Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 19:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Nej nej nej.

Jag tror att du i te läste hela mitt inlägg, eller så var jag otydlig. Förmodligen det senare...

Det jag menar är att det är legitimt att köra med hjullastare och städa.
Detta först när allt som ska göras är gjort.

Det finns givetvis en anledning till att Iran misslyckas och det är inte ett misstag i verkligheten men man kommer låta det låta sommdst var det.
De kommer säkert säga att ”vår städansvarige tog ett eget initiativ vilket blev fel. Han har nu straffats för detta” eller ngt liknande.
Citera
2020-01-10, 19:12
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag ska säga att jag inte vet men tvivlar jäkligt starkt på att man har ett militärt system som är uppkopplat mot någon civil databas eller till flightradar, oerhört tvivlande till det.

Att man sedan i en ledningscentral har tillgång till det javisst men inte i själva ledningssystemet ute på fält, det tvivlar jag verkligen på.

Nej...inte uppkopplad så som "vi är polare på FB"..men förmåga att exempelvis efter en lokal LFC tappat inkommade data samma källa som flightradar24 använder (satelitdata från ADS-B) och skickat den vidare till alla enheter i området men med egen container/codec/kryptering.

Det är ingen mening med att varje LV-gruperingsplats ska ha sin egen satelitmottagare. Det är datan som är intressant och det jag menar är att de modernaste systemen har inbyggd funktionalitet att behandla data som kommer utifrån. Att kunna ha koll på civilt flyg i dagens konflikter är extremt efterfrågat och därmed en selling point för tillverkarna.
Citera
2020-01-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Alltså det finns ju en prick mitt på bilden som ser ut att explodera rätt tidigt i klippet och sen hörs det en smäll ca 10 sekunder senare. Men det finns en prick längst upp till vänster på filmen där man ser en större explosion samtidigt som ljudet. Jag kanske bara ser fel

Är det inte bara en gatlykta eller någon annan ljuskälla, den ser väl rätt konstant ut?
Citera
2020-01-10, 19:14
Medlem
Nu har Tv4 med sagt det var 17 personer vilket aftonbladet skrev ut långt innan. Tv4 är efter igår sa de det var 10 men då visste jag redan det var 17
Citera
2020-01-10, 19:14
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag tror att du i te läste hela mitt inlägg, eller så var jag otydlig. Förmodligen det senare...

Det jag menar är att det är legitimt att köra med hjullastare och städa.
Detta först när allt som ska göras är gjort.

Det finns givetvis en anledning till att Iran misslyckas och det är inte ett misstag i verkligheten men man kommer låta det låta sommdst var det.
De kommer säkert säga att ”vår städansvarige tog ett eget initiativ vilket blev fel. Han har nu straffats för detta” eller ngt liknande.

Ja förlåt...jag missförstod dig. Du har rätt om att någon stackars städansvarig kommer ha en dålig dag snart.
Citera
2020-01-10, 19:17
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Det var mullornas förklaring varför flyget var försenat. Man tog extra bränsle ifall det skulle vara oväder. Då skulle en del väskor av. Ev ändrades rutten efter starten eftersom man ville hinna till flyget till Kanada fr Kyjiv. Men militära blev inte informerade.

Mullornas "förklaring" framgår väl av rapporten de publicerade den 9 januari, en dag efter kraschen.

"In the name of God"

https://reports.aviation-safety.net/2020/20200108-0_B738_UR-PSR_PRELIM.pdf

Engelska på slutet av rapporten.

Citat:
A. The process of gathering factual information and the latest findings:
On Wednesday, 08 January 2020, at 05:15 local time, the scheduled flight
No.AUI752 en-route Tehran Imam Khomeini INT'L Airport (OIIE) to Kyiv
Boryspol INT'L Airport(UKBB), Boing 737-800, UR-PSR operated by Ukraine
International Airlines exited from the aircraft stand at parking at 05:45 and took
off from RWY 29R at 06:13.
The flight continued to climb while controlled by Imam Khomeini control
tower, then was delivered to approach unit at Mehrabad Airport, and was
approved to climb to 26'000 feet. After losing contact with ATC Unit at time
06:18, the aircraft crashed near Sabashahr, located on Tehran outskirts.
The aircraft had 167 passengers and nine crew members on board, all of whom
were killed in the accident.

Jag hittar ingen förklaring här och ändå är det nästan mullorna själva som talar i rapporten.

Citat:
"The sole objective of the investigation of an incident or accident shall
be the prevention of incidents and accidents. It is not the purpose of this
activity to apportion blame or liability."

Consequently, the use of this report for any purpose other than the prevention
of future accidents could lead to erroneous interpretations.

Inte min fetning!
Senast redigerad av InteSDbliven 2020-01-10 kl. 19:25.
Citera
2020-01-10, 19:18
Medlem
Citat:
Jag ska säga att jag inte vet men tvivlar jäkligt starkt på att man har ett militärt system som är uppkopplat mot någon civil databas eller till flightradar, oerhört tvivlande till det.

Att man sedan i en ledningscentral har tillgång till det javisst men inte i själva ledningssystemet ute på fält, det tvivlar jag verkligen på.

