Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 16:44
Medlem
En av de hatade omkomna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EW283o/madeleines-pappa-dog-i-kraschen-mitt-hjarta-gick-sonder
Citera
2020-01-09, 16:45
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vilken vinkel det var exakt vet ingen men det gick inte rakt ner, det ser man på tydligt på bilderna.
Men strunt i det. Vilken hastighet kan planet ha haft i nedslagsögonblicket?

Det är i princip omöjligt att fastställa med nakna ögat utifrån en suddig mobilkamerafilm, men här får du en uppskattning:

https://www.flightdeckfriend.com/ask-a-captain/what-speed-does-a-747-take-off-and-land/
Citera
Medlem
Jag tänker inte spekulera, men jag må tycka det är jävligt märkligt att man påstår motorer såpass snabbt innan man fått in lådorna. Vilket jag tänkt att de måste fått från piloterna via flygledarna. Sedan framkommer att piloterna ej squawkat eller hört av sig. Om det nu är sant, vad är oddsen att man gissar rätt på motorhaveri sådär fort? Nått verkar ju helt klart olustigt med detta.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
I stort sätt inga civila experter verkar uttala sig om viss orsak i ett så här inledande skede. Det finns en avvikelse från det normala i övrig kommunikation då underättelsetjänster aldrig tidigare gått ihop mellan kontinenter och länder för att mindre än 24 timmar efter en krasch komma med en gemensam linje i icke officiella inledande analyser som pekar i en viss riktning.

Då Iran inte ens själva hunnit börja arbeta med utredningsarbetet så kan ytterligare info inte komma från Humint. Däremot kan avsaknad av sigint exempelvis försvaga teori om missil om exempelvis USA har förmågan att följa alla raketuppskjutningar på planeten oavset om det är Topol M, 9K330, eller flygande häxpipor från MC Boden. Att Kanada eller annat Europeiskt land har så bra radarbild är inte rimligt.

Jag ger det ju fortfarande att det är fullt möjligt att detta kan ha varit ett motorfel, och är öppen med att min gissning på missil bara är en gissning. Men oavsett vad så är Reutersnyheten en placerad informationsprodukt. Där är jag mer säker och vågar påstå snarare än att gissa.

Även om båda motorerna fallerar så har man god tid på sig att anmäla det över radio. Visst kanske all elektronik slogs ut ombord, men det tror jag inte på.

Jag är inte påläst hur manöverorganen är kopplade till rodren på denna kärra, men det kan bli så att man inte kan styra flygplanet om båda motorerna fallerar.

Dock kan planet glidflyga om roderorganen fortfarande fungerar, så att det mer eller mindre bara ramlar ner ser jag som konstigt.
Citera
2020-01-09, 16:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Roade mig med att läsa lite persiska twittrar igårkväll, med hjälp av translate. Och det pratades om "det netskjutna planet".
Inte sett det någon annanstans dock.

Också lustigt att han som lade du ut bilder på robotnosen och verkade ha kontakt med fotografen har fått sitt twitterkonto avstängt.

Den där "robotnosen" ser definitivt inte ut att vara en del av ett flygplan!
Citera
2020-01-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras

Nej det är riktigt. Det är en del av en luftvärnsrobot. Målsökaren.
Citera
2020-01-09, 16:50
Medlem
Wishies avatar
I Iran, detta föregångsland, utför man tydligen haveriutredningar med bandschaktare om bilderna från detta tweet stämmer.

https://twitter.com/gianfiorella/status/1215249433727770630?s=21
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:

Nej det är en robotnos och inte en del av ett flygplan.
Citera
Citat:

Saknar relevans, precis som en bild på en elefant inte heller betyder att det fraktades en sån i planet. Inte ens om någon på Internet påstår det.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är inte påläst hur manöverorganen är kopplade till rodren på denna kärra, men det kan bli så att man inte kan styra flygplanet om båda motorerna fallerar.

Just detta verkar inte vara sant, 737 är ett av få flygplan som kan flygas i "manual reversion" som fungerar utan hydraulik!

Citat:
In the event of a dual hydraulic failure, a manual reversion mode will allow the elevators and ailerons to driven through a mechanical means

Citat:
In the event of of a total hydraulic failure, manual forces from the control wheel would be transmitted through stops in the power input control linkage, thus providing a direct mechanical link to the control wheel. Input forces are minimized by aileron balance tabs and hinged balance panels.

A similar set-up exists in the elevator control system.

The rudder has it's own standby hydraulic system.

https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=731915
Citera
2020-01-09, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Flyga hyfsat, absolut - klarar till och med av att flyga bra och säkert med en motor men det förutsätter att man har en viss höjd. Precis i startskedet är det inte optimalt att tappa en motor.
Inte optimalt men den klarar det, det är ett krav.
Citera
2020-01-09, 16:52
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vilken vinkel det var exakt vet ingen men det gick inte rakt ner, det ser man på tydligt på bilderna.
Men strunt i det. Vilken hastighet kan planet ha haft i nedslagsögonblicket?

Lite sjuk fråga tycker jag, men tillräckligt för att döda samtliga uppenbarligen. De hade inte en chans med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in