Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 19:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Nu såg jag på TV4-nyheterna att flygplansdelarna från kraschen städas undan med frontlastare.

Knappast seriöst omhändertagande av delarna innan man utrett olyckan överhuvudtaget.

Jag har inte 100% förtroende för att Iran kommer lösa utredningen klanderfritt.
Citera
2020-01-09, 19:22
Medlem
Orkar inte läsa hela tråden så sorry om någon spekulerat om detta redan.. men om jag inte minns fel har jag läst någonstans att två personer som skulle med flighten aldrig checkade in, kan de ha blivit varnade om det var planerat och inte ett misstag?
Citera
2020-01-09, 19:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Fan vad oseriöst det känns när det går mängder av civila och plockar saker bland vrakdelarna.
Ingen avspärrning där minsann.
Håller med. Men å andra sidan kan det leda till att info kan läcka ut, och när den totalitära regimen inte kan kontrollera vad folk ser och fotar, inte mörka sanningen, kan denna bryta sig loss och bli känd.
Citera
2020-01-09, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har inte 100% förtroende för att Iran kommer lösa utredningen klanderfritt.
Inte jag heller, men jag hoppas det. Dom har världens chans att visa upp sig nu, sköter dom detta snyggt så plockar dom en jäkla massa poäng internationellt och dessa poäng dras av från USA som startade detta.
Citera
2020-01-09, 19:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Nu såg jag på TV4-nyheterna att flygplansdelarna från kraschen städas undan med frontlastare.

Knappast seriöst omhändertagande av delarna innan man utrett olyckan överhuvudtaget.
Det är skandalöst.

Vi får se vad som blir eftermälet. Man kan jämföra med Iran Air 665, som sköts ner av ett USA-fartyg över Hormuz-sundet mitt under brinnande konflikt 1988. Läget var oerhört spänt, och USA misstog planet för ett analkande Iranskt flyg. Den gången:
- Händelsen fördömdes i FN
- USA betalade nästan 1.5 miljarder kronor till Iran i skadestånd
- USA uttalade en sorg över förlusten av människoliv
Citera
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlis2019
Orkar inte läsa hela tråden så sorry om någon spekulerat om detta redan.. men om jag inte minns fel har jag läst någonstans att två personer som skulle med flighten aldrig checkade in, kan de ha blivit varnade om det var planerat och inte ett misstag?

Vart har du fått denna uppgift från?
Citera
Bannlyst
Det är såklart Iran som skjutit ner planet, det var flygförbud timmarna då Iran gjorde missil attackerna och detta planet var det första som lyfte, har med största sannolikhet samtidigt varit höjd beredskap om nu USA skulle anfalla.
Någon jävel har suttit på helspänn och väntat på att USA ska gå in med flyganfall eller missiler, antagligen har personen inte fått till sig att flygförbudet är hävt och skjutit ner första planet han såg på radarn.
Citera
2020-01-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du hade alltså inga bevis eller belägg, utan gick på känslor. Fint att du erkänner det. Starkt av dig.

Om du tycker att faktorer som Irans mystiska beteende eller Det händer inte så ofta är bevis, så är det upp till dig.

Snarare logiskt slutledningsförmåga.

Han har inte påstått att det är bevis eller tvärsäkert var så, utan att de olika indicierna lutade åt det var en nedskjutning och inte ett tekniskt fel.

Att då förlöjliga dem som drog de slutsatserna när det nu visar sig vara ganska troligt att det stämmer, gör att det är du som sitter med fåntratten (dock är du inte ensam)
Citera
2020-01-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Fan vad oseriöst det känns när det går mängder av civila och plockar saker bland vrakdelarna.
Ingen avspärrning där minsann.

I ett sådant här tidigt skedde kan man ju tycka att det borde vara avspärrat. Håller med.
Däremot vill nog dem flesta bara hjälpa till.

Lokalbefolkningen plockade även vrakdelar efter MH17 incidenten i Ukraina, vilket dem sedan lämna över till myndigheterna. Dem ville alltså hjälpa till.

Däremot skulle jag inte bli förvånad om någon stolle plockar något och behåller det av någon okänd anledning. Finns ju som sagt folk till allt!
Citera
2020-01-09, 19:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Jaha det verkar som att Iran sköt ned planet av misstag, det förklarar varför de var så snabba med att säga att det var en olycka.
Citera
2020-01-09, 19:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det verkar nästan bekräftat att det var ett misstag men man undrar hur Iran och Ukrainas starke man i iran tänkte när de slängde ur sig olycka eller tekniskt fel innan vrakdelarna landat på marken? Bör man inte ta lite ansvar mot de som dött och deras familjer och be om ursäkt och erkänna att det var ett hemskt misstag?
Citera
2020-01-09, 19:34
Medlem
ImTheMans avatar
https://twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705

och det var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem