2024-09-06, 17:59
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du kan också vända på det hela. Elen är så prisvärd, nåja billig, i Sverige så det är inte lönsamt att lagra el i batterier.

Någon fördel skall väl Sverige ha kvar? Om vi inte ens har billig el, blir det jobbigt i framtiden med tanke på det dalande humankapitalet.
Citera
2024-09-14, 19:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du kan också vända på det hela. Elen är så prisvärd, nåja billig, i Sverige så det är inte lönsamt att lagra el i batterier.

Men sluta nu med dina dumheter. Köper man batterier för 400 miljarder så har de en lagringskapacitet för att driva Sverige i 2 timmar. Batterier är ingenting som hör hemma i ett nationellt elkraftsystem annat än på marginalen. Elpriset är volatilt, om du missat det, och förklaringen till det är för mycket intermittent produktion.

De dagar det blåser finns det tillräcklig produktion för att SE4 ska få ett humant elpris. De dagar de inte blåser tvingas de importera varvid priset stiger. Att bygga mer vindkraft där är till noll och ingen hjälp. LNG-terminaler i väntan på kärnkraft är enda lösningen. Vad invånarna i SE4 tycker om det, som du frågade mig i en annan tråd, är ointressant. De flesta begriper ingenting och vill bara ha ett lågt elpris.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-09-14 kl. 19:41.
Citera
2024-09-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men sluta nu med dina dumheter. Köper man batterier för 400 miljarder så har de en lagringskapacitet för att driva Sverige i 2 timmar. Batterier är ingenting som hör hemma i ett nationellt elkraftsystem annat än på marginalen. Elpriset är volatilt, om du missat det, och förklaringen till det är för mycket intermittent produktion.

De dagar det blåser finns det tillräcklig produktion för att SE4 ska få ett humant elpris. De fagar de inte blåser tvingas de importera varvid priset stiger. Att bygga mer vindkraft där är till noll och ingen hjälp. LNG-terminaler i väntan på kärnkraft är enda lösningen. Vad invånarna i SE4 tycker om det, som du frågade mig i en annan tråd, är ointressant. De flesta begriper ingenting och vill bara ha ett lågt elpris.

Vem är man? Snälla du, jag ber dig på mina bara knän. Blanda inte in mig i en massa tokigheter. Jag köper elen från den jag vill och betackar mig från pekpinnar i bästa folkskollärarmanèr.

Jag bryr mig inte ett dugg angående var du handlar din el och du ska givetvis inte bry dig ett dugg om var jag köper min blodkorv till extrapris.

Det blir säkert bra med LNG men det har jag inget med att göra.
Citera
2024-09-14, 19:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vem är man? Snälla du, jag ber dig på mina bara knän. Blanda inte in mig i en massa tokigheter. Jag köper elen från den jag vill och betackar mig från pekpinnar i bästa folkskollärarmanèr.

Jag bryr mig inte ett dugg angående var du handlar din el och du ska givetvis inte bry dig ett dugg om var jag köper min blodkorv till extrapris.

Det blir säkert bra med LNG men det har jag inget med att göra.

Hur fick du in dig själv i ekvationen? Det handlar om Sverige, inte om dig.

Om du inte vet vad »man« betyder så kan jag hjälpa dig. Du kanske hört uttrycket »gemene man«? Det betyder således »vem som helst«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-09-14 kl. 19:43.
Citera
2024-09-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur fick du in dig själv i ekvationen? Det handlar om Sverige, inte om dig.

Om du inte vet vad »man« betyder så kan jag hjälpa dig. Du kanske hört uttrycket »gemene man«? Det betyder således »vem som helst«.

Snälla du, vad du än gör förknippa mig inte med det nedvärderande "gemene man". Jag är inte ett dugg gemen utan betraktar hela denna cirkus med iskalla fiskögon utifrån.

Någon står där självklart alltid som ekonomisk segrare i slutänden när dimmorna väl har skingrat sig. Det är vad allt handlar om. Tacksamt nog är det inte så många ur populasen som inser det.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-14 kl. 20:03.
Citera
2024-09-14, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Snälla du, vad du än gör förknippa mig inte med det nedvärderande "gemene man". Jag är inte ett dugg gemen utan betraktar hela denna cirkus med iskalla fiskögon utifrån.

Du tror alltså att det var dig jag skrev om när jag informerade om att batterier för 400 miljarder räcker 12 timmar? Jag tror inte att du har 400 miljarder så du borde kunnat räkna ut att det inte handlade om dig.

Citat:
Någon står där självklart alltid som ekonomisk segrare i slutänden när dimmorna väl har skingrat sig. Det är vad allt handlar om. Tacksamt nog är det inte så många ur populasen som inser det.

Alla som anlitas för att få lappa och laga Sveriges förstörda elkraftsystem och alla som bygger (inte driver) vindkraftsindustrier är segrare. Alla andra är förlorare.
Citera
2024-09-16, 19:24
Avslutad
Bluff indeed. Utan att sanktioneras av skattepengar och bidrag skulle sannolikt bara enstaka vindkraftsverk uppförts som test eftersom de är så olönsamma, enligt ekonomikonsulten Christian Steinbeck, som här intervjuas av Riks.

