Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 11:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De gjorde det under några timmar. Vad som kanske hänt är vad en kunnig användare redan skrivit att en enskild enhet på något sätt inte fått order om nu gäller inte längre fri eldorder och att civilt flyg finns i luften.

De dumma är väl Ukraina som tillåter fortsatt trafik.
Man får väl anta att Iranska flygledare gav klartecken till att lyfta.
Citera
2020-01-11, 11:44
Medlem
Aston-Martins avatar
Iran har skämt ut sig och man har visat att man inte ens kunde särskilja ett jädra Boeing med ett bombplan eller missil. Iran använder prylar från 1800-frösihjäl och tror att man har något att komma med. USA kan jämna hela jävla landet med ett knapptryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ska vara tydlig med att det är en spekulation, dock är jag övertygad om att det finns ett syfte med nedskjutningen, då jag är helt övertygad om att det inte var ett misstag.

Något som hindrar att iranska bolag som får trafikera omvärlden flyger turisterna till Iran när utländska bolag inte vågar?

Inte för att jag tror att det var syftet med nedskjutningen, men det kan vara ekonomiskt fördelaktigt att ha kakan för sig själv.

Hur många vill turista i Iran nu tror du förutom iranier boendes utomlands?

Det är ju uppenbart att de sköt ner planet av misstag när de väntade på USA:s B-52r och trodde att de skulle bli bombade till grus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hade de använt typ Flightradar24 så hade de sett vad det var för plan och vart det kom ifrån.
Men troligen var det fåraherdar som inte fattade sådant och sköt ned det bara.

Varför sköts inte någon av de två första flygplanen som for iväg från flygplarsen i så fall?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jobbar man fortfarande med sådana här system? http://xenon.stanford.edu/~lswartz/vincennes.pdf
Hur menar du med sådana här system?
Citera
2020-01-11, 11:46
Medlem
estetiks avatar
Iran skyller ifrån sig på USA att man skjuter ner passagerarflygplan med sina egna vapen. Fyfan så lågt.

Och Iran vill ha kärnvapen. Råkar atombomba sönder nordpolen.

Men det värsta är ändå att man ljugit om det i tre dagar. Och så gör man helt plötsligt en helomsvängning. Vad har hänt som gjort att man varit tvungna att erkänna? Man kanske inte kunde mixtra med den svarta lådan till sin lögnande fördel.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ska vara tydlig med att det är en spekulation, dock är jag övertygad om att det finns ett syfte med nedskjutningen, då jag är helt övertygad om att det inte var ett misstag.

Något som hindrar att iranska bolag som får trafikera omvärlden flyger turisterna till Iran när utländska bolag inte vågar?

Inte för att jag tror att det var syftet med nedskjutningen, men det kan vara ekonomiskt fördelaktigt att ha kakan för sig själv.

Jag kan inte se en enda fördel med att döda 177 personer, dom flesta ur den egna befolkningen. Det var en olyckshändelse, det hade säkert gått ut en order om att alla missilsystem skulle vara i högsta beredskap med anledning av det som Trump gjorde några dagar innan. Då kan det gå så här illa. Dagens missiler är målsökande, även om Irans missiler troligen är föråldrade jämfört med andra länders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Intressant i sammanhangt är att ett religiöst tokland har förmåga att ta på sig ansvar och erkänna sina misstag jämför med Ryssland som fortfarande förnekar ansvar för MH17 som sköts ned för mer än fem år sedan.

Du bara måste relativisera - kommunist much??
Citera
2020-01-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
För att de tidigare tillfällen de tagit upp det inte varit i en krigssituation kanske? Det är utan tvekan ett hot om att skjuta ner civilt flyg. Att du inte förstår det är helt obegripligt för mig.
Nej, i det läget hade jag inte funnit något samband. Är inte konspiratoriskt lagd.

Hade Japan tex nämnt att man aldrig glömmer Hiroshima och därefter smällt av en atombomb hade jag också haft svårt att acceptera om den officiella förklaringen var att det var ett misstag.

Det är inget jävla misstag om man hotar med att göra det innan. Helt omöjligt.
Man har INTE hotat. Skilj på "nämna", "påminna" och "hota".

Självklart är du "konspiratoriskt lagd" om du sätter saker i ett sådant samband. En konspirationsteori är en idé¹ om ett samband mellan händelser som förutsätter ett överhängande motiv när andra mer plausibla, enkla, förklaringar finns. Konspirationsteorier beror av en missrepresentation av dessa händelser, t.ex. påstå att en påminnelse är ett hot, eller att ett hot tolkas i ett speciellt narrativ, utan belägg.

Varför sköt inte Iran ner ett amerikanskt plan? Varför ett plan fullt med iranier? Vem vinner på det? Bara stollar skulle ju tro att det var en "hämnd" och bara stollar gör ju det. Varför tar man dessutom på sig ansvaret och beklagar i stället för att säga "där fick ni"? Det finns ingen logik i det hela och det finns ingenting att vinna politiskt, ekonomiskt eller militärt. Historien är snarast väldigt pinsam för Iran, självfallet. Inte ens diktaturer har för vana att skjuta ner civila plan med flit.

1) Inte teori i vanlig bemärkelse. Teori betyder egentligen "vetenskaplig lärobyggnad" och en teori är mycket väl underbyggd av belagda hypoteser. Konspirationsteorier är inte teorier.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man får väl anta att Iranska flygledare gav klartecken till att lyfta.

Jo och det lyfte ju flera plan. Men enligt denna teorin var det alltså en enskild enhet som inte fått kontraorder från högre instans att nu är det flygtillstånd för civila i luften igen och därmed ska allt inte klassas som hot. De sitter fortsatt i sin kärra och ska klassa allt i luften som antingen en amerikansk inkommande missil eller flyg. Sedan att just detta flyg oturen att flyga in över denna enhets sektor.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Så de skulle ha valt mål på grundval av passagerarlistor??? Jösses, nej.

Det trodde det sköt på en drönare som färdas i den hastigheten.

Varför sköt man inte mot övriga civila flygplan när de var i luften, hade de bara tur som startade när militären låg på mattorna vända mot Mekka?

Förklara varför just UIA sköts ner av misstag.
Citera
2020-01-11, 11:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Stort av Iran att ta på sig det. Det är nog inte vad man kunde förvänta sig av de här länderna, det är faktiskt mycket bättre.
Det är ju nästan så det känns som början på en bättre värld.

Jag tror utvecklingen runt detta är ganska förståelig fram till att man nu erkänner vilket är mycket positivt.

Det har självklart vart extremt rörigt inom Irans militär och regering från det inträffade, det troligt att det tog ett tag att reda ut besticken internt innan Iran själv hade koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in