2020-01-10, 11:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Ja, det är sant. SDs försvarsteam lite jag inte på, om jag säger så.
Snoris, carinah78, Draifos, FBI-psykologen mm behöver alltså inte bemöda sig.

Remark, Philomena, T34Panzer, cloudedcrystalbeam m m litar jag däremot på.

Kanske inte är betrodd, men jag kan hänvisa till Honan6 uppdateringar i hennes sammanfattningar:

www.filedropper.com/hjrstamordet

Tillägg:
Annars superkort:
  • Början av nov-19- liten rättspsykiatrisk undersökning visar att SD frisk nog för fängelse * 1.
  • Nov-19 avslöjas att polisen har flera timmar inspelade samtal*2.
  • SDs hus fortsatt avspärrat, velat få avspärrningarna hävda, men nekats
  • Försvaret har fått svar från NFC på sådant de velat få undersökt
  • 17/12- HD helt avskriven från misstankar *3
  • SD överklagade häktningen, men fick avslag i Hovrätten 11/9-19
  • SD gått med på de senaste omhäktningarna som skett ca 1 gång per månad.
  • NU pågår slutdelgivning, åklagaren verkar tycka sig klar med utredningen och försvaret läser in sig i den massiva utredningen
  • Nästa datum för åtal är 16 januari

* 1.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne

*2. "Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten."
https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal#mer- i-story

*3.https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvinna-frias-fran-misstankar-om-mordet-pa-lena-wesstrom/
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-10 kl. 12:32. Anledning: Tillägg
Citera
2020-01-10, 11:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Hej och gott nytt år.
Kan någon av de jag litar på sammanfatta de senaste 2 månadernas händelser, om det ens finns något av vikt? Åtal är ännu inte väckt antar jag ? Några nya vändningar eller uttalande från åklagare och polis?
Tackar.

HD blev avskriven runt jul.
Citera
2020-01-10, 14:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kanske har de fått en massa moderatorvarningar av feministligan som anmält dem för allt möjligt. En del till och med skryter om att allt som uppfattas hotfullt för vederbörande anmäls.

Kan ju finnas andra skäl naturligtvis men några "kotterister" försöker toppstyra tråden vilket jag märkte redan när jag skrev mitt första inlägg.

En sjuk tråd med mycket svammel och enormt mycket rena upprepningar! De två av pöbeln huvudanklagade har ingen rättssäkerhet alls, inte här. Till och med för Flashback är det i överkant grovt.

De skrev sina senaste inlägg precis innan
SD häktades med fulla restriktioner.
Antagligen så beror det på att de inte får
några instruktioner från honom längre.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-01-10 kl. 14:30.
Citera
2020-01-10, 14:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det måste väl ändå vara off topic?

Ok, du har rätt på sätt och vis...

Trots allt är inte HD kanske helt ur leken. Hon kan användas av försvaret för att skapa "utom rimligt tvivel" för SD:

Från att förut ha funderat över om SD kan ha använt HD som sitt Ess i rockärmen, har jag börjat tveka.

Visserligen är det lite skumt att man så långt in i utredningen började titta på HD och hennes roll, och dessutom hade henne skäligen misstänkt inte bara för skyddande av brottsling utan även för mordet.

När jag läste Potomacs inlägg igår blev jag lite fundersam över att denne person försvarar HD så skarpt, på ett sätt som fick mig att tänka på en annan skribent. Och kanske jag tänkte att personen kanske bara låtsades arbeta på HDs avdelning, utan hade lite mer insyn i HDs liv via "andra kanaler", såsom via SD.

Min tanke är antagligen vill kanske ändå SD skydda HD från skvaller i tråden. Men vem vet, kanske han ändrade sig när han själv blev satt riktigt i klistret?

Hon verkar dock till det yttre obesvärad. Vad tänker hon? Får vi veta vari hennes misstankegrund bestod av och kommer vi få veta det i rättegången?

JG tänker jag är ett mycket viktigt vittne. Han har varit väldigt nära både mordoffer och misstänkt mördare.

Han borde vara den som skulle kunna berätta väldigt mycket och hans whereabouts kan styrka eller "fälla" SD i de försök till omskrivning av historien.

Jag vill tro att han har berättat allt som han vet, även om jag tror att han liksom HD varit väldigt färgad av den verklighet som SD har serverat dom.

Hans två veckor långa sjukskrivning i början efter LWs död, är väl kanhända en fingervisning på att jG har känslor och att han reagerade mycket starkt på mordet.

Vilka HD och JG geocahar med kan ge en hint om de tar avstånd från SD- vänner eller om de ännu håller SD som oskyldig.

