Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Resonerar är vad vi gör här på FB. Jag rev av en post rätt tidigt där jag resonerade om att det var en missil och mänsklig faktor i kombination med dålig lägesbild och den aktuella spända situationen och fick rätt bra med skit från ett gäng rövhattar som av konstig anledning inte är kvar tråden

Sidnot: Ja, du har resonerat rätt bra och välartikulerat i denna tråd. Har läst åtminstone några av dina inlägg och du har bidragit till tråden på ett positivt och relevant sätt!

Jag har förvisso lämnat tråden ett bra tag medan jag munhuggits med korkskallar i "vapen och militär"-delen i samma ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Man får resonera, men inte komma fram till rätt slutsats tydligen.
Nu vet jag att du inte vänder dig till mig men jag tycker frågan om när ledningen i Iran verkligen visste är intressant så jag tänker resonera och gissa baserat på de kunskaper jag bär med mig:
Iran är inte som Sverige. Sverige har en tradition av att inte straffa de som begår misstag så speciellt hårt för vi vet att det minskar möjligheterna att öppet lära av dem om folk mörkar in i det sista. Till och med om det ligger grov försummelse bakom så ger exempelvis vållande till annans död inte så hårda straff.
I iran däremot så har man inte den här synen på den här typen av misstag. De pratar redan om att man ska hitta de skyldiga. D.v.s i Iran finns det risk att man kan få dingla från en mobilkran av det enkla skälet att någon vill att man ska bli en politisk signal.
Det ger att det är mindre troligt att LV-gruppchefen direkt räcker upp en hand och säger "my bad", eller att kompanichefen är sugen på att förklara för Regementeschefen varför man har undermålig personal i grupperna, och Regementeschefen vill hålla sig in i det längsta på att svara på frågan från "Ledningen" om man verkligen har 48 missiler kvar i inventariet eller 47.
Någonstans i denna trappstege så går det även från att se till sitt eget bästa och inte vilja svara för konsekvenser till att man även behöver lägga på ett strategiskt tänk och försöka komma fram till vad ledarna vill att man ska säga då bedydligt mer än att hitta en ansvarig står på spel. Detta sker någonstans på överste/brigadgeneralnivå.
Det här är bara en gissning men jag säger att det är 50/50 att Irans ledning fick från sin försvarsmakt antingen det var garanterat ingen missil eller det var en av våra missiler inledningsvis.
Så nu kan vi släppa fram alla aspisbarn som svarar att jag inte får gissa, att min gissning är åt helvete för att det inte finns några bevis på att det är 50/50 och sedan lägger de fram sin egen gissning.
Kloka ord och jag tror det ligger mycket i vad du säger. Jag är själv förvånad att erkännandet kom så snabbt som det faktiskt gjorde. Men vissa är ju aldrig nöjda och om man går in i tråden med tanken att man ska få dissa Iran eller dissa USA så får man väl tunnelseende antar jag. Tydligen är min (och antagligen din) uppfattning om att det inte är helt lätt att utgå ifrån att Iran som statsmakt hela tiden har vetat och konsekvent ljugit om saken. Lögnen ligger säkert nära till hands i en diktatur, men somliga kräver minsann inga belägg för att "veta" att Iran ljuger.
Tragiskt misstag det här, en trist historia. Men det verkar som vi kommer få reda på sanningen på ett eller annat sätt. Och risken finns väl att alla "häng mussarna"-fån får sin vilja igenom. Jag skulle iaf inte vilja vara den som tryckte på avtryckaren eller gav orden just nu. Jag är uppriktigt sagt nyfiken på hur Irans rättsväsende fungerar här. Om det är en mobilkran som får lite extra last efter en summarisk rättegång, eller om detta leder till reprimander och förbättringar inom systemet.