Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-09, 17:12
  #1129
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SpaceX Marsraket i stål har roder som inte går att använda i rymden. Designen kommer från en Tintin-bok. Men ingen pressar honom på det. Kommer den någonsin att lyfta?

Rodren kommer in när Starship landar på planeter som har en atmosfär där dom hjälper till att upprätthålla rätt vinkel mot den riktning raketen faller i. Dom är en vital del av konstruktionen.

Sant är dock att Elon hämtade inspiration från Tintin-raketen, framförallt att den byggs i stål som Gud och Robert A. Heinlein vill ha det.
Citera
2020-01-09, 17:36
  #1130
Medlem
Fris avatar
Som just sagt här så går Tesla som tåget (bad pun). Teslas börsvärde har nu passerat General Motors och Fords sammanlagda börsvärde, trots att de bara säljer några få procent så många bilar. Elon har väl sagt att han vill använda Tesla för att finansiera sitt Mars-projekt. Annars står ju investerar epå kö för att få köpa andelar OTC i SpaceX som Elon inte vill börsnotera eftersom hans syfte med SpaceX är att kolonisera Mars, inte tjäna pengar (vilket gör att jag inte skulle vilja investera i SpaceX, jag vill investera i företag som har som syfte att göra vinst...)

Allt Elon Musk gör fokuserar på att kolonisera Mars. Elektriska fordon (för en miljö utan syreatmosfär där förbränningsmotorer är oanvändbara). Solpaneler för solenergi på Mars (för att kärnkraft är politiserat och känsligt). Kommunikationssatelliter (för att på Mars är det opraktiskt att sätta upp mobilmaster på marken). The Boring company (för att det är lättare och bättre att borra lokaler på mars än att bygga dem på ytan). Han satsar också på AI och på att koppla elektronik till hjärnvävnad, det är en utvidgning av hans futuristiska vision av en mänsklig Mars-koloni.

Och han har redan sopat mattan med bilindustrin (som varit den politiska prestigebranschen nummer ett sedan 100 år). Att han helt och hållet tagit över rymdfartsindustrin förvånar inte mig lika mycket, eftersom den stagnerat under det militärindustriella komplexets politiska korruption sedan den skapades för sisådär 70 år sedan. Det är bara att jämföra världshistoriens dyraste raketprojekt, SLS+Orion (som kanske aldrig kommer att flyga, trots att det var avsett som en billig quick fix som dramatiskt förenklade rymdfärjan), med SpaceX för att inse att det inte finns någon gräns för hur ineffektiv och bortkastad Old Space kan bli.
Citera
2020-01-09, 17:52
  #1131
Medlem
Fris avatar
Hur många GEO-ComSats är synliga från en given stad samtidigt? Jag tycker att 10 Starlink satelliter inom synhåll i taget låter som en kraftig förbättring av bandbredden. Nätverket kommer att använda Starlink för sånt som behöver snabb reaktion (mer maskiner än människor) och landbaserad kommunikation används för sånt som inte brådskar på bråkdelen av en sekund när.

Snart kommer väl Starlink-antenner som interferometriskt riktar sina radiovågor oavsett hur den är fysiskt orienterad.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sedan massmedia slutat ställa kritiska frågor kan vad som helst visas upp.
Elon har inte tänkt ut Paypal, Tesla, SpaceX, Hyperloop. Han är bara en häftig front.
Regimmedias (alltså alla TV- och radiokanaler och alla tidningar i Sverige bl.a.) obildade propagandister har ingen aning om hur man ställer en kritisk fråga. ingen av dem har någonsin gjort det. Ingen av dem har någonsin ens ställt en uppföljande fråga, ingen inom svensk media vet hur man gör sånt, de har aldrig upplevt det fenomenet. De polisanmäler alla som ställer kritiska frågor, oavsett sammanhang, för yttrandefrihetsbrott.

Finns ett gigantiskt Elon Musk-hatande community online. Avundsjuka sossar som förnekar verkligheten. Även nu i efterhand när Elon Musk redan har sopat mattan med bilindustrin och rymdindustrin m.m. så spyr dessa avundsjuka loser-sossar ut sitt hat mot honom och mot all framgång och utveckling och avslöjar sina verklighetsförnekande inbillningar.

