Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 09:52
  #3817
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
17 "svenskar" ombord på planet som Iran sköt ner.

Ja det var ju rätt uppenbart hela tiden och bra att de gått ut och erkännt. Det tror jag är bra för det oroliga läget där nere nu. Det är USA som orsakat att den oroliga situationen uppstod från första början och är indirekta medskyldiga till dödandet. Trump framförallt. Det var han ensam som beordrade lönnmorden med drönarattacken.

Tror på en ordentlig terrorattack ala 9/11 som hämnd. Skulle va rätt åt jänkarna och de har själva försatt sitt land i en än mer hotande situationen. Hatet mot USA och Trump lär har ökat kraftigt.
Citera
2020-01-11, 09:55
  #3818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det verkligen en vinst för USA och Trump i det långa loppet. I nästan alla dessa nerskjutningar av passargerarflygplan är USA direkt eller indirekt inblandade, någon som tänt lågan. Jag vet inte om det ser så bra ut i historien att vara delaktig till att dessa tragedier uppstå. Trump som ville lämna mellanöstern men ser nu ut att ha cementerat USA:s närvaro.

Du har rätt i det, allt fokus hamnar på hur värdelösa Iran är och vad tror du reaktionen på det kommer att bli? Vad brukar barn som anses värdelösa göra? Vi får väl hoppas Iran är mer mogen och ändå kan sitta i förhandlingar om kärnkraftsprogrammet så dom inte gör som Nordkorea till slut och totalisolerar sig.

Ändå heder till Iran som tar på sig misstaget och jag hoppas dom betalar bra skadestånd till anhöriga. Dom skulle ha haft lufrummet stängt mycket längre och inte låtit flygbolagen leka med människors liv, misstaget ska kosta. Ryssland var ju inte lika villiga att erkänna sitt misstag med rebellerna i Ukraina.

Jag tror Iran för stunden blivit helt tandlösa efter denna händelse och de är fullt medvetna om det. Förutspår att det kommer vara knäpptyst därifrån nu i minst ett år.

Angående deras erkännande så var det i slutändan det PR-mässigt mest smarta långsiktigt eftersom bevisen var så klara. Att de inom 30 min gick ut med motorhaveriet visar deras riktiga ansikte.
Citera
2020-01-11, 09:57
  #3819
Medlem
Så USA har ihjäl en iranier. Iran lyckas alltså sedan att på egen hand ha ihjäl ytterligare 50 vid begravningen och sen 80 till när de skjuter ner ett plan fyllt med landsmän?
Citera
2020-01-11, 09:58
  #3820
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Tycker att Aftonbladet...

Troligtvis läste iransk Militär den ukrainska beteckningen UA och tog det för USA

Trump sa att han hade sikte på 52 objekt eller platser som skulle anfallas om Iran eskalerade situation. Ali- Khamanei svarade då med att de hade siktet inställt på 290 amerikanska mål.

52 antalet amerikanskt som kidnappades 1979 i Teheran. 290 det antal döda när USA sköt ner Air Flight 655 2004.

UA kan ha misstagits för USA och att de Iran sköt mot ett amerikanskt plan med uppsåt. Detta var inget misstag.
Citera
2020-01-11, 09:58
  #3821
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hehe, javisst det har ju inte hänt någonting på området informationsteknik från 1988 fram till nu......

Var det vad du ville säga?
Ja så är det i dessa sammanhang, men du tror såklart tvärt om bara för att du kunnat köpa 20 nya mobiler sedan dess...

Berätta gärna vad du tror förändrats sedan 1988
Citera
2020-01-11, 09:59
  #3822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det verkligen en vinst för USA och Trump i det långa loppet. I nästan alla dessa nerskjutningar av passargerarflygplan är USA direkt eller indirekt inblandade, någon som tänt lågan. Jag vet inte om det ser så bra ut i historien att vara delaktig till att dessa tragedier uppstå. Trump som ville lämna mellanöstern men ser nu ut att ha cementerat USA:s närvaro.


"I nästan alla dessa nerskjutningar av passargerarflygplan är USA direkt eller indirekt inblandade"
Vad snackar du för skit nu? Kan vi få några källor? Senaste passagerar flyget som blev ner skjutet var troligvis av ryssland, USA var inte inblandat i den konfilken. Du får väl gå tillbaka till 1988 för att hitta ETT fall.
Samtidig att skylla ifrån sig på USA när Iran begår ett nybörjare misstag är obegripligt!

