2020-01-11, 11:06
Medlem
Varför sköt Iran ner planet. Det berodde troligen på dålig organisation mellan militären och de civila systemen i en "förhöjd militär situation". Där delar av militären troligen bestod iranska varianter av fulla ryssar dvs jvl massa haschtomtar, Var det med vilja? Ja men det berodde på att man i mellan haschångorna trodde det var ett amerikanskt hot. Då civila myndigheter inte informerat om att det kom ett civilt flyg eller givit dem fel rutt.
Citera
2020-01-11, 11:06
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
När Trump pratat om 52 mål svarade Iran att man ”isåfall ska tänka på siffran 290 #IR655 Hota aldrig Iran”

Med detta menas Iranian Air Flight 655 som 1988 av misstag sköts ner av USA. 290 pers omkom.

Någon dag senare skjuter de ner ett civilt flygplan i samband med raketbeskjutning av amerikanska baser.
De hotade alltså öppet om detta bara någon dag innan det hände.

Jag tror inte alls detta var ett misstag. När USA dagen efter attentaten svarar att de inte vill ha krig och inte kommer besvara detta med våld vill heller inte Iran trappa upp konflikten ytterligare. Man försöker mörka och när allt rämnar säger man att det var ett misstag.

Misstag, my ass!
Men hur många amerikaner dog egentligen i denna attacken? Var det många ombord? Annars var det en dålig hämnd.
Citera
2020-01-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Han syftar på precis det han skriver. Flight 655 som sköts ner av misstag av USS Vincent 1988. Det implicerar ingenstans att Iran avser göra samma sak, och i synnerhet inte skjuta ner ett flygplan på egen mark, med egna medborgare ombord.

Är det en helt orimlig tolkning för dig? Förklara gärna alternativet...

Ja, den tolkningen är helt orimlig för mig.

Varför pratar han om det då? Vad menar han? Och varför ”Never threaten the Iranian Nation” efter?

Jag tolkar det som ett hot att man kommer angripa civilt flyg. Detta gör man också men när USA dagen efter svarar att man inte kommer besvara med våld och vill lösa konflikten så vill Iran inte heller trappa upp konflikten ytterligare. Man mörkar vad som hänt in i det sista.
Därefter säger man att det var ett misstag.
Citera
2020-01-11, 11:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Så, eftersom USA vådabekämpade ett iransk plan för 30 år sedan, så bekämpar nu Iran ett Ukrainskt plan med många iranier ombord, på iransk mark. Som lyft från en iransk flygplats?

Sicket snille du är! Nobelprisklass!

En regim som stenar sin egen befolkning till döds kan sannolikt medvetet offra medborgare om det gagnar den politiska agendan. Finns ingen rimlig anledning att betvivla det.

Iran säger att det var ett misstag, då tror alla det. Iran utvecklar inte kärnvapen, mullorna påstår det.
Citera
2020-01-11, 11:10
Medlem
A32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Flytta tråden till terrorism nu när dom har erkänt. Pajasland.
Förstår Trump när han menar att Iran inte skall utveckla kärnvapen!
Hur skall Iran kunna hålla fingrarna borta från avfyringsknappen för kärnvapen enär De nu inte klarade av att hålla sig borta från Robotknappen. Tyvärr håller inte Löwén och Linde med om detta skulle Jag tro?

Flyg som startar från en internationell flygplats har sina bestämda vägar i luftrummet (oavsett det finns militära angelägenheter i dess närhet). Denna handling var INTE ett "misstag"!
Citera
2020-01-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Men hur många amerikaner dog egentligen i denna attacken? Var det många ombord? Annars var det en dålig hämnd.

Inga vad jag vet. USA hade ställt in flygen till Iran efter hotet.

