Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 14:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ann Linde:

Citat:
Av de 17 hade sju personer svenskt medborgarskap, meddelar utrikesdepartementet. Tio av dem var folkbokförda i Sverige

(Twitter)

Edit: https://twitter.com/AnnLinde/status/1215622134472630272?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1215622134472630272&ref_url =https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2F
Citera
2020-01-10, 14:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fråga: om man i den ”hemliga raketbasen” eller en mobil missilenhet avlossat en eller två raketer av ”misstag”, nog måste man kunna avbryta förloppet och inte detonera missilen på planet?

Ja,men misstaget lär bestå av att man trodde att det var ett reellt mål. Då stoppar man inte en attack.
Citera
2020-01-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
jag funderar en del på hur detta måste ha upplevts ombord. Av de videoklippen som kommit ut så verkar det som att planet flugit hjälpligt stabilt ett tag från det att det träffats tills dess att en kraftfull brand bryter ut varpå det hastigt går i backen. Därtill är höjden låg så det är ingen risk för något större tryckfall, så jag skulle tro att de flesta är fysiskt oskadda förutom de som skadats/dödats av splitter. De är isf vid fullt medvetande under denna tid och väl medvetna om att det är en tidsfråga innan det hela är över.

Hur länge bedömer du att "ett tag" är i det här fallet?
Pratar vi om 20-30 sekunder så behöver de ju inte ha uppfattat särskilt mycket om de inte satt i närheten av de som dödades eller skadades av splittret. Förhoppningsvis var det över innan folk förstod. Jag vill gärna tro att hjärnan inte hinner registrera vad som händer eller hinner fundera.
Citera
2020-01-10, 14:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Fråga: om man i den ”hemliga raketbasen” eller en mobil missilenhet avlossat en eller två raketer av ”misstag”, nog måste man kunna avbryta förloppet och inte detonera missilen på planet?

Att avbryta efter man tryckt av är något man kan göra i Hollywood för att filmerna ska blir spännande. Dom riktiga grejerna är betydligt jävligare. Byggda för att inte kunna störas ut eller luras att avbryta en attack.

Samma gäller att avbryta kärnvapenattacker. När vapnet lämnat silon är målet mer eller mindre rökt.
Citera
2020-01-10, 14:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det här är ju faktiskt intressant info

There were 10 departures from*Tehran-IKA*from midnight local time 8 Jan through the departure of PS752 at 06:12 LT. Prior to PS752, the last flight movement at IKA was the departure of QR8408 at 05:39 local time.

QR8408 som startade innan (ca 35 min) skulle till Hong Kong och tog en skarp högersväng och åkte alltså inte över samma område som ps752.

https://www.flightradar24.com/blog/ukrainian-flight-ps752-crashes-shortly-after-take-off-from-tehran/
Citera
2020-01-10, 14:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sverige fungerar som skyddsmakt åt usa i Nordkorea och jag gissar även i Iran.

Att skjuta ner civila flyg i krig är något de verkligen försökte undvika även under 2 vk. Jimmy stewart sköts ner trots att uk informerat tyskarna om planets rutt. Tydligen var civila plan fredade då.

Sovjet sköt ner ett koreansk plan på 80 talet , usa sköt ner ett iranskt. Farligare numera
Schweizarna är skyddsmakt åt jänkarna i Iran.
Citera
2020-01-10, 14:38
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Man får inte intrycket att det brinner värst i extremiteterna på planet, i tidigt skede. Motorerna sitter mycket nära skrovet på modellen, man får för sig att det kan ha ngn betydelse i det stora hela...

Ja, branden utvecklas ju några sekunder/minut efter träffen. Sen vet vi inte vart missilen exploderade ifall det var underifrån, ovan eller vilket håll den faktiskt kom ifrån.

Men om man skall fortsätta spåna lite på tidigare spår så känns det som att missilen exploderade under flygplanet då planet precis lyft. Tänker mig att undersidan av planet är förstärkt då en nödlandning utan hjul skulle göra ett plan till ett brinnande inferno ganska omgående. Splitter skadar vingen, undersidan av planet och tar ett tag innan bränslet läcker eller elden nås till bränsletankarna. I och med planet seglar ganska sakta ner så får ju elden bättre syre.
Citera
2020-01-10, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Pratar vi om 20-30 sekunder så behöver de ju inte ha uppfattat särskilt mycket om de inte satt i närheten av de som dödades eller skadades av splittret. Förhoppningsvis var det över innan folk förstod. Jag vill gärna tro att hjärnan inte hinner registrera vad som händer eller hinner fundera.
Jag har läst att den flög 20-30 km efter att kontakten med den försvann om det stämmer så fy fan då dom säkert kunde andas på den låga höjden
Citera
2020-01-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hittade denna filmen på hur en BUK påverkar ett passagerarflygplan. https://www.metabunk.org/threads/almaz-anteys-live-buk-explosion-tests.6903/

Då förstår man kanske varför planet inte sprängs i småbitar när laddningen är väldigt mycket mindre, men tanken är inte att "smälla upp" flygplanet med en direktträff heller.

Planet bör väl ha varit relativt intakt ända till det träffade marken får man förmoda.
Borde ju vara lätt att hitta skador av den typen på skärvorna av planet i alla fall.
(Spola fram till 2.45 i videon för att se det perforerade skrovet.)
Citera
2020-01-10, 14:46
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Ja, branden utvecklas ju några sekunder/minut efter träffen. Sen vet vi inte vart missilen exploderade ifall det var underifrån, ovan eller vilket håll den faktiskt kom ifrån.

Men om man skall fortsätta spåna lite på tidigare spår så känns det som att missilen exploderade under flygplanet då planet precis lyft. Tänker mig att undersidan av planet är förstärkt då en nödlandning utan hjul skulle göra ett plan till ett brinnande inferno ganska omgående. Splitter skadar vingen, undersidan av planet och tar ett tag innan bränslet läcker eller elden nås till bränsletankarna. I och med planet seglar ganska sakta ner så får ju elden bättre syre.

Den varianten kan uteslutas då inget meddelande skickades ut från piloterna.
Citera
2020-01-10, 14:47
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru

Vet inte, har inte sett något videoklipp som täcker båda träffen och kraschen, men jag konstaterar att
- När planet träffas syns det på video pga brand, men branden ser ganska liten ut och planet fortsätter framåt i oförändrad kurs. Radardata saknas från detta ögonblick (som jag förstått det)
- På klipp som visar kraschen antyds samma sak, att planet har en (förhållandevis) mindre brand och flyger till synes stabilt fram till det plötsligt tar fyr ordentligt och rasar neråt.

Tiden mellan dessa är för mig okänd, men jag killgissar att de 20-30 sekunder du nämnde nog är fullt rimligt, kanske även uppåt någon minut som högst baserat på avstånden det rör sig om. Jag ställer mig frågande till hur de skulle kunna vara omedvetna om sin situation. Explosionen i sig lär ha skakat om planet rätt ordentligt och kabinen lär inte vara en trevlig plats och en minut i den miljön lär upplevas som en evighet.,
Citera
2020-01-10, 14:48
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ann Linde:

(Twitter)

Edit: https://twitter.com/AnnLinde/status/1215622134472630272?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1215622134472630272&ref_url =https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2F
Då borde väl tidningarna rätta till 7 omkomna svenskar, för rent juridiskt går väl det på medborgarskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in