Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 14:48
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Planet bör väl ha varit relativt intakt ända till det träffade marken får man förmoda.
Borde ju vara lätt att hitta skador av den typen på skärvorna av planet i alla fall.
(Spola fram till 2.45 i videon för att se det perforerade skrovet.)

Det finns bilder på kort, böcker samt persedlar. Planet var säkert relativt intakt.
Citera
2020-01-10, 14:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Den varianten kan uteslutas då inget meddelande skickades ut från piloterna.

Och hur vet vi det?
Citera
2020-01-10, 14:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja,men misstaget lär bestå av att man trodde att det var ett reellt mål. Då stoppar man inte en attack.

Jo, det är ju nästa slutsats. Tack.
Då undrar man över ordergång och sånt. Ett stort och långsamt plan som flyger bort från stan är ju inte automatiskt ett hot. Nån måste ju ta beslutet att skjuta verksanseld. Har man ngn form av kikare (!) så bör man ju kunna se allra minst att det är ett trafikflygplan.

Sen kan man då kanske spekulera i om man kanske hade idén att skrämmas eller varna (ett nedsläckt plan?) genom att skjuta bredvid, men då laddar man väl inte med splitter och brand.
Citera
2020-01-10, 14:51
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Och hur vet vi det?
Om allt är fejk så vet vi ingenting. Det har inte framkommit iaf.
Citera
2020-01-10, 14:52
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Jag är inte särskilt insatt i Iran-Irakkriget men det skedde ju direkt efter revolutionen, vilken jag antar ledde till utrensningar i armén. Detta lär ha lett till en sänkning av kompetensnivån. Vidare klarade de sig väl ändå rätt hyfsat mot Irakierna? Dock var detta nästan 40 år sedan och det är knappast relevant idag. Att man håller för öronen när man skjuter är förövrigt inget ovanligt, så jag vet inte varför detta skulle vara så komiskt.
Du hade nog själv tyckt det var komiskt om du hade sett det. Och det berodde inte enbart på att de höll för öronen. Ja Irak-Iran kriget var ett stilleståndskrig liknande första världskriget. Och som du minns tog USA Irak kriget slut väldigt snabbt, med Saddam i en jordhåla. Så Irans muskler ligger i det här fallet mest i stora ord.
Det är väl mest världssamfundets reaktioner som USA får se upp med.
Hur som helst gäller det att bli av med de styrande i Iran. Och de är bara USA som kan göra det med minsta möjliga blodspillan.
Citera
2020-01-10, 14:53
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hittade denna filmen på hur en BUK påverkar ett passagerarflygplan. https://www.metabunk.org/threads/almaz-anteys-live-buk-explosion-tests.6903/

Då förstår man kanske varför planet inte sprängs i småbitar när laddningen är väldigt mycket mindre, men tanken är inte att "smälla upp" flygplanet med en direktträff heller.

Studerar man filmen så inser man att skadorna är påfallande lika på flygplanskroppen
Citera
2020-01-10, 14:55
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag har läst att den flög 20-30 km efter att kontakten med den försvann om det stämmer så fy fan då dom säkert kunde andas på den låga höjden

Intressant. Om de lyckats behålla sin stighastighet om kanske 250kt så innebär det isf att de suttit i den situationen i uppåt fyra minuter. =/
Citera
2020-01-10, 14:55
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tack, bra att veta. Själva "träffen" kan vara egentligen var som helst på flygplanskroppen då? Gissar väl att man försöker sikta in på mellan främre och mellan-

Den här typen av robotsystem är radarstyrt. Det består av bla en eldledningsradar som belyser målet.
Roboten har en radarsökare i nosen som flyger mot det belysta flygplanet.
Beroende på flygplanstyp och vinkel på flygplanet kan ”riktpunkten” bli lite olika.
(Man soktar alltså inte på ngn punkt)

Det spelar dock ingen roll då de flesta lv-robotar av den typen har ett zonrör som känner av närheten till flygplanet och detonerar laddningen på lagomt avstånd.
Sprängladdningen är en begränsad del av de 14.5 kilona, huvuddelen är splitter som ska ta sönder flygmaskinen.
Citera
2020-01-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Vet inte, har inte sett något videoklipp som täcker båda träffen och kraschen, men jag konstaterar att
- När planet träffas syns det på video pga brand, men branden ser ganska liten ut och planet fortsätter framåt i oförändrad kurs. Radardata saknas från detta ögonblick (som jag förstått det)
- På klipp som visar kraschen antyds samma sak, att planet har en (förhållandevis) mindre brand och flyger till synes stabilt fram till det plötsligt tar fyr ordentligt och rasar neråt.

Tiden mellan dessa är för mig okänd, men jag killgissar att de 20-30 sekunder du nämnde nog är fullt rimligt, kanske även uppåt någon minut som högst baserat på avstånden det rör sig om. Jag ställer mig frågande till hur de skulle kunna vara omedvetna om sin situation. Explosionen i sig lär ha skakat om planet rätt ordentligt och kabinen lär inte vara en trevlig plats och en minut i den miljön lär upplevas som en evighet.,

Du har förmodligen rätt. Det är nog min egen dödsångest som vill framtvinga bilden av ett kort intensivt chocktillstånd där man absolut uppfattar explosionen men inte hinner tänka så mycket mer innan det är över. Att chocken gör oss nollställda typ. Men det är nog rent önsketänkande från min sida.
Citera
2020-01-10, 14:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, det är ju nästa slutsats. Tack.
Då undrar man över ordergång och sånt. Ett stort och långsamt plan som flyger bort från stan är ju inte automatiskt ett hot. Nån måste ju ta beslutet att skjuta verksanseld. Har man ngn form av kikare (!) så bör man ju kunna se allra minst att det är ett trafikflygplan.

Sen kan man då kanske spekulera i om man kanske hade idén att skrämmas eller varna (ett nedsläckt plan?) genom att skjuta bredvid, men då laddar man väl inte med splitter och brand.

Det finns egentligen enbart en logisk förklaring om man nu ska anta den officiella teorin. Att nervvrak i koranarmén fick kortslutning och antingen beordrade det av misstag, eller att någon halvt nerknarkad missiloperatör fick panik och tryckte av.

Jag kan inte bjuda på någon bättre förklaring, även om jag tycker det känns lite för enkelt.
Citera
2020-01-10, 14:59
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Intressant. Om de lyckats behålla sin stighastighet om kanske 250kt så innebär det isf att de suttit i den situationen i uppåt fyra minuter. =/

Intressant då att det inte läckt sms från passagerare. Tror inte på den teorin.
Citera
2020-01-10, 14:59
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Den varianten kan uteslutas då inget meddelande skickades ut från piloterna.

Hur menar du då? Den kan ha exploderat underifrån nära cockpiten, då kan ju splitter slå ut både elektronik samt piloter. Jag utgår ifrån att missilen kommer framifrån, om det är rakt inpå eller från sidan blir svårt att säga. Varför underifrån är för att planet stiger efter ha precis lyft, svårt att missilen skulle komma ovanifrån tycker jag i det läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in