Läs på lite innan du kommenterar nästa gång!
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...down_incidents
Citera
2020-01-11, 10:00
  #3823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
På vilket sätt är USA inblandat i nedskjutningen av detta plan?
Indirekt skrev jag för hade inte USA mördat generalen så hade det inte hänt. Ska man se lite ljust på det hela är det väl bättre än världskrig. Det är därför jag vill ha bort USA från regionen, dom rör till för mycket i getingboet och folk dör i onödan.
Citera
2020-01-11, 10:04
  #3824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag tror Iran för stunden blivit helt tandlösa efter denna händelse och de är fullt medvetna om det. Förutspår att det kommer vara knäpptyst därifrån nu i minst ett år.

Angående deras erkännande så var det i slutändan det PR-mässigt mest smarta långsiktigt eftersom bevisen var så klara. Att de inom 30 min gick ut med motorhaveriet visar deras riktiga ansikte.
Jag du har nog rätt där. PR-mässigt bättre än att stå och neka som idioter och krångla till utredares arbeten. Dom lär också slicka sina sår ett tag och ta en funderare på sitt folks kapacitet, möjligheter och utbildning.
Citera
2020-01-11, 10:11
  #3825
Medlem
Fittahoras avatar
Har ni funderat på varför Iran tämligen omgående publicerade namn på samtliga passagerares namn och dess nationalitet (siffrorna över nationalitet varierar mellan olika källor)? Är detta normalt (svar: nej)?

Medborgarskapet hos planets passagerare, förutom individer med Iranskt medborgarskap, var 57 kanadensare, 12 afganer, 10 svenskar och 2 ukrainare – nästan uteslutande med iranskklingande namn. Varför lyfter ett flygplan under pågående militär operation från Iran till Ukraina med bara två ukrainska passagerare? Varför lyfter ett flygplan från Iran till Ukraina med 57 kanadensare ombord?

För mig verkar det som ett plan fyllt med passagerare som i panik flyr till första bästa (korrupta) destination.

Planet sköts ned tämligen omgående efter att det lyfte från flygplatsen. Planet sköts ned med vilje.

Min teori är att planets passagerare är individer involverade i kärnvapenframställning och som i panik flydde Iran. Fördjupning i denna teori är tyvärr off-topic.
Citera
2020-01-11, 10:13
  #3826
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Du vet att det finns en till film som är ännu tydligare än han som står och filmar? Den är filmad inifrån en bil som kör på vägen, så uppenbarligen har det varit någon smäll eller raket som synts på himlen tidigare.

Nåt har fått folk att börja filma, även inifrån bilar, det stämmer. Och kanske oroat jyckarna.
Citera
2020-01-11, 10:14
  #3827
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta är så oerhört klantigt av Iran så det saknar motstycke. Man kan inte jämföra det med någon tidigare shoot-down incident, detta var på eget territorium, 60 mil in i landet och alldeles vid en egen storflygplats som var öppen för trafik. Helt osannolikt.

Bara på skoj, om man jämför med Iran Air-händelsen1988:
Informationsteknologin är naturligtvis en helt annan nu jämfört med för 32 år sedan (men kanske inte är det i Iran...). Vid händelsen 1988 så skickade planet som första signal efter start från Bandar Abbas ut code II som identifierade det som ett militärt plan (det ändrades sen). USA försökte kontakta planet inte mindre än 10 gånger, 7 på militära frekvenser och 3 på civila. Inget svar. USA hade all anledning i världen att tro att det var en F-14 figher jet, allt tydde på det. Eftersom planet inte svarade och styrde rakt mot det amerikanska fartyget så var man till sist tvungen att skjuta ner det.

Men nu:
Ett plan tillhörande Ukraina startar från den helt öppna flygplatsen i Tehran. Inga som helst "konstiga" flygplan finns i närheten. Irans egen flygledning ger planet signal om att starta, och planet rullar iväg. Två minuter senare skjuts det ner av Irans egna robotar. Det är helt ofattbart. Planet flög inte heller mot Tehran, utan snett bort från staden.

Vid händelsen 1988 (Quote från Wikipedia):
In the days immediately following the incident, US President Ronald Reagan issued a written diplomatic note to the Iranian government, expressing deep regret. United States agreed to pay Iran US$131.8 million in settlement.

Detta motsvarar 6 miljoner kronor per dödad person, vilket är 12 miljoner kronor i dagens penningvärde. Kommer Stefan Löfven således att kräva Iran på 200 miljoner kronor i skadestånd, vilket skulle vara motsvarande summa?
Citera
2020-01-11, 10:14
  #3828
Avstängd
Payback66s avatar
Jag fick rätt, har ju sagt att Iran sköt ner planet av misstag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback