Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 22:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakker
Fruktansvärt tragiskt. Var kommer de uppgifterna från att Iran själva sköt ned det. Inte har de väl erkänt?

Usa har gått ut med att de har sett någon/några missil på deras radar.
Citera
2020-01-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Kan det vara amerikanare som har skjutit ner flygplanet?

Det är väl något troligare än rymdvarelser och grönlänningar men nej inte amrisarna den här gången.
Citera
2020-01-09, 22:17
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Är det någon som har läst eller sett något om detta är det första trafikplanet som lyfter den morgonen från Tehran? Första flighten.

https://ibb.co/ccRTKLM

Där har du alla flyg innan och ett par efter från just den flygplatsen. PS752 ligger lite i mitten.
Men det verkar ha lyft en hel del innan och efter.
Citera
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag fuckade up mitt inlägg, men jag tror att stressen i närheten mellan civilt och militärt krig kan ha gjort det svårt att förstå vad som egentligen var en fiende.

Men för i helvete, vad är det för efterblivna idioter som skjuter ner ett flygplan som LÄMNAR flygplatsen!

Samma typ av idioter som plockar ett civilt passagerarflyg på +37000 fot i en trafikflygled över Ukraina.

Kan ryska system enbart bekämpa civila trafikkärror?...
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Iran borde tvärtom betala feta skadestånd till flygbolaget. Det är ju iranska luftmyndighet som har gett tillstånd att lyfta. Och så blir man nedskjutet som någon slags lerduva. Ett civilflyg!!!

Sant! Iransk militär sköt ner ett utländskt flygplan när de lämnar landet, vad är rätt med det?
Citera
2020-01-09, 22:18
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Kan det vara amerikanare som har skjutit ner flygplanet?

Tror inte det. Men det skulle väl kunna vara oppositionen i Iran?

EDIT: Om man kollar på MH17 så verkade det ju vara separatisterna som gjorde det och inte Ukraina?
Senast redigerad av bl1nk 2020-01-09 kl. 22:21.
Citera
2020-01-09, 22:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Allvarligt, hur normalt är det att flyga kommersiellt mitt under ett rådande "krig". Personligen skulle jag tycka det var helidiotiskt.

Frågan är om flygbolaget tänkt fortsätta flyga den turen eller om detta var en flygning där man helt enkelt ville ta hem planet och personalen. Att ha ett så dyrt plan stående i dagar, veckor, månader i ett land där det varvoroligt lockade nog inte.

I nuläget vet alltså inte om de olika plan som flög från flygplatsen hade tänkt upprätthålla linjerna eller om flygbolagen tog hem dem i väntan på att det skulle lugna ner sig.

Likaså ville man nog inte lämna personalen kvar i ett land där man inte kunde garantera deras säkerhet.
Citera
2020-01-09, 22:19
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag fuckade up mitt inlägg, men jag tror att stressen i närheten mellan civilt och militärt krig kan ha gjort det svårt att förstå vad som egentligen var en fiende.

Men för i helvete, vad är det för efterblivna idioter som skjuter ner ett flygplan som LÄMNAR flygplatsen!

Vad jag läst så är SA 15 en missil som låser mot allt som är metall. Man kan även ha den på Automode eller manual när den avfyras. Så tekniskt sett var den i Auto skulle den skjuta mot det mesta som kom den vägen. Så låter inte riktigt troligt, för då hade vi haft en hel drös med flygplan liggandes på backen.
Senast redigerad av shakta 2020-01-09 kl. 22:23.
Citera
2020-01-09, 22:19
Medlem
Om det är på det viset att Iran av misstag skjutit ned detta plan är det givetvis enbart deras fel, inte Trumps. Trump har inte haft att räkna med att Iran, om de vill hämnas sin general, är såna klåpare att de inte ens kan hantera sina egna missiler. Och givetvis ska Iran inte ha tillgång till några kärnvapen. Kanske en läxa de själva nu lärt sig av denna händelse? Kan ju gå riktigt illa om man klåpar sig med kärnvapen på eget territorium.

Sen: Om Iran nu har dödat ca 180 oskyldiga personer bör de väl känna viss ångest och ånger över detta? Det lär minska risken för eskalering av den uppstådda konfliktsituationen med USA. Iran har ju liksom redan fyllt sin kvot av dödande denna vecka och kommer nu få skämmas offentligt. Inte läge att då råka döda ytterligare oskyldiga.
Citera
2020-01-09, 22:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ja man kan säga klantigt verkligen, dålig ordergång, dålig utbildning, dålig disciplin typ.

Nu får vi se om dom är urdåliga och i klass med USA och ej erkänner att det var deras fel eller om dom är ännu sämre och vägrar erkänna att det var dom.

Ja vi får se! Iran är ju redan överbevisade, så det kommer att stå dem dyrt oavsett hur de gör. Det lär handla om gigantiska skadeståndskrav och i slutändan lär de tvingas betala.
Citera
Medlem
estetiks avatar
Någon som analyserat passagerarlistan? Kanske fanns där någon iranie som regimen inte ville skulle lämna landet?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
https://ibb.co/ccRTKLM

Där har du alla flyg innan och ett par efter från just den flygplatsen. PS752 ligger lite i mitten.
Men det verkar ha lyft en hel del innan och efter.

Ok, ingen logik där då, att de skulle skjutit ner första rörelsen på himlen efter raketattackerna.
Kunde inte öppna länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in