Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazonenRosa
Det kanske inte var ett misstag men förklärs till det.
Vilka fanns egentligen ombord? Ville man kanske bli av med dom.
Såg "Amazing Polly" på Youtube men förstår fortfarande inte riktigt.
Verkade vara globalistlakejer Iran ville bli av med. Makes sense!
Önskar vi kunde diskutera det......
Ja de flesta strök me av misstag men några av dessa ville man inte längre ha i livet.
Medvetet från Irans sida alltså.

Iran har historiskt sett inte haft några som helst problem med att få folk att försvinna utan att ställa till med internationellt rabalder av förstasidekaraktär. Man har dessutom inte haft några större problem med att ta missbehagligt folk av daga och offentligt basunera ut det när man velat skicka en signal.
Hade man velat skicka en signal och ta död på specifika personer hade man valt ett sätt som inte riskerar vidare sanktioner eller den egna opinionen och ekonomin.

Hade man velat få folk att försvinna så hade de helt enkelt försvunnit.

Hade man velat ha död på folk på ett konspiratoriskt sätt hade man tagit samma personer av daga på ett sätt som pekar ut en inhemsk eller utländsk motståndare (USA, Saudi, Israel mfl), tex genom bombattentat, påstådd raketattack, terrorism osv.

Flashback har verkligen gått ner sig det senaste decenniet.
Citera
2020-01-17, 18:48
Medlem
The flight departed Tehran Imam Khomeini International Airport at 02:42 UTC (06:12 local time) and the last ADS-B signal was received by the Flightradar24 network at 02:44 UTC.

https://www.flightradar24.com/blog/ukrainian-flight-ps752-crashes-shortly-after-take-off-from-tehran
Citera
2020-01-17, 18:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Som redan avhandlats ett tröttsamt antal gånger i tråden så var inte systemen som Ryssland levererade till Iran (i original) utrustade med en civilt kompatibel transponder. Rysk/Sovjetisk IFF från 80/90-talet är inte detsamma som en civil ADS-B läsare eller ens transpondersändare/mottagare typ 3 (A/C) eller S. Även om man skickar en IK-fråga blir det knas (eller rättare sagt en civil transponder kommer oavsett inte svara med rätt "kod" och därmed betraktas som fientligt av systemet) Om man orkat läsa tråden så är den frågan avhandlad flera gånger.

Och även om Iranierna skulle uppgraderat eldenheterna på egen hand (vilket de gjort med vissa på olika sätt men inte offentligt hur/vad eftersom det rör sig om militär materiel) så är det normalt sett doktrin sedan någon gång på 90-talet att inte skicka sk transponderfråga i skarpt läge. Detta eftersom eget flyg och fiendens flyg, helikoptrar och kryssningsrobotar inte flyger med några transponders då det vore jättekorkat och bara ett bra sätt att få sig själv nedskjuten plus att de går att lura (genom att påstå att man är tex vän eller, om det ens hade funnits, civilist) och då är ditt fina luftvärnssystem värdelöst och dessutom busenkelt att bekämpa då det skriker ut IK-frågor i etern.

Det är med andra ord två orimligheter som i annat fall skulle tvingas sammanfalla. A man har investerat i en uppgradering för civila transponders som man doktrinellt inte förväntar sig använda (hej försvarsanslag) och B man sände civilt anpassad IK-fråga och sköt ner planet ändå. Föga troligt.

Jag har sannolikt missat att det har avhandlats, och eftersom att du påstår dig veta att Irans IFF inte fungerar mot civila flygplan så kan du säkert hänvisa till relevant inlägg i tråden.

Det blir inte orimligheter bara för att du säger det, och nu tycker jag att det är dags för dig att bifoga något som styrker alla dina utsagor om vad Iran har uppgraderat eller inte, och vilka doktriner de följer, vad de gör och inte gör, förutom att du kan lägga ner din förminskningsargumentation.

Helt seriöst misstänker jag att du har en agenda, frågan är bara om du arbetar för öst eller väst.

EDIT;

Foxnews citat;
Russia delivered 29 Tor-M1 systems to Iran in 2007 as part of a $700 million contract signed in December 2005. Iran has displayed the missiles in military parades as well.

Kan du inte visa att de levererade Tor 1 till Iran är av 80/90 tal snitt, så är ditt påstående irrelevant.
Senast redigerad av OY 2020-01-17 kl. 19:23.
Citera
2020-01-17, 18:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Spaningsradarn är den trådaktiga nedre delen av den. Ovanpå den sitter en midre trådaktig som är IFF-delen.
Eldledningsradarn är den större gröna fyrkantiga delen med en rund del riktad lite till höger om fotografen.
Taget ur minnet, så...

Bladstall har tolkningsföreträde, IFF delen finns där men fungerar inte i kontexten, och även om den hade gjort det så använder Iran inte detta hjälpmedel därför att man kan röja sig.

IFF-delen sitter sannolikt monterad som ett monument över den tekniska utvecklingen, kan inte tolkas på annat vis.

