2019-11-29, 14:52
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Det blev oxbringa med rotmos och pepparrotssås!

Satan vad gott. Kan vara en av mina favoriträtter.
Citera
2019-12-27, 19:30
Medlem
Har ca 1kg ytterlårfile. Vad kan man göra för gott med det? Tänkte tjälknöl kanske. Har även frågat i sous viden-tråden men om man inte använder den?
Citera
2019-12-27, 19:34
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Lagade stekt isterband med kokt potatis o rödbetor. Dryck blev det Nils Oscars Julöl. Det var mums.
Citera
2019-12-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presa-C
Har ca 1kg ytterlårfile. Vad kan man göra för gott med det? Tänkte tjälknöl kanske. Har även frågat i sous viden-tråden men om man inte använder den?

Låryttefile..
Citera
2019-12-29, 02:50
Medlem
Det var ingen som svarade på min fråga om rökt björnstek. Jag tänkte att jag kan skiva den tunt och göra snittar med pepparrot, creme fraiche/färsk ost, björn och några örter.

Någon som har något annat tips?
Citera
2020-01-04, 23:03
Medlem
.diyus avatar
Köpt en hel kyckling som jag bara brukar marinera & krydda för att sen slänga in i ugnen, men insåg ikväll att jag inte alls var sugen på det. Tänkte om jag gör en gryta eller något på det istället? "Kokt kyckling" fungerar eller?

Tips på kycklinggryta?
Citera
2020-01-07, 21:33
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Tips på kycklinggryta?
Kokosmjölk, fisk- eller ostronsås, lök, vitlök, ingefära, paprika och chilipasta.
Citera
2020-01-09, 18:49
Medlem
-=Damian=-s avatar
Tjena Flaskback Kockarna!

VI har en liten Herrklubb som träffas ett par tre gånger om året och gör det karlar gör bäst.. äter gott, dricker lite för mycket gott och tippar på lite matcher för att sedan kryssa av resultaten live i en soffa.

Jag har helt slut på vettiga ideér till en trevlig förrätt - även en efterrätt vore bra tips även om jag har lite egna tankar på det sistnämnda.

Vi är 5 matglada män som är glada för både massor av protein (läs kött) och lite för mycket av de mindre nyttiga alternativen så som snabba kolhydrater och fett.

Till huvudrätt kommer jag slänga ihop en Biff Wellington med ett persiljemos till (kör en Duchessmos som bas) och en Madeira sås.

Funderar på en Pavlova till efterrätt.

Dock skulle jag gärna vilja ha något trevligt till förrätt, som ni kanske redan nu inser inte borde vara allt för mättande då resterande rätter kommer ta ganska bra plats i maggropen.

tips och ideér?
Citera
2020-01-09, 19:08
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-

VI har en liten Herrklubb som träffas ett par tre gånger om året och gör det karlar gör bäst.. äter gott, dricker lite för mycket gott och tippar på lite matcher för att sedan kryssa av resultaten live i en soffa.

Jag har helt slut på vettiga ideér till en trevlig förrätt - även en efterrätt vore bra tips även om jag har lite egna tankar på det sistnämnda.

Vi är 5 matglada män som är glada för både massor av protein (läs kött) och lite för mycket av de mindre nyttiga alternativen så som snabba kolhydrater och fett.

Till huvudrätt kommer jag slänga ihop en Biff Wellington med ett persiljemos till (kör en Duchessmos som bas) och en Madeira sås.

Dock skulle jag gärna vilja ha något trevligt till förrätt, som ni kanske redan nu inser inte borde vara allt för mättande då resterande rätter kommer ta ganska bra plats i maggropen.

tips och ideér?

Varför inte dra ihop en fransk löksoppa till förrätt? Väldigt trevligt om du också har möjlighet att gratinera den.
Citera
2020-01-09, 19:41
Bannlyst
Citat:

tips och ideér?

Du gratinerar moset va?

Förslag till förrätt är rimmad lax ”carpaccio” med blåbär och kavringkrutonger.
Citera
2020-01-10, 16:42
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Varför inte dra ihop en fransk löksoppa till förrätt? Väldigt trevligt om du också har möjlighet att gratinera den.

låter inte helt tråkigt faktiskt! längesedan man åt en Löksoppa, inte så mäktigt heller med tanke på andra rätterna! bra tips där! självklart är en gratinerad variant med ett fylligt bröd, och möjligen en västerbottenost på toppen
Bra tips! tack!

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du gratinerar moset va?

Förslag till förrätt är rimmad lax ”carpaccio” med blåbär och kavringkrutonger.

Japp, det är tanken, en duchesse är alltid trevligast när den är gratinerad i mitt tycke, tycker du det vore fel att slänga lite ost på toppen innan gratinering? känns som det kan bli lite väl med tanke på persiljan

Hmm den där Laxrätten låter inte helt fel, aldrig något jag ätit, men det passar säkerligen bra in med en lätt fiskrätt innan en rejäl kötträtt!
Tack för tipset
Citera
2020-01-10, 17:40
Bannlyst
Citat:
låter inte helt tråkigt faktiskt! längesedan man åt en Löksoppa, inte så mäktigt heller med tanke på andra rätterna! bra tips där! självklart är en gratinerad variant med ett fylligt bröd, och möjligen en västerbottenost på toppen
Bra tips! tack!

Japp, det är tanken, en duchesse är alltid trevligast när den är gratinerad i mitt tycke, tycker du det vore fel att slänga lite ost på toppen innan gratinering? känns som det kan bli lite väl med tanke på persiljan

Hmm den där Laxrätten låter inte helt fel, aldrig något jag ätit, men det passar säkerligen bra in med en lätt fiskrätt innan en rejäl kötträtt!
Tack för tipset

Hellre ha lite ost i duschessesmeten innan gratinering.
Lite riven Västerbottensost i smeten blir grymt!

Jag tror laxen lirar bra med kötträtten sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in