2020-01-09, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Stort misslyckande av Iran och de nu faktiskt råkat skjuta ner planet, rent av pinsamt och tyder på att landet är enormt o-organiserat och att det råder kaos där just nu.

..."råkat" är väl vänligt sagt, de har skjutit ned ett civilt flygplan i sin krigshets mot den fria världen och dödat ett stort antal oskyldiga. Begravningen och demagogin var orkestrerad av Irans religiösa och totalitära styrande att skapa just ett sådant hat hos den "övertygade" delen av befolkningen och militären att det sannolikt räckte med en nervös luftvärnssoldat för att avfyra vad det nu kan vara som träffade planet.

Sedan kan man fråga sig om denna nedskjutning kan ha varit skälet som gjorde att Khameini med anhang på morgonen ändå upplevdes rätt så spaka eller sade sig vara "nöjda" efter den uppenbart misslyckade raketattacken mot USA:s baser timmarna före. Jag tror de hade rantat på om hämnd och annat med ett betydligt högre tonfall om det inte förstått att de genom nedskjutningen av planet skapat sig en rejäl uppförsbacke att hantera när väl gryningen kom och världen vaknade. Inte ens deras mest lojala revolutionsiranier kan rimligtvis tycka att detta var något att vara stolta över och ville därför tona ned nattens händelser därmed genom några snabba quick-fix-lögner om teknikstrul, för att slippa en inhemsk iransk skämskudde.
Citera
2020-01-09, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Hur var det nu din lilla skitunge? Du trodde minsann att du var så intelligent och kunnig samtidigt som du bemödade dig med att spy galla åt folk med andra åsikter. Precis som vänsterblivna människor gör idag mot folk med åsikter som är invandringskritiska.

Var ju ganska sannolikt att planet blev träffad av en missil med tanke på hur snabbt planet började brinna.
Snabbt, kanske 2 minuter men jag har inte sett någon uppgift om när det började brinna, har du?
Citera
2020-01-09, 19:38
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
..."råkat" är väl vänligt sagt, de har skjutit ned ett civilt flygplan i sin krigshets mot den fria världen och dödat ett stort antal oskyldiga. Begravningen och demagogin var orkestrerad av Irans religiösa och totalitära styrande att skapa just ett sådant hat hos den "övertygade" delen av befolkningen och militären att det sannolikt räckte med en nervös luftvärnssoldat för att avfyra vad det nu kan vara som träffade planet.

Sedan kan man fråga sig om denna nedskjutning kan ha varit skälet som gjorde att Khameini med anhang på morgonen ändå upplevdes rätt så spaka eller sade sig vara "nöjda" efter den uppenbart misslyckade raketattacken mot USA:s baser timmarna före. Jag tror de hade rantat på om hämnd och annat med ett betydligt högre tonfall om det inte förstått att de genom nedskjutningen av planet skapat sig en rejäl uppförsbacke att hantera när väl gryningen kom och världen vaknade. Inte ens deras mest lojala revolutionsiranier kan rimligtvis tycka att detta var något att vara stolta över och ville därför tona ned nattens händelser därmed genom några snabba quick-fix-lögner om teknikstrul, för att slippa en inhemsk iransk skämskudde.

Jag skriver råkat för att de har sannoligen inte gjort det medvetet och för att det är en abnormalt idiotisk handling från en strategisk synpunkt. Det ser väldigt dåligt ut och Iran behöver alla allierade de kan få om de nu vill bråka med USA. Det är idiotiskt från Irans sida, inte minst då de gick från att vara ett land som ansågs bli mobbat av USA och Trump till en skurkstat, på två röda. Annars håller jag helt med dig.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 19:41.
Citera
2020-01-09, 19:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Varför säger nyheterna det var 10 svenskar när det är 17?

Bbc och cnn har haft 10 hur länge som helst som officiell siffra för döda svenskar men jag antar att det kanske är några som inte är svenska medborgaren men bor här
Citera
2020-01-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Nej en del passagerare har räddats.

Samtliga har dött
Citera
2020-01-09, 19:41
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är såklart Iran som skjutit ner planet, det var flygförbud timmarna då Iran gjorde missil attackerna och detta planet var det första som lyfte, har med största sannolikhet samtidigt varit höjd beredskap om nu USA skulle anfalla.
Någon jävel har suttit på helspänn och väntat på att USA ska gå in med flyganfall eller missiler, antagligen har personen inte fått till sig att flygförbudet är hävt och skjutit ner första planet han såg på radarn.