Citat:
SpaceX Marsraket i stål har roder som inte går att använda i rymden. Designen kommer från en Tintin-bok. Men ingen pressar honom på det. Kommer den någonsin att lyfta?
Korrumperade framstegsfientliga parasitsossar i det militärindustriella komplexet skiter i vad de åstadkommer. De är bara intresserade av att slösa bort skattepengar på sina meningslösa hobbyprojekt. De vill pilla på "de senaste" (i dubbel mening) materialen och teknologierna bara för att de tror att det ger dem prestige att slösa bort skattepengar på sånt. Elon Musk förenklar design och teknologi och dominerar i kraft av att han entreprenöriellt organiserar sin verksamhet 100 gånger mer effektivt än vad någonsin en sovjetstatlig parasitindsutri kan göra.

Citat:
Vem har råd att att skicka upp Starlink-satelliter utan att ens ha klart för sig hur satelliterna skall kommunicera med varandra. Det plöjs in pengar i märkliga projekt med hög publicitet.
Starlink är redan världens i särklass största nätverk av kommunikationssatelliter. De kostar $300 000 styck (mot uppåt en miljard dollar för traditionella GEO-satelliter) och skickas upp 60 åt gången med återanvändbara raketer med prislappen $40 miljoner per uppskjutning, så totalt $1 miljon per satellit nu från början innan man börjat pressa kostnaderna. En miljon och en miljard är tre orders of magnitude skillnad, så jag underskattade grovt Elon Musks effektivitet när jag ovan skrev 100 gånger mer effektiv.

Detta har redan hänt, kom in i matchen!
__________________
Senast redigerad av Fri 2020-01-09 kl. 17:54.
Citera
2020-01-10, 02:37
  #1132
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Äntligen ett fast datum att se fram emot.

https://twitter.com/EmreKelly/status...73572295856132
Citat:
Launch hazard area issued for 01/18 #SpaceX Crew Dragon in-flight abort test. In effect from 0600 to 1230 ET (1100 to 1730 UTC). Liftoff from KSC's pad 39A.

Samtidigt nere i Boca Chica så har jag fått för mig att dom ska testa en tankkonstruktion ämnad för Starship tills den spricker. Smeknamnet den har fått är Starship bopper och det borde ske under småtimmarna nu i natt.

https://www.youtube.com/watch?v=CrJ6zrcJAew
Citera
2020-01-10, 15:06
  #1133
Avstängd
Elon Musk tror själv att Teslaaktien kommer att kosta 1350 dollar framöver. Det är hans mål i alla fall.

Staten är huvudägare i Telia och ville absolut inte köpa Bonniers TV4 penisonärsTV och halvdöda Tjock-TV-fiber-nät för skuldsatta svensktalande på den östra sidan av den skandinaviska halvön. - Bonniers ville tydligen "inte sälja" skall vi fås att tro.- Ändå blev affären av till ett astronomiskt fantasipris på 9 miljarder kronor. (Det är som att köpa en kopp kaffe för 8500 skr) 9 miljarder skr är sannolikt mer än vad hela det globala Starlinksystemet kostar SpaceX att bygga. - Sådant här sker i bananrepubliker där staten inte har någon makt. Samtidigt skall vi tydligen förmås att tycks synd om La Familia Bonniers. - Hästhandlare vill att DU skall tycka synd om HONOM när han precis blåst dig. (Du köpte hans bästa häst som han inte ville sälja egentligen) - Vill även ha din empati (energi) inte bara alla dina pengar. - Narcissister är mästermanipulatörer. När narcissisten går till banken tycker narcissisten att du är en idiot och idioter (undermänniskor) får man blåsa just för att man ser ner på dem. Rätt åt dem. Narcissister tror att livet är en tävling och att alla andra "tävlar" mot varandra och samarbete är bara blaha när man är sin egen GUD. Man kan låtsas samarbeta om man TJÄNAR på det SJÄLV.

DN är Bonniers galijonsfigur. Med DN kontrollerar Bonnier Agendan (Bonniers känslor och vilja) i innerstan och den som kontrollerar byråkratin i innerstan styr det här landet och kan styra aktiekurser och avsätta politiker eller förhindra dem att få en karriär. Få statebn att köpa skit de inte vill ha tex. - La Familia Bonniers KÄNSLOR skall vara dina känslor. Dina pengar skall vara DERAS ekonomi. Sverige är DERAS lekstuga - Inom psykiatrin kallas det beteendet narcissism. Bonniers får äga aktier i andras företag men andra får inte äga aktier i deras företag. Blodsarvet.