Det fanns dock en del västländska passagerare och om det stryker med några av deras egna medborgare skiter de i.
Man visar att man är beredd att göra vad som helst. Noll samvete liksom.
Citera
2020-01-11, 11:11
Medlem
Citat:
Vi har samma inställning.
Fick citatet ovan och Löfven bad ju inte alls om ursäkt.
Tvärtom ett ganska bra och vettigt uttalande och detta säger jag trots att jag avskyr Löfven.
Men för i helvete. Löver fördömer inte ens. Han säger att "man måste" fördöma. Det är inget fördömande. Canada och Ukraina har vågat ställa krav på ursäkt och kompensation från Iran. Mes-Löven använder sitt mesiga favorituttryck "man måste". Han borde säga "jag kräver". Han är ändå våran ledare. Men den mesigaste vi haft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En regim som stenar sin egen befolkning till döds kan sannolikt medvetet offra medborgare om det gagnar den politiska agendan. Finns ingen rimlig anledning att betvivla det.

Iran säger att det var ett misstag, då tror alla det. Iran utvecklar inte kärnvapen, mullorna påstår det.
Och hur i hela friden skulle det gagna Iran?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Jag skulle inte bli förvånad om de sköt ner planet med avsikt.
Sedan kommer de med denna mer trovärdiga version,
för att det ska se bättre ut inför omvärlden.
Se bara hu högsta ledningen ljög för hela värden i ett dygn innan de erkände.
Iran med deras mullor är inget man kan lita på.

Om det skulle vara med avsikt, vilket jag inte tror, så skulle Boeing kunna vara målet.

Genom att misskreditera Boeing så ger man sig på amerikanska ekonomiska intressen som redan är svårt ansatta av MAX-olyckorna. Dessutom har Boeing tajta band till Trump också.

Men så kluriga är de nog inte...
...dessutom så borde man i så fall varit noggranna med att få det att se ut som en olycka.
Senast redigerad av Pisseman 2020-01-11 kl. 11:13.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
När Trump pratat om 52 mål svarade Iran att man ”isåfall ska tänka på siffran 290 #IR655 Hota aldrig Iran”

Med detta menas Iranian Air Flight 655 som 1988 av misstag sköts ner av USA. 290 pers omkom.

Någon dag senare skjuter de ner ett civilt flygplan i samband med raketbeskjutning av amerikanska baser.
De hotade alltså öppet om detta bara någon dag innan det hände.

Jag tror inte alls detta var ett misstag. När USA dagen efter attentaten svarar att de inte vill ha krig och inte kommer besvara detta med våld vill heller inte Iran trappa upp konflikten ytterligare. Man försöker mörka och när allt rämnar säger man att det var ett misstag.

Misstag, my ass!

Definitivt inget misstag. Om man pratar om att skjuta ner civilt plan och sedan gör det, hur kan det vara ett misstag?
Citera
2020-01-11, 11:12
Medlem
Nationen Iran gör sitt bästa för att ducka.

"Human error at time of crisis caused by US adventurism led to disaster"

https://mobile.twitter.com/JZarif/st...47283381755914

Deras krishantering verkar gå ut på att:

1. Skylla på USA.
2. Skylla på Trump.
3. Peka ut Ali som tryckte på avfyrningsknappen som orsaken.
4. Beklaga sorgen på twitter med brustet hjärta emojis.
5. Låta robotskötaren Ali dingla i galgen.
6. Kräva omvärldens gillande för att de hittat den skyldige.

Ärligt talat så tror jag inte de högst ansvariga i Iran känner sig ett dugg skyldiga till detta.
Inte Trump heller för den delen.
Fast det i själva verket är dessa höga höns som borde straffas inför internationel domstol.
J-la amatörer.
Citera
2020-01-11, 11:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om det skulle vara med avsikt, vilket jag inte tror, så skulle Boeing kunna vara målet.

Genom att misskreditera Boeing så ger man sig på amerikanska ekonomiska intressen som redan är svårt ansatta av MAX-olyckorna. Dessutom har Boeing tajta band till Trump också.

Men så kluriga är de nog inte...
...desdutom så borde man i så fall varit noggranna med att få det att se ut som en olycka.

Iran hotade med att skjuta ner civilt plan, och gör det. Hur är det ett misstag menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in