härjade med en GPS-jammer som kan ha påverkat planets riktning och även gett fel info till FR24.

Här bör KSV eller Omedelsvensson kunna ge hints, vet att det finns dels militära system som ger felvisningar efter önskemål på GPS, medan det finns civila störsändare som bl.a en del åkare använder när dom vill fiffla med körjournaler, London Heathrow jagade en åkare i 3 veckor som störde flyget när han körde förbi flygplatsen varje dag, och här i Sverige var det en större störkälla som drabbade norra Sverige som det var mycket tyst om.

Eftersom Iranierna körde missilanfall mot Irak(Usa:s baser), är det lätt att anta att jänkarna prövade att slå ut träffsäkerheten genom att mixtra med GPS-klockorna ett visst antal procent, om nu vår kärra gick upp under en "störperiod" bör då kärran ha avvikigt x antal procent från den korridor den skulle flyga i, med följden att militären fick spatt och fyrade av.
Tror inte på att USA skulle ha stört GPS signaler. Flyget skulle aldrig ha startat isf då instrumenten hade visat fel. Vidare blev planet beskjuten ganska omgående efter start i sin stig-rutt, man behöver inte flyga blint på GPS då.
Det galnaste är ju hur iranierna kan ta fel på ett ett stigande passagerarplan och ett amerikanskt attackplan alt missil. Låter ju rätt puckat.
Citera
2020-01-11, 22:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Det är dumt av farbror Putin att ge luftvärnsrobotar till medeltida primater.
Även om dom råkar ha olja.

Den förnekelsefilosofi de körde de första 3 dagarna, är även den kopierad rakt av från Ryssland.
Citera
2020-01-11, 23:00
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chidi-imobong
Redan några minuter efter iincidenten prickar två av FB:s medlemmar mitt i prick. Intressant att läsa trådens början. MÅNGA som glömt bort att ta av sig foliehattarna.

Det är många som inte vill eller kan se verkligheten direkt. Det fanns otaliga tecken på att planet blivit nedskjutet. Så det var ganska enkelt att inse det direkt när man såg filmen.

Tyckte det var skrattretande att dom sa tekniskt fel bara någon timme efter den kraschat, det var ett utav de största orsakerna till att jag visste att något inte stämmer.

Många är USA hatare här inne och många verkar älska regimen i Iran.. tragiiskt nog, då åker inte hissen ända upp
Citera
2020-01-11, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Tror inte på att USA skulle ha stört GPS signaler. Flyget skulle aldrig ha startat isf då instrumenten hade visat fel. Vidare blev planet beskjuten ganska omgående efter start i sin stig-rutt, man behöver inte flyga blint på GPS då.
Det galnaste är ju hur iranierna kan ta fel på ett ett stigande passagerarplan och ett amerikanskt attackplan alt missil. Låter ju rätt puckat.
Snudd på lika galet som att blanda ihop ett jaktplan och en Airbus när man har tillgång inte bara till eldledningsradar utan ett komlett stridsledningssystem som ska vara i världsklass med satelliter och Awacs eller hur!
Citera
2020-01-11, 23:03
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Absolut, likså finns det en förklaring till varför en del endast får höra om sådant här på FB eller populär teknik magasin och Youtube andra är ute i fält och förstå eller hur?

Så du menar att det är annorlunda om man är ute i fält?

Den iranier som sköt ner flygplanet ska absolut inte vara ute i fält och handha missilsystem. Totalt inkompetent och saknar all form av stresshantering.
Citera
2020-01-11, 23:06
Bannlyst
Citat:
Så du menar att det är annorlunda om man är ute i fält?

Den iranier som sköt ner flygplanet ska absolut inte vara ute i fält och handha missilsystem. Totalt inkompetent och saknar all form av stresshantering.
Vet du vad dom gjorde, vet du vad deras order va och vet du hur deras situation var?

Jag tror att du passar utmärkt i en diktaturs haverikommission, fort hitta någon att hänga inte orsaken.
Citera
2020-01-11, 23:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
varpå deras kommunikationsbortfall i så fall endast kan skyllas på att deras ARPA är sorgligt utdaterat, eller att de kör sin kommunikation över mobilnätet varpå bandbredden helt enkelt var slut vid tiden i fråga.

Hur de än säger, så har de redan nu kommunicerat till omvärlden att deras militära kommunikationssystem även i fredstid, är sorgligt inadekvata.

Det lutar åt att den standard de använder för intern militär kommunikation, är så långt efter Västs att man endast kan hitta referenser till liknande kommunikation i historien då kineserna använde bemannade drakar för kommunikation.

I useed to fear Irans military power. Now I don't!

Det kan jag hålla med om, till allra sista bokstaven.
Fragil utrustning, parat med ett kanske inte så tydligt upplägg. Man kan ju tycka att luftrummet borde stängts i samband med att man började skicka raketer mot Irak, eller av vilken annan anledning som helst där man tvingats höja luftvärnsberedskapen.
Jag har sjukt svårt att begripa hur man kunde fortsätta tillåta trafikflyg när man väl bestämt sig för vilket klockslag man skulle skicka raketer.
Med landets alla års deltagande i stridigheter och däri erhållen militär kunskap är detta vidunderligt, och det verkar tydligt att avståndet från "fotfolket" upp till dom religiösa/statliga ledarna är enormt.
Citera
2020-01-11, 23:11
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Vet du vad dom gjorde, vet du vad deras order va och vet du hur deras situation var?

Jag tror att du passar utmärkt i en diktaturs haverikommission, fort hitta någon att hänga inte orsaken.
Ja, Iran skjuter ner ett civilt passagerarflygplan som precis lämnat deras egna internationella flygplats och dom kallar det för ett ”misstag”.

Det visar ju bara vilken bananrepublik Iran är. Ett totalt inkompetent land.
Citera
2020-01-11, 23:12
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inshalladin
Skulle vilja lansera en teori (har inte sett den här men kan ju ha missat den, ber om ursäkt i så fall):

Nedskjutningen var ju officiellt ett misstag och det är väl inte omöjligt. Har hänt förr. Skillnaden mot andra tidigare misstags-nedskjutningar är ju dock att batteriet denna gång stod precis bredvid en internationell civil flygplats. Och att flygplanet i princip var inom synhåll, på 1400 meters höjd. Att det startade civila flygplan där kan knappast ha varit en överraskning. Imam Khominei airport verkar vara en flygplats med rätt mycket trafik: Mellan kl. 06 och 07 startade 5 andra stora plan från flygplatsen, utöver PS752. Ibland startar två flygplan samma minut. Varför fick luftvärnet panik över just PS752 och inte över planen som startade några minuter före eller efter? Det är så innihelvete klantigt att jag är öppen för att detta ändå var avsiktligt. Irans hämnd för dödandet av ”toppdiplomaten”/generalen kanske var inte planerad att ”bara” bestå i att skicka 20 robotar som varken gjorde personell eller materiell skada. I hämnden kanske det även ingick att skjuta ned ett flygplan med civila amerikaner. Misstaget de gjorde var att de tog fel flygplan! Vore intressant att få fram en passageralista över IR721 till Frankfurt som lyfte 8 minuter efter PS752! Amerikaner ombord?

Det aktuella flyget var 55 minuter försenat. Några timmar tidigare hade Iran bombat amerikanska baser i Irak. Läget var spänt.

Jag tror att en order getts ut till luftförsvaret att skjuta mot allt som inte ska befinna sig i luften. Personalen på TOR-systemet gjorde sitt jobb, men kommer bli hängda för detta misstag. Att hävda att luftrummet borde varit tomt kommer inte att hjälpa dom.
Citera
2020-01-11, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ja, Iran skjuter ner ett civilt passagerarflygplan som precis lämnat deras egna internationella flygplats och dom kallar det för ett ”misstag”.

Det visar ju bara vilken bananrepublik Iran är. Ett totalt inkompetent land.
Ja precis, det var denna slutledning som du verkar besitta som gjorde att jag tycker att du skulle passa i en haverikommision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in