Därför bromsas vindkraften till havs: Blir aldrig lönsam
Den planerade vindkraftssatsningen Kriegers Flak i havet söder om Skåne har gått på grund, sedan regeringen inte velat gå in med alla medel som efterfrågats. Från grönt håll riktas nu kritik mot regeringen, men för ekonomikonsulten Christian Steinbeck är det ett bevis på det som vindkraftskritiker länge sagt: Vindkraften lönar sig inte och kommer alltid kräva massiva insatser från staten.
https://youtu.be/sLrPU5Edzrs?si=osMRTEe_NPrI0JmE

Först ger politikerna bidrag till företag för att bygga upp vindkraftverken, sedan blir vindkraftverken så många att när det väl blåser så skapar det en överproduktion och obalans i systemet att politikerna återigen måste ge bidrag till samma företag för att elen inte ska användas. Det här är så jävla urbota korkat att man får en inbillad TIA. Hur i helvete kan ansvariga politiker fortfarande ha ett jobb efter det här och var i helvete är Greta? Förbannades jävla teater, hela skiten.

PS. TS visste vad han pratade om. Kudos!
Senast redigerad av RobRoys 2024-09-16 kl. 19:26.
Citera
2024-10-22, 08:59
Medlem
tidöregeringen ska bestämma om sandhamn ska få havs baserad vindkraft. dags att förstöra stockholm skärgård

https://sverigesradio.se/artikel/stor-havsvindpark-i-stockholms-skargard-pa-regeringens-bord
Citera
2024-10-22, 09:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flux200
tidöregeringen ska bestämma om sandhamn ska få havs baserad vindkraft. dags att förstöra stockholm skärgård

https://sverigesradio.se/artikel/stor-havsvindpark-i-stockholms-skargard-pa-regeringens-bord

Eftersom Statkraft är ägda av den Norska staten så har de knappast betalt mutor åt energi- och näringsminister Ebba Busch och då blir det inget
Citera
2024-10-22, 12:24
Medlem
Hörde idag på ekonyheterna i P1 att 17 nya havsbaserade vindkraftsprojekt är på gång.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-manga-havsvindparker-ar-pa-gang-nara-kusten

Regeringen med Ebba Busch i spetsen har tydligen avsatt flera 100-tals miljoner per år för att stötta nya vindkraftsparker till havs nära den svenska kusten. Man försöker muta drabbade kommuner till att inte använda det kommunala vetot för att stoppa dessa vansinniga projekt.

Sverige har absolut inget behov av fler vindkraftsparker. Kolla hur situationen ser ut t.ex. i dag:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

I skrivande stund exporterar Sverige 3,787 MW el till andra länder mest till Tyskland, Finland och Norge (Norge exporterar sen den svenska elen till Danmark). Priset på el i Sverige är 3 euro i hela landet. Varför ska vi förstöra vårt land och kuster för att Tyskland, Finland och Danmark ska få billig el?

Till den här regeringen vill jag säga: Sluta upp med att gå emot folkviljan och sluta muta kommuner med bidrag för att köra över folkviljan när det gäller dessa vansinniga vindkraftsprojekt som är en fara för djur och människor samt för miljön.
Citera
2024-10-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

I skrivande stund exporterar Sverige 3,787 MW el till andra länder mest till Tyskland, Finland och Norge (Norge exporterar sen den svenska elen till Danmark). Priset på el i Sverige är 3 euro i hela landet. Varför ska vi förstöra vårt land och kuster för att Tyskland, Finland och Danmark ska få billig el?

Hur har du tänkt förbjuda export av el på en fri elmarknad? Varför inte samtidigt förbjuda export av lastbilar från Scania och Volvo?

Elpriset är mycket lågt just nu i Sverige. Rör sig bara om några ören per kWh. T.o.m "gratis" tidvis.

(Det är inte så att du blandar ihop MWh och kWh när du studerar elpriset på svk.se?)
Senast redigerad av Konrad 2024-10-23 kl. 14:47.
Citera
2024-10-23, 16:05
Medlem
Industrin vädjar om att skynda på med vindkraft i södra Sverige. Han verkar faktiskt att ha en balanserad syn på vad som behövs just nu och inte om 15-20 år. Tillgången till el måste således lösas snabbt och nu och det finns absolut ingen tid att vänta på nya kärnkraftsverk.

"Västsvenska Handelskammaren varnar för mycket allvarliga konsekvenser om inte den havsbaserade vindkraften byggs ut i snabb takt. Uppmaningen till regeringen är att tänka om och ta kostnaderna för att ansluta nya vindkraftsparker till stamnätet.
.
.
Johan Tro*vé, vd på Västsvenska Handelskammaren, är mycket bekymrad.
”Vi behöver en tillförsel på 15 terawattimmar el i regionen före 2030. Då ska man veta att vi nyttjar ungefär 18 terawattimmar i Västra Götaland i dag. Så det är en jätteutmaning”, säger han.
”Vi har tagit fram en rapport som visar att det är mellan 30 000 och 50 000 arbetstillfällen som står på spel i den här frågan. Så det här är superallvarligt för oss”, fortsätter han.
Johan Tr*uvé påpekar att det finns många elintensiva företag i regionen.
”Vi kan inte förvänta oss inte att någon annan region ska producera 15 terawatttimmar och föra över till Västsverige. Norrland, Stockholm och Norge behöver sin el, så vi måste vara ansvarsfulla och producera det här själva”.

https://etidning.di.se/p/dagens-industri/2024-10-23/a/handelskammaren-vadjar-om-havsvinden-var-enda-chans/2371/1683479/57925839
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in