EDIT; Det märkliga är bara att man tycks ha använt sin radar för att upptäcka UIA, i det perspektivet är det orimligt att man inte använde IFF med motivet att inte röja sig.
Senast redigerad av OY 2020-01-17 kl. 19:30.
Citera
2020-01-17, 18:55
Medlem
W.Irvings avatar
Obs! Här avhandlar vi inte Irans beskjutning av Irakiska militärbaser.
Det görs i (FB) Iran har inlett sin hämnd: attackerar USA-bas med 10 rakater

Inlägg har flyttats just dit, och moderatorsmeddelande uppdaterat med denna information.

/Moderator
Citera
2020-01-17, 19:38
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bladstall har tolkningsföreträde, IFF delen finns där men fungerar inte i kontexten, och även om den hade gjort det så använder Iran inte detta hjälpmedel därför att man kan röja sig.

IFF-delen sitter sannolikt monterad som ett monument över den tekniska utvecklingen, kan inte tolkas på annat vis.

Självklart!
Såg inte att det ställdes en sådan fråga.
Det har vi ju skrivit i denna tråd ett otal gånger: IFF betyder Identify Friend or Foe och gemensamt med de svenska versioner jag använt innan(IK) och NATO versionen vi använder nu är att den inte egentligen identifierar Foe eller civila: Den frågar efter en avancerad kodnyckel*, och får den rätt svar innebär det att man har positivt identifierat det målet som en egen.

Är inte alls påläst i Iranfallet men en rysk IFF i SA-15 kräver naturligtvis rysk IFF i flygplanen för att vara kompatibla. Irans mig 29 ( om jag minns rätt) kan ju ha den förmågan men Irans kvarlevor av f-14 Tomcat måste i så fall ha modifierats med rysk teknik för att få detta att fungera.

Återigen: avancerade militära system konstrueras inte för att passa in i en paracivil verklighet där man blandar fiender, civila och egna. När de tas fram har det traditionellt vart fullskaligt krig där inga civila luftfarkoster ens tänker tanken på att flyga.

Jag har inte följt tråden speciellt bra efter att Iran erkände, med det jag sett av Bladstalls inlägg är rakt av kvalite’ och goda kunskaper inom området. Jag håller såklart med om tolkningsföreträdet.
Citera
2020-01-17, 19:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag tror det där kan höra till vad som kommer att utredas. Det är ju flersidigt. Vi har ju tröskat det. Det faller tillbaka på om luftrummet var öppet för civil trafik och enheten fortfarande hade eldtillstånd, och om detta då hade restriktioner, och om dessa restriktioner då påkallar iff-förfrågan eller tvärt om avråder från det. Det ligger i sakens natur att om civil trafik har rätt att flyga så har militären inte rätt att skjuta ner dem. Det är ett typiskt läge där iff-förfrågan kunde förväntas. För när luftrummet är öppet väntar man inte fientligt angrepp och när man väntar fientligt angrepp så är luftrummet inte öppet. Och när man inte väntar fientligt angrepp kan och borde man kosta på sig en iff-förfrågan. Om denna funkar. Särskilt i detta fall då inga indikationer öht ska ha talat för att det rörde sig om en kryssningsrobot — för en kompetent besättning som inte stördes i sitt värv av extrema förhållanden. (Enligt artikeln i forbes kan inte en robot urskiljas nöjaktigt på det avstånd som detektionen anses ha skett på; inte heller är ett skott i den vinkel och på det avstånd som skedde lämpligt för att hoppas träffa en robot.) Sen om iff-kompabiliteten hos apparaterna ifråga verkligen är sådan att besättningen hade blivit klokare av en förfrågan kan jag inte svara på. (EDIT: läste först nu O-Svenssons kommentar.) I fallet USS Vincennes anropade fartyget över radio tiotalet gånger men utan att lyckas få piloten att fatta att det var hans plan som avsågs. IFF prövades kanske också om det fanns. Där behövde fartyget inte bekymra sig över att röja sin position (den var svår att dölja), men i detta fall hade grupperingens ledningsenhet teoretiskt kunnat anropa planet, om det existerade en sådan och samband fanns. Det kan ju upplevas nervöst dock, om risk för angrepp ansågs föreligga...

Vi får nog avvakta utredning av frågan skulle jag gissa. Med Irans regering som part...
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-17 kl. 19:50.
Citera
2020-01-17, 19:45
Medlem
Hummm..s avatar
Finns det någon sammanfattning och översikt om vad som hände med planet efter de båda (?) beskjutningarna? Tydligen splittrades planet och ”flög” åt olika håll?

Undra hur det upplevdes i flygplanet när det hände.. Det var på relativt låg höjd och människorna dog väl inte direkt av köld och syrebrist.

