Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 06:30
  #3721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Eller så drabbas de i Pentagon av något tyskarna envisas med att kalla Schadenfreude!

Som du redan skrivit finns det yxskaft överallt och jag är ganska säker att dessa återfinns med uppkorkad champagne i Pentagon just nu också.

Mulledutt!
Du gillar att spekulera du! Men, vad som är väsentligt är nog att för varje champagnedrinkare, finns det nog tusen militärer som inte alls har din smaklösa attityd. Visst, jag förstår att man kan skratta åt det, men bara om man glömmer att 179 personer är döda för ingenting...
Citera
2020-01-11, 06:30
  #3722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad skulle de vara proffs på, anser du? Haveriutredning?

På den punkten är vi helt överens. Men då infinner sig den naturliga frågan:

- Vad är mullorna proffs på förutom att recitera Koranen helt perfekt?

Mullorna har tappat ansiktet och är noll värda i mina ögon.

Jag kommer inte att kommentera detta mer då det blir OffT och gränsar till lyteskomik då jag just nu framför mig ser personer med svarta kappor, långa skägg och skurtrasor virade kring skallen springandes som yra höns i Irans parlament.
Citera
2020-01-11, 06:33
  #3723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Extremt märkligt om Iran skulle ha skjutit ned planet. Och erkänner direkt! Som ett slags svar på IA 655/USS Vincennes 1988.
Amerikaner kan väl fortfarande besöka Iran om de ansöker om visum. Men ändå anses stor konflikt föreligga.
Märklig situation.
Jag tror inte att Iran "svarar" på en över 30 år gammal händelse genom att skjuta ner ett eget plan, ljushuvud! Men ja, erkännandet kom oväntat snabbt. Bättre att ta skammen nu än att bli anklagad år ut och år in trots infantila förnekanden.
Citera
2020-01-11, 06:34
  #3724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vi visste förvisso hela tiden att du ljög, men nu har vi det svart på vitt. Frågan jag intresserar mig för är dock varför du mot bättre vetande snackar så mycket debunkad skit?
* Passagerarplan sprängs inte om de träffas av en lv-robot. Detta har vi redan visat. En del har tillochmed nödlandat efteråt, må vara att det då har varit mindre MANPADS som använts.
* Vi ser på bilderna att planet har splitter i sig. Du ljuger.
* Boeing 137 (737 menar du nog) är en av världens säkraste plan. Du blandar ohederligt ihop med 737 MAX och kanske med de hydrauliska problem som drabbade en del plan på 90-talet. Sedan länge identifierat och åtgärdat
* Händelseförloppet har från första början visat att något mycket dramatiskt har inträffat som inte tyder på något vanligt eller känt fel.
Det är iranska myndigheter som kom med felaktig information, eller de ljög medvetet och trodde de skulle kunna mörka olyckan, som inte var möjligt.
Nu har de erkänt att det var en missil som orsakade kraschen, jag anser att de borde förstått att sanningen kommer fram när det gäller en sådan olycka, att neka och ljuga blev endast till dumheter.
__________________
Senast redigerad av Sagro 2020-01-11 kl. 06:40.
Citera
2020-01-11, 06:36
  #3725
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
146 av offren var Iranier så deras anhöriga kanske nöjer sig med någon liten förbön i moskén av en tvättäkta mulla eller någon plastnyckel till paradiset eller liknande trams.

Men fokus lär skifta efter detta fiasko det är helt klart.

Men det var väl till större delen iranier som bodde i andra länder? Sverige kommer att få en officiell ursäkt för de som levde här oavsett deras medborgarskap.
Tro mig, det här kommer att ändra Irans sätt att handskas med omvärlden. Och sig själva.

Världsfred och love innan midsommar?
Citera
2020-01-11, 06:36
  #3726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Det är iranska myndigheter som kom med felaktig information, eller de ljög medvetet och trodde de skulle kunna mörka olyckan, som inte var möjligt.
Nu har de erkänt att det var en missil som orsakade kraschen, jag anser att de borde förstått att sanningen kommer fram när det gäller en sådan olycka, att neka och ljuga blev endast till dumheter.
...men du svalde alltså dumheterna och nu vill du skylla ifrån dig, trots att vi andra påpekade att informationen inte var rimlig? Ja, Iran förstod uppenbart att sanningen kommer komma fram och jag ser faktiskt inte hur de skulle kunna ha erkänt det snabbare, för de styrande får ju själv tampas med förnekanden och gliringar och förhalningar från underhuggare.
Citera
2020-01-11, 06:37
  #3727
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag tror inte att Iran "svarar" på en över 30 år gammal händelse genom att skjuta ner ett eget plan, ljushuvud! Men ja, erkännandet kom oväntat snabbt. Bättre att ta skammen nu än att bli anklagad år ut och år in trots infantila förnekanden.

På vilket sätt definierar du ett Ukrainskt plan som "eget" i Iran? Har UIA iranska ägare? Leasar UIA planet och finns ägarna i så fall i Iran?

Att historien är lite egen fattar vi, men var planet också eget?
Citera
2020-01-11, 06:41
  #3728
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kan det här ge en lugnande effekt mellan Iran och USA? Iran lär inte vara allt för cocky efter det här, många de ska be om ursäkt till.
Ja det kan man ju hoppas, förutsatt att Iran är en rationell regim. Stort frågetecken på det.
Citera
2020-01-11, 06:41
  #3729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
På vilket sätt definierar du ett Ukrainskt plan som "eget" i Iran? Har UIA iranska ägare? Leasar UIA planet och finns ägarna i så fall i Iran?

Att historien är lite egen fattar vi, men var planet också eget?
Eget i betydelsen att det lyft från en flygplats inom egen kontroll, var under Irans ansvarsområde, iranskt luftrum och FIR, hade en stor del iranier ombord, osv, osv. Edit: Kontrastera med "annans plan", ett plan över annat luftrum eller specifikt ett amerikanskt plan med tanke på konflikten.

Är det något mer man behöver förklara för dig?
__________________
Senast redigerad av DjILY 2020-01-11 kl. 06:43.
Citera
2020-01-11, 06:43
  #3730
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kan det här ge en lugnande effekt mellan Iran och USA? Iran lär inte vara allt för cocky efter det här, många de ska be om ursäkt till.

Med en baklängeslogiken som mullorna givit prov på hittills i den här nedskjutningen kan det nog tyvärr slå åt andra hållet också så att de genom nya aggressioner försöker flytta fokus från sin egen inkompetens.
Citera
2020-01-11, 06:44
  #3731
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
...men du svalde alltså dumheterna och nu vill du skylla ifrån dig, trots att vi andra påpekade att informationen inte var rimlig? Ja, Iran förstod uppenbart att sanningen kommer komma fram och jag ser faktiskt inte hur de skulle kunna ha erkänt det snabbare, för de styrande får ju själv tampas med förnekanden och gliringar och förhalningar från underhuggare.

Ser framför mig scener ur tv-serien Chernobyl, ingen underhuggare ville vara den som informerar centralkommittén om vad som egentligen har hänt. Därför försöker Gorbatjovs gäng först mörka saken eftersom man inte vet vidden av katastrofen, man tror den är hanterbar.
Citera
2020-01-11, 06:45
  #3732
Medlem
Jenshalls avatar
Analfabeterna i Iran kan inte skilja på en missil och en Boeing och sköt ner planet av misstag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback