2020-01-11, 10:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo hur kan man samarbeta med myndigheter i ett annat land där chefen för deras luftfartsverk öppet ljuger. "Det var ingen missil. Det är vi säkra på. Är nu dumma eller? I så fall skulle nedslagsplatsen varit mycket större.". Så sa alltså ungefär chefen för den som ska ansvara för passagerares säkerhet över Iran. Kommer någon våga flyga till eller över Iran efter det här?

Med lite tur så kommer det inte att gå några mer trafikflyg till eller från Iran efter detta.
Citera
2020-01-11, 10:49
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Varför skulle dom tro att ett plan med tillgänglig passagerarlista med medborgarskap var fyllt med amerikaner?
Skjuter man ner civila flygplan baserat på tro?

Hör du inte hur idiotisk din teori är?

Om de lyckas med att skjuta ned ett plan "av misstag" så har de säkert inte koll på passagerarlistor. Som jag skrev tidigare, en annan FBare skrev teorin om att flygplansbeteckningen "UA" misstogs för "USA" och de besköt planet. Alternativt måste de ha gjort det större misstaget att anta att ett amerikanskt bombplan plötsligt befann sig i området, uppstigande samt i riktning från Teheran.

Hur kunde ett misstag ske? Teorin av Iran sköt ner planet avsiktligt måste få finnas, men varför sköts det ner? För att döda kanadensare? Flyende kärnfysiker?
Citera
2020-01-11, 10:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Resonerar är vad vi gör här på FB. Jag rev av en post rätt tidigt där jag resonerade om att det var en missil och mänsklig faktor i kombination med dålig lägesbild och den aktuella spända situationen och fick rätt bra med skit från ett gäng rövhattar som av konstig anledning inte är kvar tråden

Man får resonera, men inte komma fram till rätt slutsats tydligen.

Nu vet jag att du inte vänder dig till mig men jag tycker frågan om när ledningen i Iran verkligen visste är intressant så jag tänker resonera och gissa baserat på de kunskaper jag bär med mig:

Iran är inte som Sverige. Sverige har en tradition av att inte straffa de som begår misstag så speciellt hårt för vi vet att det minskar möjligheterna att öppet lära av dem om folk mörkar in i det sista. Till och med om det ligger grov försummelse bakom så ger exempelvis vållande till annans död inte så hårda straff.

I iran däremot så har man inte den här synen på den här typen av misstag. De pratar redan om att man ska hitta de skyldiga. D.v.s i Iran finns det risk att man kan få dingla från en mobilkran av det enkla skälet att någon vill att man ska bli en politisk signal.

Det ger att det är mindre troligt att LV-gruppchefen direkt räcker upp en hand och säger "my bad", eller att kompanichefen är sugen på att förklara för Regementeschefen varför man har undermålig personal i grupperna, och Regementeschefen vill hålla sig in i det längsta på att svara på frågan från "Ledningen" om man verkligen har 48 missiler kvar i inventariet eller 47.

Någonstans i denna trappstege så går det även från att se till sitt eget bästa och inte vilja svara för konsekvenser till att man även behöver lägga på ett strategiskt tänk och försöka komma fram till vad ledarna vill att man ska säga då bedydligt mer än att hitta en ansvarig står på spel. Detta sker någonstans på överste/brigadgeneralnivå.

Det här är bara en gissning men jag säger att det är 50/50 att Irans ledning fick från sin försvarsmakt antingen det var garanterat ingen missil eller det var en av våra missiler inledningsvis.

Så nu kan vi släppa fram alla aspisbarn som svarar att jag inte får gissa, att min gissning är åt helvete för att det inte finns några bevis på att det är 50/50 för att sedan lägga fram sin egen gissning.

Det är möjligt att militären som är direkt ansvariga ljuger. Dvs den grupp som vet att de sköt ner det. De kommer efter att säkert velat ta livet av sig efter att ha orsakat så många civilas död, om de inte gör det vet de att straffet kommer bli kranen. Men myndigheterna måste ju nästan direkt fått rapporter från sina egna utredare om att det fanns skotthål, man hittade missildelar etc så allt tyder på att att det blivit nedskjutet. Men alltså från början ljugit.

Så man måste vetat från nästan direkt att det var egna styrkor som gjort detta. Annars kunde man ju skyllt på USA.
Citera
2020-01-11, 10:51
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Det har ju med kulturen att göra. Erkänna ligger inte i deras dna och så länge du inte ertappas med fingrarna i syltburken och tvingas erkänna så har du din ära kvar. När man som nu ertappades med just fingrarna i syltburken så tar man ändå inte på sig det hela utan det är ändå någon annans fel. Vi är inte bättre här i Sverige men vi har inte samma relation till vårt ego och ära. Vi ljuger ju vi också men då vi inte är kvar mentalt i medeltiden så har vi förfinat våra kunskaper lite när vi kan och inte kan komma undan. Iran har klarat sig bra med att neka både oljetankern och raffinaderiet men denna gången funkade det ej.
Tack! Hade inte kunnat formulera det bättre själv.
Citera
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo hur kan man samarbeta med myndigheter i ett annat land där chefen för deras luftfartsverk öppet ljuger. "Det var ingen missil. Det är vi säkra på. Är nu dumma eller? I så fall skulle nedslagsplatsen varit mycket större.". Så sa alltså ungefär chefen för den som ska ansvara för passagerares säkerhet över Iran. Kommer någon våga flyga till eller över Iran efter det här?