När det gällde Germanwings och Andreas Lubitz fick vi höra en hel del från de svarta lådorna. Kommer vi att få höra samma typ av information inifrån flygplanet denna gången?
Citera
2020-01-17, 19:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Självklart!
Såg inte att det ställdes en sådan fråga.
Det har vi ju skrivit i denna tråd ett otal gånger: IFF betyder Identify Friend or Foe och gemensamt med de svenska versioner jag använt innan(IK) och NATO versionen vi använder nu är att den inte egentligen identifierar Foe eller civila: Den frågar efter en avancerad kodnyckel*, och får den rätt svar innebär det att man har positivt identifierat det målet som en egen.

Är inte alls påläst i Iranfallet men en rysk IFF i SA-15 kräver naturligtvis rysk IFF i flygplanen för att vara kompatibla. Irans mig 29 ( om jag minns rätt) kan ju ha den förmågan men Irans kvarlevor av f-14 Tomcat måste i så fall ha modifierats med rysk teknik för att få detta att fungera.

Återigen: avancerade militära system konstrueras inte för att passa in i en paracivil verklighet där man blandar fiender, civila och egna. När de tas fram har det traditionellt vart fullskaligt krig där inga civila luftfarkoster ens tänker tanken på att flyga.

Jag har inte följt tråden speciellt bra efter att Iran erkände, med det jag sett av Bladstalls inlägg är rakt av kvalite’ och goda kunskaper inom området. Jag håller såklart med om tolkningsföreträdet.

Jag känner till att vi tidigare hade ett svenskt system, till exempel fanns det på Rb70, själv testat i simulator, och jag betvivlar inte att det nu finns ett NATO anpassat dito.

Det jag önskar att du reder ut är den fråga som infinner sig av det här wiki citatet,

Det som idag kallas IFF är ett internationellt system för både militära och civila flygplan. Det har flera lägen där läge 1, 2, 4 och 5 är för militär användning och kräver en kryptonyckel för att fungera. Läge C och S är för civil flygtrafik. Läge 3 och Läge A är samma sak och gemensam för både militär och civil flygtrafik.

Finns det belägg för att IFF på Tor 1 inte har olika lägen, var kan vi läsa mer om det?

Jag betvivlar inte att allt Bladstall påstår är sanning, dock är jag källkritisk och vill ha något som styrker, tycker inte att det är för mycket begärt om tråden skall hålla någon form av rimlig kvalitet.
Citera
2020-01-17, 20:30
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag känner till att vi tidigare hade ett svenskt system, till exempel fanns det på Rb70, själv testat i simulator, och jag betvivlar inte att det nu finns ett NATO anpassat dito.

Det jag önskar att du reder ut är den fråga som infinner sig av det här wiki citatet,

Det som idag kallas IFF är ett internationellt system för både militära och civila flygplan. Det har flera lägen där läge 1, 2, 4 och 5 är för militär användning och kräver en kryptonyckel för att fungera. Läge C och S är för civil flygtrafik. Läge 3 och Läge A är samma sak och gemensam för både militär och civil flygtrafik.

Finns det belägg för att IFF på Tor 1 inte har olika lägen, var kan vi läsa mer om det

Jag kan ingenting om rysk IFF, tyvärr.
Det jag vet om systemen är hur de är farliga för mig.

De (västerländska) olika moderna på IFF, är generationsversioner. I enklaste mode, en vanlig transponderkod som ändras enligt ett förutbestämt tidschema.
Nu gällande är mode 4, rätt avancerad.
Kommande(under införande) Mode 5, nästa utvecklingssteg.
Att man blandar civil och militär är för att mode 3 egentligen är en ren civil variant som nu är standard i hela världen.

Mode 3 C är helt vanlig höjdrapporterande transponder med kod 0000-7777.
Mode S är den moderniserade varianten som kan skicka en del extra infomation utöver kod och höjd.
Citera
2020-01-17, 20:38
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
...dock är jag källkritisk och vill ha något som styrker, tycker inte att det är för mycket begärt om tråden skall hålla någon form av rimlig kvalitet

När det gäller IFF så är du inne på hemligheter, oavsett om det är väst eller öst. Du kan inte räkna med att du ska finna detaljer om detta på nätet. Jag förutsätter att i det fall det finns något beskrivet är det väldigt basic beskrivningar.
I vissa fall vet vi mer än vi kan skriva, när så är fallet lämnar man givetvis gränsen för vad man skriver ganska långt från gränsen till det icke öppna. Källor= Nein, herr kommendant.
Citera
2020-01-17, 21:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
När det gäller IFF så är du inne på hemligheter, oavsett om det är väst eller öst. Du kan inte räkna med att du ska finna detaljer om detta på nätet. Jag förutsätter att i det fall det finns något beskrivet är det väldigt basic beskrivningar.
I vissa fall vet vi mer än vi kan skriva, när så är fallet lämnar man givetvis gränsen för vad man skriver ganska långt från gränsen till det icke öppna. Källor= Nein, herr kommendant.

Okej, jag köper att man inte kan berätta allt, absolut.

Oavsett är det ju intressant hur det ser ut i detalj i en Tor 1, kan man nyttja samtliga kanaler 1,2,3 osv, och vad används den civila kanalen till, vem använder den, och när?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in