Jag är beredd att hålla med dig där, när vi låg i lumpen så trodde man att krig kunde utbryta när som helst. Vi var upptrissade och det var ändå långt ifrån krig egentligen.
Citera
2020-01-09, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är skandalöst.

Vi får se vad som blir eftermälet. Man kan jämföra med Iran Air 665, som sköts ner av ett USA-fartyg över Hormuz-sundet mitt under brinnande konflikt 1988. Läget var oerhört spänt, och USA misstog planet för ett analkande Iranskt flyg. Den gången:
- Händelsen fördömdes i FN
- USA betalade nästan 1.5 miljarder kronor till Iran i skadestånd
- USA uttalade en sorg över förlusten av människoliv
USA har inte ens bett om ursäkt, däremot fick kaptenen beröm när han kom hem.

Dom har inte betalat ut en krona eller dollar i skadestånd, $0
Citera
2020-01-09, 19:43
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
I en annan tråd länkades det till listan med alla namn, om det kan hjälpa att lägga pussel.

(FB) Ensamkommande på semester dör i flygplanskraschen i Teheran

Samt att inlägg med länk till Aftonbladets lista med åldrar på de med svenskt medborgarskap (min tolkning),

(FB) Ensamkommande på semester dör i flygplanskraschen i Teheran

Söker man på de mer svenskklingande namnen hittar man lite info här, om just dom.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/swedish-couple-killed-iran-plane-21239613

Ser ut som iranska namn allt utom svenska familjen, och där är frun från iran.
Svårt se nån vidare framgång för Iran här..

• först har man ihjäl en irakisk konsult.
• sen tappar man sin högsta befäl som blir mördad
• bränt av ett 40-tal missiler, inte gjort nån större skada på marken än ett par hål.
• under begravningen tappar man 50 pers som trampas ihjäl.
• sen grand finalie avslutar man med att skjuta ner ett fullastat boeing med 180 personer ombord där alla utom en handfull var från den egna befolkningen, dvs iranisk ursprung.
• sen man går ut med att det var en tekniskt fel bara minuter efter planet har gått i marken, och man gömmer bort den svarta lådan för att visa sig ännu mer efterbliven för världssamfundet.

Inte ens en ståuppkomiker skulle kunna scripta en sån här fars.
Kanske lika bra de inte har kärnvapen, befolkningen hade svävat i livsfara.
Citera
2020-01-09, 19:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair

Det försökte nog inte döda någon med attacken mot usa. De förvarnade Irak om attacken så det känns mer som varningar eller någon sorts överenskommelse med usa att Iran ska få verka farliga och tuffa. Jag tror att ledningen i iran är rätt bra polare med usa och nu är det mer teater för folket
Citera
2020-01-09, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag är beredd att hålla med dig där, när vi låg i lumpen så trodde man att krig kunde utbryta när som helst. Vi var upptrissade och det var ändå långt ifrån krig egentligen.
Exakt, och det var så kaptenen på USN som sköt ned Irans Airbus blev anklagad för också inofficiellt, att stressa upp besättningen.
Citera
2020-01-09, 19:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det man nu väntar på härnäst är lite mer detaljer om hur det gick till, samt uttalanden från olika världsledare. Rimligtvis måste Trump och västledare (inlusive vår egen svetsare) fördöma Iran för detta. Alla tidigare händelser har ju fördömts rätt kraftigt och tagits upp i FN osv.

Vår egen svetsare bör ju fördöma detta särskilt hårt eftersom det var 17 personer boende i Sverige som dog (som i pressen kallas 17 eller 10 svenskar beroende på hur man räknar).

Sen blir det ju också intressant hur Iran reagerar. Kommer man att erkänna, betala skadestånd till de drabbade länderna och säga att man djupt ångrar förlusten av människoliv?

Eller kommer man att sälla sig till riktiga grottländer och inte erkänna detta? I såfall så måste ju Sverige rimligtvis få väldigt frostiga relationer med Iran.
Citera
2020-01-09, 19:45
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
https://twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705

och det var det.

Jag vet att jag tidigt förespråkar missil i denna tråd och kände att Reuters första text om att ett gäng underrättelsetjänster bedömde det som motorfel var suspekt.

Här är en video som även den är supersuspekt om det inte är missil 2 av 2 som flyger iväg. Annars finns det ingen sund förklaring till hur han får med missilen så tidigt eller varför han ens filmar åt det hållet.

Min samlade bedömning är missilträff, men ändå viktigt att förhålla sig kritisk...till allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in