Det är möjligt att han inte ljög, utan att han hade fel. Någon kan ha ljugit för honom. Vad jag menar är att någon är en lögnare medan andra är inkompetenta och/eller felinformerade. Han kan ha ljugit också. Vi får se.

Däremot har han noll koll och är en komplett idiot:“From a scientific viewpoint, it is impossible that a missile hit the Ukrainian plane.” https://www.polygraph.info/a/iran-ps.../30371408.html
Jag skulle inte flyga över Iran. Det ser ut som om de inte klarar av att skilja militära hot från civila plan.
Om jag av någon anledning hamnade i Iran skulle jag inte ens greppa en apelsin. Risken är att iransk polis misstar mig för en utländsk spion med handgranat.
Senast redigerad av Glödskal 2020-01-11 kl. 10:54.
Citera
Medlem
Citat:
Resonerar är vad vi gör här på FB. Jag rev av en post rätt tidigt där jag resonerade om att det var en missil och mänsklig faktor i kombination med dålig lägesbild och den aktuella spända situationen och fick rätt bra med skit från ett gäng rövhattar som av konstig anledning inte är kvar tråden
Sidnot: Ja, du har resonerat rätt bra och välartikulerat i denna tråd. Har läst åtminstone några av dina inlägg och du har bidragit till tråden på ett positivt och relevant sätt! Jag har förvisso lämnat tråden ett bra tag medan jag munhuggits med korkskallar i "vapen och militär"-delen i samma ämne.
Citat:
Man får resonera, men inte komma fram till rätt slutsats tydligen.

Nu vet jag att du inte vänder dig till mig men jag tycker frågan om när ledningen i Iran verkligen visste är intressant så jag tänker resonera och gissa baserat på de kunskaper jag bär med mig:

Iran är inte som Sverige. Sverige har en tradition av att inte straffa de som begår misstag så speciellt hårt för vi vet att det minskar möjligheterna att öppet lära av dem om folk mörkar in i det sista. Till och med om det ligger grov försummelse bakom så ger exempelvis vållande till annans död inte så hårda straff.

I iran däremot så har man inte den här synen på den här typen av misstag. De pratar redan om att man ska hitta de skyldiga. D.v.s i Iran finns det risk att man kan få dingla från en mobilkran av det enkla skälet att någon vill att man ska bli en politisk signal.

Det ger att det är mindre troligt att LV-gruppchefen direkt räcker upp en hand och säger "my bad", eller att kompanichefen är sugen på att förklara för Regementeschefen varför man har undermålig personal i grupperna, och Regementeschefen vill hålla sig in i det längsta på att svara på frågan från "Ledningen" om man verkligen har 48 missiler kvar i inventariet eller 47.

Någonstans i denna trappstege så går det även från att se till sitt eget bästa och inte vilja svara för konsekvenser till att man även behöver lägga på ett strategiskt tänk och försöka komma fram till vad ledarna vill att man ska säga då bedydligt mer än att hitta en ansvarig står på spel. Detta sker någonstans på överste/brigadgeneralnivå.

Det här är bara en gissning men jag säger att det är 50/50 att Irans ledning fick från sin försvarsmakt antingen det var garanterat ingen missil eller det var en av våra missiler inledningsvis.

Så nu kan vi släppa fram alla aspisbarn som svarar att jag inte får gissa, att min gissning är åt helvete för att det inte finns några bevis på att det är 50/50 och sedan lägger de fram sin egen gissning.
Kloka ord och jag tror det ligger mycket i vad du säger. Jag är själv förvånad att erkännandet kom så snabbt som det faktiskt gjorde. Men vissa är ju aldrig nöjda och om man går in i tråden med tanken att man ska få dissa Iran eller dissa USA så får man väl tunnelseende antar jag. Tydligen är min (och antagligen din) uppfattning om att det inte är helt lätt att utgå ifrån att Iran som statsmakt hela tiden har vetat och konsekvent ljugit om saken. Lögnen ligger säkert nära till hands i en diktatur, men somliga kräver minsann inga belägg för att "veta" att Iran ljuger.