Har de berättat hela sanningen, har de förstått vad som har hänt, vet de något, och hur agerar de idag?

Ändå inte helt off-topic när man ännu inte vet vad som har sagt i förhör och vad som kommer att sägas i rättegången.
Citera
2020-01-10, 15:05
Medlem
landbandys avatar
☀️På L*enas födelsedag är det äntligen sol och blå himmel 💕

Varför fick inte L*ena leva ??😥

Förstår inte vad som tog åt den människan som dödade henne ...?? 😳
Senast redigerad av landbandy 2020-01-10 kl. 15:19.
Citera
2020-01-10, 15:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske slutade LW som pastor för att hon inte kände att hon kunde stå upp för det som samvetet krävde? Iom att hon blev kär i en slusk som SD. Det var väl ett tag sen hon slutade som pastor - och jag begriper inte att du inte kan förstå att människor förändras med tiden. Med åldern. Konstigt vore det annars.

Men du och ett par till hatare i tråden verkar inte begripa det.

Att du bara kom på en så rutten grej som att jämföra LW med Kristi Brud vär ett riktigt lågvattenmärke.
Jämförelsen är högst relevant då beröringspunkterna mellan pastor Lena Wesström och pastor Åsa Waldau är fler än vad som skiljer.

1. Pastorn i Knutby liksom pastorn i Hjärsta begick allvarliga tjänstefel.
2. Båda var förtroendemissbrukare.
3. Hade humörväxlingar och ryggade inte för att till våld.
4. Har odlat en osund tystnadskultur. (Vilket visat sig i tråden)å
5. Fick sin teologiska utbildning i Stockholm.
6. Båda inledde hemliga förhållanden för att tillfredsställa sina köttsliga begär (Urban Fält, Stefan D).
7. Narcissiska, besatta personligheter.
8. Båda gjorde sig omöjliga som pastorer och avslutade sina medlemskap i församlingarna.
9. Båda utnyttjade sin ställning för sitt eget begär.

Citat:
Jag tror att det var nödvändigt att hon lämnade församlingen för att församlingen ska komma vidare, säger Peter Gembäck. Det har varit en kultur kring Åsa som inte har varit bra. Det är något som har skett kring hennes person, men som vi också varit delaktiga att skapa. För att få bort det här tycker jag att det är bra att vi går skilda vägar.

https://www.expressen.se/nyheter/waldau-lamnade-efter-hemliga-omrostningen/

Citat:
Åsa Waldau, mer känd som ”Kristi brud”, tvingas bort från Knutby.
– Det har varit en osund kultur kring henne som vi kände att vi måste göra upp med, säger Gembäck till den kristna tidningen Dagen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvldQy/kristi-brud-tvingas-bort-fran-knutby

Anledningen att LW fick lämna församlingen (avkragades?)tystas ner liksom anledningen till skilsmässan med sina 3 barns far.
Är ganska säker på att anledningen till sortin från församlingen och från äktenskapet med UW inte var på LWs initiativ?.

Det går nog inte komma ifrån att LW inte förstod att det fanns gränser som pastor, mamma och maka likväl som älskarinna?

LW ville sitt eget ego så gärna att endast ett brutalt mord stoppade henne.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-10 kl. 15:40.
Citera
2020-01-10, 15:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jämförelsen är högst relevant då beröringspunkterna mellan pastor Lena Wesström och pastor Åsa Waldau är fler än vad som skiljer.

3. Hade humörväxlingar och ryggade inte för att till våld.
4. Har odlat en osund tystnadskultur. (Vilket visat sig i tråden)
6. Båda inledde hemliga förhållanden för att tillfredsställa sina köttsliga begär (Urban Fält, Stefan D).
7. Narcissiska, besatta personligheter.
8. Båda gjorde sig omöjliga som pastorer och avslutade sina medlemskap i församlingarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvldQy/kristi-brud-tvingas-bort-fran-knutby

Anledningen att LW fick lämna församlingen (avkragades?)tystas ner liksom anledningen till skilsmässan med sina 3 barns far.
Är ganska säker på att anledningen till sortin från församlingen och från äktenskapet med UW inte var på LWs initiativ?.

Det går nog inte komma ifrån att LW inte förstod att det fanns gränser som pastor, mamma och maka likväl som älskarinna?

LW ville sitt eget ego så gärna att endast ett brutalt mord stoppade henne.

Inte ens Åsa Waldau gick väl så långt att
hon hade någon intim relation med någon
hon vigt?
Eller, hade hon det? Något jag missat?
Skulle inte förundra mig dock.
(Hon hade ju sina ”lyktstolpar”.)
Senast redigerad av gloriouslife 2020-01-10 kl. 15:46.
Citera
2020-01-10, 15:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Inte ens Åsa Waldau gick väl så långt att
hon hade någon intim relation med någon
hon vigt med någon annan?
Eller, hade hon det? Något jag missat?
(Hon hade ju sina ”lyktstolpar”.)
Skulle inte förundra mig dock.
Sant. I det gick pastor LW längre än pastor ÅW.

Att under flera år pippa med den man hon själv vigt med sin granne är nog oslagbart också för Åsa Waldau.
Det stora flin som LW visat på otaliga bilder kan hon knappast visat HD när dom träffades alltsomoftast.

Det vore intressant att veta om LW överhuvud vågade se HD i ögonen under dom år blåsningen av henne varade?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-10 kl. 16:01.
Citera
2020-01-10, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

3.Hade humörväxlingar och ryggade inte för att till våld.
4. Har odlat en osund tystnadskultur. (Vilket visat sig i tråden)
7. Narcissiska, besatta personligheter
8. Båda fick sluta som pastorer.

Hon ville sitt eget ego så gärna att endast ett brutalt mord stoppade henne.

Det är sannerligen en väldigt partisk jämförelse blandat med helt obekräftade uppgifter.
Jag kan helt ärligt säga att jag inte tror en sekund på din juridikutbildning.

Allvarligt tjänstefel- kan det klassas som tjänstefel att hon hade ett förhållande med SD? Olämpligt, men undrar om det klassas som allvarligt tjänstefel.
Hur VET du att L*ena har humörväxlingar och inte ryggar för att ta till våld?
Hur VET du att hon var en förtroendemissbrukare?
Varifrån har du fått för dig att hon utövade en "osund tystnadskultur"?
Har L*ena fått sluta som pastor???? Källa på det!!
Hur VET du att L*ena inledde ett förhållande för att tillfredsställa sina "köttsliga begär"? Det är dina egna våta drömmar.
Vad skilsmässan berodde på vet du inget om. Uppgifter i tråden säger att de gled ifrån varandra.
Din tolkning är att L*ena var narcissist. Det finns inga belägg för det.

Och som sagt, vem är mördaren med anledning av dina påståenden?
Dvs att du anser att hon kan jämföras med Kristi Brud?
Citera
2020-01-10, 16:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är sannerligen en väldigt partisk jämförelse blandat med helt obekräftade uppgifter.
Jag kan helt ärligt säga att jag inte tror en sekund på din juridikutbildning.

Allvarligt tjänstefel- kan det klassas som tjänstefel att hon hade ett förhållande med SD? Olämpligt, men undrar om det klassas som allvarligt tjänstefel.
Hur VET du att L*ena har humörväxlingar och inte ryggar för att ta till våld?
Hur VET du att hon var en förtroendemissbrukare?
Varifrån har du fått för dig att hon utövade en "osund tystnadskultur"?
Har L*ena fått sluta som pastor???? Källa på det!!
Hur VET du att L*ena inledde ett förhållande för att tillfredsställa sina "köttsliga begär"? Det är dina egna våta drömmar.
Vad skilsmässan berodde på vet du inget om. Uppgifter i tråden säger att de gled ifrån varandra.
Din tolkning är att L*ena var narcissist. Det finns inga belägg för det.

Och som sagt, vem är mördaren med anledning av dina påståenden?
Dvs att du anser att hon kan jämföras med Kristi Brud?

Den här diskussionen började med att du
påstod att LW var en högst vanlig människa.
Men när någon inte håller med dig så är
det enligt dig off toppic och får inte
diskuteras?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att de flesta förstår att L*ena var som de flesta. En människa. En högst vanlig människa på de flesta sätt.
Sådant förstår man om man känner människor, arbetar med människor, lever med människor och intresserar sig för människor.

L*ena hade naturligtvis brister hon också. Men också många goda sidor. Jag tror att hon på de flesta sätt var en mycket bra person.

De brister hon hade har inget med mordet att göra.

L*ena levde inte ett kriminellt liv, hon utsatte sig inte för onödiga risker med att gå dating med främlingar eller att umgås med personer som hade missbruksproblem och hade fyllefester. Hon var inte prostituerad.

Hon hade ett förhållande med en man däremot, som var en riskfaktor.
Jag tror att hon missbedömde sin riskfaktor.

Att han fick den makt över henne som SD själv beskrivit i den rättspsykiatriska undersökningen, kan vara svår att förstå. Men jag har förstått att det kanske var så. Att l*ena inte kunde avsluta förhållandet, fast hon försökte och ville. Och på slutet började hon att bli rädd.

Främst beror en sådan maktutövning på att den som utövar makten har ett problem med att kunna ha ett kärleksfullt förhållande på ett jämbördigt plan. Att kunna ge och ta och lämna frihet och ge tillit till den som man umgås med.

Jag har inga problem med att se att L*ena inte är perfekt. Vilka fel och brister hon än hade, så har hon absolut inte sig själv och skylla.

Det är fruktansvärt att någon endaste tycker det, och att du menar att jag och andra skulle tycka det om vi såg hela L*ena.

Personligen tycker jag att ingen förtjänar att mördas.
Behöver man straffas för att man har gjort något, då har vi vårt rättssystem.

Men du kanske tycker att L*enas "fel, förtjänar att straffas?
För varför skulle du annars tro att jag/"vi" annars tycka att hon förtjänade att dö, om inte ens du/"ni" tycker det (säger du)? Du som tycker att hon har så oändligt många och allvarliga fel.

Att mörda däremot, det är mycket, mycket allvarligt brott.
Om gör man det, då har man ett allvarligt fel.

Jag är emot dödsstraff.
Citera
2020-01-10, 17:49
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Du framstår alltmer som en ynkrygg som blivit avvisad av Lena och som sen bara låter bitterheten och hatet att gro.
Någon roll i vad som hänt Lena har du.... Det kryper upp till ytan tids nog.

Kommentar mitt i ....

Vet att Snor-Lena och Snor-Johan kallade LW och SD varandra inom geocachingen ibland , så på något sätt verkar det fel att kalla sig vid ett utav SD:s smeknamn ?
Bara en fundering mitt i alltihop .

Borde inte ett gift par måna om varandra så pass så att inga otroheter behöver ingå i ett äktenskap ?

Vet inte om LW ansåg att hur dessa två gifta människor betedde sig emot varandra låg i deras intresse och att hon körde sitt eget singelrace ?
Hon kan ha varit utless på att hjälpa folk att hålla ihop eller gå isär utifrån sin prästerliga plikt ?
Till slut kanske hon bestämde sig för att inte bry sig i att hjälpa folk empatiskt och tänkte att det var dags för henne att få tänka lite på sig själv .

Där kom hennes val av att välja en ny arbetsplats .
Och som sagt låta människor ansvara själva över sitt beteende gentemot varandra ....?

Hon stod fri i den situationen kan man tänka sig att hon tänkte ?

Också bara en tanke och spekulation ?

Sen att göra det hon gjorde var ju inte ett bra val för att strula med grannar eller arbetskompisar slutar oftast inge bra ....djungeltelegrafen ser ju till sådant ....visst !?

Sen att det verkar som att HD gått med på att SD fick strula , men antar att just LW var nog ingen som hon velat ha med på den kartan ??
Senast redigerad av landbandy 2020-01-10 kl. 18:02.
Citera
2020-01-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kommentar mitt i ....

Vet att Snor-Lena och Snor-Johan kallade LW och SD varandra inom geocachingen ibland , så på något sätt verkar det fel att kalla sig vid ett utav SD:s smeknamn ?
Bara en fundering mitt i alltihop .

Borde inte ett gift par måna om varandra så pass så att inga otroheter behöver ingå i ett äktenskap ?

Vet inte om LW ansåg att hur dessa två gifta människor betedde sig emot varandra låg i deras intresse och att hon körde sitt eget singelrace ?
Hon kan ha varit utless på att hjälpa folk att hålla ihop eller gå isär utifrån sin prästerliga plikt ?
Till slut kanske hon bestämde sig för att inte bry sig i att hjälpa folk empatiskt och tänkte att det var dags för henne att få tänka lite på sig själv .

Där kom hennes val av att välja en ny arbetsplats .
Och som sagt låta människor ansvara själva över sitt beteende gentemot varandra ....?

Hon stod fri i den situationen kan man tänka sig att hon tänkte ?

Också bara en tanke och spekulation ?

Sen att göra det hon gjorde var ju inte ett bra val för att strula med grannar eller arbetskompisar slutar oftast inge bra ....djungeltelegrafen ser ju till sådant ....visst !?

Sen att det verkar som att HD gått med på att SD fick strula , men antar att just LW var nog ingen som hon velat ha med på den kartan ??

Jag tror att det var så enkelt som att han charmade in sig hos henne och dessutom meddelade att han hade grönt hemifrån, äktenskapet var på upphällningen. Av det blev det en seriös relation. Han borde givetvis ha genomfört en skilsmässa med frugan men ville väl hålla en fasad utåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in