2020-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Vi är lite i samma situation... Tror också att det är ganska sannolikt med kraftig sättning på kort sikt (1-3 år). Känner själv starka impulser att åtminstone inte investera nytt kapital på börsen fn. Men jag följer planen och gör det ändå. Alternativet vore att tillämpa någon slags aktiv investeringsstrategi. Förutom att sådan hade gett mig oro och huvudbry skulle jag säkerligen i många situationer fatta fel beslut (ville t ex gå ur börsen 2018 också) och sammantaget sabba min avkastning.

Så tänker jag, som lekman.

Oftast är det väl så att dom som inte aktivt följer sitt sparande, utan enbart månadssparar är dom som har mest utveckling/avkastning när dom väl öppnar appen efter 20 år och tittar hur det har gått. Ergo - Håller man sig bara till planen och kontinuerligt fyller på så ska man klara sig igenom sättningarna. Men samtidigt, det vore ju jäkligt trevligt att hyggligt kunna tajma och slippa tappa 30% som sedan tar 3-4 år att återhämta sig ifrån. + att man har hela sitt kapital att sätta in på en börs som ligger 30% efter sin tidigare topp. Fan. Nu blev jag sugen på att sälja av lite och avvakta.
Citera
2020-01-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du har som mål att portföljen ska öka från 1 miljon till 10 miljoner på 20 år så behöver du 13 % per år. För att du ska klara detta krävs en aggressiv portfölj. Då du antagligen placerar inom ISK/KF och dessutom behöver någon procent extra för att täcka skatten.

För att klara dina avkastningskrav så behöver du ta bort de breda indexfonderna. Och bara investera där risken är stor. Risken är därför överhängande och verkligen inget som jag rekommenderar. Bättre då att sänka avkastningskravet till 6-8 %. Då har du 3-4 miljoner om 20 år...

ISK är korrekt. När du skriver "investera när risken är stor", innebär det enbart i aktier, eller finns det fonder som är "bättre" i form av avkastning/risk än dom breda jag har. På riskskalan ligger ändå dessa på nivå 6 - näst högsta.

Jag skulle även vara nöjda med en årliga avkastning på 6-8% med tanke på ränta-på-ränta-effekten.
Citera
2020-01-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Kan nog vara klok o va likvid. I vanliga fall börjar jag lasta av på denna nivån, denna gång ska jag se hur högt vi kan nå dock.

Är i stort fullinvesterad atm. Lång det mesta. Min magkänsla säger det blir uppåt härifrån. Dagens ECB besked stödjer, som väntat. Nästa vecka mycket intressant. Kansle början på kronans återkomst om räntorna i USA kommer ner så pass som Europeiska. Trump verkar ju inte vilja nåt hellre än det. Det kommer elda på amerikanska börsen nåt enormt, kanske ända in i kaklet. Men det är en bra bit fram i tiden!

Mvh

Du hade mycket rätt i din bedömning av hösten. Vad säger oraklet om 2020-året?
Citera
2020-01-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nej, jag spelar säkrare och sitter likvid med nästan hälften i väntan på nedgång. När börsen rör sig upp och ned kortsiktigt så köper och säljer jag mindre poster för att göra pengar. Det har lönat sig rätt bra då börsen reagerar på Trumps utspel vilket är åt ena hållet ena veckan och åt andra hållet nästa vecka

Vad menas med att du "sitter likvid" med nästan hälften?
Citera
2020-01-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Du hade mycket rätt i din bedömning av hösten. Vad säger oraklet om 2020-året?

Hej. Ja det har varit en fin höst och vinter och är fortfarande all in i både aktier, guld o olja. Ja precis känner att det mesta utvecklats enligt planerna haha. Reporäntan höjdes till och med så får hoppas kronan stabiliseras här nu och om några år kan börja klättra igen, himla tråkigt o handla utomlands med kronor som det varit senaste åren.

