2020-01-11, 17:46
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har något som kallas luftkonditionering men.....

Jag kan ställa in temperaturen i ett litet område runt 21 C +- 3 C. Detta i kombination med att jag väljer Auto på reglaget för lufttillförseln gör att den inställda temperaturen hålls automatiskt.

Friskluft och kalluft blandas med hjälp av klaffar till rätt temp oavsett yttertemp.

Utanför det automatiska området gäller manuell inställning.
Det är en begränsad ACC skulle jag tro.

Detta system levereras bara till vissa länder enligt manualen. I manualen beskrivs också ett annat system som är helt manuellt.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-01-11 kl. 17:52.
Citera
2020-01-11, 18:06
Medlem
under en viss temperatur, från ca 8-12°C, så tillåter inte ACC:ns ECU att starta kompressorn då det skulle bli isbildning i kondensatorn som skulle kunna skada den.
Citera
2020-01-11, 18:21
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har något som kallas luftkonditionering men.....

Jag kan ställa in temperaturen i ett litet område runt 21 C +- 3 C. Detta i kombination med att jag väljer Auto på reglaget för lufttillförseln gör att den inställda temperaturen hålls automatiskt.

Friskluft och kalluft blandas med hjälp av klaffar till rätt temp oavsett yttertemp.

Utanför det automatiska området gäller manuell inställning.
Det är en begränsad ACC skulle jag tro.

Detta system levereras bara till vissa länder enligt manualen. I manualen beskrivs också ett annat system som är helt manuellt.
Låter ju som ett ACC system. Styr det mot och håller inställd temperatur så är det ju knappast ACC.
Men menar du att det kan finnas ett mer avancerat och ett mindre avancerat system till din bil?
Citera
2020-01-11, 18:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Med ACC kan man vänta sig att det finns någon form av automatisk styrning av ventilationen och värme/kylning.
Reglering heter det.
Citera
2020-01-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om du ställer ner den på "min" möjligtvis, om den står på 18° så kommer den förstås skicka in luft som är en hel del varmare än det för att bibehålla temperaturen i kupén.

Men om det är varmare än 18grader i kupén?
Citera
2020-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Min erfarenhet av 20år i fordonsbranchen är att AC bara innebär kyla.
ACC är automatisk kontroll av klimatet och säljs alltid ihop med AC.

Men vad skickar in varm luft i kupén ? Är inte det AC/ACC:n?
Jag menar när man vill ha upp tempen?
Citera
2020-01-11, 18:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
under en viss temperatur, från ca 8-12°C, så tillåter inte ACC:ns ECU att starta kompressorn då det skulle bli isbildning i kondensatorn som skulle kunna skada den.
Men hur fungerar det om man använder AC:n (med eller utan reglering) för avfuktning vintertid?
Citera
2020-01-11, 18:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Jag tittade på en BMW hos en bilhandlare och kom i diskussion om vad en ACC var och hur en sådan fungerade.

Jag har alltid trott att ACC betyder Automatic Climate Control , dvs. en automatisk klimatkontroll. I princip en luftkonditionering. Man ställer in ett gradtal man vill ha i bilen och systemet försöker få den temperaturen genom att blåsa in luft med "rätt" temperatur. Med AC (Air Condition?) så får man reglera själv manuellt om man vill blåsa i kall eller varm luft in i kupén.

När jag provade bilen och ACC:n var det svårt att få kall luft ur utblåsen. Trots att jag satte temperaturen på 18 grader och det var varmare i bilen så kom det mycket lite kalluft (egentligen mest varm luft och lite kallt ibland) så det blev egentligen inte kallare. Det var ca 4-5 grader kallt ute.

Bilhandlaren hävdade bl.a
- AC betyder att den bara fungerar fram i kupén. Jag antar
att han menade att med AC fanns inga luftutblås bak.
- ACC betyder att den fungerar i hela kupén.
- Han menade också att ACC-systemet tar hänsyn till utetemperaturen och är det kallt ute så levererar det bara varmluft i autoläge, egentligen oavsett vad temperaturen är i bilen och vad önskad temperatur är inställd på.
- Ville man få kall luft så fick man trycka på knapparna med en snöflinga eller MAX snöflinga. Då blåste det kalluft men då kopplade man ju bort autoläget.

Min uppfattning har alltid varit att med en ACC ställer man in den temperatur man vill ha i kupén och det ska komma kalluft eller varmluft (om det behövs för att uppnå inställd temperatur), avsett vilken temperatur det är utanför.

Sen att AC och ACC skulle fungera i olika delar av bilen tror jag inte på.

Så vad är sant?
Går det inte att få kallt från ACC:ns Autoläge om det är kallt ute?

Det kan mycket väl vara så att den manuella ACn bara blåser kalluft fram, medan den automatiska ACCn skickar luften i samtliga ventilationskanaler.

Om det är minus 5 grader ute så kommer naturligtvis systemet att blåsa in varmluft och inte kalluft i bilen när du vill ha 18 grader inne i den.

Således, säljaren har rätt.
Citera
2020-01-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det kan mycket väl vara så att den manuella ACn bara blåser kalluft fram, medan den automatiska ACCn skickar luften i samtliga ventilationskanaler.

Om det är minus 5 grader ute så kommer naturligtvis systemet att blåsa in varmluft och inte kalluft i bilen när du vill ha 18 grader inne i den.

Således, säljaren har rätt.

Så om jag har 24 grader i bilen på morgonen för att jag vill ha varmt i bilen ett tag när jag åker hemifrån och sen vill ha 20, så fortsätter ACC:n att blåsa in varmluft?
Citera
2020-01-11, 19:38
Medlem
Om man har den enklare formen av AC då får man själv reglera hur kall eller varm man vill ha till kupén
Vill man inte att det skall blåsa iskallt så får man höja lite på värmen å ”blanda” så att tilluften känns behaglig.

ACC då ställer man en temperatur (börvärde) tex. 21°C och då styr anläggningen automatiskt värmen på tilluften så att temperaturen (ärvärde) i kupén ligger runt 21°C

ACC kan vara krångligare att provköra AC-funktionen vid kall utetemperatur, för att testa tex. att köldmediet inte har läckt ut!
Ibland är det lättast att åka till ett varmgarage för att provköra ACC-systemet,
om det är kallare än +10°C ute.
Citera
2020-01-11, 19:39
Medlem
I en nyare BMW med ACC (som fungerar) ska all luft passera kondensor och filter. Dvs systemet blandar inte bara varm eller kall luft utifrån, det avfuktar luften med och reglerar även var i bilen det ska skickas ut tills alla delar av bilen har den inställda temperaturen.

I en BMW med endast AC kommer kompressorn snurra hela tiden och kyla max. Sedan blandar du kylluften efter genom att flytta ett spjäll. Bara blått och du har 100% luft från kylkanalen, bara rött och du har 100% luft som passerat värmeelementet.

Det är väldigt vanligt att kylningen lägger av. Packningar torkar, kylmedia läcker ut, kompressorn går torr och havererar. Många bilar säljs med "AC'n nypåfylld." Brukar funka i en vecka eller 3
Citera
2020-01-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
I en nyare BMW med ACC (som fungerar) ska all luft passera kondensor och filter. Dvs systemet blandar inte bara varm eller kall luft utifrån, 3

Luften passerar förångaren, kondensorn sitter framför kylaren till motorn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in