Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag känner till att vi tidigare hade ett svenskt system, till exempel fanns det på Rb70, själv testat i simulator, och jag betvivlar inte att det nu finns ett NATO anpassat dito.
Det jag önskar att du reder ut är den fråga som infinner sig av det här wiki citatet,
Det som idag kallas IFF är ett internationellt system för både militära och civila flygplan. Det har flera lägen där läge 1, 2, 4 och 5 är för militär användning och kräver en kryptonyckel för att fungera. Läge C och S är för civil flygtrafik. Läge 3 och Läge A är samma sak och gemensam för både militär och civil flygtrafik.
Finns det belägg för att IFF på Tor 1 inte har olika lägen, var kan vi läsa mer om det
Jag kan ingenting om rysk IFF, tyvärr.
Det jag vet om systemen är hur de är farliga för mig.
De (västerländska) olika moderna på IFF, är generationsversioner. I enklaste mode, en vanlig transponderkod som ändras enligt ett förutbestämt tidschema.
Nu gällande är mode 4, rätt avancerad.
Kommande(under införande) Mode 5, nästa utvecklingssteg.
Att man blandar civil och militär är för att mode 3 egentligen är en ren civil variant som nu är standard i hela världen.
Mode 3 C är helt vanlig höjdrapporterande transponder med kod 0000-7777.
Mode S är den moderniserade varianten som kan skicka en del extra infomation utöver kod och höjd.