300 000 dollar är vad satelliterna kostar idag. Imorgon kostar de 150 000 dollar och är hälften så stora och Musk petar in 120 st i varje uppskjutning. - Min Flashbacksgissning.
Citera
2020-01-10, 15:47
  #1134
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
300 000 dollar är vad satelliterna kostar idag. Imorgon kostar de 150 000 dollar och är hälften så stora och Musk petar in 120 st i varje uppskjutning. - Min Flashbacksgissning.

Planerna som jag förstår det är att börja med "bussturer" till omloppsbana. På bestämda datum så skjuter SpaceX upp en raket och dom som hinner med får en plats. Jag tror dom ska börja med en solsynkron bana men senare så kan man få skjuts upp med en starlink-uppskjutning en gång i månaden.

https://www.spacex.com/smallsat
Citat:
In addition, SpaceX will also offer traditional rideshare opportunities on existing low Earth orbit missions, with the first mission targeted for March 2020. SpaceX's Starlink missions will also provide monthly launch opportunities starting in 2020.

Min kvalificerade flashbackgissning blir då att utrymmet som blir över när satelliterna krymper används till andras satelliter. Men förr eller senare så kommer Starship att ta över, då kan dom skjuta upp 400 av dagens modell av Starlinksattelitter per gång.
Citera
2020-01-10, 16:18
  #1135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Elon Musk tror själv att Teslaaktien kommer att kosta 1350 dollar framöver. Det är hans mål i alla fall.

Staten är huvudägare i Telia och ville absolut inte köpa Bonniers TV4 penisonärsTV och halvdöda Tjock-TV-fiber-nät för skuldsatta svensktalande på den östra sidan av den skandinaviska halvön. - Bonniers ville tydligen "inte sälja" skall vi fås att tro.- Ändå blev affären av till ett astronomiskt fantasipris på 9 miljarder kronor. (Det är som att köpa en kopp kaffe för 8500 skr) 9 miljarder skr är sannolikt mer än vad hela det globala Starlinksystemet kostar SpaceX att bygga. - Sådant här sker i bananrepubliker där staten inte har någon makt. Samtidigt skall vi tydligen förmås att tycks synd om La Familia Bonniers. - Hästhandlare vill att DU skall tycka synd om HONOM när han precis blåst dig. (Du köpte hans bästa häst som han inte ville sälja egentligen) - Vill även ha din empati (energi) inte bara alla dina pengar. - Narcissister är mästermanipulatörer. När narcissisten går till banken tycker narcissisten att du är en idiot och idioter (undermänniskor) får man blåsa just för att man ser ner på dem. Rätt åt dem. Narcissister tror att livet är en tävling och att alla andra "tävlar" mot varandra och samarbete är bara blaha när man är sin egen GUD. Man kan låtsas samarbeta om man TJÄNAR på det SJÄLV.

DN är Bonniers galijonsfigur. Med DN kontrollerar Bonnier Agendan (Bonniers känslor och vilja) i innerstan och den som kontrollerar byråkratin i innerstan styr det här landet och kan styra aktiekurser och avsätta politiker eller förhindra dem att få en karriär. Få statebn att köpa skit de inte vill ha tex. - La Familia Bonniers KÄNSLOR skall vara dina känslor. Dina pengar skall vara DERAS ekonomi. Sverige är DERAS lekstuga - Inom psykiatrin kallas det beteendet narcissism. Bonniers får äga aktier i andras företag men andra får inte äga aktier i deras företag. Blodsarvet.

300 000 dollar är vad satelliterna kostar idag. Imorgon kostar de 150 000 dollar och är hälften så stora och Musk petar in 120 st i varje uppskjutning. - Min Flashbacksgissning.

Jösses! Så mycket OT-svammel! Du måtte ha problem med att vara så bitter!

Verkar i alla fall som att spacex kommer rampa upp takten med uppskjutningar vad gäller starlink under året. Sen får man se om tekniken hållet vad den lovar. Misstänker dock att latensen kan bli lidande en del då det blir många hopp och mycket modulerande.
Citera
2020-01-10, 17:01
  #1136
Medlem
Fris avatar
Att fylla en Starship med Starlink-satelliter vore kanske för mycket för ett och samma banplan. Och ett sätt att göra det billigare är att inte behöva miniatyrisera satelliterna, och ge dem längre livslängd. Nu verkar otroligt nog uppskjutningen per satellit kosta ungedär dubbelt så mycket som att bygga satelliterna Det är nytt.

