Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 23:16
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ryska missiler som kör GPS? Ryssarna har ju Glonass...

Planet gick på GPS-det ät det det handlar om

Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Tror inte på att USA skulle ha stört GPS signaler. Flyget skulle aldrig ha startat isf då instrumenten hade visat fel. Vidare blev planet beskjuten ganska omgående efter start i sin stig-rutt, man behöver inte flyga blint på GPS då.
Det galnaste är ju hur iranierna kan ta fel på ett ett stigande passagerarplan och ett amerikanskt attackplan alt missil. Låter ju rätt puckat.

När jänkarna bombade Bagdad var det tvärtom, då gick GPS in i ett läge med högsta precision, och i detta fall med anfall mot amerikanarna bör det ju ha varit tvärtom för deras egen favör, du har väl sett satellit-bilderna från iraniernas "träffar" mot amerikanska mål som alla hade samma fel med c:a 10m från aktuell byggnad med träff på en parkeringsplats istället.

Tror knappast att iranierna själva siktade på jänkarnas parkeringsplatser, idag kan en sketen drönare för hobbybruk träffa rätt +- 60-75cm, om den skulle bära en laddning.
Citera
2020-01-11, 23:17
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ja precis, det var denna slutledning som du verkar besitta som gjorde att jag tycker att du skulle passa i en haverikommision.

Visst är Iran ett fullständigt haveri. Skjuter ner civilflygplan och dödar 176 pers som om det vore en lerduva.

Landet har uppenbart visat att dom inte är kapabla att hantera vapen eller bedriva trafikflyg.
Citera
2020-01-11, 23:18
Medlem
sanchoos avatar
Bara jag som tycker det är konstigt att Madeleine, vars pappa dog, inte vill vara med på begravningen i Iran? Dessutom ville hon endast ha ersättning. Om min pappa hade dött av den iranska regimen hade jag velat att huvuden ska rulla eventuellt att USA bombar lite. Hon ville endast ha pengar.
Citera
2020-01-11, 23:19
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Jag vill ge ett jävla stort kudos till piloten som kämpade emot trots alla odds med 2 träffar av SAM:s som bör ha slagit ut i princip hela kärran. Att han öht lyckades buklanda utan att riva ner 400kv ledningarna vid kraschpunkten nattetid var en stor bedrift, att han sen kanade genom ett gäng betongmurar kan inte lastas honom öht.

Bara att se hur cockpit såg ut efteråt: https://g1.nh.ee/images/pix/900x1200/MzOjt0Ufv4M/8f7d95e19cc1fbb9ce-88623339.jpg

Efterlysning:
Det börjar sippra fram detaljer som ev tyder på att GPS-stördes i området, vi har haft samma problem här uppe i Sverige, därför kan det vara läge att kolla de andra flighterna samt ev gps-positioner som angetts, det kan alltså ev vara så trivialt att någon jävla mupp härjade med en GPS-jammer som kan ha påverkat planets riktning och även gett fel info till FR24.

Här bör KSV eller Omedelsvensson kunna ge hints, vet att det finns dels militära system som ger felvisningar efter önskemål på GPS, medan det finns civila störsändare som bl.a en del åkare använder när dom vill fiffla med körjournaler, London Heathrow jagade en åkare i 3 veckor som störde flyget när han körde förbi flygplatsen varje dag, och här i Sverige var det en större störkälla som drabbade norra Sverige som det var mycket tyst om.

Eftersom Iranierna körde missilanfall mot Irak(Usa:s baser), är det lätt att anta att jänkarna prövade att slå ut träffsäkerheten genom att mixtra med GPS-klockorna ett visst antal procent, om nu vår kärra gick upp under en "störperiod" bör då kärran ha avvikigt x antal procent från den korridor den skulle flyga i, med följden att militären fick spatt och fyrade av.

Piloterna avled direkt när missilen detonerade och perforerade cockpit enligt de Ukrainska utredarna.
Citera
2020-01-11, 23:21
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Det är många som inte vill eller kan se verkligheten direkt. Det fanns otaliga tecken på att planet blivit nedskjutet. Så det var ganska enkelt att inse det direkt när man såg filmen.

Tyckte det var skrattretande att dom sa tekniskt fel bara någon timme efter den kraschat, det var ett utav de största orsakerna till att jag visste att något inte stämmer.

Många är USA hatare här inne och många verkar älska regimen i Iran.. tragiiskt nog, då åker inte hissen ända upp

Du det var mer än jag som skrev att planet vart nedskjutet direkt, innan dom erkände.

Det som alla tidningar skrev och Iran gick ut med var inte realistiskt.
Citera
2020-01-11, 23:22
Medlem
Islamic Revolution Guards Corps Aerospace Force Commander Brigadier General Amir Ali Hajizadeh took responsibility for the Ukrainian plane incident, and said the delay in releasing information about the human error which caused the Ukrainian plane incident was because of investigations to scrutinize the case.
"The delay in releasing information was not aimed at hiding the issue but it is the routine drill that the General Staff should study the case (first); and all information was collected on Friday morning after studies and what had happened became clear then," General Hajizadeh told a press conference in Tehran on Saturday.
Enligt Fars News

Det som är positivt i den här tragiska händelsen är att en hög officer har tagit ansvar för incidenten och de kommer att gå till botten med alltsammans.
Trump hade lovat slå tillbaka mot 52 mål om Iran hämnades terroristdådet som Trump gav order om att mörda Soliemani.
Det gjorde att det iranska luftförsvaret hade högsta beredskap efter att Iran hade avlossat missiler mot US mål i Iraq.
Eftersom operatören vid försvaret av flygplatsen hade endast 10-11 sekunder att fatta beslut om avfyrning, hann beslutet aldrig gå till överordnad, utan den här operatörens tog själv beslutet som orsakade katastrofen.
Citera
2020-01-11, 23:22
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 640523
Piloterna avled direkt när missilen detonerade och perforerade cockpit enligt de Ukrainska utredarna.

