Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 01:38
Medlem
Neroxxs avatar
Filmen som cirkulerar på twitter, är det inte väldigt lustigt att en person filmar på exakt det stället?
Citera
2020-01-10, 01:38
Medlem
estetiks avatar
Iransk media/government:

Tehran, Jan 10, IRNA – Iranian government once again expressed condolences to the bereaved families over the Ukrainian plane crash and issued a statement in this respect, government spokesman Ali Rabiei said.

The statement reads that a committee in charge of investigating the incident has been formed on the basis of regulations of International Civil Aviation Organization (ICAO) which will examine the incident transparent ally, precisely, quickly with the participation of all experts from relevant countries.

As per the international rules, aviation organization of the country wherein the incident occurred (Iran), aviation organization of the country issued qualification for the flight (Ukraine), owner of the plane (Ukraine), factory builder of the plane (Boeing) and factory builder of the engine of the plane (France) can take part in the investigation of the incident.

Ukraine representative is currently in Iran, the statement said, inviting Boeing to end representative to engage in examining black box.

"We also welcome presence of the relevant states whose nationals were killed in the bitter incident in the process of investigation."

On the order of President Rouhani, results of the technical examinations will be made available immediately and regularly to the public, especially bereaved families.

Today, in a very well-calculated move in psychological operations as quoted by an informed source of Pentagon who spoke on condition unanimity has published news pompously that two missiles hit the Ukrainian plane. This is a lie and nobody will claim responsibility of the big lie.

The statement also recommended the US government to attend to the results of the investigation committee instead of lying and developing psychological operations.

It is regrettable that the US government's psychological operations system and its informed or uninformed allies are adding salt to the pains of the bereaved families with these lies and victimize affected families to reach their goals in the psychological operations.

https://en.irna.ir/news/83628081/Iran-go-vt-issues-statement-on-Ukrainian-airline-plane-crash

Psy-ops enligt Iran alltså.
Citera
2020-01-10, 01:42
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Självklart har man luftvärn i en huvudstad och missilplattformen kan förmodligen rotera 360° horisontellt och 180° vertikalt. Missilerna styr sig själva till målet med hjälp av radar eller IR sensor.

Så luftvärn finns riktat, om än indirekt, mot i princip alla större flygplatser.

Efter iranska attackerna mot amerikanska basen i Al Asad amerikanerna har lyft upp några F-15 från flygbasen i Al Dhafra, Arabemiraten. Alltså iranierna förväntade attackerna från helt annat håll. Men amerikanerna vände sina stridsflygplan i det sista. Strax efter blev en ukrainsk passagerarflygplan skjuten eller sprängd. Provokation?
Senast redigerad av loislois 2020-01-10 kl. 01:50.
Citera
2020-01-10, 01:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Skojar du, den bilden har lagts upp av mig och en drös andra här för länge sedan, en SA-15

Läs tråden

9K330 Tor eller SA-15 Gauntlet (dess NATO-beteckningen) är ett luftvärnsrobotsystem. Själva luftvärnsrobotarna är huvudsakligen: 9M330, 9M331, 9M332 och 9M338. Det är en av dessa robotarna man hittat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tor_missile_system
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-01-10 kl. 01:51.
Citera
2020-01-10, 01:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Efter iranska attackerna mot amerikanska basen i Al Asad amerikanerna har luft upp några F-15 från flygbasen i Al Dhafra, Arabemiraten. Alltså iranierna förväntade attackerna från helt annat håll. Men amerikanerna vände sina stridsflygplan i det sista. Strax efter blev en ukrainsk passagerarflygplan skjuten. Provokation?

Luftvärnet kan givetvis varit felriktat/felinställt och skjutit ner det civila planet.
Kallas möjligtvis för "friendly fire"?

Enligt Trudeau (Kanadas premiärminister) så var det en nedskjutning av Iran, inte en civil olycka.
Kanada har nu möjligen fått sitt Lusitania.
Citera
2020-01-10, 01:52
Medlem
estetiks avatar
Här en bild på IRGCs (islamistiska revolutionsgardet) högsta höns inom flygvapnet General Amir Ali Hajizadeh

https://en.wikipedia.org/wiki/Amir_Ali_Hajizadeh

Lite citat från general Amir:

”Iran's missile program will not stop under any circumstances, the IRGC has never accepted the U.N. Security Council resolutions on Iran's missile work.”