FOI experten som pratade på radions P1 menade att robot-operatören i princip sitter i en låda, och kanske bara har orientering om luftläget i hörlurar. Sen beror det ju på vad operatören får sina order ifrån. Vet inte om det kan vara så ålderdomligt med systemet är väl från -91 ursprungligen. Addera sedan stressat läge, amatörism och vilja att spela hjälte etc.

https://www.youtube.com/watch?v=H5aefcpypM0
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-10 kl. 19:21.
Citera
2020-01-10, 19:20
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Det ännu mer osannolikt att splitter från motorerna skulle hamna i stjärtfenan som man kan se på en del bilder. Det är några meter fel.

Definitivt en god uppfattning som jag ser det, inget är omöjligt men detta är knappast något ifrån en av motorerna.
Citera
2020-01-10, 19:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Bromma radar är bort tror jag, men den uppdaterades under -90 talet vill jag minnas och flight approach måste ha råradar det tror jag absolut men den har såklart en begränsad räckvidd.

Nej, approach använder sekundärradar till 100%. I de få fall man har PAR-inflygning( precision approach radar) så är den sommen smal stråle och ser bara inflygningslinjen med väldigt liten marginal( hög precision men mycket liten lob).
Jag körde PAR-inflygning senast häromdagen, då det i huvudsak är ett militärt inflygningshjölpmedel.

Definitioner:
Råradar= prinärradar.
Det innebär klassisk radar, reflekterad energi ger i bästa fall info om ungefärlig höjd och avstånd och riktning. Ingen kvaliciferad information följer med.

Sekundärradar= transponder.
Radarn skickar en fråga: ”Är någon där?”
Transpondern ombord svarar: ”Jag är här” tilldelad transponderkod svaras+ höjd visas. Radaranläggningen ser riktningen med radar, får avstånd via tidsmätning och höjd via svaret, samt identifikation.
Har man mode S kan ytterligare datavisas, i olika omfattning beroende på flygmaskin samt flygledningens utristning.
Citera
2020-01-10, 19:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Summerar väl det generella konsensus som florerar i tråden.

De här formuleringarna från Defense One har sitt värde (och kanske inte så överraskande...):

”A surface-to-air missile battery operator typically tries to get positive identification of a suspicious aircraft before firing. Since all commercial airliners have a transponder that sends out unique information about that particular aircraft — known as a squawk — the missile operator should check for this info.

“You don’t have to have a radar hit for that,” Deptula said. “That is a device that actually transmits that information.”

If a plane is not transmitting a squawk, the surface-to-air missile operator should check the local flight timetable. If there’s nothing on the flight schedule, he or she should next analyze the flight characteristics of the plane.

“Is this airplane coming in at low altitude and high speed [while] heading toward a sensitive operating area,” Deptula said. “Or is it climbing out on a profile, going through medium altitude at a speed typical of an airliner…and what’s its vector.

“Any one of those three elements, you then have a good sense as to whether this is a hostile aircraft or a friendly or remains an unknown,” he said.

Each country has rules of engagement that dictate when to fire anti-aircraft missiles.

Ukraine Airlines Flight 752 was climbing to the northwest — away from Tehran— and was at 7,925 feet at a speed of 275 knots when its squawk was lost, according to flight tracking data from Flightradar24.

[... parti som vagt antyder möjligheten att Iran parkerat ut automatinställda missilenheter för att täcka upp luckor i försvaret och sen gått hem o lagt sig ...]

A former senior defense official called the incident “totally unacceptable incompetence.” Iran’s air defenses “basically don’t clear anything, they just shoot,” the former official said.”

”How Not to Operate a Surface-to-Air Missile Battery”

Defense One:
https://www.defenseone.com/threats/2...attery/162361/
Citera
2020-01-10, 19:23
Medlem
Vafan,är folk blinda,kolla filmen som valsas runt i media,det är en missil som exploderar vid flygkroppen!!
Citera
2020-01-10, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Nej...inte uppkopplad så som "vi är polare på FB"..men förmåga att exempelvis efter en lokal LFC tappat inkommade data samma källa som flightradar24 använder (satelitdata från ADS-B) och skickat den vidare till alla enheter i området men med egen container/codec/kryptering.

Det är ingen mening med att varje LV-gruperingsplats ska ha sin egen satelitmottagare. Det är datan som är intressant och det jag menar är att de modernaste systemen har inbyggd funktionalitet att behandla data som kommer utifrån. Att kunna ha koll på civilt flyg i dagens konflikter är extremt efterfrågat och därmed en selling point för tillverkarna.
Okej, är inte helt med på hur detta skulle fungera men alla sådana system som tex ADS-B är relativt lätta att fejka så i ett skarpt läge hur ska man nyttja sådan information?

Men det kanske finns men då är det nog riktigt nya grejer, vem mer än Sverige har sådant?

Länder som Ryssland USA Kina mfl stora dom har inte råd att uppdarera som vi, om du bara visste vilka system som det kan sitta på stora dyra fartyg typ hangarfartyg, det kan vara datorer som är 10-20 år gamla.

Så denna typ av uppkoppling od den känns typ svensk eller motsvarande land inte stormakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in