Hävstångarna ska jag snart ta ner till mer rimliga nivåer(25-35%), ligger nu på runt 50% vilket är lite för mycket för mig egentligen hehe. Sen har jag för mycket mini futures jag inte tagit hem all vinst på så det ska jag göra. Sen blir det lite mer stabila aktier och fonder under våren. Mest köpt castellum och SWMA under hösten i denna kategori. Är nog dags o sälja av guldproducenterna snart med. Oljan köper jag fortfarande mycket av den tror jag kommer gå upp mot 80 till sommaren(Nordsjö/Brent).

Som jag sa i höstas så är det valår i USA och känner jag min Trumpet rätt så kommer han inte låta det braka loss nu. Så sitt lugnt i båten fram till valet iaf. Det gör jag.

Lycka till och trevlig helg.
mvh
Citera
2020-01-10, 21:44
Medlem
Citat:
ISK är korrekt. När du skriver "investera när risken är stor", innebär det enbart i aktier, eller finns det fonder som är "bättre" i form av avkastning/risk än dom breda jag har. På riskskalan ligger ändå dessa på nivå 6 - näst högsta.

Jag skulle även vara nöjda med en årliga avkastning på 6-8% med tanke på ränta-på-ränta-effekten.
Många av de breda globalfonderna följer (eller sneglar på) ett index som heter S&P 500. Detta index består av de 500 största företagen på USA-börsen. Med tanke på att väldigt stor del av aktiefonden består av dessa gigantiska stabila storbolag så kommer det inte hända så mycket. Du kommer troligen ha en bra avkastning på 6-8 % men du kommer aldrig att komma bort från att din placering följer alla andras. För att du ska kunna bli rikare än andra personer så måste du ta större risker, helt enkelt måste din portfölj avvika från andras.

Att investera i de 500+ stabilaste företagen i världen är klokt om man vill kunna sova gott om nätterna men eftersom du vill ha dubbelt så hög avkastning så måste du leta upp mindre företag i nya branscher. Exempelvis så kommer de batteritillverkare som lyckas bäst med batterier till elbilar bli oerhört rika. Men chansen är stor att man investerar i fel företag som inte blir bäst och då är risken stor att man förlorar allt.

Om du verkligen vill sikta på att få skyhögt avkastning så måste du undersöka vilka företag som kommer lyckas bäst med sina dataspel, batterier, kläder, fordon eller vad det nu är. Att investera i tråkiga stabila företag som ICA eller liknande funkar då inte.

För egen del så tycker jag att stabila företag som ICA är helt ok. Folk kommer alltid att behöva mat...
Citera
2020-01-10, 23:34
Medlem
Citat:
Många av de breda globalfonderna följer (eller sneglar på) ett index som heter S&P 500. Detta index består av de 500 största företagen på USA-börsen. Med tanke på att väldigt stor del av aktiefonden består av dessa gigantiska stabila storbolag så kommer det inte hända så mycket. Du kommer troligen ha en bra avkastning på 6-8 % men du kommer aldrig att komma bort från att din placering följer alla andras. För att du ska kunna bli rikare än andra personer så måste du ta större risker, helt enkelt måste din portfölj avvika från andras.

Att investera i de 500+ stabilaste företagen i världen är klokt om man vill kunna sova gott om nätterna men eftersom du vill ha dubbelt så hög avkastning så måste du leta upp mindre företag i nya branscher. Exempelvis så kommer de batteritillverkare som lyckas bäst med batterier till elbilar bli oerhört rika. Men chansen är stor att man investerar i fel företag som inte blir bäst och då är risken stor att man förlorar allt.

Om du verkligen vill sikta på att få skyhögt avkastning så måste du undersöka vilka företag som kommer lyckas bäst med sina dataspel, batterier, kläder, fordon eller vad det nu är. Att investera i tråkiga stabila företag som ICA eller liknande funkar då inte.

För egen del så tycker jag att stabila företag som ICA är helt ok. Folk kommer alltid att behöva mat...

