2019-12-20, 21:12
Medlem
jbswebecks avatar
Nu är jag nyfiken på det här med Glassbilen hur kan den finnas kvar 2019?

Dom flesta områden har en butik i närheten som har billigare priser men det måste ju va några som väljer att köpa glass av Glassbilen eftersom den fortfarande finns.

Bara för skojs skull kan vi jämföra lite priser på Glassbåtar.

Hos Glassbilen får du 8st båtar för 99kr.

Hos ica får du 6st båtar för 35,90kr köper du två påsar hamnar du på 71,8kr och får 12 båtar alltså får du fler båtar hos ica samtidigt som du spar pengar.

Förklara logiken av att välja Glassbilen?
Citera
2019-12-20, 21:14
Medlem
Arsenikarsles avatar
Är också nyfiken faktiskt.
När jag var barn sprang alla efter glassbilen, gör folk ens det nu? Jag tror inte jag sett nån springa ut med en sedel i handen sen 90-talet.
Citera
2019-12-20, 21:16
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck

Dom flesta områden har en butik i närheten som har billigare priser men det måste ju va några som väljer att köpa glass av Glassbilen eftersom den fortfarande finns.

Hos ica får du 6st båtar för 35,90kr köper du två påsar hamnar du på 71,8kr och får 12 båtar alltså får du fler båtar hos ica samtidigt som du spar pengar.

Nu handlar jag inte hos Glassbilen och vet inte om kvalitén är bättre men annars kan jag tänka mig att det är samma sak som att en Mercedes kostar 399.000 kr medans en Lada kostar 39.900 kr.
Det är den enda förklaringen jag kan se.
Citera
2019-12-20, 21:17
Medlem
Har inte handlat hos glassbilen på säkert 15 år. Men jag minns tiden då de sålde lakritspuck. Den älskade jag. När den föll ur deras sortiment tappade jag helt intresse och har inte handlat hos dem sedan dess.
Citera
2019-12-20, 21:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Folk som är spontanstyrda handlar från Hemglass.
Folk som saknar ekonomiskt konsekvenstänk handlar från Hemglass.
Folk som har ungar som tjatar när ungarna hör glassbilen handlar från Hemglass..

-Vi övriga handlat glassen annorstädes! (Billigare, typ en tredjedel av begärt glassbilspris)..
Citera
2019-12-20, 21:23
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Folk som har ungar som tjatar när ungarna hör glassbilen handlar från Hemglass..

Fast dom som har ungar har förmodligen en lokalbutik typ Lidl som säljer billigare glass. Varför väljer dom glassbilen?
Citera
2019-12-20, 21:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Har inte handlat hos glassbilen på säkert 15 år. Men jag minns tiden då de sålde lakritspuck. Den älskade jag. När den föll ur deras sortiment tappade jag helt intresse och har inte handlat hos dem sedan dess.

Fattar till en miljard procent om man handlar där, om man blivit överförälskad i just en sorts glass som bara finns där, och ingen annanstans.. Men annars är Hemglass/Glassbilen i princip bara skräp.

(Själv hade jag hellre sett en "ölbil" med klass III, som tutar här på fredagarna..)
Citera
2019-12-20, 21:26
Medlem
Henriksss avatar
Nä jag hinner inte. Den tutar men stannar inte...
Citera
2019-12-20, 21:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Fast dom som har ungar har förmodligen en lokalbutik typ Lidl som säljer billigare glass. Varför väljer dom glassbilen?

För att ungarna tjatar, antagligen..
"Mamma mamma! Nu är glassbilen här, ge mig två kronor så jag kan köpa en glass, snälla!"

(Exemplet "två kronor" var från 1970-talet, är ej inflationsjusterat. Vanlig kiosk tog 1:75 för motsvarande glass på 70-talet, FYI).
Citera
2019-12-20, 21:28
Medlem
För barn skapar förstås glassbilen nån form av ’magi’ och överrasknings-behag när trudelutten spelas och det ska identifieras var bilen ÄR. Och det kräver inte ett övervägt beslut utan ett snabbt beslut. För snart har bilen åkt vidare.
Citera
2019-12-20, 21:29
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
"Mamma mamma! Nu är glassbilen här, ge mig två kronor så jag kan köpa en glass, snälla!"

(Exemplet "två kronor" var från 1970-talet, är ej inflationsjusterat. Vanlig kiosk tog 1:75 för motsvarande glass på 70-talet, FYI).

Måste vara dom som hamnar i Lyxfällan hade jag haft kids hade så hade jag storhandlat glass på typ ica så det alltid finns i frysen.
Citera
2019-12-20, 21:30
Medlem
Citat:

Som 90-talist är det här himla roligt att läsa. 1 krona och 75 öre för en glass

Men annars har de flesta rätt. Vad är det för mening att handla hos dem om de ändå säljs billigare. Så vidare det inte är ett specifikt märke man är ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in