Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 10:56
  #37
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/l...och-forfarande

Varför ger ni er på lövfen? Han har lovat och gå till botten med detta, han ska hjälpa till vud utredningen. Han uppträder som en riktig landsfader för en gångs skull
Citera
2020-01-11, 10:59
  #38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/l...och-forfarande

"En handling som måste fördömas" utan att han själv gör det.

Men blir stolt över vår handlingskraftigt ledare. Svenska offrens har nu fått rättvisa

Detta sträcker han sig till:
Att ett civilt flygplan skjutits ned – oavsett om det skett av misstag eller ej – är en handling som måste fördömas.

Inte ett ord om krav på kompensation, vilket är en sjävlklarhet. Praxis motsvarar ca 200 miljoner kronor till Sverige. Ukraina har redan gått ut med sitt skadeståndskrav.
Citera
2020-01-11, 10:59
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Var ses detta?
Jag har inget till övers för Löfven, men jag har en policy att bemöta lögner och skitsnack om de så gäller självaste Satan. Självklart har inte Löfven "bett om ursäkt" för att fördöma Iran. Det handlar om att virrpannor har en agenda och hittar på egna belägg för denna agenda. Kan man hitta ett tillfälle att ljuga lite om sitt hatobjekt så gör man det. Sedan tror man på sina egna lögner, och hatar ännu mer...
Citera
2020-01-11, 11:00
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
” oavsett om det skett av misstag eller ej – är en handling som måste fördömas och som Iran måste ta fullt ansvar för också i relation till de drabbade”

Hatar löven men tyckte det var ett ganska bra uttalande som du citerat.
Citera
2020-01-11, 11:02
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag har inget till övers för Löfven, men jag har en policy att bemöta lögner och skitsnack om de så gäller självaste Satan. Självklart har inte Löfven "bett om ursäkt" för att fördöma Iran. Det handlar om att virrpannor har en agenda och hittar på egna belägg för denna agenda. Kan man hitta ett tillfälle att ljuga lite om sitt hatobjekt så gör man det. Sedan tror man på sina egna lögner, och hatar ännu mer...

Vi har samma inställning.
Fick citatet ovan och Löfven bad ju inte alls om ursäkt.
Tvärtom ett ganska bra och vettigt uttalande och detta säger jag trots att jag avskyr Löfven.
Citera
2020-01-11, 11:21
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammedborgare
Men för i helvete. Löver fördömer inte ens. Han säger att "man måste" fördöma. Det är inget fördömande. Canada och Ukraina har vågat ställa krav på ursäkt och kompensation från Iran. Mes-Löven använder sitt mesiga favorituttryck "man måste". Han borde säga "jag kräver". Han är ändå våran ledare. Men den mesigaste vi haft.

Jag tycker det är ett bra diplomatiskt uttryck.
Att trappa upp detta finns inget intresse från vår sida.
Sådana här händelser måste man fördöma. Jag tycker det är en riktigt vass formulering.
Hatar dock Löfven i övrigt och detta är OT.
Citera
2020-01-11, 11:38
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag tycker det är ett bra diplomatiskt uttryck.
Att trappa upp detta finns inget intresse från vår sida.
Sådana här händelser måste man fördöma. Jag tycker det är en riktigt vass formulering.
Hatar dock Löfven i övrigt och detta är OT.
Jag håller inte med dig.
Citera
2020-01-11, 12:40
  #44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vad vet vi angående skadestånd? Kommer man att landa på ca 12 miljoner kronor per person, vilket ju är det som USA betalade i skadestånd (inflationsjusterat) då de sköt ner ett plan 1988. Har Löfven skickat en räkning på 204 miljoner kronor till Iran? (för 17 pers).
Citera
2020-01-11, 12:57
  #45
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad vet vi angående skadestånd? Kommer man att landa på ca 12 miljoner kronor per person, vilket ju är det som USA betalade i skadestånd (inflationsjusterat) då de sköt ner ett plan 1988. Har Löfven skickat en räkning på 204 miljoner kronor till Iran? (för 17 pers).

Det sista jag såg från vår regerings sida var utrikesministern Ann Lindes beklagande av de iranska liv som togs. Hon är även en flitig bärare av slöja vid statsbesök till Iran, precis som det anstår en feministisk regering.

Så nej, något skadestånd till Sverige kan du inte hoppas på. De ensamkommande som strök med innebär dock ett par miljoner kronor insparat för staten per person.
Citera
2020-01-11, 13:03
  #46
Avstängd
wwrs avatar
17 svenskar döda i vad som nästan kan liknas vid en krigshandling.

Regeringen måste uttrycka sorgen, lämna kondoleanser till anhöriga. Det måste ske kransnedläggning etc.

Vad har regeringen gjort eller planerat göra?

Närmast landssorg att förvänta.
Citera
2020-01-11, 13:04
  #47
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
17 svenskar döda i vad som nästan kan liknas vid en krigshandling.

Regeringen måste uttrycka sorgen, lämna kondoleanser till anhöriga. Det måste ske kransnedläggning etc.

Vad har regeringen gjort eller planerat göra?

Närmast landssorg att förvänta.
Man har förbjudit Iran Air att flyga från/till Sverige.
Citera
2020-01-11, 13:06
  #48
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Man har förbjudit Iran Air att flyga från/till Sverige.
Tack för svaret.

(Gjorde de det förut?)

Men vad gäller de döda och deras anhöriga?

Det är ju närmast landssorg att förvänta.

Vad har regeringen gjort för de anhöriga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback