Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 16:04
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Först och främst stänger ingen av sin telefon. Om något så är det i flygplansläge som tar sekunder att åtgärda. Planet fortsatte av allt att döma flyga i ett antal minuter, jag förstår att det är naturligt att de _flesta_ inte hinner få iväg något. Men att _ingen_ av 176 människor ombord gör det är märkligt.

fast ingen kollar väl sin telefon precis när planet håller på att störda brinnade. Ja tror om alla ens var vid medvetande när planet störade så hade nog alla panik.
Citera
2020-01-10, 16:04
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror inte heller att SMS hinner skickas under denna korta tidsperiod. Då alla telefonerna troligen är avstängda så ska dessa hinnas slås på och sedan skriva ett meddelande vilket jag tror många av oss anser som omöjligt.

Detta är inget kapat flygplan som är intakt (jämför med 9/11 där flertalet passagerare hann skicka SMS). Detta plan har tappat lufttrycket i kabinen, syrgasmaskerna fladdrar framför ansiktet och allt kan vara kolsvart. Det är mörkt ute när planet skjuts ner.

Sant. 2400 meters höjd gör väl folk förvirrade om det sker direkt. Ff förvånad över att saker som fotats inte är brända. Om planet blev ett eldklot direkt så borde det ju ”ramlat ner”? Allt borde vara bränt. Det är lite för mycket tid och lite annat som inte stämmer.
Citera
2020-01-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Någon har dragit ett trovärdigt scenario minst en gång i tråden.

När det var flygstopp för civila i landet och Iran satt och var rädda för ett flyganfall hade luftvärnet sannolikt ROE/eldtillstånd mot allt som inte var föranmält och samordnat. Tex om Iranskt stridsflyg skulle flyga i ett område spred man den infon och då fick troligen luftvärnsystemen ett mer återhållsamt ROE.
På de ställen Iran visste att i het eget flyg skulle operera hade troligen luftvärnet fritt att skjuta på allt.

När sedan faran blåses över och innan man börjar släppa upp civilt flyg ändrar man eldtillstånden till antingen eldförbud eller mer restriktiva, tex ”måste vara identifierat före bekämpning”.

Missar man att sprida detta till alla enheter blir det fort riktigt farligt.
Någon skrev att Irans militär är proffs och inte missar detta, men det kallar jag bullshit än så länge iaff.

Jag och en kollega förstod att det skulle bli farligt och vi sa det i sb med USA-attacken i Irak att man nog inte bör flyga i Iran och Irak under de här förhållandena. USA förbjöd också alla amerikanska civiöa flygoperatörer att flyga över Iran innan nedskjutningen( för att de hade koll på att det är farligt).
Varför i herrans namn gick inte vår Statsminister ut, innan denna krasch, samt varnade alla SVENSKAR från att just nu flyga till/ftån Iran???!
Obegripligt....bristande omsorg!
Citera
2020-01-10, 16:06
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Men du måste väl förstå att det är inte överhuvudtaget märkvärdigt att någon ombord på planet inte lyckades skicka ett sms? Det skulle vara en bedrift av sällan skådat slag om någon lyckades göra det, speciellt efter vad som precis hade hänt.

Okej, intressant men det faller väl på att man lyckas sätta på autopiloten. Styrningen kan väl också vara på grund utav skadad vinge alternativt rodder ?

Ja, jag har sett dessa och det ser ganska bränt samt utspritt ut.

Då har du inte sett samma som mig som är postade i tråden. Barnböcker, foton och en sko utan brännmärken.
Citera
2020-01-10, 16:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Explosionen sker inte i kabinen utan en bra bit ifrån för att splittret ska hinna spridas så även om det är en jävla smäll så tänker jag att det inte räcker som förklaring. Autopiloten lär ju helt garanterat frånkopplats automatiskt vid träffögonblicket så den fortsatt kontrollerade flygning antyder att piloter varit med i matchen (särskilt då med ev. motorbortfall), och isf lär de ju knappast varit ensamma. Hoppas vi får se data om detta i sinom tid.

Var framgår det att det har varit en fortsatt kontrollerad flygning? På de filmer som jag har sett så ser det mer ut som ett brinnande eldklot som faller från skyn.
Citera
2020-01-10, 16:08
Medlem
vichy6s avatar
När sätts autopiloten på normalt på efter start?
Citera
2020-01-10, 16:08
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det där håller jag inte med dig om. Det finns flera krascher där just autopiloten varit den största bidragande faktorn.

Det är ganska sällan eller aldrig som ett fel i autopiloten medför att planet fattar eld och faller ned i perforerade bitar.
Citera
2020-01-10, 16:09
Medlem
Babydolls avatar
Eftersom olyckan skedde vid takeoff lär de flesta haft mobilen helt avstängd eller i Flightmode..

Inte lätt att få på syrgasmasken, dra fram mobilen , stänga av flightmode, vänta på att mobilen hittar nätverk och sedan hinna få iväg sms.

Inte heller så många lär ha kopplat upp sig mot flygplanets wifi (om flygbolaget erbjuder den tjänsten). Normalt brukar man vänta till fasten seat belt har slutat lysa. Om man satt med mobilen i handen när missil träffade så lär mobilen ha kastats ut ur handen.
Senast redigerad av Babydoll 2020-01-10 kl. 16:16.
Citera
2020-01-10, 16:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Glidtalet för 737, hur planet kan "segelflyga" utan motorer, är kanske 1:10, beroende på vikt och hastighet. En 737a på 1245m höjd kan kanske glidflyga 12 km rakt fram, mindre vid sväng.

Det är faktiskt förvånandsvärt mycket bättre än så. En Boeing 737 har ett glidtal på ca 1:19. Ännu nyare plan som 787 har glidtal på ända upp till 1:21-1:22.

Man blir som sagt förvånad över dessa passagerarjets förmåga att glida, en liten tvåsittsig Cessna har ca 1:10.
Citera
2020-01-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Roboten går iväg från vänstra nedre hörnet ganska direkt när filmen börjar.
Ser du inte, behöver du kolla på en bättre skärm eller glasögon. Det är ingen tvekan alls.
Man ser en brinnande raketmotor som rör sig uppåt-höger, sedan explosionen och därefter troligen flygplanet brinna/lysa upp himlen, det rör sig åt vänster från explosionen.
Nu är jag bara lekman, men det ser ut som att missilen brinner hela tiden, vilket borde visa på att det är en missil modell större. Alltså avfyrad från en stor ramp kopplad till en radarenhet.
En manpad missil brinner väl bara runt 2 sek för att sedan glida mot målet och borde inte sett ut sådär, plus att dess raketsvans inte borde varit lika stor.
Citera
2020-01-10, 16:11
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Eftersom olyckan skedde vid takeoff lär de flesta haft mobilen helt avstängd eller i Flightmode..

Inte lätt att få på syrgasmasken, dra fram mobilen , stänga av flightmode, vänta på att mobilen hittar nätverk och sedan hinna få iväg sms.

Inte heller så många lär ha kopplat upp sig mot flygplanets wifi (om flygbolaget erbjuder den tjänsten). Normalt brukar man vänta till fasten seat belt har slutat lysa.
Vem stänger av mobilen? Det påverkar inte på något sätt.
Citera
2020-01-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Då har du inte sett samma som mig som är postade i tråden. Barnböcker, foton och en sko utan brännmärken.
Som med största sannolikhet låg i resväskor eller dylikt och sedan spridits i kraschen. Kolla videorna från MH17 när de proryska separatisterna rumsterar runt på haveriplatsen. Det är hela väskor och resväskor som fallit inuti ett brinnande flygplan från 10km höjd. Dessutom är det väldigt sällan som allting brinner upp vid flyghaverier om inte planet brinner på backen eller går spikrakt ner och allting hamnar på samma ställe.
Senast redigerad av Bladstall 2020-01-10 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in