Tragiskt misstag det här, en trist historia. Men det verkar som vi kommer få reda på sanningen på ett eller annat sätt. Och risken finns väl att alla "häng mussarna"-fån får sin vilja igenom. Jag skulle iaf inte vilja vara den som tryckte på avtryckaren eller gav orden just nu. Jag är uppriktigt sagt nyfiken på hur Irans rättsväsende fungerar här. Om det är en mobilkran som får lite extra last efter en summarisk rättegång, eller om detta leder till reprimander och förbättringar inom systemet.
Citera
2020-01-11, 10:52
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Man vet att de styrande i den humanistiska stormakten Iran är genuint ångerfulla när utrikesministern t.om. använder sig av brustna hjärtat-emojin i sin tweet där han förklarar att det är USAs fel att de fuckade upp.

https://mobile.twitter.com/JZarif/st...47283381755914
Den där emojin från Zarif är det mest uppseendeväckande i hela den här historien! Obs, ej sarkasm.
Citera
2020-01-11, 10:53
Bannlyst
Dom hade väl satt nån 20-årig nervös apa vid luftvärnsrobotarna, som hade order att skjuta ner amerikanska missiler.
Han såg ett ljussken i luften och tänkte inte på att det kunde va ett passagerarflygplan, och fyrade av.
Svårare än så var det inte.
Senast redigerad av Payback66 2020-01-11 kl. 10:56.
Citera
2020-01-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
När Trump pratat om 52 mål svarade Iran att man ”isåfall ska tänka på siffran 290 #IR655”

Med detta menas Iranian Air Flight 655 som 1988 av misstag sköts ner av USA. 290 pers omkom.

Någon dag senare skjuter de ner ett civilt flygplan.
De hotade alltså öppet om detta bara någon dag innan det hände.
Do the math.

Det var inget misstag.
Så, eftersom USA vådabekämpade ett iransk plan för 30 år sedan, så bekämpar nu Iran ett Ukrainskt plan med många iranier ombord, på iransk mark. Som lyft från en iransk flygplats?

Sicket snille du är! Nobelprisklass!
Citera
2020-01-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammedborgare
Du säger vad du tycker. Jag utgår från fakta och kompetens. Ta på din foliehatt. Detta var högst sannolikt utifrån det förlopp och situationen som rådde. Nu vågade de inte förneka längre för då hade det snart fallit bomber över dem igen.

Jo jag säger vad jag tycker.
Hade det varit amerikaner ombord hade det varit en sannolik attack, ett civilt plan utan direkt koppling till USA skjuts ner av misstag och ett sånt misstag är osannolikt, även om det bevisligen kan ske.
Citera
2020-01-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Var ses detta?

” oavsett om det skett av misstag eller ej – är en handling som måste fördömas och som Iran måste ta fullt ansvar för också i relation till de drabbade”
Citera
2020-01-11, 10:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ja den listan jag skrev tidigt i denna tråd över de 17 är och varit aktuell hela tiden .
Ändrar lite i listan och länkar till tidningar om dessa som funnits.

Svenska medborgare:
* = i
01. M*tra Ahmady SWE 19731223 Järfälla SWE
De var på väg hem – kom aldrig fram
02. Mahd* Emam* Seyyed SWE 19590322 Sollentuna SWE
Svenske Mahdi, 60, omkom i kraschen
Mahdi från Sollentuna omkom i flygkraschen i Iran
03. Em*l L*ndberg SWE 20120812 SWE
04. Er*k L*ndberg SWE 20100112 SWE
05. M*kael Alexander L*ndberg SWE 19790413 Åkersberga SWE
Entire Swedish family killed Iran plane crash
06. Raheleh L*ndberg SWE 19820915 Åkersberga SWE

Afghanska medborgare skrivna i Sverige: (eventuellt har någon av dem Svenskt medborgarskap)
* = i
07. Mehd* Mohammad* SWE 19990927 Huskvarna AFG
08. Mahd* Reza* SWE 20000106 Tenhult AFG
09. Mahd* Taj*k SWE 19990717 Stockholm SWE
10. Rah*meh Kateb* AFG 19991221 Farsta SWE
Hossain och Rahimeh var nygifta – dog i kraschen
Dödskraschade – dagar efter hemliga förlovningen
11. Al*reza Norouz* SWE 20010328 Varekil SWE
Alireza, 18, dog i kraschen: "Jättestor förlust"
Alireza, 18, hälsade på vänner – dog i kraschen
Alireza, 18, kom aldrig hem till Orust – dog i flygkraschen
12. Hossa*n Reza*e AFG 19991029 Tyresö AFG
Hossain och Rahimeh var nygifta – dog i kraschen
Dödskraschade – dagar efter hemliga förlovningen
13. Ze*nolabed*n Saadat AFG 20001121 Uppsala AFG
Abedin, 19, längtade hem till Sverige – dog i kraschen
14. Shahram Taj*k AFG 19980412 Gävle AFG
Shahram, 21 dog i flygkraschen: ”Var vänlig och omtänksam”
Sörjande samlades i Gävle – för att hedra Shahram

Iransk familj skriven i Sverige:
*=e
15. Azad*h Kav*h IRN 19790201 Upplands Väsby IRN
15-åriga Paria dog i flygplanskraschen
Paria, 15, dog i flygkraschen: ”Vi var som systrar”
*=a
16. Si*v*sh M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 19760904 Upplands Väsby IRN
17. P*ri* M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 20049823 Upplands Väsby IRN
Fantastiskt arbete du lagt ned. Helt vanliga människor alltså som träffat släktingar i hemlandet och via Kiev skulle tillbaka hem. Vansinnigt tragiskt och kan inte föreställa mig vanmakten hos hos de som sörjer: hade kanske varit lättare att acceptera ett tekniskt fel på planet. Men en missil..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in