Undrar om Musk passar på att skapa nya Google, Facebook, Amazon och en bank med sitt nya globala nätverk. Han sopar ju mattan med bransch efter bransch.
Citera
2020-01-10, 20:58
  #1137
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Att fylla en Starship med Starlink-satelliter vore kanske för mycket för ett och samma banplan. Och ett sätt att göra det billigare är att inte behöva miniatyrisera satelliterna, och ge dem längre livslängd. Nu verkar otroligt nog uppskjutningen per satellit kosta ungedär dubbelt så mycket som att bygga satelliterna Det är nytt.

Undrar om Musk passar på att skapa nya Google, Facebook, Amazon och en bank med sitt nya globala nätverk. Han sopar ju mattan med bransch efter bransch.

Vad jag fattat så är satelliterna programmerade att begå självmord efter 5 år och brinna upp i atmosfären.- Jag gissar att Elon iskallt räknar med ny teknik och uppdateringar. Detta har fått mig att fundera på att det vore bättre att samla dem på en plats i rymden istället. (bra råmaterial till nåt projekt i framtiden) Solceller, plåtar och diverse skruvar. Eller skicka dem att krascha på månen eller nåt.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-01-10 kl. 21:04.
Citera
2020-01-10, 21:29
  #1138
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vad jag fattat så är satelliterna programmerade att begå självmord efter 5 år och brinna upp i atmosfären.- Jag gissar att Elon iskallt räknar med ny teknik och uppdateringar. Detta har fått mig att fundera på att det vore bättre att samla dem på en plats i rymden istället. (bra råmaterial till nåt projekt i framtiden) Solceller, plåtar och diverse skruvar. Eller skicka dem att krascha på månen eller nåt.
För geostationära satelliter, på 36 000 km höjd istället för Starlinks mindre än 1500 km eller vad de nu senast valt, finns det en "graveyard orbit". GEO-satelliter är så långt från atmosfären att det skulle kräva allt för mycket bränsle (nästan som ett övre raketsteg) att skicka in dem i atmosfären. Så man skickar upp dem en bit ytterligare istället. Där deaktiveras satelliten och kretsar i minst flera århundraden utan att hota aktiva GEO-satelliter eller varandra med kollision. Och eventuellt kan de komma till användning som skrotresurs nån gång i framtiden.

LEO-satelliter, som Starlink, har atmosfären som närmaste grav. Om man lyfte dem till en lite högre bana, så kan det blockera framtida LEO-konstellationer för satelliter. GPS-satelliter är ungefär mitt emellan och jag vet inte hur de "begravs". Dyrt att göra det åt endera hållet.

Starlinks korta livslängd tror jag orsakas av ekonomisk livslängd snarare än teknisk livslängd. Vem vill ha en 5 år gammal mobiltelefon? Om 5 år är Starlinks nya satelliter mycket bättre än dagens. Då vill man inte ha gamla sats , även om de ännu funkar, i vägen för det nya.
Citera
2020-01-10, 22:36
  #1139
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

LEO-satelliter, som Starlink, har atmosfären som närmaste grav. Om man lyfte dem till en lite högre bana, så kan det blockera framtida LEO-konstellationer för satelliter. GPS-satelliter är ungefär mitt emellan och jag vet inte hur de "begravs". Dyrt att göra det åt endera hållet.
.

Starlinksatelliterna har en liten jon-motor (Ion Thruster) som sakta puttar iväg dem. Det är den motorn man befarar skall kunna nå jorden vid ett inträde i atmosfären. Satelliterna kan tom "tänka autonomt" för att undvika kollisioner. De väger 250 kilo st.

Kort video i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=MTDwXooAvgk
Citera
2020-01-11, 01:09
  #1140
Avstängd
wwrs avatar
Så SpaceX har skickat upp 180 satelliter under stor publicitet, men satelliterna har ingen möjlighet att kommunicera med varandra och om 5 år kanske vi kommer att få deras jon-motorer i skallen? (Och astronomerna klagar över bländning)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-11 kl. 01:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback