2020-01-09, 17:12
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SpaceX Marsraket i stl har roder som inte gr att anvnda i rymden. Designen kommer frn en Tintin-bok. Men ingen pressar honom p det. Kommer den ngonsin att lyfta?

Rodren kommer in nr Starship landar p planeter som har en atmosfr dr dom hjlper till att upprtthlla rtt vinkel mot den riktning raketen faller i. Dom r en vital del av konstruktionen.

Sant r dock att Elon hmtade inspiration frn Tintin-raketen, framfrallt att den byggs i stl som Gud och Robert A. Heinlein vill ha det.
Citera
2020-01-09, 17:36
Medlem
Fris avatar
Som just sagt hr s gr Tesla som tget (bad pun). Teslas brsvrde har nu passerat General Motors och Fords sammanlagda brsvrde, trots att de bara sljer ngra f procent s mnga bilar. Elon har vl sagt att han vill anvnda Tesla fr att finansiera sitt Mars-projekt. Annars str ju investerar ep k fr att f kpa andelar OTC i SpaceX som Elon inte vill brsnotera eftersom hans syfte med SpaceX r att kolonisera Mars, inte tjna pengar (vilket gr att jag inte skulle vilja investera i SpaceX, jag vill investera i fretag som har som syfte att gra vinst...)

Allt Elon Musk gr fokuserar p att kolonisera Mars. Elektriska fordon (fr en milj utan syreatmosfr dr frbrnningsmotorer r oanvndbara). Solpaneler fr solenergi p Mars (fr att krnkraft r politiserat och knsligt). Kommunikationssatelliter (fr att p Mars r det opraktiskt att stta upp mobilmaster p marken). The Boring company (fr att det r lttare och bttre att borra lokaler p mars n att bygga dem p ytan). Han satsar ocks p AI och p att koppla elektronik till hjrnvvnad, det r en utvidgning av hans futuristiska vision av en mnsklig Mars-koloni.

Och han har redan sopat mattan med bilindustrin (som varit den politiska prestigebranschen nummer ett sedan 100 r). Att han helt och hllet tagit ver rymdfartsindustrin frvnar inte mig lika mycket, eftersom den stagnerat under det militrindustriella komplexets politiska korruption sedan den skapades fr sisdr 70 r sedan. Det r bara att jmfra vrldshistoriens dyraste raketprojekt, SLS+Orion (som kanske aldrig kommer att flyga, trots att det var avsett som en billig quick fix som dramatiskt frenklade rymdfrjan), med SpaceX fr att inse att det inte finns ngon grns fr hur ineffektiv och bortkastad Old Space kan bli.
Citera
2020-01-09, 17:52
Medlem
Fris avatar
Hur mnga GEO-ComSats r synliga frn en given stad samtidigt? Jag tycker att 10 Starlink satelliter inom synhll i taget lter som en kraftig frbttring av bandbredden. Ntverket kommer att anvnda Starlink fr snt som behver snabb reaktion (mer maskiner n mnniskor) och landbaserad kommunikation anvnds fr snt som inte brdskar p brkdelen av en sekund nr.

Snart kommer vl Starlink-antenner som interferometriskt riktar sina radiovgor oavsett hur den r fysiskt orienterad.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sedan massmedia slutat stlla kritiska frgor kan vad som helst visas upp.
Elon har inte tnkt ut Paypal, Tesla, SpaceX, Hyperloop. Han r bara en hftig front.
Regimmedias (allts alla TV- och radiokanaler och alla tidningar i Sverige bl.a.) obildade propagandister har ingen aning om hur man stller en kritisk frga. ingen av dem har ngonsin gjort det. Ingen av dem har ngonsin ens stllt en uppfljande frga, ingen inom svensk media vet hur man gr snt, de har aldrig upplevt det fenomenet. De polisanmler alla som stller kritiska frgor, oavsett sammanhang, fr yttrandefrihetsbrott.

Finns ett gigantiskt Elon Musk-hatande community online. Avundsjuka sossar som frnekar verkligheten. ven nu i efterhand nr Elon Musk redan har sopat mattan med bilindustrin och rymdindustrin m.m. s spyr dessa avundsjuka loser-sossar ut sitt hat mot honom och mot all framgng och utveckling och avsljar sina verklighetsfrnekande inbillningar.

Citat:
SpaceX Marsraket i stl har roder som inte gr att anvnda i rymden. Designen kommer frn en Tintin-bok. Men ingen pressar honom p det. Kommer den ngonsin att lyfta?
Korrumperade framstegsfientliga parasitsossar i det militrindustriella komplexet skiter i vad de stadkommer. De r bara intresserade av att slsa bort skattepengar p sina meningslsa hobbyprojekt. De vill pilla p "de senaste" (i dubbel mening) materialen och teknologierna bara fr att de tror att det ger dem prestige att slsa bort skattepengar p snt. Elon Musk frenklar design och teknologi och dominerar i kraft av att han entreprenriellt organiserar sin verksamhet 100 gnger mer effektivt n vad ngonsin en sovjetstatlig parasitindsutri kan gra.

Citat:
Vem har rd att att skicka upp Starlink-satelliter utan att ens ha klart fr sig hur satelliterna skall kommunicera med varandra. Det pljs in pengar i mrkliga projekt med hg publicitet.
Starlink r redan vrldens i srklass strsta ntverk av kommunikationssatelliter. De kostar $300 000 styck (mot uppt en miljard dollar fr traditionella GEO-satelliter) och skickas upp 60 t gngen med teranvndbara raketer med prislappen $40 miljoner per uppskjutning, s totalt $1 miljon per satellit nu frn brjan innan man brjat pressa kostnaderna. En miljon och en miljard r tre orders of magnitude skillnad, s jag underskattade grovt Elon Musks effektivitet nr jag ovan skrev 100 gnger mer effektiv.

Detta har redan hnt, kom in i matchen!
Senast redigerad av Fri 2020-01-09 kl. 17:54.
Citera
2020-01-10, 02:37
Medlem
Hugo.Draxs avatar
ntligen ett fast datum att se fram emot.

https://twitter.com/EmreKelly/status...73572295856132
Citat:
Launch hazard area issued for 01/18 #SpaceX Crew Dragon in-flight abort test. In effect from 0600 to 1230 ET (1100 to 1730 UTC). Liftoff from KSC's pad 39A.

Samtidigt nere i Boca Chica s har jag ftt fr mig att dom ska testa en tankkonstruktion mnad fr Starship tills den spricker. Smeknamnet den har ftt r Starship bopper och det borde ske under smtimmarna nu i natt.

https://www.youtube.com/watch?v=CrJ6zrcJAew
Citera
2020-01-10, 15:06
Medlem
Elon Musk tror sjlv att Teslaaktien kommer att kosta 1350 dollar framver. Det r hans ml i alla fall.

Staten r huvudgare i Telia och ville absolut inte kpa Bonniers TV4 penisonrsTV och halvdda Tjock-TV-fiber-nt fr skuldsatta svensktalande p den stra sidan av den skandinaviska halvn. - Bonniers ville tydligen "inte slja" skall vi fs att tro.- nd blev affren av till ett astronomiskt fantasipris p 9 miljarder kronor. (Det r som att kpa en kopp kaffe fr 8500 skr) 9 miljarder skr r sannolikt mer n vad hela det globala Starlinksystemet kostar SpaceX att bygga. - Sdant hr sker i bananrepubliker dr staten inte har ngon makt. Samtidigt skall vi tydligen frms att tycks synd om La Familia Bonniers. - Hsthandlare vill att DU skall tycka synd om HONOM nr han precis blst dig. (Du kpte hans bsta hst som han inte ville slja egentligen) - Vill ven ha din empati (energi) inte bara alla dina pengar. - Narcissister r mstermanipulatrer. Nr narcissisten gr till banken tycker narcissisten att du r en idiot och idioter (undermnniskor) fr man blsa just fr att man ser ner p dem. Rtt t dem. Narcissister tror att livet r en tvling och att alla andra "tvlar" mot varandra och samarbete r bara blaha nr man r sin egen GUD. Man kan ltsas samarbeta om man TJNAR p det SJLV.

DN r Bonniers galijonsfigur. Med DN kontrollerar Bonnier Agendan (Bonniers knslor och vilja) i innerstan och den som kontrollerar byrkratin i innerstan styr det hr landet och kan styra aktiekurser och avstta politiker eller frhindra dem att f en karrir. F statebn att kpa skit de inte vill ha tex. - La Familia Bonniers KNSLOR skall vara dina knslor. Dina pengar skall vara DERAS ekonomi. Sverige r DERAS lekstuga - Inom psykiatrin kallas det beteendet narcissism. Bonniers fr ga aktier i andras fretag men andra fr inte ga aktier i deras fretag. Blodsarvet.

300 000 dollar r vad satelliterna kostar idag. Imorgon kostar de 150 000 dollar och r hlften s stora och Musk petar in 120 st i varje uppskjutning. - Min Flashbacksgissning.
Citera
2020-01-10, 15:47
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
300 000 dollar r vad satelliterna kostar idag. Imorgon kostar de 150 000 dollar och r hlften s stora och Musk petar in 120 st i varje uppskjutning. - Min Flashbacksgissning.

Planerna som jag frstr det r att brja med "bussturer" till omloppsbana. P bestmda datum s skjuter SpaceX upp en raket och dom som hinner med fr en plats. Jag tror dom ska brja med en solsynkron bana men senare s kan man f skjuts upp med en starlink-uppskjutning en gng i mnaden.

https://www.spacex.com/smallsat
Citat:
In addition, SpaceX will also offer traditional rideshare opportunities on existing low Earth orbit missions, with the first mission targeted for March 2020. SpaceX's Starlink missions will also provide monthly launch opportunities starting in 2020.

Min kvalificerade flashbackgissning blir d att utrymmet som blir ver nr satelliterna krymper anvnds till andras satelliter. Men frr eller senare s kommer Starship att ta ver, d kan dom skjuta upp 400 av dagens modell av Starlinksattelitter per gng.
Citera
2020-01-10, 16:18
Medlem
Citat:
Elon Musk tror sjlv att Teslaaktien kommer att kosta 1350 dollar framver. Det r hans ml i alla fall.

Staten r huvudgare i Telia och ville absolut inte kpa Bonniers TV4 penisonrsTV och halvdda Tjock-TV-fiber-nt fr skuldsatta svensktalande p den stra sidan av den skandinaviska halvn. - Bonniers ville tydligen "inte slja" skall vi fs att tro.- nd blev affren av till ett astronomiskt fantasipris p 9 miljarder kronor. (Det r som att kpa en kopp kaffe fr 8500 skr) 9 miljarder skr r sannolikt mer n vad hela det globala Starlinksystemet kostar SpaceX att bygga. - Sdant hr sker i bananrepubliker dr staten inte har ngon makt. Samtidigt skall vi tydligen frms att tycks synd om La Familia Bonniers. - Hsthandlare vill att DU skall tycka synd om HONOM nr han precis blst dig. (Du kpte hans bsta hst som han inte ville slja egentligen) - Vill ven ha din empati (energi) inte bara alla dina pengar. - Narcissister r mstermanipulatrer. Nr narcissisten gr till banken tycker narcissisten att du r en idiot och idioter (undermnniskor) fr man blsa just fr att man ser ner p dem. Rtt t dem. Narcissister tror att livet r en tvling och att alla andra "tvlar" mot varandra och samarbete r bara blaha nr man r sin egen GUD. Man kan ltsas samarbeta om man TJNAR p det SJLV.

DN r Bonniers galijonsfigur. Med DN kontrollerar Bonnier Agendan (Bonniers knslor och vilja) i innerstan och den som kontrollerar byrkratin i innerstan styr det hr landet och kan styra aktiekurser och avstta politiker eller frhindra dem att f en karrir. F statebn att kpa skit de inte vill ha tex. - La Familia Bonniers KNSLOR skall vara dina knslor. Dina pengar skall vara DERAS ekonomi. Sverige r DERAS lekstuga - Inom psykiatrin kallas det beteendet narcissism. Bonniers fr ga aktier i andras fretag men andra fr inte ga aktier i deras fretag. Blodsarvet.

Jsses! S mycket OT-svammel! Du mtte ha problem med att vara s bitter!

Verkar i alla fall som att spacex kommer rampa upp takten med uppskjutningar vad gller starlink under ret. Sen fr man se om tekniken hllet vad den lovar. Misstnker dock att latensen kan bli lidande en del d det blir mnga hopp och mycket modulerande.
Citera
2020-01-10, 17:01
Medlem
Fris avatar
Att fylla en Starship med Starlink-satelliter vore kanske fr mycket fr ett och samma banplan. Och ett stt att gra det billigare r att inte behva miniatyrisera satelliterna, och ge dem lngre livslngd. Nu verkar otroligt nog uppskjutningen per satellit kosta ungedr dubbelt s mycket som att bygga satelliterna Det r nytt.

