Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 11:26
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Dom hade väl satt nån 20-årig nervös apa vid luftvärnsrobotarna, som hade order att skjuta ner amerikanska missiler.
Han såg ett ljussken i luften och tänkte inte på att det kunde va ett passagerarflygplan, och fyrade av.
Svårare än så var det inte.

Som gammal LV-soldat reagerar man ju. Det verkar som de saknat något likt vårt LuLIS (Luftlägesorienteringssytem) Det är ju särskilt till för att skilja ut civilflyg och FOF (friend or foe). Är det någon här som känner till iranskt luftvärn på djupet?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/LuLIS

PS. På min tid hette det LUFOR (och LV-order) och det har Sverige haft ända sedan 1950-talet. Ihop med dåtidens STRIL var vårt luftförsvar top of the art.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lufor
Senast redigerad av JymdKjam 2020-01-11 kl. 11:39.
Citera
2020-01-11, 11:28
Medlem
Varför förnekar de först????
Citera
2020-01-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Om man i en krigssituation påminner fienden om att man aldrig ska glömma när fienden sköt ner ett civilt flygplan och avslutar det hotfulla inlägget med ”hota aldrig oss”.

Därefter skjuter man just ner ett civilt flygplan.
Jag ser samband där samband finns. Först hotade man och därefter genomförde man.
Det är ingen konspirationsteori.
Jo, det är precis vad det är. En idiotisk konspirationsteori. Varför har Iran inte skjutit ner ett plan varje gång man tagit upp det då? För detta är inte första gången. Denna gång var det ett symboliskt svar med ett nummer som svar på USAs symboliska nummer (52). Hade Iran råkat döda 52 personer i något sammanhang hade du hittat ett samband där.

Kom tillbaka när Iran skjuter ner ett amerikanskt plan. Med flit. Inte ens banditstater som Iran, Ryssland, Sovjet, etc, skjuter ner civila plan med flit. Det har alltid varit misstag.

Dylika "teorier" hör inte hemma här. Det finns en stolleavdelning för sådant.
Citera
2020-01-11, 11:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det enda de har "vunnit" med denna manöver är ju att Iran för all framtid kommer att vara "off limits" för alla kommersiella utländska flygbolag. No more tourism.. Där ger de ju upp en ganska betydande del av sin ekonomi, bara för att knäppa utlandet på näsan?

Låter inte speciellt genomtänkt.

Jag ska vara tydlig med att det är en spekulation, dock är jag övertygad om att det finns ett syfte med nedskjutningen, då jag är helt övertygad om att det inte var ett misstag.

Något som hindrar att iranska bolag som får trafikera omvärlden flyger turisterna till Iran när utländska bolag inte vågar?

Inte för att jag tror att det var syftet med nedskjutningen, men det kan vara ekonomiskt fördelaktigt att ha kakan för sig själv.
Citera
2020-01-11, 11:34
Medlem
StillaHavets avatar
Grundorsaken till olyckan är att ett civilt passagerarflygplan tilläts att flyga under pågående konflikt. Iran borde självklart ha stoppat all civil trafik omedelbart efter raketattackerna. Totalt vansinne att tillåta civil flygtrafik under de då rådande omständigheterna.
Citera
2020-01-11, 11:38
Medlem
Stones avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e19a3e309a2ea0011772389

Överbefälhavaren för flygvapnet tar på sig ansvaret.
Citera
2020-01-11, 11:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Grundorsaken till olyckan är att ett civilt passagerarflygplan tilläts att flyga under pågående konflikt. Iran borde självklart ha stoppat all civil trafik omedelbart efter raketattackerna. Totalt vansinne att tillåta civil flygtrafik under de då rådande omständigheterna.

De gjorde det under några timmar. Vad som kanske hänt är vad en kunnig användare redan skrivit att en enskild enhet på något sätt inte fått order om nu gäller inte längre fri eldorder och att civilt flyg finns i luften.

De dumma är väl Ukraina som tillåter fortsatt trafik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jo, det är precis vad det är. En idiotisk konspirationsteori. Varför har Iran inte skjutit ner ett plan varje gång man tagit upp det då? För detta är inte första gången. Denna gång var det ett symboliskt svar med ett nummer som svar på USAs symboliska nummer (52). Hade Iran råkat döda 52 personer i något sammanhang hade du hittat ett samband där.

Kom tillbaka när Iran skjuter ner ett amerikanskt plan. Med flit. Inte ens banditstater som Iran, Ryssland, Sovjet, etc, skjuter ner civila plan med flit. Det har alltid varit misstag.

Dylika "teorier" hör inte hemma här. Det finns en stolleavdelning för sådant.

För att de tidigare tillfällen de tagit upp det inte varit i en krigssituation kanske? Det är utan tvekan ett hot om att skjuta ner civilt flyg. Att du inte förstår det är helt obegripligt för mig.
Nej, i det läget hade jag inte funnit något samband. Är inte konspiratoriskt lagd.

Hade Japan tex nämnt att man aldrig glömmer Hiroshima och därefter smällt av en atombomb hade jag också haft svårt att acceptera om den officiella förklaringen var att det var ett misstag.

Det är inget jävla misstag om man hotar med att göra det innan. Helt omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Ok. Jag antar att du inte läser blindskrift heller.

Jag skriver ut det i klartext: USA har så klart hotat brallorna av mullorna. USA vill inte riskera att Boeing går i putten och inte tappa initiativet. Det är USA som har orkestrerat det här erkännandet. Det fattar nästan vem som helst.

Hederliga gammaldags påtryckningar helt enkelt.

Mullorna gör bara det USA kräver för att slippa krig just nu.
Något sådant tror jag med. Till och med att USA lovat att hjälpa dem med en ev ersättning till offren. USA vet att den i aIran inte kommer vara stor och med deras valuta så är det i jämförelse mot krasch pga fel i Boeing en droppe i havet.
Citera
2020-01-11, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Exakt, och samma som i MH17 men i det fallet så hade flera flygbolag avstått från att nyttja Ukrainas luftrum och så skulle detta flygbolag mfl också gjort dvs inte vänta på Irans LFV
Citera
2020-01-11, 11:43
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Något sådant tror jag med. Till och med att USA lovat att hjälpa dem med en ev ersättning till offren. USA vet att den i aIran inte kommer vara stor och med deras valuta så är det i jämförelse mot krasch pga fel i Boeing en droppe i havet.

Detta var det dummaste jag hört. ”Orkestrerat”. Nu får våra amerikanhatare lugna ner sig lite. Idioter utan dess like..
Citera
2020-01-11, 11:43
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Iran air och UIA, nu står det 1-1.

Som sagt, flygplanet från Ukraina, dödsoffer hemmahörande i Sverige och Kanada.

Ukraina, Sverige och Kanada är lierade med USA i koalitionen som jobbar militärt i Irak.

UIA var ett lämpligt mål för att sända en signal till alla som stödjer USA i regionen.

Rätta mig om jag har fel, men inga iranska flygbolag startade eller landade den här morgonen, gäller Teherans båda flygplatser, däremot flög utländska bolag, gissa varför.

Så de skulle ha valt mål på grundval av passagerarlistor??? Jösses, nej.

Det trodde det sköt på en drönare som färdas i den hastigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in