Tack för information, du har givetvis helt rätt i vad du skriver. Och som du är inne på i ditt tidigare inlägg - risken med en sådan satsning är något helt annat än att satsa på 500+företagen. Frågan är väl också huruvida sådana investeringar är särskilt långsiktiga eller snarare på kortare sikt (3 mån - 2 år).

När du säger att 6-8% kan ge 3-4 milj på 20 år, är det då utan vidare insättning, eller är det din beräkning på fortsatt månatlig insättning? Hur mycket om så?
Citera
2020-01-11, 00:27
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Investera i USA. Du kan lita på att Trump kommer fortsätta få USA att blomstra så länge han har makten.
Citera
2020-01-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man måste va helt ointresserad av ekonomi och aldrig följa nyheterna om man inte fått med sig att vi är på väg in i lågkonjunktur

Ja hur blev det med det. 20% upp från ditt lite lätt inavlade svar. Mitt tips sluta följa nyheter om du inte klarar att läsa mellan raderna och göra egna slutsatser. Med ditt resonemang har vi varit påväg mot The Great Recession sen 2014. Det är vad nyheter och mycket ekonmiintresserade "experter" sagt.

Men fortsätt gärna invester med hjälp av ditt stora intresse för ekonomi och din briljanta hjärna som klarar läsa rubriker.

Mvh
Citera
2020-01-11, 10:45
Medlem
Citat:

Fan snackar du om S&P 500 har gått nästan 40% bara senaste året. Över 100% på fem år. I svenska kronor då såklart. Men att rekommendera någon att inte ha det breda indexet i sin portfölj var det värsta jag läst på länge. Sluta ge folk råd när du helt klart inte vet vad du pratar om.

Sen att rekomenderar Ica på dessa nivåer😂😂 kan bara gå åt ett håll härifrån. Vad hände med ICA under senaste krisen. 50% ner. Herregud vilken stolle.
Senast redigerad av roidhunter 2020-01-11 kl. 11:03.
Citera
2020-01-11, 10:58
Medlem
Citat:
Tack för information, du har givetvis helt rätt i vad du skriver. Och som du är inne på i ditt tidigare inlägg - risken med en sådan satsning är något helt annat än att satsa på 500+företagen. Frågan är väl också huruvida sådana investeringar är särskilt långsiktiga eller snarare på kortare sikt (3 mån - 2 år).

När du säger att 6-8% kan ge 3-4 milj på 20 år, är det då utan vidare insättning, eller är det din beräkning på fortsatt månatlig insättning? Hur mycket om så?

Han har helt fel. Ingen globalfond följer S&P 500 än mindre sneglar på det. Räcker med att googla globalindex för att se att han pratar i nattmössan och är extremt okunnig. Bara för att många företag ingår i båda indexen så är det inte samma. Med det tänket så är i stort sett alla fonder samma för alla har FAANG som största innehav.

Du tänker redan rätt och är mycket klokare än de flesta här inne så mitt råd blir att gör som själv vill efter att du läser på. Du kommer komma långt och inte behöva oroa dig för din ekonomi i framtiden. Lycka till mvh
Citera
2020-01-11, 12:04
Medlem
En svensk globalfond följer inte S&P 500 utan ett världsindex som till ca 60% innehåller USA och resten Europa, Japan Osv. En globalfond som tex Avanza Global innehåller också över 1500 bolag så diversifieringen är hög, dock bör man gärna komplettera med fonder för andra regioner tex tillväxt och eventuellt Sverige eftersom att ha 60% USA är rätt mycket.

Lägg tex hälften i en globalfond och sen 1/4 vardera i tillväxt och Sverige så får du på ett ungefär 1/3 USA, 1/3 Europa och 1/3 Asien. Så ser min portfölj ut och går att få enkelt och billigt med avanzas fonder, tex:

50% Avanza Global
25% Avanza EM
25% Avanza Zero
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in