Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 23:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Stämmer mina meloner men det är också business då exotiska videon betalar nyhetsmedia för och det finns tom appar där man snabbt kan lägga upp videos och bilder där nyhetsmedia köper av dig för en saftig summa om de har nyhetsvärde.

Absolut. Jag är helt med dig på det. Lite missilpaparazzi.

Men jag kommenterade varför det inte finns fler videor. Det kanske helt enkelt inte var så många som reflekterade över vad som skedde på himlen när de rökte. De kanske är så vana vid explosioner och smällar. Dessutom var väl inte många vakna.
Citera
2020-01-09, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja precis det är jag. Den bristande säkerhetskulturen visar sig om man fortsätter att flyga över ett land som Iran i dagsläget. Jag hade vägrat flyga till Teheran idag om jag varit schemalagd att åka dit idag. Självklart har jag inga problem att flyga över säkra länder där risken att bli nerskjuten är minimal.
Men hur vågar du vara pilot när det sker krascher?
Citera
2020-01-09, 23:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fel - enda "beviset" var att en tjomme på Internet hade postat en random bild på Twitter på en del av en missil. Det räckte för att foliehattarna skulle åka på.

Jag tycker man ska sätta ribban högre än så.

Ordagrant skrev du "Sådärja, då var saken utagerad, enligt DN har västerländsk underrättelsetjänst konstaterar att det inte var en missil som träffade planet. Det ska vara en ren olycka."

Ditt enda bevis var en artikel på skittidningen DN. Det räckte för att du skulle tappa din papphatt. Nä, prova lite folie du också, och höj din egen ribba nästa gång. Saken var inte utagerad.

Oavsett hur mycket man än bör tvivla på en sådan bild, bör man också tvivla när folk säger att ett plan spontanexploderar mitt i luften.

Edit:

Men har vi vinnaren i att vara först med att ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Trist olycka.

Ta av er foliehattarna kära barn.
Senast redigerad av henriko 2020-01-10 kl. 00:05.
Citera
2020-01-09, 23:39
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, du säger det. Men kan inte belägga det. Det har varit mycket tyckande, mycket foliehattande och mycket svamlande i tråden.

Väldigt få belägg, bevis, källor eller referenser.

Du fattar uppenbarligen inte detta med indicier och sannolikhetstänkande, och din logiska slutledningsförmåga är obefintlig.

Lägg nu ner och ställ dig sedan i hörnet med dumstruten på.

(Sorry för OT men så jävla less på alla som slängt foliehatt efter dem som i denna tråd resonerat på åtminstone normalbegåvad nivå)
Citera
2020-01-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte

American Airlines har haft 2 krascher på 10 år, varav ingen av dem resulterade i döda...

Vissa bolag har aldrig någon....

Och ned flyga syftar användaren troligtvis på att åka...
Citera
2020-01-09, 23:44
Medlem
Den här kroppen som flyger i videon, är personen redan död eller dör han/hon när den slår i väggen?
Citera
2020-01-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Detta är min teori : Ett luftvärnsbatteri har övat på att låsa mål. Detta är nåt luftvärn gör ofta ute i världen. Dvs , låser på civila flygplan. I ett civilt flygplan vet piloterna inget om ifall de utgör ett övningsmål. Alltså kan ingen klaga.
Denna gång gick det dock väldigt fel. Denna natt var var det givetvis högsta beredskap och luftvärnsbatteriets uppgift är att skydda flygplatsen. Man låste på 737:an. Som ren övning. Sen skedde misstaget. Antagligen beroende på trötthet, nerver och kadaverdisciplin. Order kom om eld. Det kan vara så att man skulle göra en blindavfyrning men av misstag avfyrades en skarp missil.

Nåt sånt tror jag.

Det rimmar väl dock inte så bra med att det skulle avfyrats två missiler? som det ju finns uppgifter om.
Citera
2020-01-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte

Det sker mer krascher på vägarna.

Det är inte farligt att flyga.

Jag är ingen pilot, men har grundläggande kunskaper på flygmodellen Boeing 737. Har flugit i simulator. Kan alla knappar, checklista osv.
Citera
2020-01-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
https://minfil.com/F5UdN6L1ne/Screenshot_20200109-174248_png
Där kanske du ser bättre.
Kollar du filmklippet igen så kommer du se människan flyga förbi i en jäkla hastighet precis när det lyser upp i grönt/gult.

Börjar tvivla på att just det där objektet är en människa. På bildrutan före den du postade nu ser det mer ut som plåtskrot. Rätt tunn grej.
Citera
2020-01-09, 23:52
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Detta är min teori : Ett luftvärnsbatteri har övat på att låsa mål. Detta är nåt luftvärn gör ofta ute i världen. Dvs , låser på civila flygplan. I ett civilt flygplan vet piloterna inget om ifall de utgör ett övningsmål. Alltså kan ingen klaga.
Denna gång gick det dock väldigt fel. Denna natt var var det givetvis högsta beredskap och luftvärnsbatteriets uppgift är att skydda flygplatsen. Man låste på 737:an. Som ren övning. Sen skedde misstaget. Antagligen beroende på trötthet, nerver och kadaverdisciplin. Order kom om eld. Det kan vara så att man skulle göra en blindavfyrning men av misstag avfyrades en skarp missil.

Nåt sånt tror jag.

Att belysa/målsöka och ge eldorder mot civila passagerarflygplan måste vara ett väldigt lokalt (MENA) träningsförfarande.

Nog för att jag inte håller arabiska (eller vad man nu vill kalla Iran) stridskrafter särskilt högt, men inte ens dessa skulle få för sig att genomföra lite slumpmässiga övningar timmar efter att man har attackerat fientliga mål och förväntar sig en motattack.
Citera
2020-01-09, 23:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
https://www.liveleak.com/view?t=u3CLB_1578595454

I detta klipp ser man tydligt en missil träffa planet. Notera hur snabbt objektet flyger de första två sekunderna i klippet, kan inte röra sig om annat än missil.

Billarm går igång och en katt kommer springande. Man undrar stilla hur killen fick filmen till rätt ställe och om han stod i sin egen port när han filmade. Kan vara aktuellt att emigrera kanske...

Man kan ju tänka sig att missilenheten sköt ett första skott som missade eller aldrig exploderade (varför inga billarm då). Varpå killen langar upp sin mobil. Jag vet inte vad de kan ha för rutiner för att skjuta verkanseld. Men ska det vara ett misstag där man ska ha skjutit minst två missiler eftr varandra så undrar man ju var gränserna för misstag går. Det går ju inte se två missiler eller två detonationer på filmen.
Citera
2020-01-09, 23:56
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Skjuta efter flygplan med kärnvapen? Det låter lite overkill om man säger så.
S-25 Berkut hade kärnvapenstridspetsar.
Men jag tror inte att det är något som förekommer numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in