Undrar om Musk passar p att skapa nya Google, Facebook, Amazon och en bank med sitt nya globala ntverk. Han sopar ju mattan med bransch efter bransch.
Citera
2020-01-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Att fylla en Starship med Starlink-satelliter vore kanske fr mycket fr ett och samma banplan. Och ett stt att gra det billigare r att inte behva miniatyrisera satelliterna, och ge dem lngre livslngd. Nu verkar otroligt nog uppskjutningen per satellit kosta ungedr dubbelt s mycket som att bygga satelliterna Det r nytt.

Undrar om Musk passar p att skapa nya Google, Facebook, Amazon och en bank med sitt nya globala ntverk. Han sopar ju mattan med bransch efter bransch.

Vad jag fattat s r satelliterna programmerade att beg sjlvmord efter 5 r och brinna upp i atmosfren.- Jag gissar att Elon iskallt rknar med ny teknik och uppdateringar. Detta har ftt mig att fundera p att det vore bttre att samla dem p en plats i rymden istllet. (bra rmaterial till nt projekt i framtiden) Solceller, pltar och diverse skruvar. Eller skicka dem att krascha p mnen eller nt.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-01-10 kl. 21:04.
Citera
2020-01-10, 21:29
Medlem
Fris avatar
Citat:
Vad jag fattat s r satelliterna programmerade att beg sjlvmord efter 5 r och brinna upp i atmosfren.- Jag gissar att Elon iskallt rknar med ny teknik och uppdateringar. Detta har ftt mig att fundera p att det vore bttre att samla dem p en plats i rymden istllet. (bra rmaterial till nt projekt i framtiden) Solceller, pltar och diverse skruvar. Eller skicka dem att krascha p mnen eller nt.
Fr geostationra satelliter, p 36 000 km hjd istllet fr Starlinks mindre n 1500 km eller vad de nu senast valt, finns det en "graveyard orbit". GEO-satelliter r s lngt frn atmosfren att det skulle krva allt fr mycket brnsle (nstan som ett vre raketsteg) att skicka in dem i atmosfren. S man skickar upp dem en bit ytterligare istllet. Dr deaktiveras satelliten och kretsar i minst flera rhundraden utan att hota aktiva GEO-satelliter eller varandra med kollision. Och eventuellt kan de komma till anvndning som skrotresurs nn gng i framtiden.

LEO-satelliter, som Starlink, har atmosfren som nrmaste grav. Om man lyfte dem till en lite hgre bana, s kan det blockera framtida LEO-konstellationer fr satelliter. GPS-satelliter r ungefr mitt emellan och jag vet inte hur de "begravs". Dyrt att gra det t endera hllet.

Starlinks korta livslngd tror jag orsakas av ekonomisk livslngd snarare n teknisk livslngd. Vem vill ha en 5 r gammal mobiltelefon? Om 5 r r Starlinks nya satelliter mycket bttre n dagens. D vill man inte ha gamla sats , ven om de nnu funkar, i vgen fr det nya.
Citera
2020-01-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

LEO-satelliter, som Starlink, har atmosfren som nrmaste grav. Om man lyfte dem till en lite hgre bana, s kan det blockera framtida LEO-konstellationer fr satelliter. GPS-satelliter r ungefr mitt emellan och jag vet inte hur de "begravs". Dyrt att gra det t endera hllet.
.

Starlinksatelliterna har en liten jon-motor (Ion Thruster) som sakta puttar ivg dem. Det r den motorn man befarar skall kunna n jorden vid ett intrde i atmosfren. Satelliterna kan tom "tnka autonomt" fr att undvika kollisioner. De vger 250 kilo st.

Kort video i mnet.
https://www.youtube.com/watch?v=MTDwXooAvgk
Citera
2020-01-11, 01:09
Medlem
wwrs avatar
S SpaceX har skickat upp 180 satelliter under stor publicitet, men satelliterna har ingen mjlighet att kommunicera med varandra och om 5 r kanske vi kommer att f deras jon-motorer i skallen? (Och astronomerna klagar ver blndning)
Senast redigerad av wwr 2020-01-11 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in