Då får du länka källa, tack

I övrigt - från ett känt pilotforum skriver en person som just lyft från denna flygplats följande:
Citat:
Just to add some first hand knowledge from someone who operated into/out of IKA fairly shortly after the period in question ADS-B being lost could of been down to loss of GPS signal and not related to the missile impact. We lost GPS signal in a very similar position, which subsequently led to the loss of ADS-B out. And has happened to me pretty much every time I've departed there recently.

Also for departure we are always given the IKA 1A departure, which is basically rwy to 7000 the radar vectors. Don't know if that's what they got, but seems every one normally gets that departure when I'm there

Källa: https://www.pprune.org/rumours-news/628650-ukrainian-aircraft-down-iran-24.html#post10660453

NOTERA !! DOM TAPPADE SIGNALEN PÅ SAMMA STÄLLE DÄR VÅR KÄRRA SLUTADE SÄNDA TILL FR241
Senast redigerad av duqu 2020-01-11 kl. 23:39.
Citera
2020-01-11, 23:24
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Bara jag som tycker det är konstigt att Madeleine, vars pappa dog, inte vill vara med på begravningen i Iran? Dessutom ville hon endast ha ersättning. Om min pappa hade dött av den iranska regimen hade jag velat att huvuden ska rulla eventuellt att USA bombar lite. Hon ville endast ha pengar.

Dotter till en invandrare? Vad tror du? Hon vågar inte åka till Iran där hon riskeras att giftas bort. Sen skulle ju jag aldrig sätta mig på ett flygplan till Iran idag eller någon gång i framtiden.

Nej pengajakt är nog det ända denna flicka tänker på. Inte att hennes pappa är död.
Citera
2020-01-11, 23:29
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Då får du länka källa, tack

Ukraina släpper bilder på nerskjutna planet https://www.aftonbladet.se/a/y3pW6e
Citera
2020-01-11, 23:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Islamic Revolution Guards Corps Aerospace Force Commander Brigadier General Amir Ali Hajizadeh took responsibility for the Ukrainian plane incident, and said the delay in releasing information about the human error which caused the Ukrainian plane incident was because of investigations to scrutinize the case.
"The delay in releasing information was not aimed at hiding the issue but it is the routine drill that the General Staff should study the case (first); and all information was collected on Friday morning after studies and what had happened became clear then," General Hajizadeh told a press conference in Tehran on Saturday.
Enligt Fars News

Det som är positivt i den här tragiska händelsen är att en hög officer har tagit ansvar för incidenten
och de kommer att gå till botten med alltsammans.
Trump hade lovat slå tillbaka mot 52 mål om Iran hämnades terroristdådet som Trump gav order om att mörda Soliemani.
Det gjorde att det iranska luftförsvaret hade högsta beredskap efter att Iran hade avlossat missiler mot US mål i Iraq.
Eftersom operatören vid försvaret av flygplatsen hade endast 10-11 sekunder att fatta beslut om avfyrning, hann beslutet aldrig gå till överordnad, utan den här operatörens tog själv beslutet som orsakade katastrofen.

Ska vi sätta en gloria på generalen, för visst är det en rakryggad man som helt frivilligt tar på sig skulden, inte en mulla i landet som stenar kvinnor har haft ett ord med i leken.
Citera
2020-01-11, 23:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Får man ens protestera så där mot regimen i Iran?

Vad man får och inte får i Iran, kommer att spädas ut ordentligt i dagarna som kommer.
Folk kommer att protestera, och regimen kommer att svara med svårt våld, vilket kommer att få folker att protestera mera, vilket kommer att få regimen att svara mera, vilket i slutändan kommer att leda till att folket som besvarar protester kommer att ställas emot de som protesterar, vilket i slutändan kommer att omvända de som besvarar protesterna, vilket kommer att leda till hängsnaror för regimen.

This equation is well known, and it can only end in One Result.

Som sagt, vore jag en Ledare i Iran, så skulle jag aktivera min EXIT-policy Right Fucking NOW!
There won't be any more chances...
Citera
2020-01-11, 23:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan denne oplysning fra Iran være grunden til at det ukrainske flystyrt ?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/iran-advarer-angreb-paa-militaerbase-er-bare-begyndelsen/7950076

Han (Amirali Hajizadeh, leder for Irans revolutionsgardens luftstyrke) fortæller samtidig, at Iran under onsdagens raketangreb i Irak brugte 'cyberangreb til at slukke for (amerikanske, red.) fly og droners navigationssystemer'.

Jag re-postar detta inlägg mhp. tal om störningar i flygets GPS system skulle kunna vara med-orsak till flyget krachade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in