Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Du däremot, resonerar som om du visste allt. Så berätta nu exakt hur lång tid det tog innan de styrande var helt förvissade om vad som hänt och hur lång tid det tog för alla att vara överens och hur frågan skulle hanteras beslutades.
Resonerar är vad vi gör här på FB. Jag rev av en post rätt tidigt där jag resonerade om att det var en missil och mänsklig faktor i kombination med dålig lägesbild och den aktuella spända situationen och fick rätt bra med skit från ett gäng rövhattar som av konstig anledning inte är kvar tråden
Man får resonera, men inte komma fram till rätt slutsats tydligen.
Nu vet jag att du inte vänder dig till mig men jag tycker frågan om när ledningen i Iran verkligen visste är intressant så jag tänker resonera och gissa baserat på de kunskaper jag bär med mig:
Iran är inte som Sverige. Sverige har en tradition av att inte straffa de som begår misstag så speciellt hårt för vi vet att det minskar möjligheterna att öppet lära av dem om folk mörkar in i det sista. Till och med om det ligger grov försummelse bakom så ger exempelvis vållande till annans död inte så hårda straff.
I iran däremot så har man inte den här synen på den här typen av misstag. De pratar redan om att man ska hitta de skyldiga. D.v.s i Iran finns det risk att man kan få dingla från en mobilkran av det enkla skälet att någon vill att man ska bli en politisk signal.
Det ger att det är mindre troligt att LV-gruppchefen direkt räcker upp en hand och säger "my bad", eller att kompanichefen är sugen på att förklara för Regementeschefen varför man har undermålig personal i grupperna, och Regementeschefen vill hålla sig in i det längsta på att svara på frågan från "Ledningen" om man verkligen har 48 missiler kvar i inventariet eller 47.
Någonstans i denna trappstege så går det även från att se till sitt eget bästa och inte vilja svara för konsekvenser till att man även behöver lägga på ett strategiskt tänk och försöka komma fram till vad ledarna vill att man ska säga då bedydligt mer än att hitta en ansvarig står på spel. Detta sker någonstans på överste/brigadgeneralnivå.
Det här är bara en gissning men jag säger att det är 50/50 att Irans ledning fick från sin försvarsmakt antingen
det var garanterat ingen missil eller
det var en av våra missiler inledningsvis.
Så nu kan vi släppa fram alla aspisbarn som svarar att jag inte får gissa, att min gissning är åt helvete för att det inte finns några bevis på att det är 50/50 för att sedan lägga fram sin egen gissning.