2019-12-22, 01:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
När jag var liten kostade en puckstång 50 öre!

Mina minnen av Hemglass är från 70-talet. Det som var roligt var främst att det fanns andra glass-sorter än i affären. Bodde man i Stockholm på den tiden så fanns det bara GB-glass i butikerna (Konsum hade kanske egna äckliga glassar...).

Konsums glassar (vad de nu hette) var riktiga bottennapp!

Här i Göteborg fanns Trollhätteglass och Triumfglass. Triumfglass existerar fortfarande, och är lokalproducerad. (Då blir Greta glad..)

Triumfglass verkar fortfarande i "modern tid" ha glassbilar ser jag nu.. Trodde dessa försvann när jag var liten. Jag syftade på Triumfglassar man köper i affären, alternativt i fabriken där glassen är löjligt billig..
Citera
2019-12-22, 01:43
Medlem
KungPuks avatar
Mina tjockisgrannar är de enda som handlar på min gata.
Pizza ca: 4-5 dagar i veckan, och så glassbilen.
Citera
2019-12-23, 05:52
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Nu är jag nyfiken på det här med Glassbilen hur kan den finnas kvar 2019?

Dom flesta områden har en butik i närheten som har billigare priser men det måste ju va några som väljer att köpa glass av Glassbilen eftersom den fortfarande finns.

Bara för skojs skull kan vi jämföra lite priser på Glassbåtar.

Hos Glassbilen får du 8st båtar för 99kr.

Hos ica får du 6st båtar för 35,90kr köper du två påsar hamnar du på 71,8kr och får 12 båtar alltså får du fler båtar hos ica samtidigt som du spar pengar.

Förklara logiken av att välja Glassbilen?

Men om det inte är en ekonomisk fråga då? Just när det gäller exemplet med glassbåtarna så förstår jag det. Vill man spara pengar så väljer man ju Sias glassbåtar istället för Hemglass glassbåtar.

Det kan dock finnas andra anledningar till varför man väljer Hemglass. Exempelvis att de säljer glassar som man inte kan hitta någon annanstans. Eller att man föredrar deras glassar framför andra märken (smakmässigt).
Citera
2020-01-10, 11:38
Medlem
Tzatzikins avatar
När jag var liten (80-tal) fick man reklamblad från glassbilen i brevlådan. Jag kunde spendera långa stunder med att läsa om alla glassarna för att slutligen rangordna och ringa in de glassar jag ville ha. Dock tyckte föräldrarna det var dyrt jämfört med affären så fick aldrig handla från glassbilen, men en gång hände det å lyckan var total!

Idag skulle jag inte ha ngt emot att handla från bilen på sommaren för ungarnas skull men vi lyckas aldrig vara hemma när den kommer hit.
Citera
2020-01-10, 15:45
Avslutad
Nu bor jag mitt i stan o har nära till affären om jag vill ha glass, men när jag bodde i villa i en mindre by så sprang vi ju ut som 10-12-åringar o köpte glass när man hörde glassbilen. Minns en gång jag jagade glassbilen på cykel eftersom den just då inte stannade på vår gata!

Glass Boot:
https://www.youtube.com/watch?v=RRTs4VJJu7c

EDIT: Jo, jag minns att det fanns 2 olika glassbilar! För jag hade kollat på reklambladet vad jag ville ha, men så kom en glassbil med en annan trudelutt o jag gick ut sa, vad det nu var jag hade beställt... Så sa chauffören;
-Nej, detta är Glassbilen, du efterfrågar Hemglass!

Hittar inte den andra glassbilen på YouTube, men va fan, 2 glassbilar i byn!?
Senast redigerad av Mulla Krekar 2020-01-10 kl. 15:52.
Citera
2020-01-10, 22:03
Medlem
Tillitottens avatar
Har handlat från Hemglassbilen bara några gånger.
Citera
2020-01-10, 23:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

EDIT: Jo, jag minns att det fanns 2 olika glassbilar! För jag hade kollat på reklambladet vad jag ville ha, men så kom en glassbil med en annan trudelutt o jag gick ut sa, vad det nu var jag hade beställt... Så sa chauffören;
-Nej, detta är Glassbilen, du efterfrågar Hemglass!

Hittar inte den andra glassbilen på YouTube, men va fan, 2 glassbilar i byn!?

Kan det vara denna Glassbil? -> http://glassbilen.se/products.asp (här är produkterna. Deras hemsida är lite usel, så man kan inte gå direkt till startsidan).
Citera
2020-01-11, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kan det vara denna Glassbil? -> http://glassbilen.se/products.asp (här är produkterna. Deras hemsida är lite usel, så man kan inte gå direkt till startsidan).
Mycket möjligt, men det var längesen, typ 30 år sen.
Citera
2020-01-11, 16:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Mycket möjligt, men det var längesen, typ 30 år sen.

Hittade exempelvis -> https://www.naringslivshistoria.se/cfn-nyheter/hemglass-mardrom-nara-besannas/

Glassbilen verkar då ha startats 1992, men gick i konkurs 1994. Då var marknaden helt enkelt inte stor nog för båda företagen. Du pratade om reklamblad, och Hemglass började tydligen köra med det i samband med att Glassbilen dök upp på marknaden. Så det verkar vara rätt företag. Även om de gick i konkurs, så är det numera ett företag med samma namn och koncept.

Enligt en artikel från SvD 2012, så var Hemglass då det största företaget på marknaden när det gäller glassbilar. Så verkar som om Hemglass hade konkurrens igen då. Samt idag, då Glassbilen finns. Vet inte om det finns fler glassbilar.
Citera
2020-01-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Måste varit väldig påfrestande för dig att höra signalen en dag varannan vecka och då känna sig tvingad att engagera sig genom att blockera vägen med sin bil för att visa sitt missnöje.

Lika patetiskt betende som Percy som tyckte det var en bra ide att springa ut med en skruvdragare och borrade sönder däcket för en stackars tjej som körde sin tur.
Percy gick lite för långt med skruvdragaren. Dock är det bra att reagera mot det här otidsenliga fenomenet att tuta. Tutandet är helt oproportionerligt i förhållande till den icke-existerande nyttan. Endast utryckningsfordon ska få tuta.
Citera
2020-01-13, 18:32
Moderator
rotadents avatar
Glassbilen är nostalgi för mig. På somrarna på landstället var det ett högtidstillfälle när Hemglass kom trudeluttande och man fick välja glass. Mina föräldrar köpte dessutom pommes, fikabröd etc. av dem ibland. Det var riktigt smidigt på ett ställe där man inte gärna släpade frysvaror långt i varm bil.

Det jag däremot inte förstår är att de kör häromkring där jag bor, det kan omöjligen vara bra business att puttra runt i den där bilen och kränga glass i Stockholms innerstad... Jag har flertalet välsorterade matbutiker några minuter bort som har glass av olika sorter, skulle aldrig komma på tanken att köpa Hemglass här.
Citera
2020-01-13, 21:08
Medlem
ja länge sen man hörde glassbilens trudilutt men beror nog på att jag bor mitt i stan inte så många barnfamiljer här och nära till butiker

när jag var liten var det veckans händelse när den kom till bostadsområdet man sprang ditt eller cyklade men tror jag aldrig köpte nått, inga pengar ock morsan var hård

men för ca 15 år sen när jag bodde i kolonistuga i utkanten av stan hörde jag signalen för glassmaffian
varje vecka, fanns ett villaområde bredvid

glassbilen kan väl ha en funktion för de som har långt till butiken men annars har sia bästa glassen
ock ska man ha strut eller pinnglass handlar jag på Lidl billigt ock gott, fan vad sugen jag blev på sia:s kola/vanilj nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in