2020-01-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Vi var inne på detta i början av tråden och du har rätt angående "manpads", men jag gör reservationen att om en "manpad-stridspets" träffar snett (typ att terrorist skjuter från sidan) så kan stridsspetsen orsaka mer skada, typ som DHL-kärran där hela hydraliken gick åt helvete då den även rev upp ett stort hål i vingen.

Vad gäller "svarta lådan" är det små chanser att det finns data, eftersom FDR har 2 st hål i sig efter rosett-format splitter som gått snett igenom elektronik-enheten, så risken är uppenbar att missil 1 som släckte transponderdata, även släckte FDR-inspelningen då vital elektronik slogs ut, så även om dataminnet är intakt, fanns det inget att spela in efter 1:a träffen i så fall.

Sen är det uppenbart att både Iran och västmakterna ger falsk info.

Iran:
Gasar ut hundratals röda-kors gubbar som samlar upp liken, medan gubbar i kostym med lackdojor samlar in elektroniken, där delar av elektroniken som syns på bilder INTE hör hemma i en 737-as e/e bay. Ovan på alla kretskort la man en tillplattat macbook 15"... Att säkra nedslagsplatsen undvek dom helt att göra, och innan ens någon utredare hunnit fram, plogade man bort vitala grejor. Jag skulle nog vilja snoka upp cargo manifest på denna kärra.

USA/Canada m.fl:
Går också först ut med att det måste vara en olycka av något slag, sen tvärvänder de 180* att det är missiler, och då har man plötsligt haft spionsatelliter som sett "allt". Tror det var Newsweek som gav detaljerat där man kan avföra detta påstående som båg. Spionsatelliter ligger INTE i geo-bana så dom passerar med viss fart över Iran, en spionsatellit måste riktas mot visst mål, riktar vi optik och antenner mot t.ex Stockholm har vi ingen koll på vad som sker i t.ex Göteborg eller så nära som Uppsala.

Här har man påstått att man fångat upp radarsignaturer från ett missil-batteri när dom belyst flighten, för detta krävs att satelliten då ligger på rak vinkel bakom kärran sett från marken eftersom radarvågorna går som ljus, samma sak med IR, där måste optiken då vara riktad mot specifikt geografisk område. Det är här som det stinker eftersom Theheran ligger i Irans norra del över 20 mil från Iraks gräns där Iran besköt Irak och Usa:s baser från Iranska baser som bara ligger några mil från gränsen, att då titta på Theheran som ligger över 200km från gränsen stämmer helt enkelt inte om man ville ha örnkoll på vad Iranierna hade för sig-då hade man kollat iranska förband vid gränserna eller på de ställen där det finns missilbatterier, hur många missilsystem fixar 200km + sträckan inne i Irak från Theheran....?

Men det här pekar på något helt annat, eftersom USA, Canada m.fl nu gått ut med att man haft full spionkoll mot Theheran den aktuella tidpunkten, pekar det mer på att USA då höll på med något i detta geografiska område, då har vi alltså en ev 3:e part som kan ha varit i luftrummet och skrämt upp Iranierna så pass mycket att dom börja skjuta hej vilt och då träffade fel.

Sen portioneras det ut div videos som kommer dag efter dag, alla dessa videos borde ha kommit samlat inom 12-24 tim, istället får vi "en ny rulle per dag". Och när video 1 med det brinnande planet sen visades i Aktuellt och Rapport typ ett och ett halvt dygn efter det vi såg den här på Flashback, hade man beskurit bilden så att inledningen med de brinnande och fallande bitarna från planet inte fanns med, då kan man börja undra vad fan som försiggår...

Tror vi har mer än ett klantarshle i detta ärende...

Så snart USA har en oroshärd - så byter deras satteliter bana från tex geostationär till circumpolär - och USA har tillräckligt med circumpolära satteliter - så att man får en extremt skarp "bild" dessa satteliter kallas i vardagligt tal för väderfågel. Och om USA inte har en fågel i området - ja då skickar man helt enkelt upp en NY fågel -

Hur skall man förklara det? Jorden roterar under fåglarna - och USA har minst 100 direkta militära fåglar - dvs man kan täcka hela jorden hela tiden - samtidigt som jorden rör sig under dem.
Senast redigerad av Whistlehead 2020-01-11 kl. 01:06.
Citera
2020-01-11, 01:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Haha Canadas minister kan knappt engelska - och flyter över i franska qbeisk - vilken cirkus.

Jag tyckte han spottade upp sig ändå när han blev varm. Men innantillläxan lät ganska ihålig på lånad engelska. Men han var skicklig ändå, fast han har en bit kvar upp till våra svenska diskbänkspolitiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
Kan någon snälla förklara angående videon som cirkulerar på nyheterna där man ser en kille filma upp i en svart himmel och sen ser man explosionen.
Hur kan han veta att det ska sprängas? Eller vad är bakgrunden till videon? Kan någon förklara?
En mycket bra fråga. Jag funderar i samma termer. Jag är inte säker på vad jag egentligen ser. Det blir inte bättre när någon ska försöka berätta vad de vill att jag ska se. Sedan är det lite väl lägligt att "någon" råkar filma just där och då.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vi var inne på detta i början av tråden och du har rätt angående "manpads", men jag gör reservationen att om en "manpad-stridspets" träffar snett (typ att terrorist skjuter från sidan) så kan stridsspetsen orsaka mer skada, typ som DHL-kärran där hela hydraliken gick åt helvete då den även rev upp ett stort hål i vingen.

Vad gäller "svarta lådan" är det små chanser att det finns data, eftersom FDR har 2 st hål i sig efter rosett-format splitter som gått snett igenom elektronik-enheten, så risken är uppenbar att missil 1 som släckte transponderdata, även släckte FDR-inspelningen då vital elektronik slogs ut, så även om dataminnet är intakt, fanns det inget att spela in efter 1:a träffen i så fall.

Sen är det uppenbart att både Iran och västmakterna ger falsk info.

Iran:
Gasar ut hundratals röda-kors gubbar som samlar upp liken, medan gubbar i kostym med lackdojor samlar in elektroniken, där delar av elektroniken som syns på bilder INTE hör hemma i en 737-as e/e bay. Ovan på alla kretskort la man en tillplattat macbook 15"... Att säkra nedslagsplatsen undvek dom helt att göra, och innan ens någon utredare hunnit fram, plogade man bort vitala grejor. Jag skulle nog vilja snoka upp cargo manifest på denna kärra.

USA/Canada m.fl:
Går också först ut med att det måste vara en olycka av något slag, sen tvärvänder de 180* att det är missiler, och då har man plötsligt haft spionsatelliter som sett "allt". Tror det var Newsweek som gav detaljerat där man kan avföra detta påstående som båg. Spionsatelliter ligger INTE i geo-bana så dom passerar med viss fart över Iran, en spionsatellit måste riktas mot visst mål, riktar vi optik och antenner mot t.ex Stockholm har vi ingen koll på vad som sker i t.ex Göteborg eller så nära som Uppsala.

Här har man påstått att man fångat upp radarsignaturer från ett missil-batteri när dom belyst flighten, för detta krävs att satelliten då ligger på rak vinkel bakom kärran sett från marken eftersom radarvågorna går som ljus, samma sak med IR, där måste optiken då vara riktad mot specifikt geografisk område. Det är här som det stinker eftersom Theheran ligger i Irans norra del över 20 mil från Iraks gräns där Iran besköt Irak och Usa:s baser från Iranska baser som bara ligger några mil från gränsen, att då titta på Theheran som ligger över 200km från gränsen stämmer helt enkelt inte om man ville ha örnkoll på vad Iranierna hade för sig-då hade man kollat iranska förband vid gränserna eller på de ställen där det finns missilbatterier, hur många missilsystem fixar 200km + sträckan inne i Irak från Theheran....?

Men det här pekar på något helt annat, eftersom USA, Canada m.fl nu gått ut med att man haft full spionkoll mot Theheran den aktuella tidpunkten, pekar det mer på att USA då höll på med något i detta geografiska område, då har vi alltså en ev 3:e part som kan ha varit i luftrummet och skrämt upp Iranierna så pass mycket att dom börja skjuta hej vilt och då träffade fel.

Sen portioneras det ut div videos som kommer dag efter dag, alla dessa videos borde ha kommit samlat inom 12-24 tim, istället får vi "en ny rulle per dag". Och när video 1 med det brinnande planet sen visades i Aktuellt och Rapport typ ett och ett halvt dygn efter det vi såg den här på Flashback, hade man beskurit bilden så att inledningen med de brinnande och fallande bitarna från planet inte fanns med, då kan man börja undra vad fan som försiggår...

Tror vi har mer än ett klantarshle i detta ärende...

Har för mig att i något fall har ljudinspelning kunnat säga något om var i flygplanet eller kring ett flygplan detonation har skett.

Det kan jämföras med skador på vrakdelar samt misstänkt typ av robot.

Beträffande att kunna ha en lägesbild över aktuellt område uppges amerikanska AWACS ha förmåga att se minst 32 mil.
Citera
2020-01-11, 01:06
Medlem
MissFranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis väntade sig Iran att jänkarna skulle slå tillbaks och naturligtvis kryllar det av skarpt luftvärn runt flygplatsen i Teheran. Det är säkert få flygplatser i världen där du finner mer luftvärnsmissiler och luftvärnskanoner.

Vad det gäller luftvärnsmissiler så är det ytterst få som är så kraftfulla att de genast tar ner ett stort passagerarplan. Tveksamt om ens någon gör det. Inte ens den enormt kraftfulla BUK som fick den malaysiska 777:an att störta över Ukraina fick planet att slitas sönder i luften. De flesta missiler skickar splitter som skadar planet och ju större plan desto mindre effekt har en skur av splitter.

Kan ju träffat rätt också...
Citera
2020-01-11, 01:08
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFrans
Är det någon som ifrågasätter varför han filmar himlen (flygplanet) mitt i natten och utan att reagera när det smäller på den officiella verifierade videon?

Brukar du inte stå och filma upp i natthimmelen och hoppas att något ska hända?

Nej, du har rätt! Killen som filmar vet ju så klart vad han ska filma, det fattar en sexåring.
Citera
2020-01-11, 01:09
Medlem
Video tagen av iranier som trampar omkring i bråtet efter kraschen. (Tror inte den postats tidigare, inte säker.)

https://twitter.com/Reuters/status/1215782875380908037
New videos obtained by @Reuters show the volume of destruction after a Ukrainian plane crashed in Iran. The footage, shared in original format and anonymously by an eyewitness, were filmed around midday locally after police arrived at the scene.
Citera
2020-01-11, 01:13
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFrans
Är det någon som ifrågasätter varför han filmar himlen (flygplanet) mitt i natten och utan att reagera när det smäller på den officiella verifierade videon?
Skulle kunna vara så att han börjar filma efter 1a missilen. Därav är han beredd på att det kommer en smäll efteråt. (Tror alla iofs skulle invänta ljudet utan någon större reaktion.)
Citera
2020-01-11, 01:15
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det kommer nog från dålig översättning av svensk media av ordet "bulldozing" som bör översättas med "schakta".
Dom schaktade ju marken med en gammal volvo hjullastare typ L-90 eller L-120 enligt nån bild.
Det är nog inte det vanliga förfaringssättet vid haveriundersökningar.

Jag vände mig mot att maskinen på bilden inte var av typen bulldozer. De har oftast band och ser annorlunda ut, men efter att läst olika källor är det tydligen schaktning och undanröjande av bevis som maskinen använts till.

Det vore intressant att veta var de också kände att de måste schakta lite, så skulle vi veta varifrån missilen avfyrades.

Diskussionen om exakt vilken maskin som användes leder inte framåt då även en Volvo av denna typ duger gott till att fuska bort bevis med.
Citera
2020-01-11, 01:20
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Kul med nån som har koll!

På bilden du säkert syftar på med CVR och en massa annat elektronikskrot inklusive laptop. Vad är de tre orangea prylarna för nåt?

Sedan. Har du länk till bild på skadad FDR?

Ser ut att vara en inverter, som trafar upp spänningen, har för mig att generatorerna i motorerna ger 110V medan en del teknik kräver 230, de som kan detta bäst är KSV eller Omedelsvensson här på fb.

Skadad FDR: https://imgur.com/a/5nKeLfw

Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Angående att USA med flera ska ha en spionsatellit vid detta tillfälle är väl knappast anmärkningsvärt om man ser till händelserna den natten. Iran besköt ju amerikanska baser och eftersom man förvarnade så ville väl alla ta en extra kik på Iran givetvis. Bättre läge att samla in information om trupper och olika ställningar får du inte, speciellt när du vet att man kommer bli beskjuten inifrån Iran.

Visst, men att då påstå att man fångat upp radarsignaturen med en satellit var overdoit..

Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Så snart USA har en oroshärd - så byter deras satteliter bana från tex geostationär till circumpolär - och USA har tillräckligt med circumpolära satteliter - så att man får en extremt skarp "bild" dessa satteliter kallas i vardagligt tal för väderfågel. Och om USA inte har en fågel i området - ja då skickar man helt enkelt upp en NY fågel -

Hur skall man förklara det? Jorden roterar under fåglarna - och USA har minst 100 direkta militära fåglar - dvs man kan täcka hela jorden hela tiden - samtidigt som jorden rör sig under dem.

Hollywood....Du byter inte mellan geostationär till lägre banor.
Tänk bränsle, varje gång du ska byta bana bränner du massa bränsle, och geo är 36000km upp

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har för mig att i något fall har ljudinspelning kunnat säga något om var i flygplanet eller kring ett flygplan detonation har skett.

Det kan jämföras med skador på vrakdelar samt misstänkt typ av robot.

Beträffande att kunna ha en lägesbild över aktuellt område uppges amerikanska AWACS ha förmåga att se minst 32 mil.

Tror också mer på AWAC:s som gav info om radarsignaturer, att en satellit skulle ha gjort detta verkar snarare BS...
Men då även västlig militär börjar mixtra med sina uttalanden, luktar det skunk
Citera
2020-01-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Konstigt att ingen foliehatt kommit på det uppenbara. Den som ligger bakom alla dessa flygolyckor är antagligen FlightRadar24. Deras webtrafik ökar enormt efter varje olycka.

Tja, foliehatt eller inte - vet jag kanske liiite om vad jag ska leta efter som fd pilot. Men Du har kanske andra sätt att få kunskap på eller annan kunskaps - eller erfarenhetsbas att stå på? Jag betalar inte något för flygradar, men kan ganska snabbt läsa av att om något ser oförklarligt ut är det oftast just en annan förklaring än den som givits till t ex media. Snackar man om ett tekniskt fel och t ex transpondern lägger av i en helt normal stigning (om man jämför med vad den här maskinen brukar vara kapabel till enligt tidigare plottar) är det inte raketvetenskap att omgående gissa sig till vad som sannolikt (!) skett. Eller tycker Du jag har fel där?
Citera
2020-01-11, 01:24
Medlem
Plocks avatar
Citat:
Ser ut att vara en inverter, som trafar upp spänningen, har för mig att generatorerna i motorerna ger 110V medan en del teknik kräver 230, de som kan detta bäst är KSV eller Omedelsvensson här på fb.

Skadad FDR: https://imgur.com/a/5nKeLfw

Visst, men att då påstå att man fångat upp radarsignaturen med en satellit var overdoit..

Hollywood....Du byter inte mellan geostationär till lägre banor.
Tänk bränsle, varje gång du ska byta bana bränner du massa bränsle, och geo är 36000km upp

Tror också mer på AWAC:s som gav info om radarsignaturer, att en satellit skulle ha gjort detta verkar snarare BS...
Men då även västlig militär börjar mixtra med sina uttalanden, luktar det skunk

LOL. AWAC:s var inte i närheten. Herregud.
Senast redigerad av Plock 2020-01-11 kl. 01:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in