Citat:
Ursprungligen postat av
rutenskut
Lär ungarna att när glassbilen tutar/spelar så betyder det att glassen är slut
Fyfan, måtte socialen ta dina barn!
Citat:
Ursprungligen postat av
Enzyme
Ett tag fick man hem reklamblad från hemglass och jag är för mig att det stod ungefärliga tider där. Men det slog alltid ner som en blixt från klar himmel när den väl kom. Var det många som handlade hade man mera tid på sig men om ingen gick ut så körde bilen iväg ganska snart
Stämmer bra men det var många år sedan(?), minns att den hade en mer helig plats i köket än mor själv runt 70-80-talet
Det var ju verkligen en höjdpunkt när Trudelutten ljöd, utbudet i affärerna var ju på sovjetnivå här i Sverige och här kunde man köpa storpack av varianter som inte fanns i nån annanstans.
Vet inte om jag någonsin hade fått för mig att äta upp kålpuddingen om jag inte visste att det fanns en stor låda glassbåtar eller patenterat 3-färgade isglassar som möjlig belöning.
Senare var det roligt att hajka/tolka efter glassbilen på skateboard. Chauffören var till början ständigt förvånad över att samma 3-4 ungar på skateboard verkade vara vid plats vid varje stopp. Sen gick det alldeles för sakta..
Kommer ihåg hur snabbt mina egna barn kunde stressa på sig kläderna när dom hörde melodin, priceless upplevelse att se knoddar som i vanliga fall skulle bara, brottas eller vägrade sätta på sig skorna nästan dyka i munderingen som en nyexaminerad brandman.
Nu bryr dom sig inte, ungefär som när en själv blev sådär tonårsaktigt bånglig och tyvärr så hör man bara melodin utanför ett par ggr per år.
Dom verkar inte göra nån vidare business i kvarteret för man hinner ändå inte ut innan dom kör iväg då kunderna lyser med sin frånvaro. Hasta la vista liksom!
Håller en epok på att gå i graven?