Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
För att de tidigare tillfällen de tagit upp det inte varit i en krigssituation kanske? Det är utan tvekan ett hot om att skjuta ner civilt flyg. Att du inte förstår det är helt obegripligt för mig.
Nej, i det läget hade jag inte funnit något samband. Är inte konspiratoriskt lagd.
Hade Japan tex nämnt att man aldrig glömmer Hiroshima och därefter smällt av en atombomb hade jag också haft svårt att acceptera om den officiella förklaringen var att det var ett misstag.
Det är inget jävla misstag om man hotar med att göra det innan. Helt omöjligt.
Man har INTE hotat. Skilj på "nämna", "påminna" och "hota".
Självklart är du "konspiratoriskt lagd" om du sätter saker i ett sådant samband. En konspirationsteori är en idé¹ om ett samband mellan händelser som förutsätter ett överhängande motiv när andra mer plausibla, enkla, förklaringar finns. Konspirationsteorier beror av en
missrepresentation av dessa händelser, t.ex. påstå att en påminnelse är ett hot, eller att ett hot
tolkas i ett speciellt narrativ, utan belägg.
Varför sköt inte Iran ner ett amerikanskt plan? Varför ett plan fullt med iranier? Vem vinner på det? Bara stollar skulle ju tro att det var en "hämnd" och bara stollar gör ju det. Varför tar man dessutom på sig ansvaret och beklagar i stället för att säga "där fick ni"? Det finns ingen logik i det hela och det finns ingenting att vinna politiskt, ekonomiskt eller militärt. Historien är snarast väldigt pinsam för Iran, självfallet. Inte ens diktaturer har för vana att skjuta ner civila plan med flit.
1) Inte teori i vanlig bemärkelse. Teori betyder egentligen "vetenskaplig lärobyggnad" och en teori är mycket väl underbyggd av belagda hypoteser. Konspirationsteorier är inte teorier.