• 1
  • 2
2020-01-11, 15:54
Medlem
Jag tittade på en BMW hos en bilhandlare och kom i diskussion om vad en ACC var och hur en sådan fungerade.

Jag har alltid trott att ACC betyder Automatic Climate Control , dvs. en automatisk klimatkontroll. I princip en luftkonditionering. Man ställer in ett gradtal man vill ha i bilen och systemet försöker få den temperaturen genom att blåsa in luft med "rätt" temperatur. Med AC (Air Condition?) så får man reglera själv manuellt om man vill blåsa i kall eller varm luft in i kupén.

När jag provade bilen och ACC:n var det svårt att få kall luft ur utblåsen. Trots att jag satte temperaturen på 18 grader och det var varmare i bilen så kom det mycket lite kalluft (egentligen mest varm luft och lite kallt ibland) så det blev egentligen inte kallare. Det var ca 4-5 grader kallt ute.

Bilhandlaren hävdade bl.a
- AC betyder att den bara fungerar fram i kupén. Jag antar
att han menade att med AC fanns inga luftutblås bak.
- ACC betyder att den fungerar i hela kupén.
- Han menade också att ACC-systemet tar hänsyn till utetemperaturen och är det kallt ute så levererar det bara varmluft i autoläge, egentligen oavsett vad temperaturen är i bilen och vad önskad temperatur är inställd på.
- Ville man få kall luft så fick man trycka på knapparna med en snöflinga eller MAX snöflinga. Då blåste det kalluft men då kopplade man ju bort autoläget.

Min uppfattning har alltid varit att med en ACC ställer man in den temperatur man vill ha i kupén och det ska komma kalluft eller varmluft (om det behövs för att uppnå inställd temperatur), avsett vilken temperatur det är utanför.

Sen att AC och ACC skulle fungera i olika delar av bilen tror jag inte på.

Så vad är sant?
Går det inte att få kallt från ACC:ns Autoläge om det är kallt ute?
Citera
2020-01-11, 16:08
Medlem
Du har rätt och han har fel.
Det är dock svårt att testa AC och ACC om det inte är varmt och soligt ute.
Citera
2020-01-11, 16:09
Moderator
Du har rätt och säljaren fel. Tyvärr är det ofta så med säljare, de ska sälja saker men de kan inte det de säljer och en del verkar inte intresserade av att lära sig heller.

Jag var med min fru och tittade på Volvobilar för nåt år sen, jag är inte en Volvofantast, men jag hade bättre koll på det mesta om bilarna de säljer än vad säljaren vi pratade med hade.
Citera
2020-01-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Sen att AC och ACC skulle fungera i olika delar av bilen tror jag inte på.
Så vad är sant?

Finns inga så exakta definitioner.
Precis som du säger kan man vänta sig att en bil med AC har kylning av luften, så det går att ha svalare i kupén än man får med bara friskluftsventilation. Med ACC kan man vänta sig att det finns någon form av automatisk styrning av ventilationen och värme/kylning.
Sedan har olika biltillverkare valt olika implementationer med olika prestanda på ventilationen främst till baksätet där det kan vara begränsat med luftkanaler (luften framifrån tar sig ändå dit, eftersom luftutsläppet brukar vara bak), men även prestandan på ventilationen fram varierar givetvis. Dessa skillnader går dock inte att utläsa från beteckningar som AC eller ACC.
Citera
2020-01-11, 16:10
Medlem
Låter som om säljaren vill sälja dyrare utrustning till dig.
Citera
2020-01-11, 16:12
Medlem
Han verkar inte ha så bra koll den säljaren....

Det är i princip mest riktigt så som du säger.

En ACC är vanligen mer komplex än en enklare AC.

En ACC kyler i princip bara luften om de behövs för att nå måltemperaturen. Själva AC-kompressorn aktiveras bara när det behövs. Och på många bilar slår den inte ens till under en viss yttertemp, på t ex gamla BMW 740 (E38) så kan AC-kompressorn bara aktiveras om yttertempen är minst 16° C.
Citera
2020-01-11, 16:15
Medlem
Jan-As avatar
Min erfarenhet av 20år i fordonsbranchen är att AC bara innebär kyla.
ACC är automatisk kontroll av klimatet och säljs alltid ihop med AC.

En del kallar det tex för ECC, för att förtydliga att automatiken är elektronisk eller så.
Men AC är alltid det enklaste, bara kyla och manuell reglering. Aldrig stött på något annat.
Citera
2020-01-11, 16:18
Medlem
HuJintaos avatar
AC = du kan välja varmt eller kallt.
ACC = du kan även ställa in hur varmt eller kallt du vill ha.

Alla moderna billar idag har acc. Åtminstone de lite större. Ac/acc känns som något man gjorde en grej av för typ 15 år sen??
Citera
2020-01-11, 16:56
Medlem
morkfromorks avatar
AC bör fungera även i kallare klimat, jag vet folk som avfuktar bilen med full AC vid nollgrader eftersom AC inte bara kyler utan torkar luften.

Säljare som kommer med ursäkter varför AC inte kyler döljer ibland att den helt enkelt inte fungerar.
Citera
2020-01-11, 17:03
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
AC bör fungera även i kallare klimat, jag vet folk som avfuktar bilen med full AC vid nollgrader eftersom AC inte bara kyler utan torkar luften.

Säljare som kommer med ursäkter varför AC inte kyler döljer ibland att den helt enkelt inte fungerar.
Tror också att många säljare försöker dölja kass AC.

I min bil, med ACC, så kan jag slå av automatiken och slå på AC:n manuellt.
Kan vara värt att kolla upp om det går att slå till AC:n manuellt och dra på full kyla, då ska det bli kallt.

Annars brukar temperaturen, som ställs i °C, gå att skruva ner tills det står "LOW" eller motsvarande, då ska det också blir kallt.

Annars går det väl att testa AC:n när bilen står i bilhallen.
Senast redigerad av knarkarlistan 2020-01-11 kl. 17:19.
Citera
2020-01-11, 17:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Vid nollgrader är tveksamt, det skiljer ju förstås mellan olika tillverkare, vilken säkerhetsmarginal de vill ha för att det inte ska bildas is på förångaren, men 3-5° skulle jag säga är det vanligaste, under det så slår inte AC till på de flesta bilar.
Om det som i TS fall var 4-5° så kan det mycket väl vara så att den inte slog till, och även om den gjorde det så är det ju fullt normalt att ACC släpper igenom lite varmluft med, det behövs ju om man ska bibehålla 18° i bilen.
Citera
2020-01-11, 17:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Så vad är sant?
Går det inte att få kallt från ACC:ns Autoläge om det är kallt ute?
Om du ställer ner den på "min" möjligtvis, om den står på 18° så kommer den förstås skicka in luft som är en hel del varmare än det för att bibehålla temperaturen i kupén.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in