”The missiles in various ranges are mounted on the launchers in all bases and ready to be launched,” he said, warning that they will be used if “enemies make a mistake
Citera
2020-01-10, 01:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Är det någon som är bra på att beräkna tid och så. Bara genom att titta på kartan så uppskattar jag att det kan ha tagit lika lång tid från att planet träffas till att det slår ned i marken, som det tog från startbanan fram till det träffas. Det är ungefär samma avstånd.'
Det betyder att om någon är vid liv och medvetande efter missilträffen så handlar det om minuter fram till kraschen. Typ 2 minuter.
Citera
2020-01-10, 01:59
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Mycket tyder på att planet sköts ner av misstag. Farliga vapen i händer på nervösa individer är genom historien katastrofalt. Tragiskt men inte sista gången vi ser liknande katastrofer. Donbass samma sak vapen i händerna som inte tillnärmelsevis har adekvat kompetens. Negrerna har i dagsläget tillgång till ryska och kinesiska vapen som används i kapningar utanför somalia av negrer. Stryp alla tillbuds stående medel så ser vi en tryggare värld och normal börsutveckling.
Citera
2020-01-10, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Han är inte ytterst ansvarig med hade han inte mördat generalen så hade detta inte eskalerat till denna punkt.

Ytterst ansvarig är den militära befälhavaren om vi nu antar att flygplatsen hade fått grönt ljus att öppna dvs.

Iran attackerade ju USA:s ambassad i Irak innan USA tog ur generalen ut spel så nej detta är Irans fel.
Senast redigerad av Hibiscrub 2020-01-10 kl. 02:24.
Citera
2020-01-10, 02:06
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Enligt mig så handlar detta om det som hände i Ukraina, när ryssarna medvetet sköt ner det holländska planet för att svartmåla Ukraina,

medan här handlar det om att deras luftvärn har spridits till små självständiga enheter, olika miliser, de förväntade sig amerikansk vedergällning, kanske hade de ingen kommunikation med centralen och när de såg flygplanet på radarn så fick de panik och avfyrade missilen.

Dålig utbildning samt kaos i ledningen, är orsaken, normalt är det omöjligt då passagerarplanet sänder hela tiden sin signal med identifieringsnummer och höjd,

Det som är konstigt att Iran inte stängde ner den civila trafiken i ett läge där de stod på randen till krig, flygplanet lyfte 4 timmar efter bombningen

Vet inte hur du tänker att den ryska nedskjutningen skulle kunna svartmåla Ukraina. Det blev ju en enorm propagandavinst istället! Din fundering verkar inte logisk alls. Hur får du ihop det?

Nej, om jag hade varit ukrainsk pilot så hade jag lagt mig under passagerarplanet i riktning mot luftvärnet. Då blir passagerarplanet min livförsäkring. Jag kan anfalla men dom kan inte skjuta tillbaka. Dom skiter knäck i byxorna och slänger iväg en raket ändå. Jag hinner undan och passagerarplanet träffas istället. Ögonvittnen talar alla om att ett plan på låg höjd snabbt lämnar platsen.
Citera
2020-01-10, 02:09
Medlem
Jag personligen anser att den/de som utförde detta bör få livstidsfängelse, finns inga ursäkter här!
Citera
2020-01-10, 02:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag var kanske oklar med det var för den gemene mannen här på forumet, 77 00 är inte ett vanligt SOS utan seven seven goes to heaven

nära förestående oundviklig katastrof , jag menar att vid ett läge måste piloterna förståttt att det är kört , tex, vid en krock med en massa fåglar som sugits in i motorerna varpå de exploderar , då har man lite tid men om de träffades av en missil då hann de inte blinka

Intressant! Det indikerar då också — än mer kanske i andra fall än detta — för flygledning o eftervärlden att piloterna s.a.s. inte bara sitter sysslolösa medan planet går i backen. De är ”förhindrade”, dvs döda eller utan några kommunikationsmöjligheter, pga dramatisk skada på planet. Tillsammans med andra data ger det en tydligare bild av förloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in